Toon posts:

netwerk specs wat moet er nog bij.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Halloa,

We hebben hier een netwerk met 6 clients en 1 Mac
Daar staat nog een soort van fileserver bij waar iedereen centraal op werkt, een netwerkprinter, adsl en een linuxmachintje.

De fileserver is win2k op P2 233 en tevens testbak voor internet met IIS 5.

linuxserver is firewall en mailserver en apache testbak op een P100 maar die is nu stuk.

Is het verstandig om een nieuwe pc te kopen als fileserver en de oude te gebruiken als linuxserver. Ik heb het gevoel dat de "fileserver" te licht aan het worden is.

En de case is natuurlijk dat ik niet teveel geld uit kan geven ivm recessie ;) anders zou ik wel een systeembeheerder inschakelen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en heb btw al gezocht in het archief *D

Verwijderd

je kan ook een echte fileserver (ipv van een andere bak) kopen en die er neerzetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat kan ja een dell poweredge ofzo? of een P3 verbouwen?

Wat zijn de systeem eisen zo'n beetje voor een dergelijk apparaat? Ik weet niet zo goed wat wijsheid is en ga het liefst voor een constructieve optie.

Verwijderd

Plaats gewoon een losse router..

kost tegenwoordig (bijna) ook niks meer

en op de fileserver bijv. met RAID gaan draaien.

:P

Verwijderd

Topicstarter
k dus de systeem eisen van die fileserver (p2) is nog voldoende?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Wat zijn je eisen voor die fileserver ?
Die onboard IDE controller zal wel traag zijn maar je kan bv een raid-0/1 controller kaartje kopenen dan raid-1 gebruiken :)

Dat zou ruim moeten volstaan voor die 6 clients.
Eventueel linux/unix & samba.
Die geeft wat betere prestaties.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

In principe is die P2 rap zat, echter met Win2k als OS hoop ik dat je er wel voldoende geheugen in hebt zitten.

Wat betreft de schijven, afhankelijk van hoe oud die IDE schijven zijn hoeft dat geen enkel probleem qua performance te zijn. Zodra je schijf meer dan 10Mb/s sustained haalt maakt het al geen ruk meer uit (immers, netwerk = 100Mbit)

Waarom draai je trouwens IIS als je ook een linux machine hebt? (ok, die is kapot :))

Mijn conclusie: als je de $$$ hebt, kopen die hap. Maar voor de performance verbetering hoef je het waarsch. niet te doen.

Je zou ook eens netware 5.1 kunnen proberen op die PII, zou moeten draaien als een zonnetje (alles meer dan een PII 233 is overkill voor netware met 6 clients)

Verwijderd

Topicstarter
thnx dat antwoord zocht ik :)

gr Gert Jan
Pagina: 1