Toon posts:

Internetbankerien @ Rabo

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
D.m.v. de browser bankieren, het leek zo mooi tot dat ik er dus achter kwam dat er een fout in de code staat die er voor zorgt dat je het wel kan vergeten met je browser wanneer dit geen IE op de PC met Windoos is.

Het probleem komt voor zover ik kan zien uit een relatief onschuldige fout in de code, nu heb ik al een mailtje met klacht gestuurd, misschien dat ze er wat aan gaan doen wanneer er meer klachten over binnen komen.

Op http://www.rabobank.nl/helpdesk_internetbankieren is er de mogelijkheid om een klacht in te dienen over het Rabo Internet bankieren.

Het probleem is dus eigenlijk dat mensen niet gewoon ff de moeite nemen om dit soort dingen te checken, niet windoos gebruikers (en vooral Mac gebruikers) zijn dus niet in staat om te internet bankieren zonder Windoos (ook IE for Mac werkt niet !)

Who joins >:)

Verwijderd

Tsja ik heb er geen problemen mee, dus ik zie geen reden tot klagen :)

Het is opzich wel dom van de rabobank dat het niet mogelijk is om met andere browsers/besturingssystem te internetbankieren.

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 11:12

Mon

Hej goede actie, ik doe mee. Hopelijk heeft het nut.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mijn ervaring is dat je een mailtje terug krijgt, maar dat ze je mailtje niet goed gelezen hebben.

Ze gaan er vanuit dat je n00b bent, en het mailtje dat ze terugsturen staat dan ook vol met allerlei lulkoek, waar je niks mee kan.

Zo schreef ik een keer dat ik 't wat overdreven vond dat er een schermpje naar voren kwam met "dit scherm wordt nu gesloten" als je op afsluiten klikt. Kreeg ik een mail terug, waarin stond dat dat "windows-eigen" is. ;(

Siditamentis astuentis pactum.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb nu Opera geinstalleerd in Suse8 en dat werkt wel(Mozilla niet)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Tuin,

Ik heb totaal geen problemen met Internetbankieren via de Rabo met IE op de Mac, ook nog nooit gehad onder OS X. Postbank betalingen, tsja, dat zal wel nooit werken met IE, maar Rabobank, nee prima.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 15:41 schreef Amnesiac het volgende:
Tsja ik heb er geen problemen mee, dus ik zie geen reden tot klagen :)

Het is opzich wel dom van de rabobank dat het niet mogelijk is om met andere browsers/besturingssystem te internetbankieren.
Welk OS gebruik jij dan :?
Op maandag 01 juli 2002 15:42 schreef _Mon_ het volgende:
Hej goede actie, ik doe mee. Hopelijk heeft het nut.
We gaan ervoor ;)
Op maandag 01 juli 2002 15:50 schreef zomer het volgende:
Ik heb nu Opera geinstalleerd in Suse8 en dat werkt wel(Mozilla niet)
Ook weer eens proberen met Opera dan.
Op maandag 01 juli 2002 15:54 schreef mrT het volgende:
Tuin,

Ik heb totaal geen problemen met Internetbankieren via de Rabo met IE op de Mac, ook nog nooit gehad onder OS X. Postbank betalingen, tsja, dat zal wel nooit werken met IE, maar Rabobank, nee prima.
Dan gaan we dat nogmaals proberen van de week.

Verwijderd

Goede aktie! Ik heb net gemaild en ben benieuwd naar de reactie. Mozilla, Konqueror en Netscape zijn bij mij'no go'. Straks toch maar Opera proberen (liever een banner tijdens het bankieren dan Windows booten).

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33

markvt

Peppi Cola

IE en MOZILLA werken hierzo
andere browsers heb ik er niet opstaan

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik bankier op verschillende platformen met de Rabobank, o.a. Windows met IE en Opera, maar ook Linux met Mozilla. Ik heb eigenlijk nog nooit een probleem ondervonden wat niet tijdelijk was. In ieder geval kan ik normaal gesproken zowel met Linux als met Windows, met IE en ook met Mozilla/Netscape en Opera probleemloos bankieren. Ik zou graag wat meer info willen over het exacte probleem dat je hebt gesignaleerd (symptomen, is het reproduceerbaar, misschien kan je zelfs de oorzaak aangeven?)

Kortom: Ik vind eigenlijk dat je wel wat meer informatie kan geven. Met de info die je geeft is het voor niemand te bepalen of zij/hij hetzelfde probleem heeft als jij.

• Mon

Mon

ik had laatst in ieder geval dat ik een acceptgiro helemaal had ingevuld, toen op versturen klikte. en ja dat was het wel want verder gebeurde er dus nix. in win krijg je dan "uw opdrachten zijn verstuurd en worden verwerkt" oid.

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Op maandag 01 juli 2002 18:22 schreef _Mon_ het volgende:
ik had laatst in ieder geval dat ik een acceptgiro helemaal had ingevuld, toen op versturen klikte. en ja dat was het wel want verder gebeurde er dus nix. in win krijg je dan "uw opdrachten zijn verstuurd en worden verwerkt" oid.
Onder welk OS ? welke browser ? Is dat reproduceerbaar? ik heb dat probleem nog nooit meegemaakt, ook niet met Mozilla onder Linux. Kijk, ik ben erg benieuwd of het een reproduceerbaar probleem is. Anders is het lastig om te roepen dat het de schuld is van Linux/Mozilla.

• Mon

Mon

Het was met mozilla 0.99 geloof ik onder Mandrake 8.2 - KDE
ik zal nog wel een keer kijken of het te reproduceren is.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik heb ze er ook al eens op gewezen dmv een e-mail... kreeg toen de volgende reply:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Geachte heer de Rijk,

Rabobank Nederland biedt bij Rabo Internetbankieren 
alleen technische ondersteuning aan de browsers Netscape 
en Internet Explorer omdat deze browsers getest zijn
geworden.
De systemen Mozilla en Linux worden niet door ons
ondersteund maar wij zullen uw suggestie doorsturen 
naar de desbetreffende afdeling binnen Rabobank 
Nederland.

Mogelijk dat er in de toekomst veranderingen in zullen komen.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd 
te hebben.

Met vriendelijke groet,

[Hier stond de naam van de verstuurder]
Agent Helpdesk betalen & sparen

:(

My weblog

• a casema user
  • Laatst online: 08-02 19:59
dit staat erover op hun site (vraag en antwoord)
Welke browsers worden geadviseerd voor Rabo Internetbankieren? Antwoord :Windows
Microsoft Internet Explorer versie 5.0 is de meest geschikte browser voor Rabo Internetbankieren. Deze versie moet uitgerust zijn met ServicePack 1 (SP1) en 128 bits codeersterkte. Dit kunt u controleren door in de browser te kiezen voor Help en vervolgens voor Info.

