[java] SWT GUI development

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een GUI editor waarmee ik SWT applicaties kan maken.

Ik heb voor SWT gekozen omdat het voor mijn applicatie een stuk sneller is, plus het feit dat het merendeel van de gebruiker windows gebruikers zijn met weinig technische kennis, en de applicatie met Swing uit de toon valt, qua herkenbare componenten.

Ik heb echter nog geen SWT GUI tool gevonden, iemand op het forum die er wel een weet ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
swing valt toch niet uit de toon?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben zelf ook wat een het stoeien met SWT, en voor zover ik weer is er nog geen SWT builder. Maar met de hand is het eigelijk al een kloten werkje omdat er nauwelijks documentatie is afgezien van dit:
http://www.eclipse.org/documentation/html/plugins/org.eclipse.platform.doc.isv/topics_Reference.html

en de artikelen die op de site staan.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 01 juli 2002 15:28 schreef Noork het volgende:
Swing valt zeker uit de toon, omdat Swing alle componenten zelf tekent. Je kan bv wel een system look and feel aanschakelen en dan zal onder windows jij win2k look and feel krijgen. Maar deze look and feel trekt zich 0.0 aan van de kleuren die ingesteld zijn.

Daarnaast ben ik eigelijk flauw van het feit dat je als java progger gigantisch lang moet wachten op allerlei simpele componentjes zoals een html renderer (afgezien van dat prutding wat er gewoon bij zit). Je kan eventueel de gecko engine gebruiken van Mozilla, maar je kan een eindgebruiker toch moeilijk opdwingen om Mozilla te installeren omdat jij een HTML pagina in je java app wilt hebben.

Je kunt gelukkig bij SWT heel eenvoudig OLE objecten gebruiken, en het is dus nu geen probleem meer om Word, Excel, HTML pagina`s en views van je hd (inclusief context gevoelige popups) in je java applicatie te krijgen.

Ik zit er op dit moment ook stevig over te denken om die hele platform onafhankelijkheid de rug toe te keren, want ik draai zelf onder windows, en de mensen waar ik software voor schrijf ook, en ik heb eigelijk alleen maar last van die platform onafhankelijkheid. Ik vind het op dit moment (voor desktop apps) een zwaar overgewardeerd product. Misschien dat java door SWT icm OLE eindelijk eens een serieus alternatief gaat worden voor desktop apps.

Ik hoop trouwens ook dat het SWT project eens beter uit de verf komt, want die documentatie is echt te slecht voor woorden. Als ze willen dat SWT eens kans gaat maken buiten Eclipse om, dan zullen ze dit moeten verbeteren. Maar ik heb de indruk dat IBM alleen SWT wil gebruiken voor Eclipse en dat vind ik dus erg jammer, want java icm Swing maakt naar mijn mening geen enkele schijn van kans als desktop app taal.

• B-Man
  • Niet online
Ik ben het deels met je eens. De snelheid en looks van SWT spreken me erg aan. De platformonafhankelijk keer je daarbij helemaal niet de rug toe. Er zijn inmiddels al aardig wat native libs voor SWT op de verschillende platformen. Het enige wat met SWT niet mogelijk is, is een 100% pure java app, omdat je er per se een native lib van SWT voor nodig hebt.

Maar vanwege het simpele feit dat ik Swing geen adequaat alternatief vind t.o.v. een reguliere windows app, ben ik een voorstander van SWT.

De gedachte achter Swing is erg goed, maar in een grote(re) applicatie laat het gewoon erg veel te wensen over. Met name snelheid. Daarom ben ik ook van NetBeans geswitched naar Eclipse v.w.b. java code.

