Toon posts:

[FreeBSD] passwd-database / files

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met pwd_mkdb heb ik van een backup van me master.passwd ( /etc/master.passwd ) me password-database opnieuw gemaakt ( /etc/pwd.db en /etc/spwd.db ) echter hij past niet me /etc/master.passwd aan en me /etc/passwd past die ook niet aan met behulp van de optie -p

Ik krijg deze output na het uitvoeren van pwd_mkdb:
code:
1
pwd_mkdb: master.passwd.bak.orig to /etc/passwd: Cross-device link

Ik snap echter niet helemaal wat hier mee wordt bedoeld? :?

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat me /etc/passwd en me /etc/master.passwd nou weer kloppen aan wat er in de password-database staat? (gewoon kopieren van de backup-file lijkt me niet op de gebruikelijke manier of toch wel?)

Verwijderd

Het gewoon copieren lijkt me idd niet de oplosssing, maar je zou het volgens mij toch eens moeten proberen.

Ik ken dit probleem nl niet :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik gok dat hij met 'cross-device link' bedoelt dat jij (of in feite dat programma) een hard link aan wilt maken tussen twee devices. Dat is niet mogelijk vanwege het direct willen verwijzen naar inodes die tussen twee schijven verschillend zijn. Onder GNU/Linux krijg je dan ook zo'n uitvoer (/usr/src staat bij mij op een aparte schijf):
code:
1
2
3
kde3@odysseus:/usr/src$ ln /home/kde3/strace_startkde test_link
ln: creating hard link `test_link' to `/home/kde3/strace_startkde': Invalid cross-device link
kde3@odysseus:/usr/src$

Het maken van een soft link werkt wel (die werken op een iets andere manier):
code:
1
2
kde3@odysseus:/usr/src$ ln -s /home/kde3/strace_startkde test_link
kde3@odysseus:/usr/src$

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
het klopt inderdaad dat het tussen 2 devices is (eigenlijk 2 partities) echter waarom maakt pwd_mkdb die links aan??? aangezien de bestanden die er nu staan geen links zijn naar bestanden toe....
code:
1
2
3
su-2.05a# ls -l *passwd*
-rw-------  1 root  wheel  1527 Jun 30 16:36 master.passwd
-rw-r--r--  1 root  wheel  1355 Jun 30 16:36 passwd

Verwijderd

Topicstarter
oplossing nu gevonden :-)

het probleem was dus idd die cross-device-link onder andere voor het indexeringstabel van de HD/partities...

heb gewoon de backup bestanden ff gecpéd naar deze device/partitie toen uitgevoerd en geen probleem nu meer....

wat het programma dus doet is met behulp van een link de file overnemen dan de oude renamen en de "nieuwe" op de juiste plaats zetten....

bedankt voor jullie snelle replies