Advies gevraagd: tripod voor DV cam

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Topicstarter
Ik zit de laatste tijd flink te spelen met de DVCam van m'n ouder (een JVC GR-DV3EG) en het begint me nu op te vallen dat alles leuk en wel is, maar het wel ontiegelijk klote is om die cam een beetje stabiel te houden. Hoe ik 'm ook vast hou, de cam schudt altijd wel een beetje op en neer / heen en weer als ik probeer een mooie pan te krijgen of juist 1 shot heel lang steady wil vasthouden. En dat vind ik niet zo mooi als ik dan in Premiere wat zit te editen.

Dus nu zit ik een beetje te denken aan een tripod kopen. Ik heb echter geen flauw idee wat een tripod 'goed' maakt of wat zoiets voor de amateur zou kosten (zullen vast niet goedkoop zijn). Waar moet ik naar kijken als ik die dingen ga testen in een shop? En wat is een reeel budget?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-08 20:03

Metten

ik hou het graag simpel

wat met name statieven beter of slechter maakt is de stabiliteit, dus hoe stevig je camera erop staat. De goedkopere wiebelen wel een beetje als je eraan trekt, de duurdere zijn gewoon steviger.
Verder zijn er nog een aantal factoren, zoals ingevouwen formaat, uitgevouwen formaat, gewicht,en faciliteiten. Faciliteiten zijn o.a. waterpas, verstelmogelijkheden, snelsluiting.
De goedkopere statieven beginnen bij een euro of 40 en de betere fotozaak heeft meestal wel het een en ander staan, dus ik zou zeggen: ga ff kijken en kijk welke je het prettigst vindt.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Was zelf een half jaartje geleden ook op zoek. Heb me laten voorlichten in een foto/video zaak. Eerst staan kijken naar die kunststof dsingetjes (leuk), maar een aluminium statief was uiteindelijk toch de keuze.
Merk: Manfrotto, hebben ook allerlei accesoires, snelsluitingen en dergelijke. Niet de lichtste, maar wel erg goed bevallen op vakantie (strak beeld, ook als ik behoorlijk moest 'inzoomen'.)

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 08:23 schreef masaman het volgende:
Eerst staan kijken naar die kunststof dsingetjes (leuk), maar een aluminium statief was uiteindelijk toch de keuze.
Wat is precies het verschilt ussen kunstof en aluminium statieven? Alleen maar het gewicht?

Ik ga van de week iig ff naar de fotoshop om even wat te testen. Ik neem aan dat de statief-bevestiging voor de cam standaard is en dat ik hem gewoon overal op kan draaien om uit te proberen?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 17:50
De bevestiging is inderdaad standaard. De meeste statieven hebben een snelkoppeling, zodat je een klein plaatje aan je camera vast laat zitten en 'm makkelijk van het statief af kan halen.

Als het om kwaliteit en stabiliteit gaat zou ik zeker een Manfrotto nemen, die werd hierboven ook al aanbevolen. Stabiliteit is bij een videocamera nog belangrijker dan bij een fototoestel (omdat je bewegend beeld opneemt, duh).

Let verder op de kleine dingetjes: zit er een slinger op om de kop hoger/lager te draaien, een waterpasje om 'm recht te zetten?

Voordeel van metaal boven kunststof is gewoon de stabiliteit. Maar ook krijg je dat metalen statieven soepeler bewegen. Dat is erg belangrijk als je bijvoorbeeld de camera rond wil draaien tijdens het filmen: aan het schokken herken je een goedkoop statief.

Punctuality is the politeness of kings

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Waar de echte grote verschillen inzitten in tripods zijn hoe de overbrenging is tussen tripod en kop. De meeste hebben een "normale" overbrenging terwijl de betere ( www.sachtler.de ) een vloeistofkoppeling hebben die qua viscosieteit ook nog eens in te stellen is.

Maar dan hebben we het wel over serieuze euro prijzen en dat is voor de meeste consumenten zowel overbodig als te duur :)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 16:44 schreef Baklap het volgende:
Maar dan hebben we het wel over serieuze euro prijzen en dat is voor de meeste consumenten zowel overbodig als te duur :)
Dus dan denk je, eens kijken wat voor prijzen ie dan bedoelt....

Zie je dat de goedkoopste Sachtler tripod ong $700 kost :)
Idd beetje buiten mijn budget :)

• Baklap

Baklap

Op maandag 01 juli 2002 17:01 schreef Acolyte57 het volgende:

[..]

Dus dan denk je, eens kijken wat voor prijzen ie dan bedoelt....

Zie je dat de goedkoopste Sachtler tripod ong $700 kost :)
Idd beetje buiten mijn budget :)
lol :o

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Even nog een post voordat ik daadwerkelijk eens naar een winkel ga: Ik zie op internet dat veel bedrijven losse heads en tripods verkopen, ipv dat deze als 1 product verkocht worden. Maar voorzover ik begrijp uit de verhalen die er bijstaan is het enige verschil het gewicht dat een head kan dragen, duurdere heads kunnen zwaardere cameras aan. Het gaat hier om een superlicht cameraatje van hoogstens 1 kilo, dan hoef ik toch niet te kijken naar echte dure heads?

• Baklap

Baklap

Nee dat valt wel mee kijk maar naar Manfrotto statiefen ofzo die zijn best ok...

Pagina: 1