• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik ga op vakantie, en heb een zaklamp nodig.
maar welke wordt het:
Een degelijke Mag Lite met als minpunt het batterij verbruik of een nieuw model als ze staan op www.led-lenser.nl?
Schijnt zeer fel te zijn, en met zeer gering batterij verbruik.

Wat denken jullie? :?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 14:37

Korakal

Up up up!

MAG-lite!

niet kapot te krijgen (vliegtuigalu)

(aldus een tevreden MAG-lite gebruiker ;))

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:03

Rejgun

Leven is Bier drinken

op die pagina van led-lenser zie ik toch meer de zogenaamde broekzak lampjes, veel al zeer kleine lampjes.

Als je echt 100% zeker een goeie wilt hebben zou ik toch voor de Maglite gan. Kost wel wat, maar je hebt er wel je hele leven plezier van.

Audi: Vorsprung durch Technik

• MadMurdock
  • Niet online
MAG Lite, lijkt me duidelijk.

Heb ook een Energizer; prima lampje, veel licht, heel zuinig, maar gewoon minder degelijk. Kan je evt ook overwegen

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Mag-Lite heeft nou eenmaal een enorm goede naam. Het is ook niet zomaar dat politie/brandweer/marine/enz ze gebruiken, alleen hebben die vaak de Mag-charger, en dat is een flink dure. Denk aan de levenslange garantie.
Het is inderdaad zo dat ze stroom vreten, hoewel een normale maglite op onoplaadbare batterijen best lang mee gaat :) De grote cellen die daarin moeten moet je eigenlijk gewoon zorgen dat je ze oplaadbaar vindt voor een goede prijs :)

vooralsnog, ik kom allen de maglite promoten, met de rest heb ik geen ervaring. (ben nogal conservatief ;))

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

hebben ook een mag lite perfect veel licht en de baterijen gaan best lang mee. en hij is ook handig als knuppel vooor een game slagbal.

• thebill
Op maandag 01 juli 2002 20:03 schreef MadMurdock het volgende:
MAG Lite, lijkt me duidelijk.

Heb ook een Energizer; prima lampje, veel licht, heel zuinig, maar gewoon minder degelijk. Kan je evt ook overwegen
Ze zien er zo 'log' uit in tegenstelling tot de Led-Lenser-dingetjes. Zien er erg blits uit, en dat blauwe licht vind ik ook wel gaaf! En ze lijken me een stuk lichter dan de MagLite...

Verwijderd

Koop een Mag®Lite met daarin een Krypton lamp.
En dan raad ik je aan om de 3D-cel versie te kopen, met 3 dikke D batterijen.!

Oh ja, leuke info, mocht je maglite op de een of andere manier kapot gaan of niet werken, dan kan je hem altijd terug sturen naar de vs en krijg je een nieuwe. Er is nl. een garantie dat de lampen niet kapot gaan!

• Calitomnication
  • Laatst online: 04-03 16:10

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

We gaan voor de MAG he,
Kheb zelf de 3-staafse en ik ben er heeeeel tevreden mee.
En het verbruik is idd wat minder, een optie is oplaadbare batterijtjes, maar die leveren wel een iets mindere kwaliteit af.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Verwijderd

hmm, ik heb ook een Maglite (sjees wat ben ik orgineel!), maar dat de batterijen snel op gaan heb ik eigenlijk nog helemaal niet gemerkt, ik heb hem nu anderhalf jaar, heb hem een 3 weken (op vakantie) intesief gebruikt in tent enzow, maar batterijen zijn nogsteeds niet leeg :)

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:59
Ik heb zelf dus ook een mag lite, en ik daar ben ik heel tevreden over. Kan hem je zeker aanraden.

Voor in m'n tent of om te lezen gebruik ik overigens een kleinere zaklamp, eentje met ledjes die toch nog een aardige lichtopbrengst hebben en enorm zuinig zijn.

• thebill
Op maandag 01 juli 2002 22:01 schreef Asclepius het volgende:
Voor in m'n tent of om te lezen gebruik ik overigens een kleinere zaklamp, eentje met ledjes die toch nog een aardige lichtopbrengst hebben en enorm zuinig zijn.
Welke is dat?

