zelf dremel maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkThunderbird
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Topicstarter
'k heb net m'n enermaxjes thuis gekregen en geinstalleerd maar die temps kunnen volgens mij nog wel een stukje beter als ik die metalen roostertjes die ervoor zitten weghaal. Maar daarvoor ga ik me geen dremel gaan kopen. Ik zat echter ff te denken, als ik nu zo'n dremel-slijpschijfje ga halen en ik monteer dat op een doodgewone boormachine, zou dat dan lukken om die roostertjes er zo uit te halen?
En welk slijpschijfje (type of nr ofzo, ken ik niet veel van) raden jullie me aan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 23:07

PoweRoy

funky!

dat past toch niet :? dremel zaag heeft toch een andere vorm

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 20:04
dat roostertje is denk ik de fingerguard. Ik denk dat je dat bedoeld iig. Die kan je loshalen door de schroeven lost te draaien :? of begrijpen wij elkaar nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkThunderbird
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Topicstarter
kweenie, heb nog nooit een dremel in mijn handen gehad, maar ik veronderstel dat al die hulpstukjes toch een rond steeltje hebben en dan kun je ze toch in eender welke boormachine klemmen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

't zal wel zoon 1 zijn met gaatjes die vast en dus een stuk van de kast is die moet je wel dremelen of met een decopeerzaag eruit slopen.
Op maandag 01 juli 2002 13:37 schreef Catch22 het volgende:
dat roostertje is denk ik de fingerguard. Ik denk dat je dat bedoeld iig. Die kan je loshalen door de schroeven lost te draaien :? of begrijpen wij elkaar nu verkeerd?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkThunderbird
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 13:37 schreef Catch22 het volgende:
jah, ik kan nog wel een fingerguard van een fan halen :+
Ik bedoel dat metalen roostertje in m'n case zelf. Daar zitten van die hele kleine gaatjes in die niet veel lucht doorlaten en die wil ik eruit slijpen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35

Damian

Insane Obtrusion

je kan idd die huldstukje ook wel in een gewone boormachine drukken.

Dan werkt het gewoon hetzelfde :)

succes :)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

je kan het ook op mijn manier doen :P zorg dan wel dat je alles GOED vastschroef in je pc ;)

ik kreeg mijn roostertje in me HQ08 er niet met dremel uit dus toen grof geweld gebruikt.

Ik had er eigenlijk foto's van moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

MMmmz, een gewone boormachine draait wel een stukkie langzamer dan een dremel, dus breek je wat sneller je schijfjes... en hij is een stukkie minder precies...

Waarom pak je niet gewoon slijptol??? is een uitvergrote haakse dremel :)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

heb je wel helemooie grote vierkante gaten :)\\aangezien mooi rond slijpen best lastig is met een slijpschijf.
Op maandag 01 juli 2002 13:48 schreef 3lmowww het volgende:
MMmmz, een gewone boormachine draait wel een stukkie langzamer dan een dremel, dus breek je wat sneller je schijfjes... en hij is een stukkie minder precies...

Waarom pak je niet gewoon slijptol??? is een uitvergrote haakse dremel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40328

kan het niet gewoon met een ijzerzaag dan?

die dingentjes van een dremel zullen wel passen denk ik alleen dan moet je niet alleen de slijpschijfjes kopen maar ook het monteer pinnentje zodat je hem in je bookop kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07-2023

Dennizz

pc-70 mod in progress!

7 gaten zaag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44540

Als je de case los kan halen kan je met een decoupeerzaag met een ijzerzaagje erin uitstekend elke vorm eruitzagen die ja maar wil... Met een scherp zaagje gaat dat als een mes door de boter, en ee stuk rechter dan met een dremel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14381

Wellicht danje een dremel kan huren bij een goede doehetzelf zaak!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42081

wel rekening mee houden dat de lagers van je boor niet bedoelt zijn om in die richpting belast te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41187

bij de aldi hadden ze ook een mooie.
Ik heb zelf een dremel :) :)

Afbeeldingslocatie: http://www.dremel.nl/isroot/Dremel/Images/Products/Full/3981.gif

Maar als ik dat niet had zou ik het nooit met een boormachine doen.
Alleen als ik een boor (had weet de naam er niet van) van een dia van 82mm :)
Maar die heeft niet iedereen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Ik heb de fingerguards (binenen- en buitenkant) van mijn voeding met een (goed) kniptangetje verwijderd.
Scheelt een paar graden voor CPU en PSU, en het is weer wat stiller.

