Op maandag 01 juli 2002 19:12 schreef PlaceR het volgende:
ik heb een soort hele ouwe dremel van mijn vader gekregen
ding bestaat uit:
behuizing
schakelaar (aan/uit)
kruimeldiefmotor
hij gebruikte het ding om vroeger zijn modelbouw dingen mee te bewerken
opzich niet zon heel sterk ding
zit gewoon een snel-span-mini-boorkop op
en de toeren kan ik met de voeding instellen
als ik de motor laat doorfikken heb ik heir nog 20 kruimeldief motors liggen (ooit allemaal dezelfde gekocht op rommelmarkt en miniboormachientje zo bewerkt dat deze erinpassen)
dus voor doorfikken hoef ik niet bang te zijn
toon volledige bericht
Nou dat gaat dus niet werken, een dremel moter is een soort van turbine moter met schoepen erin die ook zorgen dat het ding niet te heet wordt. Aan de zijkant zitten gleuven en daar komt echt een enorme wind uit. Er zit een supersterke 230v moter in met een variomatic achtige koppeling die ervoor zorgt dat je op een toerental van 30000 en hoger komt.
Een naaimachine motortje haalt dus nooit zoveel toeren, misschien maximaal 5000 ofzo maar meer echt niet. Ook moet je een 230 V moter hebben om te zorgen dat je genoeg kracht hebt.
Een boormachine haalt 10000 toeren (die van mij dan) maximaal, veel te weinig dus, zo'n slijpschijf moet echt enorm hard draaien wil het iets af doen, anders krijg je alleen krassen maar kom je niet hard erdoor.
Ook een praktisch probleem: De schijfies zijn maar verekkes klein (2 cm doorsnede ofzo) mijn boormachine heeft een vastmaakstuk wat veel groter is, je zit jezelf dus de hele tijd in de weg.
Boormachine gaat dus niet lukken.