Toon posts:

Wanneer komen die VR-helmen nu eens?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens een van de eerste Megafestaties die er gehouden werd stond daar een computer met VR-helm (virtual realitie helm). Ik heb toen bijna 2 uur in de rij gestaan om 1 minuut te kunnen gamen.

Vervolgens was Nintendo er mee bezig een helm te fabriceren maar dat project is toendertijd afgeblazen.

Anderhalf jaar geleden in London stond nog een VR-machine maar deze was echt slecht.

Wat is er gebeurd met al die mooie plannen om thuis met een VR-helm te kunnen gamen? Ik bedoel, bij het spel "Magic carpet" (Deel 1) kon je buiten een joystick ook kiezen uit een VR-helm.

Weet iemand de status van deze helmpies?

Verwijderd

Onderzoekers gingen toch ook een ruimte gebruiken die leek op binnenkant van een bal. Als je zelf liep, liep je character ook... Je krijgt wel een VR-Helm...

Zo.. Nu wordt Counter-Strike een echte conditie sport :P >:)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

heml op je kop = kramp in nek

Die dingen zullen wel loodzwaar zijn/worden en een klote refreshrate hebben (50 of 60 hz net als in die brillen van asus enzo)

Ik zie er niet zoveel toekomst in eigenlijk ;)

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Op zondag 30 juni 2002 20:23 schreef Sick Nick het volgende:

Die dingen zullen wel loodzwaar zijn/worden en een klote refreshrate hebben (50 of 60 hz net als in die brillen van asus enzo)

3 jaar terug ofzo heb ik bij sony europa mogen spelen met zo'n 3d bril dat werkt echt super dingen waaren idioot duur en zijn nooit voor de consument uit gebracht :'(
was wel goede kwaliteit GEEN asus bril :r

• jelmo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-11-2025

jelmo

A.K.A. jelmo

nou .. al komen ze uit ...

hoe groote kamer moet je dan hebben ... loop je in je kamer tegen je bureau op enzow zie het al helemaal voor me :D

I don't ride fast, i fly low

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

er loopt ook een nederlands project (hoe het heet weet ik niet meer; maar het was net als Cave) punt 1: het is Érg duur om zoiets te maken :o, punt 2: er is een niet zo'n grote markt voor; dus tegen de tijd dat het betaalbaar voor ons consumenten is zijn we minimaal 2 jaar verder }:O.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 00:02 schreef jelmo het volgende:
nou .. al komen ze uit ...

hoe groote kamer moet je dan hebben ... loop je in je kamer tegen je bureau op enzow zie het al helemaal voor me :D
Een lopende band misschien :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 00:46 schreef RoadKill21 het volgende:
er loopt ook een nederlands project (hoe het heet weet ik niet meer; maar het was net als Cave) punt 1: het is Érg duur om zoiets te maken :o, punt 2: er is een niet zo'n grote markt voor; dus tegen de tijd dat het betaalbaar voor ons consumenten is zijn we minimaal 2 jaar verder }:O.
Twee jaar verder? Ik wacht nu dus al zo'n jaar of 10 onderhand. Ik merk dat er niet echt veel belangstelling is voor vr-helmen.

Dit verbaast me echt enorm. Als b.v. je ergens mee in een shooter wordt getrokken dan is het wel met een vr-helm. Zwaar zijn ze tegenwoordig ook al niet meer. Ik zal laatst op MTV een goozer die in zijn tourbus films keek op een bril die net iets groter was dan een een zonnebril.

Dan moet er toch een markt voor zijn?

B-)

Verwijderd

De productie van die helmen is minder geworden, hier op de TUD doen ze onderzoek naar hoogtevreestherapie mbv. VR. Het is lastig om aan goede helmen te komen. Een ander nadeel is dat ze 2x VGA input moeten hebben die ook vaak nog synchroniseerd moet zijn. Dat kunnen alleen hele dure kaarten. (3D labs enzo) Een matrox Gxxx Dual Head werkt niet omdat die de beelden achter elkaar renderd. En het hierboven genoemde feit dat er veel te weining vraag naar is. Ik had ooit begrepen dat sony ergens mee bezig was voor de playstation. In dat geval kan het misschien nog realiteit worden voor de consument thuis.

