Imap mail server

Pagina: 1
Acties:

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Na het zoeken en lezen van verschillende how-to's (welke veelal op Redhat waren gericht?) weet ik nog steeds niet welke programma's ik het best kan gebruiken om een imap mailserver met webmail te bouwen onder Debian.

Kies ik voor sendmail/postfix/.....

Op het moment heb ik een server met sendmail naar behoren draaien, maar de meeste adviezen gaan toch richting Postfix en Qmail?

Welke imap server? courier/cyrus?

Op de server die ik nu draai heb ik de standaard imapd draaien. Maar dat bevalt niet echt in verband met bijvoorbeeld dat deze geen outbox, trash en drafts ondersteund?

Welke SQl server gebruik ik Mysql of Postgresql? en waarom?

Welk programma kan ik gebruiken voor webmail? Imp valt af omdat ik dat al verschillende malen niet aan de praat gekregen heb.

Alle componenten zou ik met apt-get willen installeren. Het gaat er voornamelijk om dat de server ook een map trash, send items en drafts ondersteund en prima met outlook 2002 moet werken.

Gaarne tips!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Ik draai hier zelf een installatie van Exim, Courier-Imap en Horde/Imp en dat werkt met de standaard apt-get's van Debian (unstable branch) perfect. Configureren van IMP hoort ook gewoon een eitje te zijn, dus ik weet niet precies wat er bij jou misging. Persoonlijk vind ik IMP namelijk zeer de moeite waard om wat meer tijd in te stoppen :)

Wel merk ik dat IMP 3.x icm Horde 2.x nog niet helemaal goed werken met de standaard apt-get install imp3. Maar dat kan aan unstable liggen.

Verwijderd

Hmmm... Ik heb zelf nog nooit een IMAPserver gevonden met trash en andere dingen. Ik hoor het graag, maar volgensmij zit dat in Outloook. Als je in Outlook een bericht verzendt, dan komt die toch in Outlooks 'verzonden' map, of kun je dat weer instellen? En volgensmij werkt een IMAP-server met 'deleted'-flags. Dus je verwijdert een bericht, dan wordt ie geflagged als verwijderd. Je zult een commando moeten geven dat de mails geflagged als 'deleted' werkelijk worden verwijderd (soort van prullenbak dus). Outlook ondersteunt dat verwijderen ook. (Je kunt ook instellen dat ie ze direct wegflikkert...)

Ik hoor graag over een imapserver met trashfuncties e.d.

Zelf draai ik trouwens fetchmail+postfix+cyrus op (net dist-upgraded) woodie (debian 3.0)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Op maandag 01 juli 2002 12:30 schreef CyberKnutselaar het volgende:
Hmmm... Ik heb zelf nog nooit een IMAPserver gevonden met trash en andere dingen. Ik hoor het graag, maar volgens mij zit dat in Outloook.
Ik hoor graag over een imapserver met trashfuncties e.d.
Dat ligt inderdaad aan je client. Ik gebruik Ilohamail (webbased) en Sylpheed, en die gebruiken allebei de map 'trash' op de imap server.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Onder debian heb dkimap4 i.s.m. squirrelmail gebruikt maar vond die niet zo denderend. Cyrus kreeg ik niet aan de gang, te ingewikkeld ... Ik heb nu Washighton University Imap (wu) en die werkt wel goed. Trash e.d. kan je met de client instellen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Washington IMAP is nogal zwaar en log, vooral op oude machines :(
Zelf gebruik ik qmail als SMTP server en Courier-IMAP als IMAP server. Werkt hier allemaal perfect. Wat betreft die trash: ligt idd aan de applicatie, je kunt een bericht als deleted flaggen of gewoon naar de trashcan verplaatsen. Meeste programma's flaggen ze dus als deleted (Ximian Evolution ook dus).

Cyrus is ook wel een lekker snelle en handige IMAP server voor veel gebruikers, maar is een klotewerk om op te zetten met SASL :(

Als je het simpel wilt houden: UW imapd
Als je het snel en redelijk simpel wilt: Courier
Als je het snel en moeilijk wilt: Cyrus

Cyrus en Courier zijn ideaal voor virtuele useraccounts, vind ik wel een pre voor een mailserver waar ik 20 mailaccounts op host.