Apple en Linux
Rabo Internetbankieren zal in de meeste gevallen ook werken op Apple en Linux besturingssystemen, hier wordt echter geen garantie voor gegeven. Het is bekend dat de weergave van de pagina's en bepaalde functies soms niet optimaal zijn, omdat Rabo Internetbankieren ontwikkeld is voor een Windows-omgeving.
Ik kan kijken of ik ook ergens kan klagen dat mozilla niet ondersteund wordt want het is erg lastig.
Ik zit nu op mijn werk te telebankieren :D

--edit--
Dit lijkt me wel een leuke pagina om te zeuren >:)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41
Ach, tamelijk nette reactie toch?

Overigens: ABN Amro internet bankieren werkt zowel onder Linux als onder Windows prima met Mozilla (1.0). Mochten de problemen aanhouden dan kun je dus altijd nog terugmailen dat je daar dan wel op over zult stappen (of dit natuurlijk gewoon daadwerkelijk doen...)

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 17:00
Dit probleem ken ik. Ik heb ooit ook al een mailtje erheen gestuurd. Lijkt er niet op dat ze er iets aan gaan doen. Lekker balen, je zou bijna naar een andere bank gaan.

BTW het probleem treed op op het moment dat je een overschijving submit, dan gebeurt er namelijk niks.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Verwijderd

Installeer Crossover Office, hebbie Office op linux....en daarmee dus :r IE .... tis beschamend voor je bak, maar rabo werkt wel :)

Verwijderd

Bij mij deed Rabobankieren het ook niet goed met Konquerer en Mozilla.

Opera heb ik niet geinstalleerd, even doen en proberen dan maar. Ik hoop dat het werkt :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Heb er onder linux (wat voor bladeraar dan ook) nooit problemen mee gehad afaicr (as far as i can remember ;) )

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Netscape Lite 4.77 werkt hier perfect met rabobank

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Verwijderd

Ik ga zo Mozilla 1.1alpha met Postbank Internet bankieren proberen, mocht het niet werken move ik naar een andere bank, dat zal ik ze dan ook duidelijk vertellen. ABN werkt dus gewoon prima???

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Telebankieren doe ik gewoon met IE5 uit Win98SE. Draait "perfect" onder wine :)

• wzzrd
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 01 juli 2002 20:17 schreef Felix het volgende:
Ik ga zo Mozilla 1.1alpha met Postbank Internet bankieren proberen, mocht het niet werken move ik naar een andere bank, dat zal ik ze dan ook duidelijk vertellen. ABN werkt dus gewoon prima???
Luister m8, de Rabo heeft met afstand het beste Telebankier systeem in Nederland. Altijd al zo geweest. Het werkt prima onder linux hier, maar ik zal het zo nóg een keer voor je testen. :P

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 20:36 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Luister m8, de Rabo heeft met afstand het beste Telebankier systeem in Nederland. Altijd al zo geweest. Het werkt prima onder linux hier, maar ik zal het zo nóg een keer voor je testen. :P
Ik zou bijna zeggen SCREENSHOT, maar zo benieuwd ben ik niet naar je bankzaken ;)

Bij de Postbank zit ie te zeuren over een security module oid, wat een bullshit allemaal, 128 bit encrypted verbinding vind ik goed genoeg :P

Verwijderd

Niet te geloven...Internet Sparen werkt nu dus met Mozilla 1.0 en Java Plug-in 1.4.0_01 for Netscape Navigator.

Weliswaar is dit nog onder Windows, maar de kans is nu al iets groter dat het ook onder Linux gaat werken :)

Of telebankieren nu ook werkt weet ik nog niet, ik heb alleen Internet sparen :)

• Mon

Mon

Houd ons op de hoogte zou ik zeggen. Ik zal deze week ook Mozilla 1.0 eens proberen te installeren.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:54

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Nou.. ik draai hier Mozilla 1.0, en heb ook Galeon geprobeerd (allebij op Debian SID).

Het werkt allemaal prima, op 1 ding.. de knop verzenden doet niks.. Ik kan alles opvragen, alles bekijken, maar geen betalingen, overboekeningen e.d. verzenden! De annuleren knop werkt weer wel... aarrgh

* Creepy boot Windows om betalingen te doen..
Misschien toch Opera maar eens proberen..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Op maandag 01 juli 2002 22:28 schreef Creepy het volgende:
Nou.. ik draai hier Mozilla 1.0, en heb ook Galeon geprobeerd (allebij op Debian SID).

Het werkt allemaal prima, op 1 ding.. de knop verzenden doet niks.. Ik kan alles opvragen, alles bekijken, maar geen betalingen, overboekeningen e.d. verzenden! De annuleren knop werkt weer wel... aarrgh
Exact het probleem dat ik ook heb (is niet zo gek, ik draai ook Galeon met Mozilla op Debian SID :)). Als je in je JavaScript console kijkt, zie je dat het daarmee ergens mis gaat. Ik heb alleen geen zin om hun gigantische brei code door te spitten.
Ik snap niet hoe je JavaScript kunt ontwikkelen zonder de Mozilla JavaScript console en de JavaScript debugger :?.

Ik heb ze trouwens ook al geregeld mailtje hierover gestuurd. Eerst was het antwoord 'we weten dat NS6 niet werkt, probeer NS4 maar.' Toen ik ze meldde dat ook dat een achterhaalde browser was kreeg ik te horen dat mij mailtje naar 'de desbetreffende afdeling' was doorgestuurd, omdat zij zelf van NS6 support niets af wisten. Verder uiteraard nooit meer iets van gehoord.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Mozilla, Konqueror en Netscape 4.7 werkte bij mij alle niet. Vandaag n.a.v. dit topic Opera gedownload en het werkt!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iets te voorbarig met mn IE onder wine: het werkt met zowat alle websites, maar als je naar een https:// site gaat, klapt ie eruit. Toch leuk dat je bank https gebruikt :)

Naja, als rabobank er niet snel wat aan doet, wil ik er gewoon een vergoeding voor, of ze sturen me maar weer elke week mn afschriften ipv maandelijks 10 blaadjes :(

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan toch nog maar eens Opera proberen, al moet ik zeggen dat ik daar ook eerst vast kwam te zitten (klik en niets doen).

En uiteraard was ik er met mijn JavaScript console ook wederom redelijk snel achter dat het een JavaScript foutje is welke misschien redelijk snel kan worden opgelost.

Toch hoop ik dat er genoeg mensen klagen om iets te weeg te brengen bij de Rabo.

Opera nog eens proberen (onder linux dus) en dan zien we wel weer. :)

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ArmEagle

Duzz.

Ik heb ook het probleem dat je alles wel kunt bekijken maar niets kunt versturen.
Ik gebruik Mozilla 1.0 (en heb ook 1.1a geprobeerd) onder Windows98SE.

Ik zou graag willen weten hoe het dus onder Linux gaat en of het echt goed gaat met Opera. Want ik wil deze vakantie overstappen.