Waarom er nog steeds mensen zijn die SWT niet zien zitten snap ik niet. Goed, er zullen nog wel haken en ogen aanzitten, maar los daarvan is het principe van SWT hetzelfde als het gehele principe van Java zelf: Je kan java code (.class er .jar files) namelijk ook alleen uitvoeren op die platformen waar een JRE voor geschreven is. Het feit dat SWT op dit moment nog losstaat van integratie in een (De?) JRE maakt het distribueren wat lastiger, omdat je te maken hebt met een extra, losse lib.

Hmmm, jammer dat er nog geen GUI tool is.

• B-Man
  • Niet online
Op maandag 01 juli 2002 15:28 schreef Noork het volgende:
Ik vind swing absoluut uit de toon vallen. Zo ontwikkel ik nu een Client app die converseert met een systeem dat draait bij een ASP.

Deze client zal gebruikt gaan worden door technische no-no's. Als die een andere interface zien, dan de interface van windows, is dat voor de meeste gebruikers al vreemd. SWT is hier ideaal: mijn app op zichzelf is platform onafhankelijk: draait een van de gebruikers linux, dan zal mijn client daar ook op draaien.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

De reden dat ik platform onafhankelijkheid de rug toe keer met desktop apps is dat er bepaalde componenten niet beschikbaar zijn, zoals een HTML renderer, Word, Excel viewers, een view op je hd met context gevoelige menu`s. Als dat ook platform onafhankelij werd gemaakt dan maakte het me niet uit. Maar in 1e instantie zou platform onafhankelijkheid een verlichting van de taken van een programmeur moeten zijn, omdat je software maar voor 1 platform schrijft. Ik ervaar het als een verzwaring van mijn taak omdat ik lang moet zoeken naar bepaalde componenten en uiteindelijk maak je geen gebruik van de dingen die er al zijn. Ik ben op dit moment zoals je denk ik al wel hoort, helemaal uitgekeken op Swing en platform onafhankelijkheid voor Desktop apps (niet voor andere apps trouwens).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

heb je trouwens al gekeken naar JFace? (JFace = laag over SWT, ontworpen door oa Erich Gemma)

• B-Man
  • Niet online
Op maandag 01 juli 2002 16:36 schreef Alarmnummer het volgende:
heb je trouwens al gekeken naar JFace? (JFace = laag over SWT, ontworpen door oa Erich Gemma)
Nee. Kun je me een link geven (jface.org/.com werken niet)?

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 16:50 schreef B-Man het volgende:

[..]

Googlen lastig? http://www.google.com/search?q=jface+swt&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0

• B-Man
  • Niet online
Via Google geen pagina die specifiek over JFace gaat gevonden...

Op de eclipse website staat wel wat over JFace.

Simpele vraag: hoe kan in SWT importeren in een java file ? In de plugins dir van Eclipse vind ik een DLL en een JAR. Kan ik beide bestanden gebruiken in mijn project, en zo ja, hoe ? (Jar is mijn classpath, en gaan met die banaan?)

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Wa er niet een visuele editor die Forte for Java heet?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 01 juli 2002 16:50 schreef B-Man het volgende:

[..]

Het geheel vind ik op dit moment nog een beetje wazig in elkaar zitten. Ik heb begrepen dat JFace een laag over SWT heen is, en dus ook niets met Eclipse te maken heeft. Maar JFace zit wel in de eclipe package, namelijk:
org.eclipse.jface;

En als je Eclipse hebt, dan zit jface in het bestand:
workbenchsrc.zip

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 16:58 schreef LAN het volgende:
Wa er niet een visuele editor die Forte for Java heet?
Eh, ja en :? Dit gaat over SWT en Forte (of Netbeans) werkt met Swing.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 01 juli 2002 16:57 schreef B-Man het volgende:
Via Google geen pagina die specifiek over JFace gaat gevonden...

Op de eclipse website staat wel wat over JFace.