• Slurpie Blauw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
VR is volgens mij nog steeds de toekomst. 8-)

Ik heb het een keer in 1995 of 96 in Scheveningen in de Arcade hal gespeeld, kostte 5 gulden en kon je met zijn 2-en spelen en ook met elkaar communiceren via een headset met microfoon.

Grafisch was het een beetje blokkig maar wel volledig 3D.
Dus als je bijvoorbeeld met je hoofd naar boven bewoog, zag je het plafond of de lucht van de game. Het was te gek.

ik denk dat het toch nog te duur is om te produceren, want ik ken vele mensen die er op zitten te wachten.

Games worden vele malen realistischer en dus intenser. Een hardcore gamer zal dit niet laten liggen.
De markt is er zonder twijfel :7

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-01 17:49

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Ik zou al heel tevreden zijn met iets simpels zoals in de attractie Pandadroom van de Efteling...

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Op zondag 30 juni 2002 20:23 schreef Sick Nick het volgende:

Die brillen van Asus hebben inderdaad zo'n lage refreshrate, maar dat is logisch. Het 3d-beeld wordt namelijk opgebouwd door de oogbeeldjes heel snel om en om te laten knipperen....(dacht ik zo)

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2025

GeJe

Je...

Voor de experience kan je het best een vfx1 kopen, ik zie er nu eentje voor $81 dollar staan bij e-bay. Hier wat info:

VFX1 Virtual Reality Headset

VFX1 Headgear. The ultimate Virtual Reality System. 3D Stereoscopic Flip-Up Smart Visor® The Smart Visor holds .7" dual active-matrix color LCD's with a 320x240 resolution. It has a 45° field of view, and is fitted with focus and IPD adjustments. The visor can easily be flipped upwards for a quick 'reality check'. Virtual Orientation System (VOS®) Head Tracker The head tracker provides three degrees of freedom: 360° yaw, ±70° pitch, ±70° roll. High quality stereo headphones The stereo headphones provide for the very best sounds. The headphones are designed by AKG® of Austria. Sounds range from 20 Hz to 20 kHz. Cyberpuck® controller ACCES.bus® interface, Weighs 3 oz. Roll and pitch ±70° VFX1 Headgear Interface Protocol (VIP®) Card Interfaces with standard VGA feature connector and industry standard ACCESS.bus® host protocol. Accepts up to 125 I/O devices. Uses a 16 bit ISA slot. Built-in Comset Microphone Provides hands-free communication with other gamers and voice recognition capability. System requirements IBM PC or compatible 386, 486, Pentium® or higher. VGA card (ISA, VLB, PCI) with VESA standard feature connector. Free expansion slot (16 bit ISA). Stereo sound card. No serial ports required. Supports almost every first-person perspective game! There are over 100 games and applications that support the headgear. The latest games can be played with the VFX1 including Quake II, Quake, Jedi Knight, Blood, Heavy Gear, Duke Nukem 3D, Redneck Rampage, EF2000 Evolution, Flight, Terminator : SkyNet, Comanche 3 and many more.

Vandaag is het feest en morgen ook.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb in Las Vegas bij het Circus Circus dome met een VR helm een FPS shooter gespeeld.

Dit is echt wel lachuh hoor!
Ze hadden ook deltavliegers en Jedi Knight. en nog wat.

• G3kko0
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 15:21

G3kko0

Why so serious???

Is er ook zoiets voor de ps2??

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 12:00 schreef Frodo19 het volgende:
Of voor de Gamecube? Aangezien Nintendo er lang geleden toch ook al mee bezig was,...