Let er dus idd op dat alles goed lijkt te gaan totdat je dingen wilt verzenden.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:28

B2

wa' seggie?

Ik heb gister ook maar weer een klacht ingediend bij de Rabobank...kijken wat ze te melden hebben.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=148513

Netscape 4.79 werkt
MSIE 5+ werkt (4 misschien ook nog)
Opera 6.x werkt mits je kiest voor 'identify as MSIE5.0', anders heb je hetzelfde probleem als onder Mozilla.

*zucht*... 2 lettertjes veranderen en het werkt weer.

• imdos
  • Laatst online: 09:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Op maandag 01 juli 2002 22:36 schreef ajvdvegt het volgende:

[..]

Exact het probleem dat ik ook heb (is niet zo gek, ik draai ook Galeon met Mozilla op Debian SID :)). Als je in je JavaScript console kijkt, zie je dat het daarmee ergens mis gaat. Ik heb alleen geen zin om hun gigantische brei code door te spitten.
Ik snap niet hoe je JavaScript kunt ontwikkelen zonder de Mozilla JavaScript console en de JavaScript debugger :?.

Ik heb ze trouwens ook al geregeld mailtje hierover gestuurd. Eerst was het antwoord 'we weten dat NS6 niet werkt, probeer NS4 maar.' Toen ik ze meldde dat ook dat een achterhaalde browser was kreeg ik te horen dat mij mailtje naar 'de desbetreffende afdeling' was doorgestuurd, omdat zij zelf van NS6 support niets af wisten. Verder uiteraard nooit meer iets van gehoord.
Bij mij van hetzelfde laken een pak. Ik draai Mozilla 1.0 voor zover ik weet. En de nieuwste java die pas in de meuktracker staat. Als ik alleen me saldo wil bekijken gaat het goed genoeg met Mozilla, maar betalen moet echt met netscape 4.77 :? gebeuren. :(

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Creepy

Creepy

Blegh.. fijn als je dat bugreport leest.. Javascript = case sensitive, maar voor IE maakt dat geen verschil, en voor Mozilla dus wel... en het staat dus maar in een paar gevallen verkeerd in de source. De oplossing is zelfs al gemailt naar de rabobank in Februari, maar er is nog steeds niks mee gedaan...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ArmEagle

Duzz.

Op dinsdag 02 juli 2002 10:20 schreef Creepy het volgende:
Blegh.. fijn als je dat bugreport leest.. Javascript = case sensitive, maar voor IE maakt dat geen verschil, en voor Mozilla dus wel... en het staat dus maar in een paar gevallen verkeerd in de source. De oplossing is zelfs al gemailt naar de rabobank in Februari, maar er is nog steeds niks mee gedaan...
Weet je dat 100% zeker? Want dan zouden we een standaard mailtje op moeten zetten met voor programmeurs duidelijke stappen en dan allemaal dat gaan mailen.

• Mon

Mon

Als je wilt moet je het gewoon nog een keer proberen. Nu we toch bezig zijn kun je net ze net zo goed overspoelen *KUCH* met vragen en tips om het te verbeteren. Misschien dat het nu wel helpt, je kunt het altijd proberen.

• rvm
  • Niet online

rvm

imdos, Java heb je voor zover mij bekend niet nodig om te internetbankieren bij de Rabo, hooguit voor de koersenmonitor (aandelen etc.).

Creepy, als iedereen die hier last van had/heeft er melding van maakte, dan was het probleem wellicht al lang opgelost ;)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

daar zeg je me wat.. ik wilde binnekort overstappen omdat ik toch geen abn telebankkier programma hoefde (win98).

ik kon lekekr alles (rabo en abn) via internet doen... maar aan dit soort taferelen had ik nog niet gedacht !

:'( toch maar een win98 bak achter de hand houden dan..

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• MBMarduk
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

FWIW, ik telebankier via ABNamro met Mozilla vanaf versie 0.97 zonder problemen.
Als ik mij niet vergis hebben ze Sun Slowlaris als backend EN frontend daar zitten.

Verwijderd

Even voor de peiling.. ik heb idd hetzelfde probleem. Alles kunnen bekijken maar niet verzenden want de 'verzenden'-knop doet nada noppes nixo. :Z

Ik heb die buginfo gezien.. toch belachelijk dat Rabobank zo treuzelt om die 2 letters aan te passen. |:(

• Creepy

Creepy

Op dinsdag 02 juli 2002 10:33 schreef rvm het volgende:
imdos, Java heb je voor zover mij bekend niet nodig om te internetbankieren bij de Rabo, hooguit voor de koersenmonitor (aandelen etc.).

Creepy, als iedereen die hier last van had/heeft er melding van maakte, dan was het probleem wellicht al lang opgelost ;)
Och.. heb dit al gemeld aan de Rabobank hoor... :)
Je krijgt alleen zo'n standaard reply terug van de helpdesk terug.. en als je dan een mailtje stuurt dat ze eerst eens moeten lezen wat er IN de mail staat, krijg je niks meer terug :Y)
Misschien de volgende keer wat vriendelijker zijn ;)

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Op maandag 01 juli 2002 22:55 schreef parbot het volgende:
Mozilla, Konqueror en Netscape 4.7 werkte bij mij alle niet. Vandaag n.a.v. dit topic Opera gedownload en het werkt!
Mooi zo :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Falcon
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar ehm kunnen wij hier een oplossing voor bieden?.. ik bedoel heb je onder MacOS al wat dingen nagekeken als;

-128 bit encryptie
-heb je een proxyserver?..moet je dan niet aangegeven dat HTTPS over proxy heen moet
-encrypted .. word dit toegelaten.. denkend aan security instellingen van je browser..

succes! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er inderdaad op dat als je jezelf identificeert als MSIE (met Opera) dat ie het dan doet.
Ook Accept Giro's lijken het te doen, maar buiten dat vind ik toch dat het bedrijf wat de aankomende paar jaar weer veel geld aan mij gaat verdienen er best iets aan kan doen zodat het geheel ook op andere, JavaScript ondersteunende browsers, werkt. :D

Ik kreeg nu al (ahum) antwoord van de bank en idd ze "sturen het door".:Z

Antwoord :
Geachte heer,

Wij hebben e-mail doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling.

Wij adviseren u gebruik te maken van Microsoft Internet Explorer of Netscape 4.79.
Helaas kunnen wij uw browser niet ondersteunen omdat deze niet getest is door Rabobank Nederland.

Met vriendelijke groet,

[i]***************,

edit:
Antwoord van de bank + "met Opera"

Verwijderd

bankieren bij rabo met mozilla geen probleem hier. stop.

:)

(overigens, die respons van de bank hierboven is dat een cut&paste? Dit is toch wel echt zielig:
geworden.

omdat deze browsers getest zijn geworden ?!