Simpele vraag: hoe kan in SWT importeren in een java file ? In de plugins dir van Eclipse vind ik een DLL en een JAR. Kan ik beide bestanden gebruiken in mijn project, en zo ja, hoe ? (Jar is mijn classpath, en gaan met die banaan?)
je moet even naar deze dir gaan van je eclipse install:
plugins\org.eclipse.swt.win32_2.0.0

daarin vind je 2 bestanden (wat dieper) namelijk een *.dll bestand, en een jar bestand. Je moet er voor zorgen dat dat jar bestand in je classpath staat. En je moet je er voor zorgen dat die dll in je lib path staat bij het opstarten van java.exe

vb van parameters.

-Djava.library.path=D:\Programming\Java\MyProjects\SWTProject\libs\swt\os\win32\x86

Dan zou het moeten werken.

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Op maandag 01 juli 2002 16:59 schreef Zef het volgende:

[..]

Eh, ja en :? Dit gaat over SWT en Forte (of Netbeans) werkt met Swing.
Euh, pardon, zat met m'n hoofd bij AWT. (leesfout)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op maandag 01 juli 2002 15:38 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik zit er op dit moment ook stevig over te denken om die hele platform onafhankelijkheid de rug toe te keren, want ik draai zelf onder windows, en de mensen waar ik software voor schrijf ook, en ik heb eigelijk alleen maar last van die platform onafhankelijkheid.
Waarom dan niet gewoon in C++ proggen ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Misschien kunnen we even een topic openen waar we even een codebase op gaan zetten, want de docs die zuigen hard. Ik geloof dat Scorpion al een codebase heeft, en die vind het vast niet erg als we er een lading SWT source in plaatsen :D

link: http://www.codebase.nl

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 01 juli 2002 17:08 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Waarom dan niet gewoon in C++ proggen ?
Omdat ik geen problemen heb met java als taal zijnde. (Denk niet dat je mijn mening wil horen over C++ ;) )

• B-Man
  • Niet online
C++ staat met ook niet echt aan. "Spreek" het wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar java.

Codebase opzetten voor SWT is inderdaad een goed idee! Ontstaat er misschien wat animo voor SWT!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 01 juli 2002 17:27 schreef B-Man het volgende:
C++ staat met ook niet echt aan. "Spreek" het wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar java.

Codebase opzetten voor SWT is inderdaad een goed idee! Ontstaat er misschien wat animo voor SWT!
]
Het lijkt me ook handig als we eerst even kijken of er al een SWT codebase is.

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op maandag 01 juli 2002 17:10 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Omdat ik geen problemen heb met java als taal zijnde. (Denk niet dat je mijn mening wil horen over C++ ;) )
Java als taal is idd erg mooi, maar voor C++ zijn ook zeker dingen te zeggen, de flexibiliteit, de grote hoeveelheid libraries die er beschikbaar zijn, de snelheid.

elke taal heeft zo z'n voordelen.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 01 juli 2002 17:08 schreef Alarmnummer het volgende:
Misschien kunnen we even een topic openen waar we even een codebase op gaan zetten, want de docs die zuigen hard. Ik geloof dat Scorpion al een codebase heeft, en die vind het vast niet erg als we er een lading SWT source in plaatsen :D

link: http://www.codebase.nl
Scorpion is zo vriendelijk geweest om een SWT topic te openen, dus we kunnen van bil :D

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:33
Hmm ga ook maar eens naar SWT kijken, want ik :r van swing... JButton.setEnabled(true) maakt de button meteen focused :?edit@2-7: dit was dus een stomiteit die ik ergens in een stukje vage code zelf had veroorzaakt maar met de debugger niet ben tegen gekomen... Verder vind ik bepaalde zaken niet echt eenvoudig in te stellen (zoals de breedte van kolommen in een JTable).
Wat mij ook erg handig lijkt is die OLE koppeling zodat ik rechtstreeks met word en excel kan lullen ipv alles via RTF in Word zetten. RTF is nl een regelrechte ramp als je met tabellen wil gaan werken en je alleen Word 2000 en de 1.5 spec's hebt als referentie.. wat een bagger zooi (WP doet het een heeeeel stuk netter kwam ik vandaag achter :)).