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 12:00 schreef Frodo19 het volgende:
Op woensdag 03 juli 2002 17:30 schreef ROOLIO het volgende:

[..]

Of voor de Gamecube? Aangezien Nintendo er lang geleden toch ook al mee bezig was,...
Zover ik weet is er helemaal nog geen VR voor de thuisconsument
VR is nog steeds in ontwikkeling maar nog niet voor de consument
In het leger word het al wel gebruikt (bijv voor het oefenen van gevechtsituatie) en wat ik ook ooit eens gehoord heb is dat het in de medische wetenschap ook al wel eens gebruikt word (hoe & wat weet ik niet meer, ik kan me hierin ook vergissen :+) dus de ontwikkeling van VR gaat nog steeds wel door.
Maar voorlopig is het nog veel te duur om het voor de consumenten te maken.

Reken maar uit: je moet meerdere goede (kleine) beeldschermen hebben, het moet licht zijn (gewicht) moet zo goed als geluidloos zijn, de beelden moeten op een hele andere manier geprojecteerd worden dan nu.

Al met al zijn dat nog aardig wat dingen die veranderd moeten worden, zeker om het aantrekelijk voor de consumenten te maken.

Ik gok dat het nog minstens 5 jaar duurt voordat het betaalbaar word voor de gewone consument

Verwijderd

er is er een voor de playstation 2

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik wil een VR helm voor Flightsim 2002. Kan je eindelijk eens met 3D zicht 'echt' vliegen en om in de cockpit kijken, en buiten het vliegtuig kijken. Ik merk dat ik beter land als ik wat naar links kijk zodat ik de horizon beter zie. Met een VR helm met 3D diepte moet dat dan prima lukken lijkt me :9~

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 10:03 schreef tijgertje het volgende:
er is er een voor de playstation 2
Wie wat waar en hoeveel kost ie ?

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat in VR-helmen de toekomst zal liggen en het lijkt mij meer het einde van een van de kanten waar men probeerde heen te gaan, maar wat eindigt in een dood spoor.
VR-helmen zijn zeker interessant, maar ik denk niet dat het realistisch is dat daar groei inzit.

Voor sommige genres zou het interessant zijn, maar waarom zou ik met zo'n ding op een platform/puzzel/racegame willen spelen? Maakt het alleen maar onhandig. Ik zou toch echt niet constant m'n hoofd willen bewegen om een 'spel' te doen. Dan doet ik dat toch liever echt. Ik kan begrijpen dat sommigen het interessant vinden, maar persoonlijk zie ik er niet echt toekomst in.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik heb een aantal jaren terug een poosje Magic Carpet met zo'n helm gespeeld. Was wel grappig voor een keer, maar het viel tegen. Helm was veel te zwaar (nek pijn) en resolutie en refresh rate te laag (hoofdpijn)

Die helm was toen te koop voor iets van 300-400 gulden..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Marruk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09-2023
je hebt toch ook van die brillen? of is dat te low-tech?

TMAXTINT

Verwijderd

bekijk deze pagina eens:
http://www.geocities.com/mellott124/vr_shop.htm

staat nogal wel wat interessants op.. Vooral die minddrive (ja, offtopic :P) lijkt me erg vaag! Zou toch nog even wachten met die VR shit want volgens mij zijn er niet bepaald veel games die ermee overweg kunnen.. :(

Verwijderd

Een keer ergens in den haag in zo'n museum, en ook nog een keer bij de militairtjes een helikopter spel vr gespeeld.

Was wel chill hoor.

ik heb er hier eentje liggen, een union reality, maar dan zonder bril.

verder wel als je omhoog beweegt, stijgt je vliegtuig, naar beneden daalt hij enzovoort.

wel chill ding, 30 euro bij de macro op de kop getikt.