Verwijderd

Hoe kan Mozilla zich identificeren als IE dan? Of kan dat niet?

• a casema user
Op dinsdag 02 juli 2002 20:41 schreef hezik het volgende:

:)

(overigens, die respons van de bank hierboven is dat een cut&paste? Dit is toch wel echt zielig:
geworden.

omdat deze browsers getest zijn geworden ?!
nope, dit is de reactie die een paar minuten geleden mijn mailbox binnen kwam. (best netjes, ookal geen directe oplossing)
Geachte heer ** a casema user **,

Het is bij ons bekend dat Mozilla niet goed werkt onder Linux met onze internetsite. Mozilla is echter niet getest door de Rabobank en wordt daardoor niet ondersteund. Indien u met Linux wilt blijven werken adviseren wij u om Netscape 4.79 te gaan gebruiken voor het internetbankieren
U kunt Netscape 4.79 downloaden op: http://www.netscape.com/download/.

Wij gaan er vanuit u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Mej. I. xxxxxxx

• rvm
  • Niet online

rvm

Op dinsdag 02 juli 2002 21:10 schreef behindthesofa het volgende:
Hoe kan Mozilla zich identificeren als IE dan? Of kan dat niet?
Dat zou niet helpen. Opera gedraagt zich anders als je 'm laat identificeren als MSIE5. Hij snapt dan ineens wel het gebruik van 'document.all' in Javascript. Je omzeilt daarmee het probleem.

Verwijderd

Ik kreeg vanmiddag ook al het zelfde mailtje terug van de Rabo. Misschien helpt het als er meer klagen.

Geachte heer ......,

Het is helaas niet mogelijk om de site aan te passen aan de browser Mozilla.
Het is bij ons bekend dat Mozilla niet goed werkt met onze internetsite. De Rabobank ondersteund Microsoft Internet Explorer (minimaal 5.01 sp2) en Netscape 4.79.
Wij adviseren u om een van deze browsers te gaan gebruiken voor het Internetbankieren.

U kunt Netscape 4.79 downloaden op: http://www.netscape.com/download/.
Het downloadadres van Microsoft Internet Explorer 5.01 SP2 (Service pack 2) is: http://www.microsoft.com/ie

Wij gaan er vanuit u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Mej. ??????

• AntiChris
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik heb speciaal nog Netscape 4.79 gedownload en inderdaad, daar werkt het, maar niet van harte, elke pagina die ik krijg moet ik namelijk eenmaal refreshen voordat ik de complete pagina kan bekijken.

Nu weet ik niet of dit aan mijn gateway ligt, want ik hoorde ook al iemand over dat bij hem internetbankieren vanaf de server wel lukte, maar niet op zijn windows-pc die erachter hing, na een verandering van de MTU van de ppp-verbinding was het opgelost :?

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• a casema user
Ondertussen lijkt het me nog handig te vermelden dat telebankieren via Mozilla tegenwoordig (versie 1.2b) perfect werkt.

(niet zeuren dat het topic oud is want ik weet zeker dat veel mensen dit nog niet wisten, ik hierbij de oplossing)

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Is dit ook met versturen van opdrachten :?

Ik kon nl. altijd al m'n laatste transacties bekijken e.d. maar als ik daadwerkelijk geld ging overmaken hield het op!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• a casema user
ja, het overmaken van geld werkt ook.

• Qui-Gon
  • Laatst online: 25-01 21:05
moet je dan gewoon de windows versie over kopieren en in linux openen? want als ik dat doe krijg ik eerst een paar melding dat hij .htm bestanden niet kan vinden. na wat renamen lukt dat wel, maar dan krijg ik een javascript Error: rtilocal is not defined
Source File: file:///root/Rt/navi.htm Line: 15
Voor zover ik weet heb ik de nieuwste rabo telebankieren en in windows werkt het goed.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

nee ... gewoon naar www.rabobank.nl gaan en dan via de link naar betalen & sparen gaan ... Kom je op een https://bankieren.rabobank.nl uit ofzo

Verwijderd

Hij werkte destijds ook al, zie mijn reply eerder.. kwestie van alles goed installeren :P

• a casema user
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 22:57:
Hij werkte destijds ook al, zie mijn reply eerder.. kwestie van alles goed installeren :P
jij had het toen over het aanpassen van Opera, niet Mozilla.
Netscape 4.79 werkt
MSIE 5+ werkt (4 misschien ook nog)
Opera 6.x werkt mits je kiest voor 'identify as MSIE5.0', anders heb je hetzelfde probleem als onder Mozilla.

• rvm
  • Niet online

rvm

Qui-Gon, het Rabo Telebankieren 5.0 pakket werkt alleen met de Internet Explorer (maakt gebruik van ActiveX). Misschien kun je dat via Wine wel aan de praat krijgen.

Hezik, het Rabo Internetbankieren werkte tot eind vorig jaar prima in Mozilla (en Opera). Daarna sloop er een klein tikfoutje in een javascript waardoor in Mozilla (en vergelijkbare browsers) geen opdrachten meer verzonden konden worden (wel tussen eigen rekeningen overigens). Dat is inmiddels alweer opgelost (rond augustus).

Verwijderd

Na toch nieuwsgierig te zijn geworden, hier met Suse 8.1, Mozilla 1.0.1 op de Gecko/20020903, toch wat overgemaakt en het werkt perfect moet ik zeggen "uw opdrachten zijn ontvangen en worden verwerkt (239)"
van de week ff Konqueror proberen heb nu even niets over te maken

Verwijderd

jij had het toen over het aanpassen van Opera, niet Mozilla.
Je moet toch beter lezen.. IK heb het nooit over opera gehad:

Verwijderd

iemand al geprobeerd met opera 7?

• Bramster
  • Laatst online: 08:44
ik heb geen problemen met debian en mozilla 1.1 (1.0 ook geen problemen)

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Skuzz schreef op 16 november 2002 @ 22:24:
ik heb geen problemen met debian en mozilla 1.1 (1.0 ook geen problemen)
Eindelijk, in ieder geval een normale browser die werkt.
Helaas doet konqueror het nog niet, heb ook geen flauw idee waar dat aan ligt maar ik kan na het geven van nr + pas niet eens op de volgende pagina komen. Het wordt gewoon een lege pagina.
Maar met mozilla kan ik in ieder geval erop komen en mijn treurige saldo bekijken :)

Nu ook zonder stropdas

• rvm
  • Niet online

rvm

Hagar, zit in Konqueror toevallig een 'popup-killer' optie?
Dat zorgt er nogal eens voor dat je zo'n blanco pagina krijgt na het versturen van reknr+code.

