Mac OS X: Hoe zinvol is meer geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een I-Mac G3 333 met 160 MB RAM. Ik heb er Mac OS 9 en Mac OS X op draaien, met alle recente updates.

Mac OS 9 draait als een zonnetje, maar Mac OS X is niet super snel. Ook niet traag, maar niet zo snel dat het super lekker werkt.

Ik hoor regelmatig van mensen met een G3, die zelfs minder megaherzjes heeft als de mijne, dat Mac OS X soepel loopt. Deze mensen hebben wel allemaal veel meer geheugen, 256 of zelfs 386 MB.

Dat soepel lopen kan subjectief zijn, maar het kan ook echt door het geheugen komen. Ik kan op zich een 32 MB SO-DIMM vervangen door eentje van 256 MB, zodat ik 386 MB RAM heb, maar is dat zinvol? Wordt Mac OS X daar echt sneller van t.o.v. 160 MB RAM op mijn G3-333?

(Mac OS 9 draait er uitstekend op, en heeft aan de huidige hoeveelheid geheugen meer dan voldoende)

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
160 MB mb lijkt me erg weinig. Zonde van de rest van het systeem. Teveel kan nooit kwaad.

Je kan toch heel makkelijk opvragen hoeveel er in gebruik is? Kijk even hoeveel bv photoshop met een flinke file al gebruikt... ik denk dat meer geheugen echt geen kwaad kan, bovendien is het niet echt duur.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

Meer geheugen in macos X heeft heel veel zin. Het maakt echt wel een verschil.

Wat ook wel een verschil maakt is het uitzetten van een hoop tierelantijntjes in macos X.

Wat ik gedaan heb om mijn G3 op 450MHz. Overklokken. Deze liep af fabriek op 400MHz.

Dock magnification uitzetten.
Minimize using scale effect.

Font-smoothing uitzetten. Dit kan je doen door tinkertool te downloaden. Als je dit toch doet haal dan wel Times new Roman en Arial fonts van de microsoft-site. Anders ziet IE er niet meer uit.

Aangezien ik zo'n Blauw-Witte G3 heb. Heb ik er een snelle SCSI-drive ingezet en een apparte swap-partitie gemaakt op een snelle SCSI-schijf. Kun je lezen op
www.resexcellence.com/hack_html_01/09-14.01.html
Je moet hiervoor wel de develeper cd installen. Je hebt nl pico nodig en die staat daar dacht ik op.

Als je nog verder wilt gaan, download shadowkiller.

Ga naar www.macosxhints.com en download WinCompressX. Daarmee kan je de schermcompressie aanzetten. Dit kost wel geheugen. Je krijgt een soort schermcompressie via je normale geheugen. Apple zet dit standaard uit. Met dit programma kan je dat aanzetten. Het maakt automatisch een back-up van je originele file.

Wat je ook kan doen is je aantal kleuren terug zetten naar duizenden.Hoewel ik zelf hier weinig van merk.