WTF ? sneller ??Hoe zet ik wavjes om in mp3s?
Om een wavje te coderen tot een mp3, heb je een zogeheten codec nodig. Deze zijn redelijk goed te vinden op het net, en ook de grote geluidsbewerkings programma's (cooledit, soundforge) hebben er meestal wel eentje. Er is een verschil tussen codecs, en encoders. Een codes is het driver-achtig dingetje wat je wavjes daadwerkelijk codeert, en een encoder is het prorammatje wat de codec aanstuurt. Nou is probleem dat sommige encoders geen codec meeleveren, en je weer moet gaan zoeken op het net. Er zijn verschillende codecs in omloop, hooggewaardeerde zijn de Fraunhof en Lame codec, Xing heeft een slechte reputatie. De omzetting kan op meerdere manieren gebeuren. Zo kan je het sneller doen door fast modus aan te zetten (niet aanbevolen), en kan je verschillende bitrates gebruiken. Hoe hoger de bitrate, hoe sneller, maar ook hoe groter. De meest gebruikte bitrate is 128 kbit, maar 192 is beter. Bij 192 en hoger is het hoorbare verschil met cd al heel klein, als het er al is.
lijkt me eerder langzamer
maareh gelijk nog een klein ander vraagje waar ik eigenlijk een antwoord op zocht maar dit tegenkwam : wie weet een goed -freeware- proggie om audio dat op je pc speelt (bijvoorbeeld van een tvkaart, of in mijn geval van een mp3mixprogramma) op te nemen naar .WAV (of desnoods MP3 boeit verder niet) ????
tanx alvast