• Hagar

Hagar

Diabootic

rvm schreef op 17 November 2002 @ 02:44:
Hagar, zit in Konqueror toevallig een 'popup-killer' optie?
Dat zorgt er nogal eens voor dat je zo'n blanco pagina krijgt na het versturen van reknr+code.
_/-\o_
Ik had die optie op smart staan, wat dat precies inhoud weet ik niet maar ik had er in ieder geval niet meer aan gedacht om die te veranderen. Nadat ik die op allow heb gezet krijg ik na 2 keer in loggen de volgende foutmelding
Uit veiligheidsoverwegingen dient u zich opnieuw aan te melden
(971)
De eerste keer na het inloggen krijg ik in het nieuwe venster exact hetzelfde login scherm. Na de 2e keer komt pas de foutmelding te voorschijn.
Nu is het rvm's beurt :)

Nu ook zonder stropdas

• rvm
  • Niet online

rvm

Welke versie van Konqueror gebruik je (ik heb zelf 2.2.2, [Debian testing])?
Momenteel kan ik niks testen. De site zal wel ge-update worden:
Forbidden
You were denied access because:
Access denied by access control list.

• Hagar

Hagar

Diabootic

Ik gebruik debian unstable met Konqueror 3.0.4
De packages komen van deze mirror
ftp://ftp.eu.uu.net/pub/kde/stable/3.0.4/Debian/sid/

Hey 3.0.5 staat er trouwens ook al bij :)
Zal binnenkort ook wel voor debian verschijnen.

Edit: Toen ik gister met mozilla bezig was heb ik wel iets gelezen over werkzaamheden. Maar die zouden tussen 6 en 8 uur 's ochtends plaatsvinden, blijkbaar niet helemaal vlekkeloos verlopen ;)

Nu ook zonder stropdas

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Even een update .... met een leeg profiel aangemaakt bij die profile manager ... zonder proxy en privoxy ... werkt het wel! :) :)

Maar hoe het nu komt dat die andere profielen niet werkt is me echt een raadsel! :?

edit:
Denk dat ik het al weet ... config opnieuw reloaden werkt niet bij privoxy zo te zien ... Je moet echt stoppen en starten

[ Voor 25% gewijzigd door imdos op 25-11-2002 20:35 . Reden: Update ]

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik kwam met Konqueror ook niet voorbij het schermpje waar ik 'uit veiligheidsoverwegingen opnieuw moet inloggen'. Nu met Mozilla 1.2b geen problemen (met 1.1 ook niet). En ach, anders hebben we nog altijd Crossover Office idd, of Win4Lin :)

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:36 ]

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-01 09:09

BTB

Onlangs bleek de rabo-site vernieuwd en deed'ie het niet meer met 4.7x, die ik speciaal daarvoor had bewaard. Wie schetst mijn verbazing dat het nu met Mozilla 1.1 wel werkt? (RedHat 7.3 en j2sdk-1.3.1_06 overigens).

Bram Bouwens

• AVL
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Het werkt hier prima met Opera (onder FreeBSD), ik werk al jaren mee. Mozilla nog niet geprobeerd.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

internetbankiern is gewoon relaxed......wat de beveiliging betreft zal het toch wel mee vallen!:?

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Dit topic is wat ouder, maar lijkt me toch perfect geslaagd.

Ik heb namelijk het idee dat Internetbankieren werkte, maar nu niet meer. Iedere keer krijg ik de melding dat er een technische storing is, terwijl als ik prompt daarop met IE inlog er niks aan de hand is. Nu is het al kwalijk dat ze glashard liegen in hun foutmelding, maar dat ze opeens Mozilla weren terwijl het voorheen wel werkte is helemaal slecht natuurlijk.

Ik heb pop-ups van rabobank.nl toegestaan en alle beveiliging zo hoog mogelijk staan. Dat werkte perfect, tot nu toe dus blijkbaar.

Of kunnen jullie wel Internetbankieren met Mozilla fireFox?

En vinden jullie het niet ook zeer kwalijk dat de grootste bank van Nederland en de grootste Internetbank van Europa (aldus hun reclama), niet eens een site kan bouwen die voldoet aan standaarden, zodat eenvoudig met alle browsers online gebankierd kan worden?

• a casema user
TromboneFreakus schreef op 19 juli 2004 @ 23:33:
Dit topic is wat ouder, maar lijkt me toch perfect geslaagd.

Ik heb namelijk het idee dat Internetbankieren werkte, maar nu niet meer. Iedere keer krijg ik de melding dat er een technische storing is, terwijl als ik prompt daarop met IE inlog er niks aan de hand is. Nu is het al kwalijk dat ze glashard liegen in hun foutmelding, maar dat ze opeens Mozilla weren terwijl het voorheen wel werkte is helemaal slecht natuurlijk.

Ik heb pop-ups van rabobank.nl toegestaan en alle beveiliging zo hoog mogelijk staan. Dat werkte perfect, tot nu toe dus blijkbaar.

En vinden jullie het niet ook zeer kwalijk dat de grootste bank van Nederland en de grootste Internetbank van Europa (aldus hun reclama), niet eens een site kan bouwen die voldoet aan standaarden, zodat eenvoudig met alle browsers online gebankierd kan worden?
Ik heb hier ook af en toe last van met Firefox, MAAR als ik het direct daarna nog een keer probeer met firefox werkt het meestal wel.
Erg vaag iig.

Verwijderd

Nu is het al kwalijk dat ze glashard liegen in hun foutmelding, maar dat ze opeens Mozilla weren terwijl het voorheen wel werkte is helemaal slecht natuurlijk.
Het eerste wat ik krijg als ik 'www.rabobank.nl' intype in firefox, is 'u gebruikt mozilla, mogelijkerwijs werkt deze dienst niet zonder storingen' oid. Ze zijn er imo wel degelijk eerlijk over.
Werkt hier iig. probleemloos, met een standaard-installatie van firefox 0.9
Nee absoluut niet. De eerste vraag is of de site niet voldoet aan de standaarden. Daarnaast weet ik van een aantal grotere sites dat firefox (of uberhaupt een andere browser dan IE) niet echt een groot marktaandeel heeft, meestal zelfs onder de 1%. Ik vind het dan niet erg dat een bank ontwikkelt op de browser die de meeste mensen hebben, ipv. zich aan te passen aan de eigenwijze minderheid die per se een andere browser moeten gebruiken.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Gebruik hier mozilla 1.6 zowel op Linux gentoo als op Windows, en nooit problemen gehad met de Rabo site, werkt altijd net zo goed als met IE. Het enige wat je ervan merkt is dat ze een melding aan het begin geven dat het mogelijk niet zou kunnen werken. Wel krijg ik vrij vaak zo'n melding van "pagina niet beschikbaar", maar met een refresh is dat vrijwel altijd verholpen, en ik heb het zelfde probleem met IE.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• rvm
  • Niet online

rvm

Ik heb namelijk het idee dat Internetbankieren werkte, maar nu niet meer. Iedere keer krijg ik de melding dat er een technische storing is, terwijl als ik prompt daarop met IE inlog er niks aan de hand is.
Oplossing: keep-alive uitzetten
Zie ook: http://vanmelick.com/rabo/

