Op maandag 01 juli 2002 14:58 schreef rkuperus het volgende:
Ik heb twee switches een 2950 en een 2924 deze wil ik met elkaar verbinden met 200 mbit verbinding.
Hoe krijg ik dit voorelkaar. Als ik nu twee aansluit werkt de ene niet deze led is oranje.
Het ledje gaat op oranje omdat je cisco's netjes opmerken dat je anders
een cirkel in je netwerk zou hebben. 1 broadcast is dan genoeg om je netwerk oneindig lang bezet te houden, aangezien die rond zal blijven stuiteren. Je moet je cisco's dus expliciet uitleggen dat die 2 poorten bij elkaar horen, en dat doe je als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| blink#conf t
Enter configuration commands, one per line. End with CNTL/Z.
blink(config)#in fa 0/5
blink(config-if)#port group 1
blink(config-if)#in fa 0/6
blink(config-if)#port group 1
blink(config-if)#^Z |
ter controle:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| blink#sho port group
Group Interface Transmit Distribution
----- --------------------- ---------------------
1 FastEthernet0/5 source address
1 FastEthernet0/6 source address |
Doe dit op beide cisco's. Het nummer van de groep hoeft niet aan beide kanten hetzelfde te zijn, als je maar per switch de 2 poorten samen wel in dezelfde groep zet
Op een 2924 kun je 12 van deze groepen hebben, een 2950 ondersteunt er slechts 6. Gelukkig heb jij aan 1 genoeg
Een parameter die je verder nog eventueel wilt overwegen is:
code:
1
2
3
4
5
| blink(config-if)#port group 1 distribution ?
destination Transmitted frames are distributed by destination address
source Transmitted frames are distributed by source address |
Cisco's verdelen verkeer binnen een trunk (want zo heet het samenvoegen van 2 lijnen, behalve als je dat aan Cisco zelf vraagt) op basis van bestemming of afzender. Dit betekent ook dat je nooit 200mbit van A naar B zult krijgen, maar met de goeie afstelling wel tegelijk 100mbit van A naar B en van C naar D, etc.
Verder, zoals Predator zeer terecht opmerkt: op
http://www.cisco.com/ staat een shitload aan documentatie.
(edit: opmaak)