Bovendien kun je het doen zonder rebooten, met een Dremel zou ik toch even de stekker uit de PC trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Een slijptol (een dremel met slijpschijfje is een soort van ontedelde slijptol) werkt dankzij het onmeunig hoge toerental waarmee het kreng het slijpschijfje laat rondtollen. Bij een beetje slijptol ligt de draaisnelheid zo rond de 20.000-30.000 toeren p. minuut. Zelfs als het je lukt om zo'n slijpschijfje goed/stevig op een boormachine te monteren, dan nog is het toerental waarschijnlijk veel te laag om nog naar behoren te kunnen 'slijpen'.

Mijn dremel heeft ook duidelijk meer moeite om door een stuk ijzer te slijpen, wanneer ik het toerental lager dan het maximum (33.000 toeren) instel.

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39304

Of je probeert met een metaalboortje 12 mm diameter de gaatjes uit te boren. Zelf zit ik met een HQ08 waar ook van die kleine (5 mm) gaatjes inzitten waar ik wat aan wil doen, ben nog aan 't denken hoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkThunderbird
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 15:53 schreef tofus het volgende:
Een slijptol (een dremel met slijpschijfje is een soort van ontedelde slijptol) werkt dankzij het onmeunig hoge toerental waarmee het kreng het slijpschijfje laat rondtollen. Bij een beetje slijptol ligt de draaisnelheid zo rond de 20.000-30.000 toeren p. minuut. Zelfs als het je lukt om zo'n slijpschijfje goed/stevig op een boormachine te monteren, dan nog is het toerental waarschijnlijk veel te laag om nog naar behoren te kunnen 'slijpen'.

Mijn dremel heeft ook duidelijk meer moeite om door een stuk ijzer te slijpen, wanneer ik het toerental lager dan het maximum (33.000 toeren) instel.
k heb net van m'n vader een freesmachientje gekregen waar ik dat kan op monteren. Haalt 30.000 toeren. Ik denk dat dat wel gaat lukken morgen, en anders liggen er al metaalboortjes en zaagjes klaar. Ik zie wel wat best gaat. Ik ga mij in ieder geval het geld van een dremel uisparen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41326

ik heb een soort hele ouwe dremel van mijn vader gekregen

ding bestaat uit:

behuizing
schakelaar (aan/uit)
kruimeldiefmotor

hij gebruikte het ding om vroeger zijn modelbouw dingen mee te bewerken

opzich niet zon heel sterk ding

zit gewoon een snel-span-mini-boorkop op

en de toeren kan ik met de voeding instellen

als ik de motor laat doorfikken heb ik heir nog 20 kruimeldief motors liggen (ooit allemaal dezelfde gekocht op rommelmarkt en miniboormachientje zo bewerkt dat deze erinpassen)

dus voor doorfikken hoef ik niet bang te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57057

* Anoniem: 57057 heeft vandaag ook dremel gekocht, en geprobeerd de fouten van zijn pa uit de kast te halen..... niet helemaal gelukt.

Nu maar op zoek naar raamrubbers om het recht te laten lijken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40328

je kan ook zo'n flexi as voor de dremel kopen en in je boormachine monteren
dan heb je alleen nog het probleem van het toerental.
ook kan je een dremel van 33,- euro kopen (immitatie van ferm maar werkt perfect!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Op maandag 01 juli 2002 19:12 schreef PlaceR het volgende:
ik heb een soort hele ouwe dremel van mijn vader gekregen

ding bestaat uit:

behuizing
schakelaar (aan/uit)
kruimeldiefmotor

hij gebruikte het ding om vroeger zijn modelbouw dingen mee te bewerken

opzich niet zon heel sterk ding

zit gewoon een snel-span-mini-boorkop op

en de toeren kan ik met de voeding instellen

als ik de motor laat doorfikken heb ik heir nog 20 kruimeldief motors liggen (ooit allemaal dezelfde gekocht op rommelmarkt en miniboormachientje zo bewerkt dat deze erinpassen)

dus voor doorfikken hoef ik niet bang te zijn
toon volledige bericht
Nou dat gaat dus niet werken, een dremel moter is een soort van turbine moter met schoepen erin die ook zorgen dat het ding niet te heet wordt. Aan de zijkant zitten gleuven en daar komt echt een enorme wind uit. Er zit een supersterke 230v moter in met een variomatic achtige koppeling die ervoor zorgt dat je op een toerental van 30000 en hoger komt.