Verder ben ik het met A# eens dat voor desktop apps (zeker voor kantoor mensen) het zeer wenselijk is om gewoon met de native componenten te werken, gezien het feit ze deze kennen en weten wat ze normaliter doen.

Het enige waar ik Swing nog voor zal gebruiken is een app met Windows L&F onder linux met een paar simpele invoer veldjes.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Maar dan moet ik je wel even waarschuwen, de documentatie is wel naadje. Ik hoop dat we met zijn allen elkaar een beetje kunnen helpen.

• B-Man
  • Niet online
De documentatie is idd er "wazig" (op zijn zachtst gezegd :Z)

Ik kan overigens niet op www.codebase.nl komen, heb het al een aantal keren geprobeerd vandaag, iedere keer de standaard IE DNS error?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 01 juli 2002 20:42 schreef B-Man het volgende:
De documentatie is idd er "wazig" (op zijn zachtst gezegd :Z)
Daarom vraag ik me ook echt af of IBM van plan is het voor meer dan alleen Eclipse te gaan gebruiken. Ik hoop dat de aanhang steeds groter wordt, en misschien krijgen we dan goeie documentatie.
Ik kan overigens niet op www.codebase.nl komen, heb het al een aantal keren geprobeerd vandaag, iedere keer de standaard IE DNS error?
Je bent niet de enigste :)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Alarmnummer: Maar dan moet ik je wel even waarschuwen, de documentatie is wel naadje. Ik hoop dat we met zijn allen elkaar een beetje kunnen helpen.
Er moet iemand op het idee komen om een prettige distributie te maken van SWT: een soort SWT SDK. Goede instructies voor de verschillende platformen, API docs, examples enzovoorts. Ik heb net nog een tijd zitten zoeken om het ff aan de praat te krijgen zonder Eclipse te downloaden, maar dat is echt geen doen.

Ik vond wel dit:
Standard Widget Toolkit (SWT) - Standalone Examples Manual Setup

Er staat daar precies welke files je nodig hebt. swt.jar schijn je echter alleen als source code van CVS te kunnen halen, maar dat werkt me even te gek. De binaries van gtk en motif staan er wel. Vreemd.

Ik vond ook nog dit:
http://jlense.sourceforge.net/

Als ik het goed begrijp (heb het nog niet goed uitgezocht) zijn deze mensen JFace aan het implementeren op basis van Swing... Ik het niet gedacht dat JFace zou widget-set onafhankelijk is, maar kennelijk is dat dus toch mogelijk...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik kan anders zometeen wel even een Windows versie in elkaar plakken, zodat je niet alles nodig bent. Misschien dat iemand anders even een linux versie in elkaar wil zetten. *heb linux van mijn pc verwijderd*.

Maar die laatste link die je gaf, is nu net niet wat we nodig hebben :) Ik heb liever dat ik met Swing kan proggen en dan stiekum native componenten heb (zoals bij de Mac) ipv proggen met JFace en dan Swing componenten. Dan moet ik en JFace leren + ik schiet er niets mee op.

Ik vind het trouwens wel heel eigenaardig dat JFace zo dicht bij eclipse staat. Ik had het liever gezien als een losse lib. Ik heb verder source even bekeken van JFace en er staan maar 2 links naar eclipse, dus dat moet niet zo`n probleem zijn. Maar ik wou dus met die JFace dialogs aan de slag en krijg nu ruzie omdat ik bepaalde resources (languages ed) niet kan vinden.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

voor de windows mensen:

SWT voor win32 zonder Eclipse

Dit is alles wat je nodig hebt om SWT te gebruiken.

