Hoe XP-printerdriver op NT4-server installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Gezocht in de MSKB, op GoT en met Google. Misschien lees ik er telkens overheen, maar ik kom er echt niet uit - terwijl het volgens mij bijzonder simpel is.

In mijn netwerk hangen een aantal printers die niet standaard door Windows XP ondersteund worden. Ze zijn verbonden aan en gedeeld op een printserver met Windows NT 4 Server.

Nu is de bedoeling dat als ik met de clients het netwerk doorzoek en de printer zie, ik kan right-clicken en op die manier de printer kan installeren, zonder dat de client om een driver gaat zeuren. Die driver moet dan op de server geïnstalleerd worden, maar... hoe doe ik dat?

Als ik de driver gewoon probeer te installeren op de server op de conventionele manier waarop men een printer installeer, krijg ik de melding dat de driver niet geschikt is voor Windows NT 4 Server - en dat is natuurlijk ook zo.

Dus: hoe kan ik op mijn printserver met Windows NT 4 Server een printerdriver voor Windows XP-clients installeren?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Als het goed is hoef je niet de divers te installeren, want XP is een soort nt 4 of je installeerd de windows 2000 drivers en als dat niet werkt, moet je naar de site van je fabrikant gaan en de xp driver downloaden.

• JamesTiberius
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Zover ik weet gaat dit gewoon (helaas) niet.

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik heb de driver voor XP van de site van de fabrikant gedownload (het gaat om de HP8000). Die kan ik gewoon lokaal installeren, maar niet op de server - en daar gaat het nou juist om.
Hoe moet ik die driver op mijn NT4-server installeren? Hetzelfde geldt natuurlijk voor de driver voor Windows 2000.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 18:34 schreef JamesTiberius het volgende:
Zover ik weet gaat dit gewoon (helaas) niet.
Ik heb een andere printer in mn netwerk die het zonder problemen doet - of komt dat doordat de Win95-driver gewoon ook voor XP werkt?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Dat zou ik niet precies weten, ik heb zelf ook een printer server en daar staat win 2000 prof op, ben zelf niet zo bekent met nt 4.
Maar wat is eigenlijk je probleem, als je via de cliënt (win xp) wil printen doet ie het niet? of is het iets anders?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar wat is eigenlijk je probleem, als je via de cliënt (win xp) wil printen doet ie het niet? of is het iets anders?
Volgens mij is zijn probleem als volgt:
Hij heeft een shared printer op een NT4 server.
Daarop staan standaard printerdrivers in de map \\server\printer$, voor blijkbaar Win95 iig wel.
Voor WinXP is deze er blijkbaar niet, en hij wil deze _server side_ installeren, zodat de WinXP client de printer van de server af kan halen. Zo hoeft de client geen driver diskette te gebruiken.

Leg ik het zo een beetje goed uit?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Het probleem: er komen 20 nieuwe clients met XP in een LAN met evenveel users. De users kunnen zich overal aanmelden, maar alleen de printers waarvan de drivers standaard ondersteund worden, zijn op de client meteen beschikbaar. Elke andere driver moet apart geïnstalleerd worden.

Als de driver op de server al ondersteund wordt, kan ik in het login-script simpelweg zeggen: "NET USE LPT1 \\Server\Printer". Nu moet ik overal en onder alle useraccounts alle niet-standaard-ondersteunde printers gaan installeren, en das niet leuk...

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 18:42 schreef blackd het volgende:

[..]

Volgens mij is zijn probleem als volgt:
Hij heeft een shared printer op een NT4 server.
Daarop staan standaard printerdrivers in de map \\server\printer$, voor blijkbaar Win95 iig wel.
Voor WinXP is deze er blijkbaar niet, en hij wil deze _server side_ installeren, zodat de WinXP client de printer van de server af kan halen. Zo hoeft de client geen driver diskette te gebruiken.

Leg ik het zo een beetje goed uit?
Zeer correct.

Bloed, zweet & koffie

• -DEVON-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 10:04
Het wil wel als je bv 2000 server hebt en daar nt4/95/98/me drivers bijinstalleerd. Maar het kan volgens mij niet dat je een nieuwere driver installeerd.

• JamesTiberius
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Op maandag 01 juli 2002 18:43 schreef -DEVON- het volgende:
Het wil wel als je bv 2000 server hebt en daar nt4/95/98/me drivers bijinstalleerd. Maar het kan volgens mij niet dat je een nieuwere driver installeerd.
Precies wat mijn ervaring is. Wat wel werkt is gewoon NT4 drivers op de server installeren en die op de Windows XP clients gebruiken. Natuurlijk is dit geen optimale oplossing maar bij een groot aantal printers zal dit gewoon goed werken (ik heb 4 verschillende printers zo geinstalleerd, voor een nieuwere toshiba kopieer moet ik wel apart drivers op de clients installeren).

