Kabelinternet bekabelingvraagje

Pagina: 1
Acties:

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 14:07
Ben momenteel aan het klussen in mijn nieuwe woning. In tegenstelling tot mijn oude woonplaats is het hier wel mogelijk een kabelinternetaansluiting aan te vragen, dit wil ik over enkele maanden graag doen. Alleen nu ik toch aan het klussen ben, wil ik meteen de nodige bekabeling leggen. De PC komt namelijk op de hobbyzolder te staan. Kan ik gewoon een coax12 kabeltje vanaf het dichtstbijzijnde CAI-outlet naar de zolder leggen? Of een UTP kabel vanaf deze dichtstbijzijnde outlet? Of misschien vanuit de meterkast een UTP of coax12 kabeltje naar zolder? Of moet het misschien een RG58 of RG59 coax kabel zijn? HELP :)

Dat dan weer wel......

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01
Dan moet je eerst weten waar de kabelmodem komt. De plaats is niet altijd hetzelfde.

Last.fm
Films!

• Foxfire
Komt de kabelmodem dan bij de PC of in de meterkast?!? You tell me?! :P

Dat dan weer wel......

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-07 08:16
UTP kabel vanaf de kabelaansluiting. Meestal zetten ze de modem zo dicht mogelijk bij de kabelaansluiting.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12

Soullie

Planeshift

Op zondag 30 juni 2002 20:52 schreef Foxfire het volgende:
Bij de hoofd-ingang van je kabel

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 20:52 schreef Foxfire het volgende:
Meestal in de meterkast.
Hier (noord brabant, @home) mag het kabelmodem uit mn hoofd niet verder van 10m van de CAI aansluiting zitten.
De rest van de afstand moet je overbruggen met UTP...

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 11:21
chello of een andere provider?
indien chello, dan zou ik UTP-kabel leggen omdat het modem van chello ook UTP aansluitingen heeft.
en als je nog de kans hebt, dan zou naar elke kamer vast een kabel trekken i.v.m. een toekomstig netwerk.

• Foxfire
Chello. (Zaltbommel)

Dat dan weer wel......

• _HugoBoss_
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 09:02
je kunt twee dingen doen:

1- Je kabel (dmv Coax) vanaf het punt waar het het huis binnen komt doortrekken naar boven en daar je kabelmodem neerzetten.
2- Je kabelmodem bij het punt waar je kabel je huis binnen komt neerzetten en een UTP-kabel naar boven (naar je computer) trekken.

Het schijnt dat je veel van je signaal verliest bij optie 1. Bij optie 2 is dit vrijwel nihil.

Zou dus voor optie twee gaan.

Whatever..

Verwijderd

Sommige kabelmaatschappijen staan niet toe dat het modem via 'eigen' kabels wordt aangesloten ( aan de cAI kant dan) ivm het signaalverlies. (UPC in Amserdam sluit hem bv alleen maar aan op de groene binnenkomende kabel)

Het beste is gewoon altijd :
1 - kabelmodem zo dicht mogelijk bij de CAI aansluiting
2 - echt goede UTP (CAT 5) gebruiken om de UTP aansluiting van het kabelmodem naar je firewall te brengen
3 - NA de firewal pas je PC9s)

De maximale lengte van UTP tussen twee aansluitingen is ongeveer 100 meter , en als je zo'n groot huis hebt heb je ook geld om een bekabelingssysteem door een installateur aan te laten leggen :)

Jaap

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-08 16:22
Meestal in de meterkast.
Hier (noord brabant, @home) mag het kabelmodem uit mn hoofd niet verder van 10m van de CAI aansluiting zitten.
maak er mar 2 meter van ;)
dit staat duidelijk aangegeven op het tekeningetje die op de brief staat die je krijgt nadat je je hebt aangemeld bij @home

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12

Soullie

Planeshift

Op zondag 30 juni 2002 21:15 schreef gfo het volgende:

[..]

maak er mar 2 meter van ;)
dit staat duidelijk aangegeven op het tekeningetje die op de brief staat die je krijgt nadat je je hebt aangemeld bij @home
Ja idd om die reden heb ik toen een gat in een kast moeten zagen omdat onze hoofd ingang nogal shit lag... ook qua meubels enzow :P ze wowden ehm niet langer maken :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 30 juni 2002 20:54 schreef vwk het volgende:

[..]

Meestal in de meterkast.
bij mij hadden ze het erover dat het niet meer dan 2 meter mag zijn (ook @home NB)

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:06
Gewoon een UTP kabeltje trekken dat is altijd goed !! >:)

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-07 16:14
je kan het beste een UTP kabel van je hobbykamer naar de hoofdaansluiting van de CAI leggen..
in de meeste gevallen word de modem namelijk geïnstalleerd bij de hoofdaansluiting (waar de CAI kabel dus je huis binnekomt)

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:51
misschien ook wel een handige tip als je meer dan 4 tv's gaat aansluiten moet je meestal een versterker nemen en die kan de data van de kabel modem niet door geven.
Dus je kan het beste een splitter nemen dat er 1 kabel naar de kabel moden gaat en 1 naar een andere splitter of gelijk naar 1 tv.
(en ja er zijn versterkers die het data singaal wel kunnen door geven maar die zijn meestal een stuk duurder dan normale versterkers)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
uhh mijn chello modem staat hier op zolder...