• mbravenboer
Als je het gebruik van custom renderers simpelweg uitschakelt, is er denk ik nog wel een oplossing waarmee je een SWT gebaseerde look and feel voor Swing kan maken... De custom renderers (en misschien de borders) maken het denk ik het lastigst...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Op zich zo het wel leuk zijn om hier eens een kleine test mee te doen met bijvoorbeeld alleen support voor wat primitieve componenten.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

offtopic:
Weet jij waarom javahova eruit ligt?

Maar als het op de Mac mogelijk is, dan zou het in principe toch ook op de andere systemen moeten kunnen? Het is volgens mij maar net hoe krachtig de wrappers zijn om de native componenten.

En ik vind het eigelijk niet zo`n groot probleem om een andere gui te leren kennen (alhoewel Swing wel super lekker progt) maar ik vind het zo zo jammer dat die documentatie nog zo slecht is. Ik hoop ook dat we elkaar een beetje enthousiast kunnen maken, want dan kunnen we nog iets van elkaar leren ipv dat je alles zelf moet uitzoeken.

• mbravenboer
Alarmnummer: Weet jij waarom javahova eruit ligt?
Nee ... ;( . Webgoeroe en codebase.nl liggen er ook uit, dus ik neem aan dat er iets flink mis is met de hele familie en er hard aan gewerkt wordt.
Maar als het op de Mac mogelijk is, dan zou het in principe toch ook op de andere systemen moeten kunnen?
Zeker, maar het vraagt natuurlijk een behoorlijke inspanning om het voor elkaar te krijgen. Je kunt je echter wel afvragen in hoeverre die inspanning nu echter groter zou zijn dan het steeds maar bijwerken en verbeteren van de getekende Windows look and feel.
maar ik vind het zo zo jammer dat die documentatie nog zo slecht is.
Hum tja... er zijn natuurlijk wel wat artikelen over geweest en er zijn Javadocs, maar verder lijkt het inderdaad matig. Een kloon van het Swing onderdeel van de Java Tutorial zou niet verkeerd zijn.
Ik hoop ook dat we elkaar een beetje enthousiast kunnen maken.
Helaas ziet het er niet naar uit dat ik de komende tijd veel met GUIs zal doen, dus ik ben bang dat ik voornamelijk zal lurken wat betreft SWT ...

• B-Man
  • Niet online
Ik ben er de komende maanden actief mee bezig, dus er zullen nog wel meer zaken zijn die we hier binnenkort zullen bespreken.

Ik zit nu de verschillende examples van SWT te bekijken, en wat ik zie bevalt me wel. Het enige wat ik nog niet terugzie (is dut uberhaupt mogelijk met SWT?) zijn de wat leukere tabellen. Zo kun je met Swing je eigen TableCell renderers schrijven, dit heb ik in SWT nog niet terug gezien.

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 23:10 schreef Alarmnummer het volgende:
offtopic:
Weet jij waarom javahova eruit ligt?
Gister was er een DNS probleempje, daar werd toen aan gewerkt. Daarna heeft JH het even gedaan, maar nu doet hij het weer niet :?

edit: En nu doet hij het weer :)

• B-Man
  • Niet online
Ben nu inmiddels een dag bezig met SWT, en ik moet zeggen dat het (na SWING) allemaal goed te begrijpen is.

Ik liep net echter wel tegen een beperking van de standaard GROUP widget aan: Ik heb een aantal Coolbar's (balken zoals de knoppenbalken van IE) in een Group gezet. M.b.v. een GridLayout zorg ik ervoor dat het hele zootje netjes gespreid wordt in de breedte.
Nu blijf ik echter een spacer houden tussen de bovenrand van de Group en mijn bovenste CoolBar. Ik vermoed dat deze spacer er standaard inzit om ruimte over te houden voor een eventuele titel. (Group.setText()). Deze spacer wil ik er echter uit hebben.

Iemand hier al ver genoeg met SWT om hier een oplossing voor te hebben ?

Zo niet, dan duik ik vanavond even in de sources van SWT...

