PC-Mac netwerk

Pagina: 1
Acties:

• UTerror
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 15:50
Ja, ik weet het, er zijn hier al topics over maar ik ben nieuw op het vlak van netwerken en het is me toch nog allemaal een beetje vaag ;(

Ik zou graag met beide computers kunnen surfen, filesharen en printen (met die printer die op de PC aangesloten is).

Ik heb even een schemaatje gemaakt van mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bouvelo/Netwerk.jpg

2 vraagjes...

1) Wat moet ik zetten bij "?" ? Een router? Een hub? Of mag ik de computers rechtsreeks met de netwerkkaarten verbinden?
2) Welke software raden jullie me aan? PC Maclan gebruiken op de PC of Dave op de Mac? Of misschien zijn er nog andere waar ik niets van weet :P

Ik weet het, het is een lange vraag maar door te replyen help je dan ook een total newbie :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tussen de PC en de MAC kan gewoon een crosscable :)
Internet delen werkt als het goed is net als met PC-PC, omdat het toch allemaal TCP/IP is :)
Verder weet ik ook niets van MAC's.

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Op zondag 30 juni 2002 20:58 schreef UTerror het volgende:
1) Wat moet ik zetten bij "?" ? Een router? Een hub? Of mag ik de computers rechtsreeks met de netwerkkaarten verbinden?
Een router is om internet te delen, en ik vermoed dat die PC dat al bij je doet (let wel, als de mac wil inetten moet de pc aanstaan!!)
Als je geen PC aan wil hebben moet je het inkomende internet op een router aansluiten, en als die een geïntegreerde hub/switch heeft kan je daar alles aan hangen.
Wil je wel je PC altijd aan laten, kan je te werk gaan met een crosscable of, als je je voorbereidt op uitbreiding, een hub of switch.

/edit/
Speciale software is enkel nodig als je PC-bestanden wilt kunnen raadplegen op je mac of omgedraait
/edit/

• UTerror
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 15:50
...(let wel, als de mac wil inetten moet de pc aanstaan!!)
De PC wordt altijd veel later afgezet dan de Mac, dus dat wordt geen probleem ;)

Nu, uit jullie replies heb ik dus afgeleid dat ik een crosscable nodig heb. Maar ik heb al op 3 online winkels gezocht en nergens vind ik die term :? Staat dit soms ook nog onder een andere naam? En wat is eigenlijk het verschil tussen een UTP kabel en een crosscable? De connectors zijn toch eigenlijk hetzelfde (denk ik)?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 21:22 schreef UTerror het volgende:

[..]

De PC wordt altijd veel later afgezet dan de Mac, dus dat wordt geen probleem ;)

Nu, uit jullie replies heb ik dus afgeleid dat ik een crosscable nodig heb. Maar ik heb al op 3 online winkels gezocht en nergens vind ik die term :? Staat dit soms ook nog onder een andere naam? En wat is eigenlijk het verschil tussen een UTP kabel en een crosscable? De connectors zijn toch eigenlijk hetzelfde (denk ik)?
stekkertjes zijn hetzelfde ja :) (rj-45)
zie voor schema:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Een crosskabel is een UTP-kabel (begrip UTP-kabel is zowel voor straight als voor crossed).
Het verschil tussen een straight en een crossed is dat er bij een crossed een paar aders in de kabel van plaats verwisseld zijn (send<->receive ofzo).
Elke pc zaak heeft ze wel, gewoon vragen!
Pagina: 1