Een naaimachine motortje haalt dus nooit zoveel toeren, misschien maximaal 5000 ofzo maar meer echt niet. Ook moet je een 230 V moter hebben om te zorgen dat je genoeg kracht hebt.

Een boormachine haalt 10000 toeren (die van mij dan) maximaal, veel te weinig dus, zo'n slijpschijf moet echt enorm hard draaien wil het iets af doen, anders krijg je alleen krassen maar kom je niet hard erdoor.

Ook een praktisch probleem: De schijfies zijn maar verekkes klein (2 cm doorsnede ofzo) mijn boormachine heeft een vastmaakstuk wat veel groter is, je zit jezelf dus de hele tijd in de weg.

Boormachine gaat dus niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34692

Zoals hier eerder gepost.

Je kan idd die hulpstukjes op een gewone boormachine gebruiken. Echter is de snelheid nog niet de helft van wat een dremel of nep dremel doet he. Dus oppassen geblazen met brekende en rondvliegende schijfjes.

Als schijfje raad ik je de "met glasvezel" versterkte slijpschijfjes aan.

Ik doe dit alles toch nog altijd het liefste met mijn
(waar ik toch o zo fier op ben) dremel multiflex kit.
Afbeeldingslocatie: http://www.dremel.nl/isroot/Dremel/Images/Products/Full/7360mflx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op maandag 01 juli 2002 16:04 schreef Baaf het volgende:
Of je probeert met een metaalboortje 12 mm diameter de gaatjes uit te boren. Zelf zit ik met een HQ08 waar ook van die kleine (5 mm) gaatjes inzitten waar ik wat aan wil doen, ben nog aan 't denken hoe...
[persoonlijk]gewoon de Ferm van Mug lenen :D[/persoonlijk]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 18:28

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Op het moment nog in de aanbieding bij de kijkschop.....een Black & Decker precisietool voor maar € 29.95.

Toevallig zelf eergisteren gekocht om ook die roostertjes uit mijn kast te slijpen. En het scheelt me 5 gr in mijn kast en 8 gr op de proc (bij 100& load).

En idd....de boormachine levert een veel te laag toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:57
Op zaterdag 06 juli 2002 04:12 schreef Dol_Fijn het volgende:
Op het moment nog in de aanbieding bij de kijkschop.....een Black & Decker precisietool voor maar € 29.95.

Toevallig zelf eergisteren gekocht om ook die roostertjes uit mijn kast te slijpen. En het scheelt me 5 gr in mijn kast en 8 gr op de proc (bij 100& load).

En idd....de boormachine levert een veel te laag toerental.
laat maar; (zelf al op www.kijkshop.nl gezocht :) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-04 15:57

eagle

-beast

Leerzaam modus/
't Heeft allemaal te maken met omtreksnelheid om goed te slijpen heb je een omtreksnelheid van ca 50 m/s nodig. Dus dan kom je vanzelf op de vergelijking hoe kleiner de schijf hoe hoger het toerental.
voorbeelden
: Dremel(minislijpmachines) 20.000 a 30.000 tpm = max 25 mm
: kleine haakse slijper 10.000 a 12.000 tpm = max 125 mm
: middelgrote haakse slijper 6.000 a 8000 tpm = 180 of 230 mm max
: grote slijpmach (met verbrandingsmotor om stoepbanden door te slijpen ca 4000 tpm = 300 a 350 mm
En nu komt het de meeste boormachines halen niet meer dan 3.000 tpm. Daar zou dus een hele grote schijf op moeten :D
(ik heb hier nog geen rekening gehouden met de veiligheid en de kracht die je nodig bent.)
leerzaam modus uit/
Pagina: 1