• Johnny
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Deze is echt wreed: http://www.led-lenser.nl/productsNL/chipfire16+1.htm

Een echte tweaker neemt toch wel een zaklamp met ingebouwde microprocessor: http://www.theledlight.com/eterna-light.html

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

een vriend van me heeft een klein lampje met 4 ledjes erin die 2 VOLLE weken(continu aan) mee kan gaan op 2 penlites
zelf heb ik een maclite van zo'n 40 GULDENS, maar als je die met de ECHTE zware jongens vergelijkt(niet grote, maar kwaliteit) dan is die van mij maar een speeltje

owja, ik heb een 3-cel mac

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
De gadget gehalte van die led zaklampje is wel hoog zeg :9
Ik wil er ook een hebben!!!!!!!!!! Ik gebruik alleen nooit een zaklamp

Assume there are no rules and it's one big free for all

• pilsjesman
  • Laatst online: 06-03 13:21

pilsjesman

GEEN icon !

Ik heb de MAG-lite® met 6 D-cell batterijen al 2 jaar !!!
Nog steeds perfect.

Gebruik hem regelmatig, en nog steeds doen de batterijen het.

Nog nooit meegemaakt eigenlijk, zon lange levensduur met duracells :9

Zeg ken jij de pilsjesman, de pilsjesman, de pilsjesman ...

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-03 09:58
Kijk voor veeeeeeeel LED-zaklampjes reviews eens op deze site:
http://ledmuseum.home.att.net/

Verwijderd

Mag Lite is ook handig als iemand je zooi probeert te jatten...

Ze zijn vooral stevig en da's handig als je iemand bent die nogal vaak test of de zwaartekracht nog werkt... zoals ik :D

• Dextourius
  • Laatst online: 14-03-2025
Waar kan je z'n Maglite zaklamp kopen en hoeveel kost het ongeveer?

( ik heb namelijk ook een zaklamp nodig :P )

Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!

• ludo
  • Laatst online: 01-03 18:17
Mag-Lite's roeleren :Y)
Op dinsdag 02 juli 2002 18:12 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
Waar kan je z'n Maglite zaklamp kopen en hoeveel kost het ongeveer?

( ik heb namelijk ook een zaklamp nodig :P )
Op heel veel plaatsen zijn ze te kopen. Bij de Kijkshop bijvoorbeeld. Maar meestal kan je beter naar een kampeerspeciaalzaak ofzo gaan, daar zijn ze vaak wat goedkoper.

Ik heb een 4D mag-lite en die kostte ongeveer ik 90 gulden.

Zie voor meer info http://www.mag-lite.com

• Dextourius
  • Laatst online: 14-03-2025
Op dinsdag 02 juli 2002 18:16 schreef lOdUde het volgende:
Mag-Lite's roeleren :Y)
[..]

Op heel veel plaatsen zijn ze te kopen. Bij de Kijkshop bijvoorbeeld. Maar meestal kan je beter naar een kampeerspeciaalzaak ofzo gaan, daar zijn ze vaak wat goedkoper.

Ik heb een 4D mag-lite en die kostte ongeveer ik 90 gulden.

Zie voor meer info http://www.mag-lite.com
hmm in de kijkschop heb je 3 maglites te koop en 2 zijn van ongeveer 90 gulden:
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS34499g.gif
Zaklamp Maglite
Artikelnr. 34499
Werkt op 4 dikke staaf batterijen excl. Incl. reservelampje.
prijs: € 43,19

en
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS34498g.gif
Maglite zaklamp
Artikelnr. 34498
Werkt op 3 dikke staaf batterijen excl. Incl. reservelampje.
Adviesprijs: € 40,89

is de eerste de beste? is die een 4d mag-lite? en hoeveel denk je dat het in een campeerwinkel kost? (ik ken geen campeerwinkelsite, ff kijken :P)

Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!

• thebill
als jullie zouden moeten kiezen tussen de verschillende modellen van Led-lenser.nl, welke zou je dan nemen als:
- je 'm als gewone zaklamp wilt gebruiken
- OOk een leuk speeltje wilt hebben, dus niet de grootste.

(De http://www.led-lenser.nl/productsNL/v1power.html? schijnt (volgens website) krachtig te zijn, maar als 'gewone' zaklamp goed? Dan is misschien de http://www.led-lenser.nl/productsNL/v12triplex.html beter (zou'ie ook echt beter zijn dan de gewone V-12?)?)

