Toon posts:

trage opstart win xp na herinstall van xp

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eerst een 20gb quantum fireball gehad met 256mb werkgeheugen.daarbij installeerde ik tweak xp en daarin kon je je werkgeheugen "tweaken".
nu is mn 20 gb stukgegaan door onbekende reden en heb ik een maxtor 60gb gekocht en dus ook een complete nieuwe install gedaan.
nou komt het probleem:
win xp "pro" start gruwelijk traag op en progjes lijken soms wel ff een kop koffie te nemen zolang duurt het opstarten.ik draai niet veel in mn opstart mee.nou hoor ik hier en daar dat misschien mn werkgeheugen een optater heeft gehad met dat progje van tweak xp.
kan dat en is er ook een prog ergens weg te halen die mn geheugen nakijkt?? }:O

Verwijderd

Lijkt mij stug dat een programmaatje als tweak-XP je geheugen "sloopt". Het enig wat dat programma doet is je register kietelen.

Ik zou het meer in de hoek zoeken van je BIOS (HD-Mode ATA-100, misschian staat je bIOS wel op PIO Mode 4) en DMA mode in XP.

Verwijderd

Waarschijnlijk staan je HD's gewoon op PIO mode. Ga naar de Device manager (Control Panel -> SYstem -> Hardware) en kijk onder je IDE ATA/ATAPI controllers. Zet bij de Primary en Secondary IDE Channels onder de tab Advanced de transfer modes van beide devices op "DMA if available".

Als dit al zo is, kijk of je BIOS wel goed ingesteld staat (maar als je niet in je bios hebt zitten kloten zou het daar niet aan moeten liggen...)

Dat het aan je geheugen zou liggen is in iedergeval grote bullshit.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, over dat DMA-gebeuren, daar staat een stukje over in de WOS-FAQ.. Lees die eerst eens door..

En een programma om je geheugen te testen vind je in de PMG-FAQ.. Dus ook daar even kijken..

succes.

Dit topic is gesloten.