Toon posts:

Probleem met bios. (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mn pc in elkaar gezet en als ik hem aanzet krijg ik dit:

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Bios Software, inc.

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Ik heb met die leverancier(pc-wereld :r) van de mobo gebelt en die zeiden dat het aan de hardware(kapot geheugen, proc tever overgeclockt) lag. Ik heb het geheugen getest en de proc is niet overgeclockt.

Extra info:
Mobo: Super Tek, ST-KTVAE
Dit staat op de bios chip:

Phoenix Bios
D 686 Bios
cpn
013190311

Weet iemand wat ik kan doen. Ik zit er zelf over te denken om de bios te flashen maar ik kan nergens iets vinden.

Verwijderd

Hoi, zit er toevallig een diskette in je floppy drive, haal die er dan eens uit.

Verwijderd

Topicstarter
Lol, nee die zit er niet in

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 15:12
Zit er wel een hdd in met een OS erop?

Verwijderd

je kan je bios toch ook op default zetten(dan kiest hij zelf zijn instellingen) probeer dat anders eens.

Verwijderd

Topicstarter
Geen hdd met een bestuuringsysteem maar die heb ik er wel in gehad(nog steeds hetzelfde probleem)

Ik heb de Cmos al eens gecleared zodat ie zn standaart settings pakt maar dat hielp ook niet.

• M v Akkeren
  • Laatst online: 19-08 15:12
Op zondag 30 juni 2002 22:23 schreef Bartuzz het volgende:
Geen hdd met een bestuuringsysteem maar die heb ik er wel in gehad(nog steeds hetzelfde probleem)

Ik heb de Cmos al eens gecleared zodat ie zn standaart settings pakt maar dat hielp ook niet.
Is je hdd wel gepartitioneerd? Zo ja, probeer dan eens te booten van je windows cd en kijk eens of je windows kan installeren.

• Hurricane Jac
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 16:01
Ja op default. maar wat voor geheugen zit er in?
En bij mij hangt mijn hdd alleen en die hoef ik dan ook niet te jumperen als master maar gewoon helemaal niet!!! Toen dat wel was werkte het systeem ook niet.

P4 1,7 GHz 256 ram bus geforce 3 ti 200 64mb MSI 850 PRO 5 MOBO

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Herkende hij de HD wel?.
Heb je een floppy met een OS, zo ja prbeer dat eens.
Wat is de bootvolgorde in het bios?.
Ben je wel in het bios geweest om instellingen te maken ?.

Do as I say, don't do as I do.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heel raar misschien, maar staat het jumpertje op het mobo niet nog op clear cmos :?

jaja maar dat had ik ook 1 keer. kreeg ik ook dit soort meldingen

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 22:10 schreef Bartuzz het volgende:
Ik heb net mn pc in elkaar gezet en als ik hem aanzet krijg ik dit:

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Bios Software, inc.

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...

Ik heb met die leverancier(pc-wereld :r) van de mobo gebelt en die zeiden dat het aan de hardware(kapot geheugen, proc tever overgeclockt) lag. Ik heb het geheugen getest en de proc is niet overgeclockt.

Extra info:
Mobo: Super Tek, ST-KTVAE
Dit staat op de bios chip:

Phoenix Bios
D 686 Bios
cpn
013190311

Weet iemand wat ik kan doen. Ik zit er zelf over te denken om de bios te flashen maar ik kan nergens iets vinden.
Je hebt dus een Phoenix chip met een award bios,lijkt me vreemd,tenminste nooit van gehoord.

• Vorkie
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 22:28 schreef flippie.ff het volgende:

[..]

Je hebt dus een Phoenix chip met een award bios,lijkt me vreemd,tenminste nooit van gehoord.
phoenix is award ;)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 15:43
Heb ik ook maar ik denk dat mijn mobo is kortgesloten.....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 22:26 schreef Bart-01 het volgende:
Herkende hij de HD wel?.
Heb je een floppy met een OS, zo ja prbeer dat eens.
Wat is de bootvolgorde in het bios?.
Ben je wel in het bios geweest om instellingen te maken ?.
Ik kan er helemaal niks mee, in de bios komen lukt niet.
Op zondag 30 juni 2002 22:28 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

phoenix is award ;)
owhz :)
Op zondag 30 juni 2002 22:27 schreef ThaNetRunner het volgende:
heel raar misschien, maar staat het jumpertje op het mobo niet nog op clear cmos :?

jaja maar dat had ik ook 1 keer. kreeg ik ook dit soort meldingen
nee, als ik dat doe dan gaat ie helemaal niet meer aan ;)

• Bart-01
Ook niet als je tijdens het opstarten op del drukt (of iets anders zie boekje mainboard)?.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 22:32 schreef Bart-01 het volgende:
Ook niet als je tijdens het opstarten op del drukt (of iets anders zie boekje mainboard)?.
Nope, alle opties geprobeert. Daarom denk ik dat de bios gewist is of zo. Ik wil de bios wel flashen maar ik kan nergens een update voor mn bios vinden.