(Eventueel iemand ervaring met deze dingen?)

• thebill
en nog iets:
Op http://www.led-lenser.nl/productsNL/hauptteil_v8.html staat op 1 juli 2002 om 20:07 uur:

Batterij
AG13

Batterijen
3 Stuks blauw, wit, groen
2 Stuks. rood, oranje
Huh? Als je er andere batterijen in doet, krijg je een ander soort licht? (zou wel :9~ zijn...)

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

maglite he. heb ikke ook :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Verwijderd

"hmm, leuk forumpje", denk je dan..

zitten ze hier over zaklampen te zeiken :P :+

• ludo
Op dinsdag 02 juli 2002 21:38 schreef JoyRaider het volgende:

Je bent gewoon jaloers :+

Verwijderd

pff.. mijn bureaulamp heeft een echte halogeen-lamp, en die geeft toch veeel meeer licht 8-)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
omg.. wtf moet je nou met een zaklamp.. ga gewoon naar de hema en koop de eerste de beste zaklamp.. klaar! :P Maar nee, de tweakers moeten weer de allerbeste zaklamp hebben die er bestaat ;)

• Johnny
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op dinsdag 02 juli 2002 22:10 schreef rick_h het volgende:
omg.. wtf moet je nou met een zaklamp.. ga gewoon naar de hema en koop de eerste de beste zaklamp.. klaar! :P Maar nee, de tweakers moeten weer de allerbeste zaklamp hebben die er bestaat ;)
Tuurlijk, en daarna gaan we hem modden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• ludo
Op dinsdag 02 juli 2002 22:10 schreef rick_h het volgende:
Ja dat kan je ook doen. Maar dan moet ik iedere week een nieuwe zaklamp kopen omdat dat ding van de Hema het nodig vond weer uit elkaar te vallen.
Doe mij dan maar een degelijk ding... een Mag-Lite dus :)

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 20:00 schreef Korakal het volgende:
MAG-lite!

niet kapot te krijgen (vliegtuigalu)

(aldus een tevreden MAG-lite gebruiker ;))
uhm ik heb als is een MAG lite gesloopt zo'n kleintje maar ja wat wil je als je hem 30 keer van zo'n 20 meter naar beneden laat flikkeren

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 14:58

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Lekkende batterijen in een Mag-lite is ook niet erg handig, krijg em geeneens meer open :'( (Het is zo'n grote van de politie, was van mn vader).

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Palomar
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 23:22 schreef lOdUde het volgende:

[..]

Ja dat kan je ook doen. Maar dan moet ik iedere week een nieuwe zaklamp kopen omdat dat ding van de Hema het nodig vond weer uit elkaar te vallen.
Doe mij dan maar een degelijk ding... een Mag-Lite dus :)
ja ok, als je er elke nacht mee in het bos loopt moet je wel een goede hebben ja..

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 23:23 schreef BrainDamage het volgende:

uhm ik heb als is een MAG lite gesloopt zo'n kleintje maar ja wat wil je als je hem 30 keer van zo'n 20 meter naar beneden laat flikkeren
welke idioot gaat er nu zaklampen naar benede zitten gooien?? :?

Verwijderd

ik heb zelf een 'MagLite' type 4D.
die is echt super fel, en verbruikt bijna geen bateryen.
ik heb er voor de lol een nieuw lampje in gedaan(met vergrootglasje er in), nu is hij veel feller.
als je je hand boven de straal houd(tegen het plastic van lamp, dat glaasje) dan verbrand je hand >:)

ik ben hulpleiding op een jeugdgroep(nouja bijna), daarvoor heb ik die maglite in gebruik.
ik kan gemiddelt 14 nachten schijnen(paar uur per nacht).

echt een aanrader!

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik heb zo'n Led-Lenser met 3 leds, geeft inderdaad een heleboel LICHT en ZEER fel alleen het is absoluut niet te gebruiken om mee te schijnen ofzow.

Voor in de tent de boel een beetje verlichten gaat prima maar het is een grote divergente lichtbundel die eruit komt.

