Toon posts:

Lage snelheid Windows filesharing (TCP/IP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af waarom de snelheid van Windows filesharing (via TCP/IP) zo laag is; op een 100 Mbit netwerk zie ik nooit effectief meer dan 1 Mbyte/s. Het lijkt niet uit te maken welke Windows-versie gebruikt wordt: ik heb W2000+NT4, W2000+W2000 en W2000+W98 geprobeerd.

Is dit een bekend probleem ?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Het is bekend dan het wat trager is maar das wel erg veel trager :)

Probeer eens een paar benchmark progjes:
[topic=538530]
of FTP server & client

Kijk eens of die resultaten ook zo slecht zijn.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Is het met NETBeui veel sneller?

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 01 juli 2002 17:23 schreef A1 het volgende:
Is het met NETBeui veel sneller?
idd, en anders misschien eens je netwerkkaartjes op half-duplex zetten

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Heb je misschien veel collisions op je netwerk?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kijk, ik heb daar nou ook last van , ik gebruik win2k en winME in een netwerk.
Waar ligt het nou aan?
btw ik heb realtech kaartjes, maar je toch moeten verwachtten dat het wel op 100 Mbit ongeveer moet werken?
BTW geen colissions

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 01 juli 2002 18:40 schreef jamaicaman het volgende:
kijk, ik heb daar nou ook last van , ik gebruik win2k en winME in een netwerk.
Waar ligt het nou aan?
btw ik heb realtech kaartjes, maar je toch moeten verwachtten dat het wel op 100 Mbit ongeveer moet werken?
BTW geen colissions
WinME mag je bij win98 rekenen en die TCP stack is brak.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Jamaicaman
  • Niet online
ok, kzal is een keer ff updaten naar win2k kijken of het dan nog is

Verwijderd

100 mbit is geen 100 mbyte!! maar ongeveer 12.7 megabyte. Dit is dan ook het maximale wat je kan halen. Denkbaar is een max van 8 megabyte per seconde.

1 megabyte/sec is wel traag idd. Maar wat voor een specs heb je? een 100 mhz pc uitgerust met een 100 mbit kaart kan natuurlijk nooit die 100 mbit (of 80 mbit dan) benutten.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik gebruik Win98SE -> redhat 7.2 (samba) en haal ongeveer 5-6 MB per seconde, ook allemaal RTL8139 kaartjes. Had zelf het idee dat het nog wel wat sneller kan, is in dit geval dan dus ook win98 de bottleneck ?

Mijn YouTube kanaal

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op maandag 01 juli 2002 19:00 schreef AcXeller het volgende:
Ik gebruik Win98SE -> redhat 7.2 (samba) en haal ongeveer 5-6 MB per seconde, ook allemaal RTL8139 kaartjes. Had zelf het idee dat het nog wel wat sneller kan, is in dit geval dan dus ook win98 de bottleneck ?
Zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat je hd niet sneller kan schrijven.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Jamaicaman
  • Niet online
100 mbit is geen 100 mbyte!! maar ongeveer 12.7 megabyte. Dit is dan ook het maximale wat je kan halen. Denkbaar is een max van 8 megabyte per seconde.
Jah zo dom ben ik ook al weer niet :)
Ik zou blij zijn met 5 a 6 MByte per sec. maar 1/2 is niet te doen.

Verwijderd

ik zij het maar even voor de goede orde ;)

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Ik had vandaag ook zoiets. Het bleek dat ik het IPX protocol nog had aanstaan. Na verwijdering daarvan was filesharing weer stukken sneller.

• Jamaicaman
  • Niet online
ik heb geen IPX geinstalleerd dus daar kan het niet aanliggen

Verwijderd

Zorgen dat je een goed netwerk hebt liggen. Die netwerk kaartjes die je gebruikt, belasten de processor erg zwaar. Ook al heb je een dijk van en proc dan nog haal je daar niet de maximale snelheid mee. Ik zelf ben de trotse bezitter van een compleet ingericht 100VG netwerk. Ja, zeg maar dat het oude troep is, maar 11 mb/s is hier geen uitzondering! Maar goed, die 1 mb die jij haalt is wel te laag ja.

Verwijderd

Topicstarter
De snelheid is opgemeten met de firewall op deze PC's (van Kerio, is erg goed en gratis :)). Ik heb het getest met een Realtek 8139, Netgear PCMCIA 10/100 en een Siemens OfficeLAN TX 10/100 (weet de chipset ervan niet). Collisions zijn er nauwelijks, ik heb het ook met een kruiskabel geprobeerd.

Verwijderd

Echte goede netwerk kaartjes (van 3COM bijv.) zorgen ook voor een hogere snelheid en belasten je processor ook minder, maar die 1MB/s is wel erg weinig...zo'n lage snelheid had ik nooit met m'n Realtek kaartjes, meestal 5 tot 7 MB/s.

Verwijderd

Het gebruik van drive-mappings op de shares ipv direct op de share geeft een hele hoop performancewinst.