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er is weldegelijk een technische storing, namelijk dat de site niet meer kan controleren of jij wel degene bent wie je bent en of je wel een pagina terugstuurt die je hebt opgevraagd. Dat komt doordat je connectie niet meer of juist wel te lang levend is gebleven. Precies weet ik het ook niet, maar rvm in "Internetbankerien @ Rabo" heeft de oplossing :).
Ook pop-ups toestaan van bankieren.rabobank.nl ;) .
Ja :) .
Nee, dat vind ik helemaal niet raar. Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. het is economisch gewoon niet interessant genoeg om een site volledig werkbaar te maken voor alle moderne browsers. Dat kost je veel, als je al niet van het begin op de juiste manier werkt ;) , en het levert je maar een relatief klein voordeel op. De markt voor alternatieve browsers is klein, dat is niet te ontkennen, en dus kan ik het wel begrijpen van de Rabobank hoewel ik het ook betreur natuurlijk.

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik vind het wel een kwalelijke zaak dat een bank niet verder kijkt als de neus lang is.
Zeker nu er de laatste tijd zo veel negatieve publiciteit is geweest rondom IE met alle lekken die er gevonden zijn, vind ik het niet een fijn idee om daarmee een lekker in te loggen bij de bank.

En als ze een site maken die W3C goed gekeurd is, dan vind ik het zaak van een brouwser om te zorgen dat het er goed uit komt te zien.
Dus je moet waarschijnlijk 2 sites maken een IE brocht en een W3C-site.

Op mijn eigen site komen best veel alternatieve browser voorbij, dus hoe sommige het meten weet ik niet. Als je echter mensen bijna dwingt om IE te gebruiken en dan constateerd dat er alleen IE bezoeker zijn vind ik het wel kort door de bocht om te stellen dat het geen zin heeft om voor HTML te optimaliseren.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

ronny schreef op 20 juli 2004 @ 10:27:
Ik vind het wel een kwalelijke zaak dat een bank niet verder kijkt als de neus lang is.
Het is niet de bank die dat doet, het is de consument. Die gebruikt IE, niet de bank. De bank past zich slechts aan.

Als morgen ineens 99% vd. bezoekers firebird gebruiken, reken maar dat de Rabo dan het zooitje op firebirdfox gaat aanpassen.

_is_ die site niet W3C compliant?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

ronny schreef op 20 juli 2004 @ 10:27:
En als ze een site maken die W3C goed gekeurd is, dan vind ik het zaak van een brouwser om te zorgen dat het er goed uit komt te zien.
Dus je moet waarschijnlijk 2 sites maken een IE brocht en een W3C-site.
Totaal niet mee eens. Net als wat Harm hierboven zegt: het is gewoon te duur om dat soort grappen uit te halen. Plus het feit dat je "hacks" moet doen voor IE totaal niet nodig is.
Verder heb ik nog nooit problemen gehad met telebankieren op welke browser dan ook. (Konqueror/Firefox/IE/Opera). Het enige probleem dat ik gehad heb is dat er fouten zaten in de datum/tijd maar dat was m'n eigen fout.
offtopic:
Ik walg van sites die "hacks" doen voor IE. Het kan ook heel gemakkelijk zonder!! Zolang alles goed voldoet aan de standaarden werkt het perfect.

offtopic:
De rabo site is niet valid. Zie hier

[ Voor 11% gewijzigd door MTWZZ op 20-07-2004 10:56 . Reden: update ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

MTWZZ schreef op 20 juli 2004 @ 10:55:
De rabo site is niet valid. Zie hier
[/offtopic]
Dat zegt niet zo heel veel.. de verkeerde character encoding.. wel dom, maar zegt niet zoveel over de site zelf. T.net is bv. ook niet valid volgens die validator, terwijl de site wel degelijk valid is.

Het valt mij op dat mensen met firefox al heel snel roepen dat een site niet valid is, terwijl het ook gewoon aan hun browser kan liggen, of een instelling kan zijn. Het laatste was in dit geval aan de orde.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 19:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 10:49:
[...]

Het is niet de bank die dat doet, het is de consument. Die gebruikt IE, niet de bank. De bank past zich slechts aan.

Als morgen ineens 99% vd. bezoekers firebird gebruiken, reken maar dat de Rabo dan het zooitje op firebird gaat aanpassen.
Dat kan juist niet, want die website doet het niet altijd even goed in FireFox.

Verder hefet dit weinig met standaarden te maken, maar hele veel met ranzig coden. Als je naar die javascript/HTML kijkt wil je echt gaan huilen en is het een wonder dat MSIE er niet op vast loopt. Waarschijnlijk hebben ze ook net zolang getest tot dat niet meer gebeurde.

Door gewoon normaal JavaScript en HTML te gebruiken zou het in iedere browser bruikbaar moeten zijn, zelfs als er volgens het W3C honderden fouten in zitten kunnen alle moderne browsers er vaak goed mee overweg.

Behalve het technische gedeelte klopt er wel meer niet aan het hele usability aspect van zowel het internetbankieren als die hele website.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Johnny schreef op 20 juli 2004 @ 11:08:
[...]

.
Ik heb net geld overgemaakt met Rabo telebankieren / FF0.9.

Ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken, behalve de melding die je krijgt. Welk onderdeel doet het niet in FF?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Johnny

Johnny

P_de_B schreef op 20 juli 2004 @ 11:11:
[...]

Ik heb net geld overgemaakt met Rabo telebankieren / FF0.9.

Ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken, behalve de melding die je krijgt. Welk onderdeel doet het niet in FF?
Op alle dikgedrukte onderwerpen aan de linkerkant crasht FireFox@win2000. Onder Mozilla Suite gebruert het regelmatig dat pagina's heel erg langzaam of niet worden geladen, dat popups niet openen of dat ik in plaats van een pagina de broncode krijg te zien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny schreef op 20 juli 2004 @ 11:08:
Ik heb er hier echt geen enkel probleem mee hoor.. heb 'm nog nooit niet zien werken, niet in IE en niet in Firefox.