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Als het WDM drivers zijn kun je deze _niet_ installeren onder WinNT4.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op maandag 01 juli 2002 18:43 schreef -DEVON- het volgende:
Klopt. Tenzij deze nieuwe driver een combi-driver is, dus geschikt voor meerdere OS-en. Op die manier kan je soms toch een driver voor Windows 2000 installeren op een NT4-server. Maar in principe kan dat dus niet nee.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Het kan wel.

Ga vanaf een 2000 of XP client naar de printer map van de NT4 server

\\Server\printers

(Dus niet de geshare printers !!)

Rechtsklik op de gewenste printer welke XP-drivers moet krijgen.
Bij addtional drivers, moet je de optie W2K (of XP) drivers aanklikken.
Geef vervolgens het pad op naar de printer drivers. Vervolgens kopieert hij de 2K/XP drivers naar de NT4 server.

Als je nu vanaf een 2K/XP client de printer automatisch wil installeren dan download hij automatisch de driver.

Klaar.

Het is niet helemaal duidelijk, want het is al weer een tijdje geleden dat ik het gedaan heb en ben nu niet op me werk.
Mocht je het niet begrijpen, dan zal ik morgen nog wel kijken in dit topic.

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 19:18 schreef Deeper het volgende:
Het kan wel.

Ga vanaf een 2000 of XP client naar de printer map van de NT4 server

\\Server\printers

(Dus niet de geshare printers !!)

Rechtsklik op de gewenste printer welke XP-drivers moet krijgen.
Bij addtional drivers, moet je de optie W2K (of XP) drivers aanklikken.
Geef vervolgens het pad op naar de printer drivers. Vervolgens kopieert hij de 2K/XP drivers naar de NT4 server.

Als je nu vanaf een 2K/XP client de printer automatisch wil installeren dan download hij automatisch de driver.

Klaar.

Het is niet helemaal duidelijk, want het is al weer een tijdje geleden dat ik het gedaan heb en ben nu niet op me werk.
Mocht je het niet begrijpen, dan zal ik morgen nog wel kijken in dit topic.
Zoiets bedoelde ik ook, maar kreeg niet zo'n verhaal uit me strot ofwel getypt

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Geniaal! Ik ga het meteen proberen! Tenks!
Resultaten post ik uiterlijk morgen in dit topic.

Update
Bij één printer is het gelukt; bij twee andere printers krijg ik de melding dat "er geen driver gevonden kan worden". Het rare is dat ik bij de eerste printer (die dus gelukt is) daarna een path naar de driver kon opgeven, en bij de andere twee niet. Suggesties zijn *meer* dan welkom :)

Update 2
Voor één van de printers waren drivers voor PCL5, PCL6 en PostScript beschikbaar voor Windows NT. Voor XP was alleen PCL6 beschikbaar. Op de server was PCL5 geïnstalleerd. Ik heb PCL6 geïnstalleerd op de server en kon toen de XP-driver toevoegen op de hierboven beschreven manier. Het gaat dus de goeie kant uit!

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

*D

No thanxs :P

Is het verders nog gelukt ?
Op maandag 01 juli 2002 20:05 schreef Vilenin het volgende:
Geniaal! Ik ga het meteen proberen! Tenks!
Resultaten post ik uiterlijk morgen in dit topic.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Het is gelukt. Resultaten zijn in mijn post hierboven te zien.

Conclusie:
Het kan, maar het is wél even stoeien met de verschillende drivers. Volgens mij moet je identieke (d.w.z. niet PostScript op één PC en PCL6 op d'andere) drivers hebben, maar dat heb ik verder niet getest.

En nu... Óp naar het volgende topic: [topic=540287/1/999]
[XP] Netwerkprinter vanaf command line installeren.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Bij mij lukt het nog steeds niet. sorry dat ik zolang niks van me heb laten horen, maar was lag zo ziek als een hond op bed!!

Als ik inderdaad de 2000 drivers toevoeg op bovenstaande manier gaat alles goed! Maar als ik dan vanaf de 2000 client de nt4 server wil benaderen voor een installatie van de hp6p printer dan geeft hij aan File needed: The *.Inf file on (Unknown) is needed.

Wat kan dit wezen?

Ik zal nu eerst op de Nt4 server ook eens nieuwe drivers installen misschien dat dit helpt.
Pagina: 1