om en nabij dus 18 meter kabel wat ervoor hangt...

en ik merk er dus geen piep van dat hij trager oid is...

bij de buren staat hij zowat in de muur naast de aansluiting.. en is het rete traag....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:31
Als je nog met de muren/vloeren bezig bent zou ik gewoon PVC pijp tussen alle kamers leggen. Kun je later alle soorten kabels nog zonder problemen (en netjes) leggen. Voor je kabelaansluiting heb je verder meestal een UTP kabel nodig, of naar je meterkast, of naar de CAI doos die in veel huizen in de woonkamer zit.

Dat gezanik over UTP/Coax kabel van Chello klopt zowiezo geen zak van, aangezien qua specs het niet zoveel uitmaakt welke van de twee je hebt, al moet je er bij COAX wat beter op letten dat ie goed afgesloten is, maar ik heb hier bij mijn kabelmodem eerst ook iets van 15 meter COAX gehad, en dat is later vervangen door UTP, maar het maakt dus geen ene bal uit.

[removed]

• Libido
  • Niet online
Ik zou er maar vanuit gaan dat het modem (heel) dicht bij de CAI moet staan. De hierboven genoemde 2 meter lijkt misschien al kort, maar 't kan nog korter. Bij Zeelandnet mag er namelijk maar 0,5 (!) meter tussen zitten. Lijkt mij een beetje overdreven, want bij mij mocht er max 25 meter tussen zitten van de Universiteit Nijmegen. Toch kan ik volgende maand mijn coax naar het modem (die naast mijn PC staat) vervangen door UTP...., krijg T1 :D (voor wel 11 euro in de maand >:) )

Ik zou dus nu alvast vanaf de CAI naar je hobby zolder een UTP kabeltje leggen.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Liever 50 meter UTP dan 1 meter COAX.

Verwijderd

Idd komt je modem waar je CAI het huis binnenkomt (ivm sterkste signaal), en ik zou vanaf die plek UTP trekken naar iig elke verdieping, liefts elke kamer. Misschien wil je (of een ander bewoner) over een half jaar een uitgebreid netwerk maken, en dan liggen de kabels er al. Dat scheelt een hoop! Doen dus. Gewoon overal Cat5-E UTP neerleggen. (Of STP, dan kan je Gigabit over copper doen >:) )

• Banzi
  • Laatst online: 31-07 11:15
Hmm... Je kan niet vantevoren zeggen wat voor kabel je moet trekken. Dat kan alleen jouw provider zeggen. Ik heb hier thuis een modem in de meterkast, welke dan weer via UTP naar mijn computer gaat.

Maar bij mijn vriendin hebben ze een coax-kabel naar de pc gelegd, en het modem zit daar via USB aan de computer...

Vantevoren is dus niet te zeggen wat je aan moet leggen... Dan heb je nu 2 keuzes...

1. Bel je kabelprovider, en vraag hoe het aangesloten is.
2. Leg lege pvc-buizen aan naar de plaats waar je pc staat.

Veel suc6!
Op zondag 30 juni 2002 23:22 schreef Libido het volgende:
krijg T1 :D (voor wel 11 euro in de maand >:) )
Wie, Wat, Waar???

En hoe???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Libido
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 23:33 schreef Banzi het volgende:

[..]

Wie, Wat, Waar???

En hoe???
Alle studentencomplexen van de SSHN (stichting Studenten Huisvesting Nijmegen) krijgen T1. Plus een flat waar ik woon (is een gewone 3 kamer flat van de sociale woningbouw, met als verschil dat je bij de SSHN moet wonen om er aanspraak op te maken, dus is eigenlijk voornamelijk voor afgestudeerde).

Tja en universiteit staat voor; goed en goedkoop. Mijn huidige kabel kost me ook wel helemaal 20 euro.

Ik moet er wel bij zeggen dat die 11 euro alleen is voor universiteit studenten en medewerkers (ben ik) anders was het 14 euro :)

Weet niet waar je woont, maar denk dat het niet haalbaar voor je is

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 23:33 schreef Banzi het volgende:
Hmm... Je kan niet vantevoren zeggen wat voor kabel je moet trekken. Dat kan alleen jouw provider zeggen. Ik heb hier thuis een modem in de meterkast, welke dan weer via UTP naar mijn computer gaat.

Maar bij mijn vriendin hebben ze een coax-kabel naar de pc gelegd, en het modem zit daar via USB aan de computer...
Welke provider heb je dan? Volgens mij gebruiken ze tegenwoordig echt geen USB-kabelmodems meer. Dit komt doordat het via de CAI gaat, en signaalsterkte dus een hele grote rol speelt. Geen enkele (grote) kabelboer legt tegenwoordig nog coax naar de computer volgens mij. Ze zijn allemaal over op Com21 of soortgelijke modems..

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
bij mij loopt er een utp kabel van de meterkast naar de pc
Pagina: 1