[FreeBSD] fxp0: device timeout

Pagina: 1
Acties:

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik heb een colo bak staan bij Telecity. Deze draait over het algemeen prima, maar af en toe, "hangt" de server. Ik vermoed dat hij niet echt hangt, maar dat ik er niet meer bij kan...

Als ik mbv de APC de server een schop geef, staan er meestal na de reboot in /var/log/messages een aantal meldingen:
/kernel fxp0: device timeout.

De hardware van de server is als volgt:

Tyan Tiger 200T
Dual P3-800
1024Mb Transcend
Mirrored Maxtor 40GB D740 op onboard Promise raid.
(verder onboard: MGA vga, Dual Intel Ethernet 10/100+, en de Promise dus.)
Dit alles in een SVEC 2u kastje.

Hier een stukje dmesg:
code:
1
2
3
4
fxp0: <Intel Pro 10/100B/100+ Ethernet> port 0xe400-
0xe43f mem 0xf6000000-0xf60fffff,0xf6222000-0xf6222fff irq
11 at device 13.0 on pci0
fxp0: Ethernet address **:**:**:**:**:**

En de melding uit /var/log/messages:
code:
1
2
3
Jun 30 22:02:26 idefix /kernel: fxp0: device timeout
Jun 30 22:03:35 idefix /kernel: fxp0: device timeout
Jun 30 22:04:52 idefix /kernel: fxp0: device timeout

Device timeout duidt op een irq probleem. Het vreemde is dat wanneer ik er een 3Com kaart in zet, het een stuk beter lijkt te gaan. Reden dat ik dat niet wil is dat het meer een workaround is dan een oplossing. Gezien het feit ik dan een riser-card moet gebruiken en daardoor een compromis moet maken mbt koeling, doe ik dat liever niet.

Wat mijn vraag nu eigenlijk is: Kent iemand dit probleem?
Ik heb inmiddels echt van alles geprobeerd. Waar ik een beetje mee zit is dat de server in Amsterdam staat. Als hij thuis zou staan ga ik wel zitten klooien. Ik ben nu net iets te vaak naar Amsterdam gereden om even wat uit te testen, ik zoek nu eigenlijk een permanente oplossing...

edit:

Layout iets verbeterd :)

Verwijderd

dit probleem ken ik van een aantal servers die ik geinstalleerd heb met daarin een intel kaart.

Deze bleken later defect te zijn. daar bedoel ik mee ze doen het wel maar als je ze vervangt is ook die melding weg. en hangen ze niet meer.

• RupS
Tsjaa, onder "inmiddels van alles geprobeerd" valt ook het vervangen van het moederbord voor een nieuwer model. Hiermee zijn dus ook de netwerkkaarten vervangen. Aangezien deze onboard zitten wordt het niet makkelijker gemaakt om dat nog een keer te doen :)

• DocWilco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09-2025

DocWilco

bsd.hacker

3com erin en raggen maar.

You can go into the board of directors and get approval for building a multi-million or even billion dollar atomic power plant, but if you want to build a bike shed you will be tangled up in endless discussions.

• DocWilco

DocWilco

bsd.hacker

FF serieus.

In de FreeBSD problems database staat een soort gelijke melding:

http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=kern/28762
Should be fixed by rev 1.117 of if_fxp.c
Wat in die versie is toegevoegd is dat een extended feature gebeuren wordt uitgezet op de EEPROM. Heeft te maken met een resume functie die PCI specs niet helemaal naleeft.

Ik heb dat EEPROM hacken zelf inderdaad op mijn machine een keer zien gebeuren (ook een onboard FXP, maar dan een single version). Gaat erg keurig.

Nou is die versie er eentje van -CURRENT. Maar dezelfde change is ook opgenomen in een andere versie van die file die in 4.4-RELEASE zit.

Zie ook

http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/sys/dev/fxp/if_fxp.c
en
http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/sys/dev/fxp/if_fxp.c.diff?r1=1.116&r2=1.117&f=h
en
http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/sys/dev/fxp/if_fxp.c.diff?r1=1.110.2.6&r2=1.110.2.7&f=h

Nu kan het zijn dat jouw Intel EtherExpress chipset niet binnen de gedetecteerde chipset revisions valt. Dan zou dat dus ff wat kernel hacking betekenen.

Moet je even je dichstbijzijnde FreeBSD guru/hacker bij de lurven pakken en naar TeleCity slepen. *D

You can go into the board of directors and get approval for building a multi-million or even billion dollar atomic power plant, but if you want to build a bike shed you will be tangled up in endless discussions.

• RupS
In dat geval guru DocWilco:

a.s. zaterdag een plan?? :)

• DocWilco

DocWilco

bsd.hacker

Kweenie, ben nog hard bezig met een programmeer project wat ASAP af moet zijn.... Ik laat je van de week wel even weten op IRC. B-)

Pagina: 1