Ik heb destijds een topicje gestart over deze ledlampen. Daar staat geloof ik ook wel wat info:
[topic=411954/1/25]

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

ik heb ooit es zo'n rood ding gehad, in de vorm van een blok; werkte gewoon goed, normaal licht, en ik heb nooit de batterijen vervangen :) dus zeiken jullie nou maar verder over die mag-lites enzo, met lcd-scherm en led's en weet ik het allemaal; ik weet wel beter *D

en nee, ik ben niet jaloers :+

(volgens mij was dat ding zelfs van de hema :P )

• thebill
Op woensdag 03 juli 2002 11:52 schreef intert0y het volgende:
Ik heb zo'n Led-Lenser met 3 leds, geeft inderdaad een heleboel LICHT en ZEER fel alleen het is absoluut niet te gebruiken om mee te schijnen ofzow.

Voor in de tent de boel een beetje verlichten gaat prima maar het is een grote divergente lichtbundel die eruit komt.

Ik heb destijds een topicje gestart over deze ledlampen. Daar staat geloof ik ook wel wat info:
[topic=411954/1/25]
Wat bedoel je: 'niet te gebruiken om mee te schijnen'? Om er mee over de camping/door het bos te lopen, 's nachts, niet handig?
Wat bedoel je met 'grote divergente lichtbundel'? (divergent komt niet voor 'n mijn woordvocabulaire ;))..
Als je nu zou moeten kiezen, wat voor een zou je dan nemen? Een 'gewone' of een LedLenser?

(ps. topic van je had ik al gezien..)

Verwijderd

Met divergentie wordt, in dit geval, bedoeld dat je geen scherpe, compacte licht bundel krijgt maar dat het licht zich vanaf de bron wijd uitspreid. Vergelijkbaar met een spotje en een gewone lamp, de gewone lamp heeft een meer divergerende bundel dan het spotlampje.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:40

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

ja maar Mag Lites zijn lang niet zo stevig als iedereen denkt hoor!

Ze zeggen dat je er een ruitje mee in kunt slaan, maar dat gaat wel maar niet zonder MAG lite schade :'(

Ik zal strax wel eens pic's posten van mijn bijna gesneuvelde magje :'( :(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

zoals ik al zei, er zijn meerde3re soorten Mag's
de goedkopere, van een paar tientalle euro's en de ECHTE duurdere SUPER sterke lampen
low-end en hight-end eigenlijk

zelf heb ik eentje van een paar tientalle euro's... is als nog sterk hoor

Verwijderd

Ik heb een Mag-Lite AA. Zo'n 15 cm en prima lichtopbrengst, kost 20 euro.
Op dinsdag 02 juli 2002 21:38 schreef JoyRaider het volgende:

(... enneh... tis weer es een ander soort gadget... wat de boer niet kent... ;) )

Verwijderd

heb nu er zelf 1 gebouw gewoon een auto lamp gepakt 12v 65 watt daar een reflector achter gefixt en daar een 9,8 v accu op aangesloten dat geeft heel veel licht en de accu houdt het ongeveer 2,5 vol.

Verwijderd

IDEE:

bouw lamp + arregaat :+

dan wel een goeie van 1000watt ofzo :9~

reken maar da je de hele camping kan verlichten 8-)

iedereen vind je dan erg sociaal :7

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 23:37

NaWA

Hai, I Copy desu!

Op woensdag 03 juli 2002 21:52 schreef gappie het volgende:
IDEE:

bouw lamp + arregaat :+

dan wel een goeie van 1000watt ofzo :9~

reken maar da je de hele camping kan verlichten 8-)

iedereen vind je dan erg sociaal :7
iedereen vind je erg sociaal?

waarom? vanwege de lichtoverlast of vanwege de stank/geluidsoverlast van de arregaat(als ik het goed spel :o)

of natuurlijk beide >:)

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 20:15 schreef LOST het volgende:
Ik heb een Mag-Lite AA. Zo'n 15 cm en prima lichtopbrengst, kost 20 euro.

(... enneh... tis weer es een ander soort gadget... wat de boer niet kent... ;) )
hmm, als ik mij niet vergis is een gadget iets nieuws, voor 'hippe' mensen :)
en volgens mij bestaat de zaklamp toch al zo'n 30 jaar :?