:P

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 15:15 schreef tummeke het volgende:
bekijk deze pagina eens:
http://www.geocities.com/mellott124/vr_shop.htm
Ja grappig, en er staan ook leuke toekomstige accesoires op:

Wanneer komt de dag dat iedereen een beamer, vr-helm en datahandschoen heeft?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Hoi,

vorig jaar in de zomer zat ik bij een bedrijf in Den Haag, daar hadden ze het idee om VR-brillen te gaan verkopen (ook zo'n VR stoel trouwens) maar de kwaliteit was te slecht, te prijs te hoog (in verhouding) en omdat er weinig spellen zijn die het ondersteunen, gaan ze er niet mee door

Misschien komt dat ook wel omdat we die stoel een beetje verkeerd af hadden gesteld en iedereen een beetje misselijk werd >:)
Het viel trouwens ook wel op dat je op een gegeven moment de hele tijd naar beneden zit te kijken zonder dat je het door had

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb bij de Vobis wel eens een tijdje met zo'n ding staan spelen (duurde 20 minuten voor ik het aan de praat had, dus vond dat ik dan ook wel ff mocht spelen :+ ), VFX-1 was dat, die zwarte met gele letters (een van de bekendste).

Heb toen descent gespeeld, was ERG koel, maarja ding is idd wel een beetje irritant om de hele tijd op je hoofd te moeten hebben enzo en de LCDtjes die erin zaten hadden een resolutie van 320x240.
Plus hij was ruim 1200 gulden.

Maar koel was het wel.. denk dat daar misschien toch wel een markt voor zou zijn en met tegenwoordige 3d-kaarten is het echt makkelijk te maken.

[edit]
Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: http://www.matrix-jf.com.pl/akcesoria/vfx1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.csoon.com/issue11/shots/vfx.jpg

Je ziet aan de kaart die erbij zit wel hoe oud hij is :) (SMD , you say?)

• Bergen
  • Laatst online: 02-01 16:18

Bergen

Spellingscontroleur

Beetje oud topic, maar dat boeit niet :) Iedereen roept hier dat er geen markt is voor die helmen, maar als die dingen niet al te duur worden verkocht is er toch wel een markt voor? Ik denk juist dat ze dan best wel heel veel worden verkocht! Net als een goeie GF4 Ti, die zijn ook verrotte duur maar worden toch ook gewoon verkocht?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Jag

Ik heb er ook naar zitten kijken, ik zou erg graag zo'n ding met headtracker willen hebben voor Il2, maar ik ga er geen 3 duizend euro aan uitgeven ofzo. Ook ben ik erg benieuwd wat voor video signaal die dingen nodig hebben, en wie gaat uitrekenen wat het andere oog moet zien (stereo vision). Ik hoorde dat de geforces zo'n functie hadden?

Maar bovenal zou ik wel willen weten wat er nu op de markt is, wat de prijs is en de kwaliteit. Ik moet het maar gewoon eens proberen denk ik :).

Edit: wel lachuh trouwens dat tien jaar geleden Virtual Reality (alleen die naam al :P) een vette hype was, en dat het nu helemaal weg is. De enige die je het wel eens hoort noemen, zijn leken :+.

Edit 2: interessante site: www.cybermind.nl

Edit 3: nog een interessante site: http://www.vrealities.com/hmd.html
Die head mounted displays zijn al vrij prijzig, de I-glasses SVGA 3D is $950,- ex. Maar als je er een goede head tracker bij wilt, dan kan je ongeveer een zelfde bedrag erbij optellen. Lijkt niet echt reeel dus helaas ;(.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
ik heb er ook wel eens over nagedacht. Je zou dan 2x LCD's moeten hebben, en dan moet je in je spel ook 2 punten hebben waar vanuit je beide LCDtjes dan voed, dat betekend dus dat je of 2 pc's moet hebben en voor je spel een routine moet schrijven die dat synchroniseert of dat je spel er aparte ondersteuning voor moet hebben. Ik meen dat ik wel eens ergens iets gelezen heb over UT1 met zo'n 3D bril.