Wat ik overigens erg vaaaag vind, is het volgende: Ik heb een aantal dagen geleden een Eclipse build gedownload (SDK), 43,nogwat MB, met alle sources erin (eclipse, SWT, alles).
Nu heb ik vrijdag een nieuwere build van de eclipse SDK gedownload (53,9 MB), maar hier zitten geen eclipse sources, noch swt sources bij... ?

Los daarvan viel het volgende me op:

Ik heb straks uitgebreid gebruik gemaakt van de Reference Javadocs op eclipse.org. Nu pakte ik hem er zojuist weer bij, en bleek dat een aantal zaken veel slechter gedocumenteerd waren... Ik vermoed dat ik eerder vandaag ergens anders op de eclipse website zat te neuzen, weet alleen niet waar ergens (en mijn IE history bied geen uitkomst...).

Zojuist had ik nl. http://www.eclipse.org/documentation/html/plugins/org.eclipse.platform.doc.isv/doc/reference/api/org/eclipse/swt/layout/package-summary.html op mijn scherm staan. Dit zijn verouderde docs, er zijn inmiddels namelijk een aantal extra Layout's. Vanmiddag had ik doc's op mijn scherm waar ze wel allemaal instonden.

Als ik de link terugvind post ik 'em wel hier.

• B-Man
  • Niet online
Gelukkig, heb de link gevonden.

De 2.0 reference hebben ze "verstopt" onder plug-in development:

hier

Deze is een stuk uitgebreider.

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 22:38

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Op maandag 01 juli 2002 22:17 schreef Alarmnummer het volgende:
voor de windows mensen:

SWT voor win32 zonder Eclipse

Dit is alles wat je nodig hebt om SWT te gebruiken.
thanks

hier

Wat heb ik daar allemaal van nodig voor dat pakketje van Alarmnummer?

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• B-Man
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 20:38 schreef NetForce1 het volgende:

[..]

thanks
[..]

Je hebt er in pricipe niets van nodig :)

Los daarvan: alle classes die beginnen met org.eclipse.swt zijn javadocs van SWT.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 02 juli 2002 20:38 schreef NetForce1 het volgende:

[..]

thanks
[..]

Afgezien van jdk1.4 heb je niets nodig. (Volgens mij draait het ook wel met jdk1.3, maar wie wil daar nog iets mee doen? :) )

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 02 juli 2002 17:36 schreef B-Man het volgende:
Gelukkig, heb de link gevonden.

hier

Deze docs zijn inderdaad stukken beter, thanx :)

• B-Man
  • Niet online
Ik heb meteen de sources even van de CVS server getrokken, echt heel erg handig!

Window > Show View > Other > CVS > CVS Repositories

Vervolgens rechtermuisknop > new, dan CVS Eclipse kiezen.

Hierna zoek je R2.0 van org.eclipse.swt op, dan rechtermuisknop en iets als "Get as project" ofzo.

Dan worden alle SWT sources als niet project op je schijf gezet... Daarna even .classpath_win32 renamen naar .classpath, en vervolgens kun je met je eigen SWT jar creeeren.

Zo heb ik net een alternatief gemaakt voor Group, GroupNoText, waarin ik de spacing aangepast heb, zodat ik deze group perfect voor CoolBar's kan gebruiken.

Ben er alleen nog niet helemaal uit hoe de layout's werken.
Of: beter gezegd, ik snap hoe ze werken, maar nog niet helemaal hoe de verschillende widgets ermee omgaan.

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 22:38

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Op dinsdag 02 juli 2002 23:13 schreef B-Man het volgende:

[..]