Verwijderd

Ik gebruik nu bijna een jaar lang postfix met cyrus-imap, werkt heerlijk, kan lekker veel en heel snel. Echter is de install cyrus en sasl zo enorm klote dat je beter courier kan gebruiken. De install van source is al helemaal onmogelijk (ben er de afgelopen twee weken druk mee bezig geweest, is mislukt).

Courier en postfix gebruik ik op de mailserver van mijn werk, het masterprocess van courier heeft een uptime van +300 dagen, best netjes. De install van courier en de support lijkt me ook een stuk beter dan die van cyrus, daar had je namelijk helemaal geen support/hulp van mensen.

Al met al, courier met postfix is mijn advies :)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Ik gebruik zelf postfix + courier imap. Daarbij gebruik ik nog procmail, zodat mailtjes voorgesorteerd worden in verschillende mappen. Dit is redelijk eenvoudig op te zetten en de courier imap server werkt een stuk beter dan de WU imap server. Verder gebruik ik voor webmail, SqWebmail van courier. Is erg snel, doordat ie mail direct uit de Maildir's leest ipv protocollen als imap te gebruiken. Werkt erg goed in deze combinatie allemaal.

edit:

Dit alles loopt zo redelijk soepel op een 486DX2/66MHz met 24MB geheugen. Natuulijk niet teveel gebruikers tegelijk op zo'n machientje :)

• eborn
  • Laatst online: 17:00
Wel is het vervelend dat courier-imap niet gewoon met de /var/spool/mail mappen werkt, maar weer met zijn 'eigen' Maildir formaat. Ten eerste omdat ik alles moest overzetten, maar het is ook gewoon een beetje onhandig als je gewend bent om één file in je /var/spool/mail map te zien :)

Verwijderd

Wel is het vervelend dat courier-imap niet gewoon met de /var/spool/mail mappen werkt, maar weer met zijn 'eigen' Maildir formaat. Ten eerste omdat ik alles moest overzetten, maar het is ook gewoon een beetje onhandig als je gewend bent om één file in je /var/spool/mail map te zien :)
Juist dat je email in meerdere files staat maakt courier zo snel en krachtig. Een file met alle email erin gaat nog wel met 10 tot 20 mailtjes maar met echt veel mail (honderden) is dat waardeloos. De mbox-files hebben geen index dus een mailtje opzoeken vereist dat de hele file doorzocht moet worden, zeker een probleem met grote mbox files.

p.s. het makkelijk overzetten van emails van ene naar andere imap-server gaat het beste door met bijv. foutlook op beide imapservers in te loggen en de mail van de ene naar de andere te slepen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Courier kan je het makkelijkst gebruiken als aanvulling op qmail. Ik gebruik em zelf samen met qmail, maildrop en userdb om mn mail met virtuele domeinen te regelen, echt heel erg flex. Als je met userdb aan de slag gaat: zorg ervoor dat ie tegen gdbm compileert, met libdb krijg je nogal wat gedonder (maildrop compileert vrolijk tegen libdb en courier imap compileert vrolijk tegen libdgbm of andersom. Gevolg: of je kunt niet bij je IMAP, of je kunt geen mail afleveren :D )

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Heb ook een mail server draaien met:
qmail (met aantal patches:(+SMTP-AUTH, TLS (SSL), tarpitting)
Virtual Domain Hosting (VPopmail+ Mysql)
Virtual Domain Users (VPopmail+Mysql)
AutoResponder (AutoRespond)
Mailing List (EZMLM)
Web Based E-Mail (SSL, spell check, LDAP lookup) sqwebmail en IMP)
Web Based Virtual Domain Administration (qmailadmin)
Spam Blocking
SMTP roaming via SMTP-AUTH, POP-AUTH, & IMAP-AUTH
POP3 (+SSL) (courier)
IMAP (+SSL) (courier)

Hoe??
Zo: http://matt.cadillac.net/computing/mail/toaster/
Geweldige toaster, draait als een tierelier en gebruik het al een hele tijd en ondertussen snap ik het meeste ervan ook wel.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Pagina: 1