Maar goed, ik heb dan ook een default installatie van firefox, heb niet zelf aan de instellingen gezeten. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft? Computers zijn logische apparaten, iets werkt of het werkt niet. 'zo af en toe niet werken' duidt op andere problemen dan de code van de site zelf imo.
Verder hefet dit weinig met standaarden te maken, maar hele veel met ranzig coden. Als je naar die javascript/HTML kijkt wil je echt gaan huilen en is het een wonder dat MSIE er niet op vast loopt. Waarschijnlijk hebben ze ook net zolang getest tot dat niet meer gebeurde.
Ik heb de code niet bekeken, maar kan me voorstellen dat bovenstaande waar is. Dit geldt overigens voor bijna elke grote site in Nederland, domweg omdat dat de wijze is waarop de grote bedrijven in Nederland websites ontwikkelen. Doorprutsen totdat het werkt. Als je een fundamentele fout vind in je ontwerp, ga je niet je hele ontwerp aanpassen, nee, dan ga je een hack inbouwen. Zie er bijna wekelijks voorbeelden van voorbij komen.
Behalve het technische gedeelte klopt er wel meer niet aan het hele usability aspect van zowel het internetbankieren als die hele website.
Afgezien van het gemekker met afsluiten (totaal onzinnig mensen te dwingen uit te loggen, kansloos, hadden ze beter kunnen laten imo) ben ik dit niet met je eens. Dat is uiteraard ook een subjectief onderwerp, ik vind het telebankieren wel prettig werken, en de dienst an sich geweldig. Vergelijk dat eens met 10 jaar geleden en het gekut met overschrijvingskaarten enzovoort. Je kunt veel zeggen van de rabobank (of eigenlijk van de meeste banken) maar ze zijn wel met de tijd meegegaan. Dit komt natuurlijk ook vanwege het kostenbesparings-aspect, maar dat is voor de consument niet relevant. Feit is dat er een prima werkende telebankieren-site staat.

Voor de rest dreigt dit een beetje een 'kip en ei' discussie te worden; ik zeg 'de rabobank ontwikkeld voor IE omdat de users dat gebruiken' en jij zegt 'de users gebruiken IE omdat de rabobank daarop ontwikkeld heeft'. Ik ben van mening dat het laatste niet een reëel standpunt is gezien de markt momenteel.

Ik las het topic nog eens na, en zag nu pas dit staan:
geworden.
Dat vind ik veel triester dan de hele site.. 'omdat deze browser getest zijn geworden', iemand die zo slecht is in Nederlands neem je als bank toch niet aan om emailtjes te beantwoorden? (niet dat ik goed ben in Nederlands, maar ik zit daar ook niet mailtjes te beantwoorden).
Johnny schreef op 20 juli 2004 @ 12:49:
Op alle dikgedrukte onderwerpen aan de linkerkant crasht FireFox@win2000. Onder Mozilla Suite gebruert het regelmatig dat pagina's heel erg langzaam of niet worden geladen, dat popups niet openen of dat ik in plaats van een pagina de broncode krijg te zien.
Heb je nog bijzondere instellingen gemaakt of surf je via een proxy? Hier @windows XP en firefox 0.9 werkt die hele site namelijk prima.

• deadinspace
  • Laatst online: 11:03

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb namelijk het idee dat Internetbankieren werkte, maar nu niet meer. Iedere keer krijg ik de melding dat er een technische storing is, terwijl als ik prompt daarop met IE inlog er niks aan de hand is.
Da's een bekende ja. Probeer eens je cache leeg te gooien en/of forced refresh. Ik heb dit probleem trouwens ook in IE gezien, dus het probleem is waarschijnlijk dat die site niet deugdelijk ontworpen is.
Ja, best wel eigenlijk. Het is sowieso een vrij matige site, die bijzonder makkelijk 'in de war' te brengen is door een keer op back te drukken oid.
Harm schreef op 20 juli 2004 @ 01:06:
Nee, dat vind ik helemaal niet raar. Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. het is economisch gewoon niet interessant genoeg om een site volledig werkbaar te maken voor alle moderne browsers.
Ach ja, en daarom is de juiste font-encoding meegeven, of een doctype toevoegen ook niet nodig he... Dat heeft niks te maken met economische belangen, het is gewoon slordigheid. Een doctype toevoegen kost je wat... 10 seconden?
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 11:06:
Dat zegt niet zo heel veel.. de verkeerde character encoding.. wel dom, maar zegt niet zoveel over de site zelf.
En als je de character encoding forceert op iso-8859-1, dan vindt de validator alsnog 70 fouten.
T.net is bv. ook niet valid volgens die validator, terwijl de site wel degelijk valid is.
Nee, http://www.tweakers.net is niet valid.

De validator klaagt bijvoorbeeld:
Line 3, column 269: required attribute "TYPE" not specified

...e='javascript1.2' src='x/misc.js.dsp'></script>
Kijken we in de source van t.net, dan zien we staan:
<script language='javascript1.2' src='x/misc.js.dsp'></script>
Geen "type" attribuut dus. En wat zien we in de HTML 4.01 specificatie?
code:
1
2
3
4
5
6
7
<!ELEMENT SCRIPT - - %Script;          -- script statements -->
<!ATTLIST SCRIPT
  charset     %Charset;      #IMPLIED  -- char encoding of linked resource --
  type        %ContentType;  #REQUIRED -- content type of script language --
  src         %URI;          #IMPLIED  -- URI for an external script --
  defer       (defer)        #IMPLIED  -- UA may defer execution of script --
  >

Note de 'REQUIRED'.

• rvm
  • Niet online

rvm

Harm schreef op 20 juli 2004 @ 01:06:
Er is weldegelijk een technische storing, namelijk dat de site niet meer kan controleren of jij wel degene bent wie je bent en of je wel een pagina terugstuurt die je hebt opgevraagd. Dat komt doordat je connectie niet meer of juist wel te lang levend is gebleven. Precies weet ik het ook niet
Om precies te zijn:
http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=248827

En dat effect krijg je enkel bij keep-alive verbindingen. Dat je bij een keep-alive verbinding ook nog af en toe ruwe HTTP/HTML code in beeld krijgt heeft weer een andere oorzaak (ook te vinden in de bug database bij Mozilla).
Ook pop-ups toestaan van bankieren.rabobank.nl ;)
Sinds kort niet strict noodzakelijk meer voor de basisfunctionaliteit van het Internetbankieren. Men gebruikt nu een stuk minder popups.

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 13:04:
[...]

Ik heb er hier echt geen enkel probleem mee hoor.. heb 'm nog nooit niet zien werken, niet in IE en niet in Firefox.

Maar goed, ik heb dan ook een default installatie van firefox, heb niet zelf aan de instellingen gezeten. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft? Computers zijn logische apparaten, iets werkt of het werkt niet. 'zo af en toe niet werken' duidt op andere problemen dan de code van de site zelf imo.
Computers zijn zowel logisch en heel erg complex waarbij er heel ook nog eens heel erg veel afhankelijkheden zijn.