• dr snuggles
  • Niet online
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER zegt je bios meestal wanneer er geen geldig boot disk is.

Dwz, geen boot flop, geen boot cdrom of geen boot harde schijf.

Oplossing: koppel je floppy disk even los of disable hem in de bios. Zet booten van cdrom/floppy uit. Vervolgens kijk je of je er nog steeds last van hebt.

Heb je er nog steeds last van, dan kan je pc niet booten van je harde schijf. Windows is niet, of niet goed meer geinstalleerd.

• Bart-01
Even googlen...............
www.supertek.com.tw
en dat is de site dus.
(en voor het gemak niet bereikbaar....)

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
zit er geen jumper op voor het leeggooien van de bios en staat die niet toevallig verkeerd

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 22:38 schreef wwillem het volgende:
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER zegt je bios meestal wanneer er geen geldig boot disk is.

Dwz, geen boot flop, geen boot cdrom of geen boot harde schijf.

Oplossing: koppel je floppy disk even los of disable hem in de bios. Zet booten van cdrom/floppy uit. Vervolgens kijk je of je er nog steeds last van hebt.

Heb je er nog steeds last van, dan kan je pc niet booten van je harde schijf. Windows is niet, of niet goed meer geinstalleerd.
Ik KAN niet in mn bios komen...

Op de hard disk staat geen OS, maar ik kan wel ff mn hard disk uit deze comp slopen en hem in de comp zetten die het niet meer doet. Maar als het goed is vraagt ie dan nog steeds om een floppie want ik heb dit al een keer eerder geprobeert.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 22:41 schreef marrekau117 het volgende:
zit er geen jumper op voor het leeggooien van de bios en staat die niet toevallig verkeerd
Staat goed...
Op zondag 30 juni 2002 22:40 schreef Bart-01 het volgende:
Even googlen...............
www.supertek.com.tw
en dat is de site dus.
(en voor het gemak niet bereikbaar....)
= Soms nog wel eens te bereiken maar staat geen ene ruk op.

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
maakt die jumper wel contact heb ik ook een keer gehad ik zoeken kijken naar die jumer is die jumer brak dus zoek maar lekker verder totdat je dat soort dingen gaat denken

Verwijderd

Ik was gisteren bij hem om er naar te kijken maarre

Je krijgt dus niet het boot scherm te zien

Alleen award bootblock v1.1 zoiets

geheugen is ok

hij moet dus geflash worden

maar wie o wie kan die bios vinden
de search leverd niks op dus vragen we het aan jullie

dus aan iets in je bios veranderen heeft hij niks om dat hij daar niet bij kan

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 22:58 schreef marrekau117 het volgende:
maakt die jumper wel contact heb ik ook een keer gehad ik zoeken kijken naar die jumer is die jumer brak dus zoek maar lekker verder totdat je dat soort dingen gaat denken
Dat hele moederbord is nieuw dus jumper zal wel niet brak zijn, maar ik zal voor de zekerheid toch maar ff kijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Geen Reply's meer? :'(

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
bij mijn asus bord moest ik de lege geheugen bankjes voorzien van terminators.

ik had dat ineerste instantie niet gedaan en toen wou de pc dus ook echt helemaal nix!!!!

misschien dat je er wat aan hebt?

Verwijderd

ff met een boot floppy booten sys c: en de boot werkt weer.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 23:49 schreef rene43 het volgende:
ff met een boot floppy booten sys c: en de boot werkt weer.
Ik heb met een floppy geboot maar hij vind c: niet.

• The-Source
  • Laatst online: 07:47
Betenkent dat er geen OS is.
Om te kijken of je überhaupt kunt boten kun je ff een boot disk van www.bootdisk.com afhalen.
Via zo'n bootdisk kun je Win9x install opstarten. (winNT varianten is beter om vanaf cd-rom te booten anders ff via cdrom:\i386\winnt.exe installeren.
Ik had zelf laatst ook zomaar uit het niets een checksum error (was al een maand niet meer in het bios geweest).
Op zondag 30 juni 2002 23:53 schreef Bartuzz het volgende:

[..]

