Toon posts:

[Debian] resolutie van console

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakaards,

Ik heb al uren lopen zoeken op het forum naar een duidelijke uitleg over het instellen van de framebuffer voor de console, ik heb ook een paar topics gevonden maar dat heeft mij niet geholpen.
Als ik in de lilo.conf zet "vga=791" of iets anders dan wordt het beeld zwart als de kernel geladen wordt.
Zijn er mensen (met debian) die dit wel hebben geconfigureerd? ik vind die grote letters namelijk niet bepaald fijn :Y)

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen

p.s. Ik heb een GeForce 2 MX-400 Pro (Asus 64MB)

Verwijderd

in je lilo.conf vga=0x317 onder de goede kernel/boot-entry natuurlijk. En in je kernel het SVGA framebuffertje meecompileren. Zit niet in standaard kernels meestal :)

edit:
Bij de weg, dit is niet zozeer een debian probleem hoor :), kernels, framebuffers en lilo zijn vrij universeel voor de hele Linux wereld

[edit2] SVGA --> VESA als ik me niet vergis, geen tijd om het even na te kijken, moet ik nog nieuwe sources voor gaan downloaden ook[/edit2]

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
deel van /etc/lilo.conf
# Normal VGA console
# vga = normal
# VESA framebuffer console @ 1024x768x64k
# vga=791
# VESA framebuffer console @ 1024x768x32k
# vga=790
# VESA framebuffer console @ 1024x768x256
# vga=773
# VESA framebuffer console @ 800x600x64k
# vga=788
# VESA framebuffer console @ 800x600x32k
# vga=787
# VESA framebuffer console @ 800x600x256
# vga=771
# VESA framebuffer console @ 640x480x64k
# vga=785
# VESA framebuffer console @ 640x480x32k
# vga=784
# VESA framebuffer console @ 640x480x256
# vga=769

791 werkt hier perfect met een MX400 - 64 MB

Verwijderd

als je framebuffer in je kernel hebt dan kun je ook met
fbset je console op een andere res zetten
check je /etc/fb.modes om te zien welke resoluties beschikbaar zijn en zet dan je console op een andere res met bv:
fbset "1024x768-72"

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt ook met fbset de resolutie nog veranderen als je al geboot bent.
code:
1
fbset -a 1024x768-75 -depth 32

werkt hier met rivafb. In lilo.conf staat vga=normal.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En als je het zat wordt om modes te proberen dan kijk je even in de kerneldocumentatie erover, daar staat uitgelegd welk getal voor welke mode staat. Daarna kun je gewoon vga=ask in je lilo.conf zetten en je krijgt tijdens het booten de keuze. Zodra je tevreden bent met het resultaat zet je je keuze in je lilo.conf en je bent klaar :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 0x305 enzo al geprobeerd via VGA=ask
vga=791 werkt ook jammer genoeg niet, ik heb VGA Tekstconsole en nog wat meegebakken in mijn kernel (2.4.18)

Moet ik niet bepaalde drivers installeren? ik heb trouwens gewoon de nvidia drivers geinstalleerd...

Misschien kunnen jullie mij vertellen wat ik precies in de kernel mee moet bakken?

• blaataaps
  • Niet online
code:
1
    < >   nVidia Riva support (EXPERIMENTAL) (NEW)

Bij framebuffer-support in console drivers van menuconfig. De drivers die je geinstalleerd hebt werken niet voor de console. Ik vermoed zelfs, als je rivafb en de nvidia kerneldrivers tegelijk gebruikt, het niet gaat werken...
Die vinden elkaar niet zo aardig.

Verwijderd

Topicstarter
Framebuffer staat niet onder de Console drivers
er staan maar 2 opties, "VGA tekstmodes" en "Modes for chaging videomodus" (ofzo), maar geen framebuffer support.

Als ik fbset "1024x768-75" uitvoer krijg ik dit:
open /dev/fb0: No such Device

als ik naar /dev ga staat fb0 er wel bij
ik snap er niks meer van

de Framebuffer support staat echt niet onder " Console drivers " van de menuconfig van kernel 2.4.18

wat moet ik doen?

• blaataaps
  • Niet online
Op maandag 01 juli 2002 19:39 schreef Data-XxX het volgende:

wat moet ik doen?
Helemaal bovenin je config aangeven dat je experimental dingen wil kunnen kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
ok dan!
ik ga meteen proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Hey hartstikke bedankt! het werkt!

>:)

Nu zie ik ook een mooie pinguin bovenaan, enig id of ik dat plaatje nog kan vervangen met een ander plaatje? ik zou het graag willen weten :P

Verwijderd

Ja, even je kernel hacken, moet ik ook nog doen. Loopt een draadje over inlogmanager screenies, daar staat het geloof ik in. Althans, deadinspace heeft er een screenie van gepost

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 02-08 13:33
ja, en na die kernel aanpassing, die ik ook gedaan heb.

wordt bij het laden van mijn server mijn beeld groen !!!
als alles geladen is, kan ik na een ALT-F2 ALT-F1 gewoon inloggen en ziet alles er weer normaal uit.

iemand ook deze ervaring.

ehhh.. noppes

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Wat heb je gedaan? Mijn aanwijzingen om fbcon.c te editen in [topic=537661/2/25] gevolgd, en daarna je kernel gehercompiled?

Dan heb jij dus iets fout gedaan met het aanpassen van die file, of (waarschijnlijker :P ) mijn vervangende code was niet helemaal goed...

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 02-08 13:33
nou voor mij is het een schoone installatie van
Debian Woody met Kernel 2.4.18, bij installatie geef
ik als optie aan dat de Riva Frame buffer als module
erbij geinstalleerd wordt.

Mij beeld kaart is een GF2Mx , maar dit probleem heb ik ook
met een GF1.

opzich is het niet z'n ramp, maar wel vervelend als je wilt
zien wat er tijdens het booten gebeurd.

ehhh.. noppes