Je hebt er in pricipe niets van nodig :)

Los daarvan: alle classes die beginnen met org.eclipse.swt zijn javadocs van SWT.
Oke dan, dus niet die met org.eclipse.ui

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• B-Man
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 17:25 schreef B-Man het volgende:
Wat ik overigens erg vaaaag vind, is het volgende: Ik heb een aantal dagen geleden een Eclipse build gedownload (SDK), 43,nogwat MB, met alle sources erin (eclipse, SWT, alles).
Nu heb ik vrijdag een nieuwere build van de eclipse SDK gedownload (53,9 MB), maar hier zitten geen eclipse sources, noch swt sources bij... ?
Ze zitten er wel bij, in de plugins dir vind je onder "org.eclipse.platform.source_2.0.0" alle sources.

• B-Man
  • Niet online
Op maandag 01 juli 2002 16:59 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Het geheel vind ik op dit moment nog een beetje wazig in elkaar zitten. Ik heb begrepen dat JFace een laag over SWT heen is, en dus ook niets met Eclipse te maken heeft. Maar JFace zit wel in de eclipe package, namelijk:
org.eclipse.jface;

En als je Eclipse hebt, dan zit jface in het bestand:
workbenchsrc.zip
Ik heb vandaag ook eens gekeken naar JFace, maar zonder fatsoenlijke docs kost het aardig wat tijd om overzicht te krijgen. JFace zorgt voor een soort MVC, die je kunt vergelijke met Swing, erg handig.
Ik ben bezig met het opzetten met een MDI app, en heb op dit moment geen idee hoe dit met JFace/SWT aan te pakken. Ik heb de sources van Eclipse zelf ook even als project van hun CVS server getrokken, zodat ik kan zien hoe JFace gebruikt wordt in Eclipse zelf. Maar gezien de hoeveelheid code van Eclipse duurt het wel even voordat ik doorheb wat de structuur van het hele verhaal is...

Ik had het eerder trouwens over het feit dat ik een Group om een CoolBar heengezet had, en dat ik last van van spacing. Ik heb een nieuwe Group widget gemaakt, die dit probleem niet heeft. Was een goede manier om wat meer zicht te krijgen op de manier waarop SWT met layouts en widgets omgaat.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben begonnen met een memory dialoog na te schrijven die ik ooit eens gemaakt hebt in Swing. Ook even wat vinger oefeningen maken :)

Verwijderd

Sorry dat ik dit "oude" topic nog eens omhoog gooi. Maar is hieruit nog iets ontstaan?

• mbravenboer
Ik heb toendertijd een Ant build file gemaakt die alle benodigde zooi download en installeert. Dat is prettig omdat je SWT zo een beetje los kan zien van Eclipse (wat heel goed mogelijk is). Helaas bleek er toch nog echt de spirit te zijn om hier een SDK met complete documentatie en demo's van te maken, dus is het verder niets geworden... Best jammer, want SWT is nu nog steeds veel te veel verbonden met Eclipse imho.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 14:17
Alarmnummer schreef op 01 July 2002 @ 15:38:
[...]
Ik zit er op dit moment ook stevig over te denken om die hele platform onafhankelijkheid de rug toe te keren, want ik draai zelf onder windows, en de mensen waar ik software voor schrijf ook, en ik heb eigelijk alleen maar last van die platform onafhankelijkheid.
Eigenlijk moet Alarmnummer hier even op reageren, aangezien hij nu ook Linux draait. :P

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

oeh >:)

oja.. Ik draai nu linux :P

Maar ik ben nog steeds van mening dat Swing waardeloos is. Het progt fijn, maar je applicaties zijn zo traaaaaag. Zelf met mijn dikke superbak draait onder linux swing apps echt super langzaam (zo langzaam dat ik me eraan erger).

Verder heb ik eclipse er al wel op gehad, zowel motif als gtk (laatste is naadje) en dat was verder wel oke. Alleen vind ik eclipse een waardeloze omgeving die imho zeer onlogisch in elkaar zit en eigelijk niets anders doet dan frustraties opwekken.

• B-Man
  • Niet online
Ik ben er nog steeds (zij het minder actief) mee bezig. Het grootste gemis blijft MDI, wat er nog steeds niet inzit.
Pagina: 1