Ik heb met een floppy geboot maar hij vind c: niet.
HDD dood :?

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus ook gewoon ff mn hard disk uit deze comp slopen en checken of ie het doet?

Verwijderd

Had ik pas ook ineens bij mijn Abit BE-6. Probeerde m op te starten, maar kreeg toen ook dat scherm. Zoals ook aangegeven wordt, is het BIOS corrupt. Pak een Win98 bootdisk of MSDOS-bootdisk en zet daar een goede bios-file op en het award flashprogje.
Nu zou je gewoon moeten kunnen booten en het BIOS opnieuw moeten kunnen flashen.

Bij mij kreeg ik bij het flashen WRITE FAILED op verschillende blocks, wat aanduidde dat mijn EEPROM kapot was; nieuwe besteld, maar dat werkte maar even en heb toen de hele handel maar weggegooid en nieuw mobo gekocht...

Hopelijk voor jou is je mobo nog wel te redden met een flash...

Dit heeft dus niets te maken met je hd, geheugen of wat dan ook; je BIOS is kapot, dus kan niets detecteren behalve je diskdrive...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 23:59 schreef FRiNKEL het volgende:
Had ik pas ook ineens bij mijn Abit BE-6. Probeerde m op te starten, maar kreeg toen ook dat scherm. Zoals ook aangegeven wordt, is het BIOS corrupt. Pak een Win98 bootdisk of MSDOS-bootdisk en zet daar een goede bios-file op en het award flashprogje.
Dit is eigenlijk een beetje het probleem, ik kan nergens een flash programma + update voor mijn bios vinden.

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 00:06 schreef Bartuzz het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk een beetje het probleem, ik kan nergens een flash programma + update voor mijn bios vinden.
Ah ok, maar dan weet je iig dat het puur je BIOS is. En met een beetje pech kun je het niet oplossen door m opnieuw te flashen, maar moet je een nieuwe EEPROM bestellen...

Verwijderd

Topicstarter
Maar jij had toch een flash progje van award. Dan probeer ik eerst dat voordat ik een nieuwe bios bestel.

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 00:11 schreef Bartuzz het volgende:
Maar jij had toch een flash progje van award. Dan probeer ik eerst dat voordat ik een nieuwe bios bestel.
Die heb ik gewoon bij Abit gedownload, ik weet alleen niet zeker of die ook bij jou werkt. Ten tweede heb je dan nog steeds geen BIOS-file om te flashen...

Linkje naar AwdFlash

• Dol_Fijn
  • Laatst online: 02-08 21:33

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Op zondag 30 juni 2002 22:10 schreef Bartuzz het volgende:
BIOS ROM checksum error
Je BIOS maakt tijdens het opstarten een soort van optelling. Bij jouw mobo klopt gaat er iets niet goed aangezien de som van de optelling niet klopt. Oftewel je BIOS is idd het probleem (maar daar was je vast al achter).

Kijk eens op http://www.wimsbios.com

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, dat heb je met die "vage" merken zoals Super "pech" :+

Hoop dat je iets kan vinden bij wim's bios-pages. Anders zou je naar die winkel kunnen gaan, met een boot-flop zodat ze daar ff een backup vn het bios van een "goeie Super Tek" kunnen maken. Heb je gelijk het flash-proggie + bin-file.

Tenminste, als ze jouw type mobo nog verkopen/ op voorraad hebben.

Suc6 ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• dr snuggles
  • Niet online
* Ik begrijp dus dat het een nieuw moederbord is.
* De winkel geen service wil verlenen.
* Het merk zo vaag is dat de website het geen eens normaal doet.

Ik zou naar die winkel gaan, het liefst even met een ouder persoon (je vader bijv). Gewoon zeggen dat het moederbord zo brak is als wat, je het wilt ruilen voor een ander moederbord. Doen ze weer moeilijk met die overclock smoezen van hun, laat ze dat dan bewijzen.

Laat ze maar aantonen dat jij overclockt hebt. Dit kunnen ze niet, zeker als jij niet overclock hebt. Laat hun dat moederbord testen en uiteindelijk moeten ze gewoon dat moederbord terugnemen. Lees ook even de algemene voorwaarde na op garantie, service & RMA

Om het vuur aan de schenen te leggen kun je uiteraard hier ook even de winkel naam posten. Slechte reclame kan een winkel de kop kosten. Mail hen dan ook even dit topic, zodat ze kunnen zien dat ze een idioot standpunt innemen als ze het moederbord niet willen terugnemen.

Dreig met de Consumentenbond.

Suc6 in ieder geval.
Pagina: 1