Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 13:04:
[...]
Ik heb er hier echt geen enkel probleem mee hoor.. heb 'm nog nooit niet zien werken, niet in IE en niet in Firefox.
Maar goed, ik heb dan ook een default installatie van firefox, heb niet zelf aan de instellingen gezeten. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft? Computers zijn logische apparaten, iets werkt of het werkt niet. 'zo af en toe niet werken' duidt op andere problemen dan de code van de site zelf imo.
Computers zijn zowel logisch en heel erg complex waarbij er heel ook nog eens heel erg veel afhankelijkheden zijn.
Als je gisteren naar Star Trek The Next Generation had gekeken had je kunnen zien dat die combinatie onvoorspelbare resultaten kan produceren.Ik heb de code niet bekeken, maar kan me voorstellen dat bovenstaande waar is. Dit geldt overigens voor bijna elke grote site in Nederland, domweg omdat dat de wijze is waarop de grote bedrijven in Nederland websites ontwikkelen. Doorprutsen totdat het werkt. Als je een fundamentele fout vind in je ontwerp, ga je niet je hele ontwerp aanpassen, nee, dan ga je een hack inbouwen. Zie er bijna wekelijks voorbeelden van voorbij komen.
Ik weet het, ik wordt er ook wel een beetje verdrietig van. Maar het is geen excuus om ranzige code te produceren.
Afgezien van het gemekker met afsluiten (totaal onzinnig mensen te dwingen uit te loggen, kansloos, hadden ze beter kunnen laten imo) ben ik dit niet met je eens.
Ik zal even wat voorbeelden geven op punten waarvan ik vind dat usability beter kan:
Internatbankieren
Op de homepage staan aan de linkerkant verschillende items met een sleuteltje ervoor. Ik heb dus 8 verschillende manieren van internetbankieren.
Als ik op "Betalen & Sparen" komt er zo'n vervelend pop-up venster waar ik moet inloggen.
Als ik naar een ander onderdeel wil zal ik weer moeten terugschakelen naar het hoofdvenster, ik kan de pop-up niet sluiten, het kan wel, maar dan krijg ik weer een pop-up die vraagt of ik de verbinding wil open houden.
Ik moet dus steeds schakelen tussen verschillende vensters, sommige van de items van de items zijn niet eens voor mij beschikbaar, en toch staan ze er.
Waarom zeur ik dan zo?
Omdat het veel simpeler kan.
Op de homepage een enkele inlogknop.
Na te hebben ingelogd (liever geen pop-up) zouden de verschillende manieren van bankieren aan de bovenkant, als tabs kunnen worden weergegeven. Omdat ik reeds ben ingelogd weet het systeem welke opties niet voor mij beschikbaar zijn, en hoeven die tabs dus ook niet voor mij beschikbaar te worden gemaakt.
Op die manier hoef je niet meer te navigeren tussen verschillende vensters, hoef je de pop-up killer niet aan te passen, zijn er geen verbindingen die je per ongeluk kunt sluiten en krijg je alleen de opties die voor jou van toepassing zijn.
Een creditcard aan te vragen
Het eerste wat je doet is zoeken naar "creditcard" met de ingebouwde zoekmachine.
De eerste 3 zoekresultaten gaan allemaal over de "Rabo creditcard", als je echter op de resultaten klikt en de pagina's goed bekijkt kom je er achter dat deze kaart alleen voor bedrijven is, in de zoekresultaten staat daar niets over vermeld. Op de hele website is het niet duidelijk dat er een verschil tussen particulier en zakelijk is.
Het vierde zoekresultaat gaat over de "rabocard", pas na er op te hebben geklikt blijkt dat deze
we' voor particulieren is.
Als ik op de link "aanvragen" klik wordt ik weer regelrecht doorgestuurd naar de pagina waar ik al ben, met andere woorden er gebeurt niets.