En idd, zo'n 3D bril is eigenlijk alleen leuk als je het kan besturen met je hoofd (hoewel richten in een FPS dan wel weer lastig word ) :+

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Toch maar es meedoen aan die staatsloterijsjoo :+
Tampie2000 schreef op 06 oktober 2002 @ 02:04:
ik heb er ook wel eens over nagedacht. Je zou dan 2x LCD's moeten hebben, en dan moet je in je spel ook 2 punten hebben waar vanuit je beide LCDtjes dan voed, dat betekend dus dat je of 2 pc's moet hebben en voor je spel een routine moet schrijven die dat synchroniseert of dat je spel er aparte ondersteuning voor moet hebben. Ik meen dat ik wel eens ergens iets gelezen heb over UT1 met zo'n 3D bril.

En idd, zo'n 3D bril is eigenlijk alleen leuk als je het kan besturen met je hoofd (hoewel richten in een FPS dan wel weer lastig word ) :+
Nog 13373R: een nepgeweer erbij met eigen tracker zodat je om je heen kunt kijken en je geweer los daarvan kunt bewegen :) Deksels, was ik maar 100 jaar later geboren! >:)

• Ramon
GerbenW schreef op 06 oktober 2002 @ 02:18:
Toch maar es meedoen aan die staatsloterijsjoo :+

[...]

Nog 13373R: een nepgeweer erbij met eigen tracker zodat je om je heen kunt kijken en je geweer los daarvan kunt bewegen :) Deksels, was ik maar 100 jaar later geboren! >:)
moet wel kunnen toch?

stel je hebt een ronde bol, en je hebt zo'n pistool met een laserlicht en in die bol zitten sensortjes die dat licht opvangen en zodra je de trekker overhaalt rekent ie uit op hoeveel graden X en Y hij moet schieten :z lekker verder dromen :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Jag

Ik had eigenlijk gehoopt dat VR eens een keer uit de droom-fase zou komen. Ik wil die shit hebben :P.
Ik snap trouwens niet waarom er niet zoiets voor een console is uitgekomen. Ik weet wel dat ze er mee bezig waren voor de Jaguar console (tijdje terug al weer).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juli 2002 @ 15:25:
Een keer ergens in den haag in zo'n museum, en ook nog een keer bij de militairtjes een helikopter spel vr gespeeld.

Was wel chill hoor.

verder wel als je omhoog beweegt, stijgt je vliegtuig, naar beneden daalt hij enzovoort.

LOL die waren toen 10euro bij intertoise :P

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Tampie2000 schreef op 06 oktober 2002 @ 02:50:
[...]

moet wel kunnen toch?

stel je hebt een ronde bol, en je hebt zo'n pistool met een laserlicht en in die bol zitten sensortjes die dat licht opvangen en zodra je de trekker overhaalt rekent ie uit op hoeveel graden X en Y hij moet schieten :z lekker verder dromen :P
Euh.. Waarom niet gewoon een tracker zoals je headtracker erop? Dat de richting gewoon wordt gemeten net als dat ding op je hoofd dat doet...

• Ramon
GerbenW schreef op 06 oktober 2002 @ 04:57:
[...]

Euh.. Waarom niet gewoon een tracker zoals je headtracker erop? Dat de richting gewoon wordt gemeten net als dat ding op je hoofd dat doet...
ja ga jij lekker met je hoofd een pistool richten :z :P

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Nee, dat zeg ik niet. Ik bedoel: je hebt een tracker op je hoofd om om je heen te kijken en daarnaast hou je een neppistool vast met een eigen tracker om mee te richten.

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Sebje

Makelaartje

Verwijderd schreef op 04 juli 2002 @ 15:25:

Was wel chill hoor.

nou dan hebben ze je helaas toch een poot uitgerukt. Vorig jaar op de Hcc lagen ze voor 10 gulden. Ik heb hem hier nog steeds liggen in de verpakking. Miskoop :|
Pagina: 1