Ik zat een beetje het hele O&I/O forum door te lezen en daarin zie je regelmatig weleens dat er mensen zijn met slechte sectoren op hun HD. Allemaal niet leuk en niet aardig maar hoe ontstaan deze bad clusters eigelijk
Verwijderd
niet alles is perfect en dus worden er wel eens schrijffoutjes gemaakt door hd's, zeker als die wat ouder zijn.
Ze kunnen ook onstaan als je hd een flinke (fysieke) schok krijgt...
En als je een slechte hd hebt ontstaan ze in no-time helemaal vanzelf bij normaal gebruik
En als je een slechte hd hebt ontstaan ze in no-time helemaal vanzelf bij normaal gebruik
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Als je er op gaat meppen met een hamer, dan krijg je ze nog al snel
ook met alle andere handelingen waar flinke schokken bijkomen
Als je een HD vastbind aan het uiteinde een propellor met een diameter van 2m terwijl de HD nog volop aan het schrijven is en je laat die propellor met 10.000 rpm ronddraaien dan krijg je volgens mij ook bad sectors, zonder schokken.Op maandag 01 juli 2002 19:48 schreef Terw_Dan het volgende:
Als je er op gaat meppen met een hamer, dan krijg je ze nog al snel
Verwijderd
En hoe komt dat dan bij de beruchte IBM 60GXP en 75GXP serie? Ik heb er zelf al 1 gesloopt, na 2 maanden 5 bad clusters 
Dat komt toch door een warmte probleem? Wat kan dan niet tegen de warmte?
Ik heb een vervangende IBM 60GXP gekregen, en die is nu goed gekoeld (26 graden oid), doet het al 4 maanden goed...
Ik heb een vervangende IBM 60GXP gekregen, en die is nu goed gekoeld (26 graden oid), doet het al 4 maanden goed...
Verwijderd
ik kreeg nieuwe pc zaten meteen 2 bad clusters op
heb toen ander hdd bij die lui gehaald.
Hoe controleer je je aantal bad clusters en kan je ze ook krijgen door je hd in een erg warme omgeving te laten draaien?
Verwijderd
Draai scandisk! Die geeft aan hoeveel bad clusters je hebt. Als je er 1 hebt moet je meteen gaan backuppen, want het worden er heel snel meer (heb ik me laten vertellen bij paradigit).Op maandag 01 juli 2002 20:42 schreef gabberjoost het volgende:
Hoe controleer je je aantal bad clusters en kan je ze ook krijgen door je hd in een erg warme omgeving te laten draaien?
In mijn geval heb ik (denk ik) bad clusters gekregen omdat mijn IBM niet goed gekoeld werd (zat klem tussen onderkant van de bracket en floppydrive, zonder ventilatie).
De behuizing gaat een beetje uitzetten ofzo, en dan vervormt alles dus, resultaat : bad sectors en na een tijdje schijf dood...Op maandag 01 juli 2002 20:24 schreef schaapie het volgende:
Als het erg warm is zou het ook kunnen dat je platters smelten
Ik weet niet precies wat hier het probleem mee was. Maar 90% van de 75GXP serie schijnt kapot-retour te zijn gegaan. Dus dan is er wel wat anders mis mee dan wat bad-clusters. Blijkbaar iets electronisch wat het al vrij snel opgaf. Van de 60GXP ken ik zo geen cijfers/gok maar ik dacht ergens te hebben gelezen dat het zo'n 40% was. Ook vrij veel dus. En bad-clusters kunnen opgevangen worden (in beperkte mate)dus hier was blijkbaar echt meer aan de hand.Op maandag 01 juli 2002 20:24 schreef schaapie het volgende:
En hoe komt dat dan bij de beruchte IBM 60GXP en 75GXP serie? Ik heb er zelf al 1 gesloopt, na 2 maanden 5 bad clusters
Ceci n'est pas une signature!
Verwijderd
De magnetisch gevoelige laag van de schijven lijden onder warmte. Magneten verliezen hun "kracht" bij warmte, ook remanente magneten. (denk aan een audiotape die in de auto op het dashboard in de zon heeft gelegen, hij zal goed dof klinken rofl)Dat komt toch door een warmte probleem? Wat kan dan niet tegen de warmte?
Maar de fouten onstaan ook door "landingen" van de koppen. Normaal zweven de leeskoppen enkele micron boven de schijven. Als een schok de hd treft, dan land de kop op de draaiende schijf en brengt daar een miniscule kras aan. Als die kras voldoende groot is, wordt de schijf onleesbaar op die plaats.
Conclusie: Zorg goed voor je HD's, ze zijn het meest kwetsbare onderdeel uit de PC. Warmte en schokken pikken ze niet.
Pagina: 1