Niks tegen Mag-lite, laat ik dat voorop stellen. Kwaliteit is echt super en je kunt alle onderdeeltjes los krijgen. Dingen gaan jaren mee (ik heb zelf een 4D-maglite).
Maar als je het mij vraagt zijn ze lomp, zwaar en onpraktisch. Als je echt een handige vakantielamp wil moet je een hoofdlamp (al dan niet met LEDjes) hebben. Het is gewoon superfijn om je handen vrij te hebben, en in sommige situaties zelfs onontbeerlijk.
Toppers van dit moment vind ik:
Black Diamond Moonlight
Volgens Black Diamond geeft ie 70 uur (!) functioneel licht (dwz: voldoende licht om je rugzak te kunnen doorzoeken, wandelen, een abseil kunnen opzetten) op 3 AAA-batterijen en hij weegt maar 90 gram. De bundel komt ongeveer 12 meter ver, en de kop is te verstellen (met lopen wil je em vooruit hebben, en met koken, praten oid omlaag)
Dit is ook een hele populaire:
Petzl Tikka
Een superklein LED-hoofdlampje, 150 uur licht op 3 AAA's en
70 gram. Voordeel is dat ie superklein is (er is ook een versie zonder hoofdband, maar met een klein elastiekje dat zichzelf als het ware oprolt), en toch redelijk veel licht geeft. Ideaal als je 's avonds graag leest (LEDjes zijn praktisch onverslijtbaar, en je hebt veel minder batterijen nodig).
De die-hard alpinist die om 2:00 's nachts van de hut vertrekt omdat de sneeuw dan zo lekker hard is wil misschien een lamp met nog meer lichtopbrengst en een bundel die beter te focussen is. Dan kom je uit op deze jongens:
Petzl Zoom, de klassieker. Standaard voorzien van een krypton lampje, maar er kan ook een halogeenlampje in (met beduidend minder branduren als gevolg, maar wel een grote lichtopbrengst).
Maargoed, dat is dan mijn visie. Ik zou zelf niks anders meer willen: probeer maar es 1 keer met een gewone zaklamp in het pikkedonker je tent op te zetten en een fatsoenlijk maal te koken. Of een UTP-kabel te trekken op je donkere zolder. Of op een donker podium een microfoon vast te tapen.
Owjah..al deze zut is te krijgen bij de beter buitensport/bergsportzaak (Spac Sport in Nijmegen, vraag op zaterdag naar Hielke

, of bijvoorbeeld Bever, Zwerfkei...volges mij hebben ze Petzl zelfs bij Perry Sport)
Meer info:
www.blackdiamondequipment.com
www.petzl.com
I reject your reality, and substitute my own.