Verwijderd

Gezien in het een foldertje van Overtoom: MagCharger zaklamp (lengte 32 cm, gewicht 940 gr, uitgevoerd met laadapparaat voor 220 en 12V): nu in 'aanbieding' voor - kuche kuche - 189,50 euro (ipv 207). Koopje, vinden jullie niet ;)

'k Wist al een tijd dat die dingen bestonden (heb zelf een Mini Mag en een Solitaire en voor m'n pa z'n verjaardag een 4 cells Mag gekocht, allemaal héél tevreden mee) maar 'k had eigenlijk tot nu toe geen flauw idee van de prijs. Maar als je normaal gezien voor 40 euro al een 3 cells (niet oplaadbaar) hebt is het wel effe schrikken. 'k Veronderstel dat die MagCharger dan ook wel net iets meer is dan een 'gewone' Mag met een vette oplaadbare batterij?

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 11:14 schreef JoyRaider het volgende:

[..]

welke idioot gaat er nu zaklampen naar benede zitten gooien?? :?
Deze :D maar ik goooide hem omhoog maar die zwaartekracht ook altijd |:( :P

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 12:57
Hier verkopen ze ook mag-lite: http://www.lock.nl/

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12-2025

scim

Nani?

Gewoon mag-lite kopen :)
het zijn gewoon de sterkste zaklampen die je kunt vinden en er komt serieus een grote bak licht uit :).
Batterij verbruik valt heel erg mee en als ze leeg zijn en je moet snel nieuwe hebben voor weinig geld koop je gewoon setje wittekat batterijen (el cheapo snel leeg enzo) voor 5 euro.
Mijn 4d heeft 3 jaar geleden ongeveer 80 a 90 gulden gekost alles bij elkaar (Zaklamp, batterijen en riemhouder (ook geen overbodige luxe trouwens :) ding kan best zwaar zijn na een tijdje)), mijn maglite leeft nog steeds, wat krasjes omdat hij een keer op een glas is gevallen (drinkglas), gevolg was een krasje in de zwarte lak en een totaal verbrijzeld glas >:) (hij stond dus rechtop toen hij per ongeluk een tik kreeg).
De dingen zijn gewoon supersterk, gemaakt van vliegtuigaluminium (das niet het minste) en om helemaal overkill zaklampen te maken zijn er zelfs titanium uitvoeringen :) (voordeel is, ze verschillen maar 5 tot 10 euro in prijs, iig 3 jaar geleden).

• snars
  • Niet online
Niks tegen Mag-lite, laat ik dat voorop stellen. Kwaliteit is echt super en je kunt alle onderdeeltjes los krijgen. Dingen gaan jaren mee (ik heb zelf een 4D-maglite).

Maar als je het mij vraagt zijn ze lomp, zwaar en onpraktisch. Als je echt een handige vakantielamp wil moet je een hoofdlamp (al dan niet met LEDjes) hebben. Het is gewoon superfijn om je handen vrij te hebben, en in sommige situaties zelfs onontbeerlijk.

Toppers van dit moment vind ik:

Black Diamond Moonlight

Afbeeldingslocatie: http://www.blackdiamondequipment.com/images/big/big_moonlight_headlamp.jpg

Volgens Black Diamond geeft ie 70 uur (!) functioneel licht (dwz: voldoende licht om je rugzak te kunnen doorzoeken, wandelen, een abseil kunnen opzetten) op 3 AAA-batterijen en hij weegt maar 90 gram. De bundel komt ongeveer 12 meter ver, en de kop is te verstellen (met lopen wil je em vooruit hebben, en met koken, praten oid omlaag)

Dit is ook een hele populaire:

Petzl Tikka

Afbeeldingslocatie: http://www.petzl.com/images/produits/fiche/E43P.jpg

Een superklein LED-hoofdlampje, 150 uur licht op 3 AAA's en 70 gram. Voordeel is dat ie superklein is (er is ook een versie zonder hoofdband, maar met een klein elastiekje dat zichzelf als het ware oprolt), en toch redelijk veel licht geeft. Ideaal als je 's avonds graag leest (LEDjes zijn praktisch onverslijtbaar, en je hebt veel minder batterijen nodig).