Verwijderd

check je kabels eens, of apparaten in de buurt van kabels, ik heb bv een lamp die heel erg stoorde (magnetische lamp met van de stroom slierten). adapters kunnen ook storen enzo.

of ff een ander os installen dan windows, dat scheelt ook altijd. in w2k pro is het bij mij net 800kb/sec terwijl in linux 1mb/sec haal (10 netwerkje)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het maximale wat je op een ethernet netwerk kan halen is 35% van de capaciteit. Daarna beginnen de colissions steeds belangrijker te worden. Vervolgens krijg je re-transmits. Die hebben natuurlijk een extra netwerk belasting ten gevolg. Waarna de kans op colissions weer toe neemt, met meer re-transmits krijgt etc etc.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:51
Da's onzin. Als ik hier op een (100 Mb) switched ethernet netwerk ff een bestandje overpomp gaat dat met ongeveer 9MB per seconde. Da's iets meer dan die 35% van jou.

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Hier haal ik ook maar +/- 1 MB/s op een 100Mbit full-duplex netwerk, naar en van een P133. In mijn geval is de processor de bottleneck (zit aan 100% belasting bij die snelheid). Komt doordat Realtek kaartjes nogal CPU-intensief zijn.

Je moet dus gaan zoeken naar de zwakste schakel. Hoe snel zijn beide CPU's? Is de draad in orde? Geen packetloss? Drivers van de NIC's in orde? Full-duplex op een hub (gaat niet)? Harddisks snel genoeg (DMA aan)?
Etc.

Suc6! :)

#

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op dinsdag 02 juli 2002 14:38 schreef Zap het volgende:
Hier haal ik ook maar +/- 1 MB/s op een 100Mbit full-duplex netwerk, naar en van een P133. In mijn geval is de processor de bottleneck (zit aan 100% belasting bij die snelheid). Komt doordat Realtek kaartjes nogal CPU-intensief zijn.

Je moet dus gaan zoeken naar de zwakste schakel. Hoe snel zijn beide CPU's? Is de draad in orde? Geen packetloss? Drivers van de NIC's in orde? Full-duplex op een hub (gaat niet)? Harddisks snel genoeg (DMA aan)?
Etc.

Suc6! :)
Probeer half duplex eens:

Bij een oude switch:

Full duplex: 0.8 MByte p/s
Half duplex: 9.3 MByte p/s :)

We hebben vrij lang zitten kutten eerdat we het door hadden :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Hmm, moet snel kunnen hoor.. met 2 vet snelle machines haal ik hier 12MB/s over een 100mbit full duplex switch :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

kan ook aan je netwerkkaart liggen, het is gewoon een feti dat 3com net ff iets sneller is dan realtek.(of een ander merk)

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Op dinsdag 02 juli 2002 16:23 schreef Sn3akz het volgende:

[..]

Probeer half duplex eens:

Bij een oude switch:

Full duplex: 0.8 MByte p/s
Half duplex: 9.3 MByte p/s :)

We hebben vrij lang zitten kutten eerdat we het door hadden :)
't zit met een crosscable hier, en full of half duplex maakt geen verschil.. Maarja zoals al gezegd; in mijn geval ligt 't aan een van beide CPU's ;)

Die oude switch van jou zal dan net zoals de meeste hub's geen full-duplex ondersteunen.. met als gevolg een gigantische packetloss als je 't dan toch aanzet :) En dan is half-duplex inderdaad een stuk beter..
Op dinsdag 02 juli 2002 16:27 schreef sbonestroo het volgende:
kan ook aan je netwerkkaart liggen, het is gewoon een feti dat 3com net ff iets sneller is dan realtek.(of een ander merk)
Ja, maar 1MB's is wel èrg langzaam.. Met een Realtek kun je best 10MB/s halen hoor (mits de PC's snel genoeg zijn)

#

• D_D_KING
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05-2022

D_D_KING

Payin' the cost to be the

Hoe staat je tcp /ip ingesteld? vaste adressen of lease?
heb dat ook eens gehad met statische adressen, heb toen 1 bak adressen laten leasen en viola het probleem was weg
misschien hebbie er wat aan :7

Msi k7t266Pro2 ru xp 1800+ @ 2000+ 512 DDR 80 GB Maxtor

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 16:25 schreef nigelator het volgende:
Hmm, moet snel kunnen hoor.. met 2 vet snelle machines haal ik hier 12MB/s over een 100mbit full duplex switch :P
Je zegt het al, vet snelle machines, dus die potentiele bottleneck is er al niet, en op een switch heb je geen collissions.

Op een hub moet je altijd half duplex instellen, voot full zijn ze niet geschikt.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Nee ik weet z'n probleem, al en daarmee zeg ik: voor de volle 100% zeker ;)

Het is je Kerio, ik draai zelf winroute pro op een duron 900 waarmee ik met met winroute aan maar 1 MB/sec haal, maar dat schiet al een heel end omhoog met winroute uit. Dit omdat die firewall elk pakketje gaat bekijken, zet Kerio eens uit en zie je snelheid omhoog schieten ;)

(doe ik ook altijd als ik zelf ff iets van/naar me ftp wil halen)
Pagina: 1