Als je gisteren naar Star Trek The Next Generation had gekeken had je kunnen zien dat die combinatie onvoorspelbare resultaten kan produceren.
Ik heb de code niet bekeken, maar kan me voorstellen dat bovenstaande waar is. Dit geldt overigens voor bijna elke grote site in Nederland, domweg omdat dat de wijze is waarop de grote bedrijven in Nederland websites ontwikkelen. Doorprutsen totdat het werkt. Als je een fundamentele fout vind in je ontwerp, ga je niet je hele ontwerp aanpassen, nee, dan ga je een hack inbouwen. Zie er bijna wekelijks voorbeelden van voorbij komen.
Ik weet het, ik wordt er ook wel een beetje verdrietig van. Maar het is geen excuus om ranzige code te produceren.
Afgezien van het gemekker met afsluiten (totaal onzinnig mensen te dwingen uit te loggen, kansloos, hadden ze beter kunnen laten imo) ben ik dit niet met je eens.
Ik zal even wat voorbeelden geven op punten waarvan ik vind dat usability beter kan:

Internatbankieren

Op de homepage staan aan de linkerkant verschillende items met een sleuteltje ervoor. Ik heb dus 8 verschillende manieren van internetbankieren.

Als ik op "Betalen & Sparen" komt er zo'n vervelend pop-up venster waar ik moet inloggen.
Als ik naar een ander onderdeel wil zal ik weer moeten terugschakelen naar het hoofdvenster, ik kan de pop-up niet sluiten, het kan wel, maar dan krijg ik weer een pop-up die vraagt of ik de verbinding wil open houden.
Ik moet dus steeds schakelen tussen verschillende vensters, sommige van de items van de items zijn niet eens voor mij beschikbaar, en toch staan ze er.

Waarom zeur ik dan zo?

Omdat het veel simpeler kan.

Op de homepage een enkele inlogknop.

Na te hebben ingelogd (liever geen pop-up) zouden de verschillende manieren van bankieren aan de bovenkant, als tabs kunnen worden weergegeven. Omdat ik reeds ben ingelogd weet het systeem welke opties niet voor mij beschikbaar zijn, en hoeven die tabs dus ook niet voor mij beschikbaar te worden gemaakt.

Op die manier hoef je niet meer te navigeren tussen verschillende vensters, hoef je de pop-up killer niet aan te passen, zijn er geen verbindingen die je per ongeluk kunt sluiten en krijg je alleen de opties die voor jou van toepassing zijn.

Een creditcard aan te vragen

Het eerste wat je doet is zoeken naar "creditcard" met de ingebouwde zoekmachine.

De eerste 3 zoekresultaten gaan allemaal over de "Rabo creditcard", als je echter op de resultaten klikt en de pagina's goed bekijkt kom je er achter dat deze kaart alleen voor bedrijven is, in de zoekresultaten staat daar niets over vermeld. Op de hele website is het niet duidelijk dat er een verschil tussen particulier en zakelijk is.

Het vierde zoekresultaat gaat over de "rabocard", pas na er op te hebben geklikt blijkt dat deze we' voor particulieren is.

Als ik op de link "aanvragen" klik wordt ik weer regelrecht doorgestuurd naar de pagina waar ik al ben, met andere woorden er gebeurt niets.

Gelukkig staat er aan de linkerkant nog een link "aanvragen", maar als ik daar op klik kom ik bij een overzicht van verschillende rekeningen, behalve dat ik al een rekening heb doet de aanvraag-link het daar ook niet.

Teneinde raad besluit ik om bij de bank zelf langs te gaan. Ik zoek nu met de term "openingstijden", al snel kom ik uit bij een pagina waar ik mijn postocde kan invullen om het dichtstbijzijnde filiaal te vinden.

Ik klik op het filiaal.
Ik moet de hele pagina doorlezen voordat ik er achter kom dat de openingstijden misschien onder "Uw Rabobank" kunnen staan.
Ik klik op " Uw Rabobank".
Ik klik op "Kantoren"
Ik klik op het dichtsbijzijnde kantoor.
Eindelijk, openingstijden.
Ik heb geluk, de twee uren dat de bank deze week open is moeten nog komen!

Zulke irritaties zouden makkelijk te voorkomen zijn door het particuliere en zakelijke dele te scheiden, dat zou kunnen door verschillende subdomeinen te gebruiken, een andere kleurstelling, een radiobutton bij de zoekfunctie, of het simpelweg aangeven in de zoekresultaten.

Om te voorkomen dat ik eindeloos door moet klikken om iets te vinden zou men meer informatie op een pagina kunnen zetten, en gebruik maken van inhoudsopgaves. Even snel een lijstje doorzoeken naar het woord "openigstijden" gaat namelijk een stuk sneller dan iedere keer een pagina doorlezen en iedere keer moeten bedenken "zouden de openingstijden hieronder vallen?".
Dat is uiteraard ook een subjectief onderwerp, ik vind het telebankieren wel prettig werken, en de dienst an sich geweldig. Vergelijk dat eens met 10 jaar geleden en het gekut met overschrijvingskaarten enzovoort. Je kunt veel zeggen van de rabobank (of eigenlijk van de meeste banken) maar ze zijn wel met de tijd meegegaan. Dit komt natuurlijk ook vanwege het kostenbesparings-aspect, maar dat is voor de consument niet relevant. Feit is dat er een prima werkende telebankieren-site staat.
Nu moet ik ingewikkelde nummers van acceptgiro's overtypen, en kan ik slechts 2 uur per week naar de bank, of ik moet weer 7 kilometer verderop naar een dorp waar ik verder niets te zoeken heb.

Mij zal je niet horen zeggen dat vroeger alles beter was, maar er kan nog wel veel verbeterd worden aan het huidige systeem.
Voor de rest dreigt dit een beetje een 'kip en ei' discussie te worden; ik zeg 'de rabobank ontwikkeld voor IE omdat de users dat gebruiken' en jij zegt 'de users gebruiken IE omdat de rabobank daarop ontwikkeld heeft'. Ik ben van mening dat het laatste niet een reëel standpunt is gezien de markt momenteel.
Maar het blijft wel het argument van veel mensen om niet over te stappen op een andere browser.
Ik las het topic nog eens na, en zag nu pas dit staan:

[...]

Dat vind ik veel triester dan de hele site.. 'omdat deze browser getest zijn geworden', iemand die zo slecht is in Nederlands neem je als bank toch niet aan om emailtjes te beantwoorden? (niet dat ik goed ben in Nederlands, maar ik zit daar ook niet mailtjes te beantwoorden).
Ach, het is net als de website. Ze nemen iemand aan die niet de kwaliteiten in huis heeft om zijn werk goed te doen, maar de grote meerderheid van de klanten boeit de kwaliteit toch niks, als het maar werkt/te begrijpen is.
Heb je nog bijzondere instellingen gemaakt of surf je via een proxy? Hier @windows XP en firefox 0.9 werkt die hele site namelijk prima.
Nee, ik gebruik Firefox enkel om mee te internetbankieren en om eigen websites te testen, daarom staat hij op de standaardinstellingen. (en het is ook geen nightly)

• AzzKickah
  • Laatst online: 11:40

AzzKickah

06-CENSORED

Hoezo, ik bankier zonder problemen hier met de Rabobank met Mozilla Firefox :)
Pagina: 1