De die-hard alpinist die om 2:00 's nachts van de hut vertrekt omdat de sneeuw dan zo lekker hard is wil misschien een lamp met nog meer lichtopbrengst en een bundel die beter te focussen is. Dan kom je uit op deze jongens:

Petzl Zoom, de klassieker. Standaard voorzien van een krypton lampje, maar er kan ook een halogeenlampje in (met beduidend minder branduren als gevolg, maar wel een grote lichtopbrengst).

Afbeeldingslocatie: http://www.petzl.com/images/produits/fiche/E04.jpg

Maargoed, dat is dan mijn visie. Ik zou zelf niks anders meer willen: probeer maar es 1 keer met een gewone zaklamp in het pikkedonker je tent op te zetten en een fatsoenlijk maal te koken. Of een UTP-kabel te trekken op je donkere zolder. Of op een donker podium een microfoon vast te tapen.

Owjah..al deze zut is te krijgen bij de beter buitensport/bergsportzaak (Spac Sport in Nijmegen, vraag op zaterdag naar Hielke >:), of bijvoorbeeld Bever, Zwerfkei...volges mij hebben ze Petzl zelfs bij Perry Sport)
Meer info:
www.blackdiamondequipment.com
www.petzl.com

I reject your reality, and substitute my own.

• thebill
Op donderdag 04 juli 2002 18:39 schreef _sNaRs_ het volgende:
Niks tegen Mag-lite, laat ik dat voorop stellen. Kwaliteit is echt super en je kunt alle onderdeeltjes los krijgen. Dingen gaan jaren mee (ik heb zelf een 4D-maglite).

Maar als je het mij vraagt zijn ze lomp, zwaar en onpraktisch. Als je echt een handige vakantielamp wil moet je een hoofdlamp (al dan niet met LEDjes) hebben. Het is gewoon superfijn om je handen vrij te hebben, en in sommige situaties zelfs onontbeerlijk.

Toppers van dit moment vind ik:

Black Diamond Moonlight

[afbeelding]

Volgens Black Diamond geeft ie 70 uur (!) functioneel licht (dwz: voldoende licht om je rugzak te kunnen doorzoeken, wandelen, een abseil kunnen opzetten) op 3 AAA-batterijen en hij weegt maar 90 gram. De bundel komt ongeveer 12 meter ver, en de kop is te verstellen (met lopen wil je em vooruit hebben, en met koken, praten oid omlaag)

Dit is ook een hele populaire:

Petzl Tikka

[afbeelding]

Een superklein LED-hoofdlampje, 150 uur licht op 3 AAA's en 70 gram. Voordeel is dat ie superklein is (er is ook een versie zonder hoofdband, maar met een klein elastiekje dat zichzelf als het ware oprolt), en toch redelijk veel licht geeft. Ideaal als je 's avonds graag leest (LEDjes zijn praktisch onverslijtbaar, en je hebt veel minder batterijen nodig).

De die-hard alpinist die om 2:00 's nachts van de hut vertrekt omdat de sneeuw dan zo lekker hard is wil misschien een lamp met nog meer lichtopbrengst en een bundel die beter te focussen is. Dan kom je uit op deze jongens:

Petzl Zoom, de klassieker. Standaard voorzien van een krypton lampje, maar er kan ook een halogeenlampje in (met beduidend minder branduren als gevolg, maar wel een grote lichtopbrengst).

[afbeelding]

Maargoed, dat is dan mijn visie. Ik zou zelf niks anders meer willen: probeer maar es 1 keer met een gewone zaklamp in het pikkedonker je tent op te zetten en een fatsoenlijk maal te koken. Of een UTP-kabel te trekken op je donkere zolder. Of op een donker podium een microfoon vast te tapen.

Owjah..al deze zut is te krijgen bij de beter buitensport/bergsportzaak (Spac Sport in Nijmegen, vraag op zaterdag naar Hielke >:), of bijvoorbeeld Bever, Zwerfkei...volges mij hebben ze Petzl zelfs bij Perry Sport)
Meer info:
www.blackdiamondequipment.com
www.petzl.com
De hoofdsetjes vind ik wat te lomp; om daarmee aan te komen op de camping lijkt me toch niet echt geen mooi gezicht (pas iig niet bij mij!).
Voor de rest zijn het wel mooie lampjes.. Ik vraag me alleen af hoe duur die dingen zijn!? (Het lijkt me geen goedkoop spul..)
Pagina: 1