SCSI-schijf wordt soms wel, soms niet herkend...

Pagina: 1
Acties:

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 13:14

TheDjasp

het wordt toch niks

Topicstarter
Ik heb een probleem met een webserver en dat is als volgt:

Het is een PIII 1Ghz 512MB machine met een adaptec 29160 SCSI controller en een Seagate 9,1 GB SCSI schijf.
Als deze machine boot dan krijg ik 9 van de 10 keer de foutmelding
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Als ik dan herstart en met ctrl-a in de SCSI Disk Utilities van de controller kijk, zie ik de schijf ook niet terug.

Tot zover logisch: kaart vind schijf niet, schijf boot dus niet.

Maarr... af en toe boot hij wel en geeft hij ook aan dat hij op ID:0 een een seagate schijf gevonden heeft....

Waar zou hier de fout kunnen zitten: is de controllerkaart brak of is de schijf naar zijn grootje.

[aanvullende info]
Het systeem is ongeveer een jaar oud, maar heeft het nooit goed gedaan, heeft dik een half jaar niet werkend in een co-lo gestaan en is toen na een tijd op mijn bureau beland, waar ik er vrolijk Madrake 8,2 op heb geinstalleerd (in het land der blinden zullen we maar zeggen.. ) en dat ging allemaal prima, en nadat hij ongeveer een week had aangestaan (verder niets mee gedaan) merkte ik op dat er allemaal foutmeldingen op het beeldscherm stonden, gereboot.. en nada meer...

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wordt er wel termination gebruikt [weerstandenblok aan het einde van je SCSI kabel]????

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Zijn al je kabels en aansluitingen wel oke?

Ik heb ooit zo'n zelfde soort problemen meegemaakt, en toen bleek gewoon de scsi-kabel rot te zijn..

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Topicstarter
Er zitten verder geen SCSI apparaten in de machine, en de kabel loopt van de disk naar de controller waarbij de middelste connector is aangesloten en de buitenste gewoon leeg is (als: daar is niets op aangesloten, ook geen termination blok, al zou ik niet weten hoe die eruit ziet.)

Het aansluiten van de laatste connector op de controllerkaart resulteert in een grote vonk uit de voeding :(..

Dat wordt de leverancier opbellen denk ik :)

I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Topicstarter
Sorry... 400+ posts en mijn eerste dubbelpost.

Anyway, weer iets geleerd: geen kabels loshalen en vastmaken terwijl de stekker nog op het lichtnet zit....

logt nu ook

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Op maandag 01 juli 2002 16:31 schreef TheDjasp het volgende:
Sorry... 400+ posts en mijn eerste dubbelpost.

Anyway, weer iets geleerd: geen kabels loshalen en vastmaken terwijl de stekker nog op het lichtnet zit....
Dat eerste regel wat leert als Tweaker :-)

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op dat er iets niet goed zit met je termination. Dus opzoek naar een losse terminator of een kabel met een terminator, misschien kun je um aanzetten op je schijf, maar met de snellere varianten van SCSI wordt er weinig onboard termination toegepast.

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 16:18 schreef TheDjasp het volgende:

Het is een PIII 1Ghz 512MB machine met een adaptec 29160 SCSI controller en een Seagate 9,1 GB SCSI schijf.
[/sub]
Adaptec 29160, dat is toch een ultra 160 (LVD)-controller?

Op de LVD-SCSI-kabel hoort op het einde een terminator te zitten.

http://www.adaptec.com/worldwide/support/supporteditorial.html?sess=no&prodkey=SCSI_termination
Pagina: 1