Toon posts:

Doorvoersnelheid Maxtor HD blijft achter op XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb recentelijk mijn oude beestje uitgebreid met een nieuwe HD(Maxtor 740 serie 40GB 7200rpm). Wegens eindelijk genoeg ruimte direct maar eens WinXP Prof erop gezet.

Probleem is nu dat de doorvoersnelheid van de HD nu consequent blijft steken rond de 16mb/s voor alle benchmarkwaarden in CLIBench, terwijl hij toch gemakkelijk boven de 25 à 30 mb/s zou moeten trekken. Heb de BIOS instellingen gecheckt (UDMA/66). Het mobo is een Aopen AX63pro met Via chipset, de proc een Cel333@450. Ik heb de laatste 4in1 drivers reeds geinstalleerd. De schijf zit alleen als master op de IDE poort.

Iemand een idee waarom deze waarden niet hoger komen (het lijkt oftie op UDMA/2 blijft steken)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 01 juli 2002 15:40 schreef CoCo het volgende:
(het lijkt oftie op UDMA/2 blijft steken)
Zelfs dat niet.. bij PIO mode 4 is de limiet 16MB/s, bij UDMA33 is het al 33MB/s

Maar kijk ook even of DMA in windows enabled is..

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 23:30
Hoeveel geeft CLIbench aan bij CPU Usage?

Hier staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                     Drive C      
Read max                 23272  kB/sec 
Read average             22525  kB/sec 
Read min                 22164  kB/sec 
Write max               20480  kB/sec 
Write average           20293  kB/sec 
Write min               19616  kB/sec 
CPU usage                 6  percent <---

[edit]

Ja zou kunnen, multiword dma ben ik wel eens tegegekomen in een proggy...volgesmij wil mn dvd speler alleen maar multi-word dma..

Trouwens, ik ben evil..krijg 666 MFLOPS in Clibench >:)

[/edit]

[edit2]

Opgezocht

Multiword DMA mode 0: Transferrate 4,2MB/s
Multiword DMA mode 1: Transferrate 13,3MB/s
Multiword DMA mode 2: Transferrate 16,7MB/s

[/edit2]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu niet achter de betreffende computer, maar ik meen me te herinneren dat de CPU belasting iets van 16% was ... niet echt PIO waarden volgens mij. (ik bedoelde trouwens de voorloper van UDMA 33, is dat multiword DMA of zo?)

edit:

Dan zou het misschien Multiword DMA mode 2 kunnen zijn, ik zal vanavond ff de DMA instellingen van XP checken, beetje dom da'k dat nog niet had gedaan.