Gelukkig staat er aan de linkerkant
nog een link "aanvragen", maar als ik daar op klik kom ik bij een overzicht van verschillende rekeningen, behalve dat ik al een rekening heb doet de aanvraag-link het daar ook niet.
Teneinde raad besluit ik om bij de bank zelf langs te gaan. Ik zoek nu met de term "openingstijden", al snel kom ik uit bij een pagina waar ik mijn postocde kan invullen om het dichtstbijzijnde filiaal te vinden.
Ik klik op het filiaal.
Ik moet de hele pagina doorlezen voordat ik er achter kom dat de openingstijden misschien onder "Uw Rabobank" kunnen staan.
Ik klik op " Uw Rabobank".
Ik klik op "Kantoren"
Ik klik op het dichtsbijzijnde kantoor.
Eindelijk, openingstijden.
Ik heb geluk, de twee uren dat de bank deze week open is moeten nog komen!
Zulke irritaties zouden makkelijk te voorkomen zijn door het particuliere en zakelijke dele te scheiden, dat zou kunnen door verschillende subdomeinen te gebruiken, een andere kleurstelling, een radiobutton bij de zoekfunctie, of het simpelweg aangeven in de zoekresultaten.
Om te voorkomen dat ik eindeloos door moet klikken om iets te vinden zou men meer informatie op een pagina kunnen zetten, en gebruik maken van inhoudsopgaves. Even snel een lijstje doorzoeken naar het woord "openigstijden" gaat namelijk een stuk sneller dan iedere keer een pagina doorlezen en iedere keer moeten bedenken "zouden de openingstijden hieronder vallen?".
Dat is uiteraard ook een subjectief onderwerp, ik vind het telebankieren wel prettig werken, en de dienst an sich geweldig. Vergelijk dat eens met 10 jaar geleden en het gekut met overschrijvingskaarten enzovoort. Je kunt veel zeggen van de rabobank (of eigenlijk van de meeste banken) maar ze zijn wel met de tijd meegegaan. Dit komt natuurlijk ook vanwege het kostenbesparings-aspect, maar dat is voor de consument niet relevant. Feit is dat er een prima werkende telebankieren-site staat.
Nu moet ik ingewikkelde nummers van acceptgiro's overtypen, en kan ik slechts 2 uur per week naar de bank, of ik moet weer 7 kilometer verderop naar een dorp waar ik verder niets te zoeken heb.
Mij zal je niet horen zeggen dat vroeger alles beter was, maar er kan nog wel veel verbeterd worden aan het huidige systeem.
Voor de rest dreigt dit een beetje een 'kip en ei' discussie te worden; ik zeg 'de rabobank ontwikkeld voor IE omdat de users dat gebruiken' en jij zegt 'de users gebruiken IE omdat de rabobank daarop ontwikkeld heeft'. Ik ben van mening dat het laatste niet een reëel standpunt is gezien de markt momenteel.
Maar het blijft wel
het argument van veel mensen om niet over te stappen op een andere browser.
Ik las het topic nog eens na, en zag nu pas dit staan:
[...]
Dat vind ik veel triester dan de hele site.. 'omdat deze browser getest zijn geworden', iemand die zo slecht is in Nederlands neem je als bank toch niet aan om emailtjes te beantwoorden? (niet dat ik goed ben in Nederlands, maar ik zit daar ook niet mailtjes te beantwoorden).
Ach, het is net als de website. Ze nemen iemand aan die niet de kwaliteiten in huis heeft om zijn werk
goed te doen, maar de grote meerderheid van de klanten boeit de kwaliteit toch niks, als het maar werkt/te begrijpen is.
Heb je nog bijzondere instellingen gemaakt of surf je via een proxy? Hier @windows XP en firefox 0.9 werkt die hele site namelijk prima.
Nee, ik gebruik Firefox enkel om mee te internetbankieren en om eigen websites te testen, daarom staat hij op de standaardinstellingen. (en het is ook geen nightly)
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.