Fan uit ATX-voeding slopen?

Pagina: 1
Acties:

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-08 21:25
Het volgende:

Ik heb thuis een P90 staan met router-doeleind. Ik draai hier FreeSCO op een floppy. Het enige wat ik dus in die bak nodig heb is een floppy drive en 2 NIC's. VGA-kaart, CD-ROM en HDD kan ik er denk ik wel uit halen (of moet de VGA-kaart erin blijven???). Aangezien de HDD en de PSU best wat lawaai produceren en de PC op de gang naast de deur van een huisgenootje staat, kan dit leiden tot ergenissen van deze. Ik wil 'm dus zo stil mogelijk maken... :)
Kan ik nu veilig de fan uit de PSU verwijderen, zonder dat deze overhit zal raken??? Echt warm zal 't geheel toch niet worden, zo zonder HDD en andere hardware!!!
Iemand ervaring hiermee?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

VGA kan er nie uit en fan weet ik nie.

Tweakers Discord

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 10:51
Je zou je fan op 7volt kunnen laten lopen, dan hoor je de meeste fans amper, maar ze koelen nog wel een beetje, en ik denk dat je voeding die 7volt wel nodig heeft...

Arrows are made to fly, so are aeros.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:04
Volgens mij is de warmte van je psu niet afhankelijk van wat je eraan hangt. Dus wordt sowieso warm/heet.... fan op 7V: klaaar!

edit:

shit, net te laat

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
vga kan er niet uit, anders start de pc niet op.

fan eruit = niet handig, kan leiden tot brand omdat de lucht niet beweegt. beter is het om hem op 5 of 7 volt te zetten, dan hoor hem hem ook _niet_

• dlmh
En hoe zet ik die 't makkelijks op 7v? (Tis overigens een AT voeding en geen ATX.. modjes???)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Munchkin
  • Laatst online: 18:50
De videokaart kan er inderdaad niet uit, en wat de fan betreft: dat ligt er maar net aan. Ik heb een Duron 600 @900 met flink wat geheugen, 2 hd's, dvd, brander, cdrom, en een zooitje kaarten 3 maanden met een passief gekoelde voeding (of te wel fan eruit) laten draaien. Toen zei een condensator in de voeding plof. Als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Wat je wel moet dan is de kap van voeding afhalen, zodat hij z'n warmte beter af kan geven.

edit:
jezus, 4 reactie in de tijd dat ik aan het schrijven was... ik tik te traag.

• Icey
  • Laatst online: 03-08 19:46
Op zondag 30 juni 2002 16:38 schreef SerialThrillaZ het volgende:
En hoe zet ik die 't makkelijks op 7v? (Tis overigens een AT voeding en geen ATX.. modjes???)
rood op geel, zwart op rood dacht ik, staat in de faq als het goed is.

Verwijderd

hangt volgens mij wel heel erg af van de situatie waar dat ding gaat staan, als het namelijk een klein hokje is, en als die psu dan geen fan heeft kan die makkelijk overhit raken, als het een redelijk openruimte is zou het nog wel kunnen, hangt van dat ding af. ik zou het eerst proberen met die fan op een lagere voltage zetten, en als er dan nog steeds geluidsoverlast is kan je proberen die fan eruit te halen.

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 16:41 schreef Icey het volgende:

[..]

rood op geel, zwart op rood dacht ik, staat in de faq als het goed is.
yup rode fandraad op de gele molex-draad(12v) en het zwarte fandraad op de rode molex-draad(5v)

en als je er nou direct een spst switch tussen gooit kan je het direct uitzetten als de fan overlast maakt, en aan als ie geen overlast maakt... misschien wel handig.

• dlmh
Tnx voor de reacties..
De PC staat overigens op de overloop (vrij grote ruimte). Ik ga het is proberen! Zal ff in de FAQ opzoeken hoe ik de fan dan precies op 7v zet! :)

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Probeer toch maar met de vga kaart eruit.
Ik weet niet of FreeSco er iets tegen zal hebben, maar je pc in ieder geval niet.
Gewoon in de BIOS de optie van HALT ON ERRORS zo aanpassen dat ie nooit HALT doet (Misschien beetje wazig maar ken het niet meer exact uit mijn hoofd)

Misschien werkt het bij jou niet, maar bij mij met E-smith server op een K6 systeem, kon ik de vga kaart eruit halen.

Me, myself & I

• dlmh
Hmmm... staat alleen hoe ik ze op 5v resp. 12v moet zetten!!! Andere ideeen????

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vreemd, heb effe gekeken en kon het in de faq ook niet zien, ofwel kijken we beide scheel vandaag :o

Maar het stond hierboven al uitgelegd, rode van de fan op de gele van de psu en zwarte van de fan op de rode van de psu.

Oh, en zou je eens kunnen zien of je pc werkt zonder de vga kaart ? (zie mijn reaktie hierboven) Ben benieuwd of het bij jou ook werkt.

Me, myself & I

Verwijderd

Ik heb achter in de voeding een gat gemaakt en er een potmeter ingezet. Nu gaat hij van standaard tot bijna uit. Hij maakte echt een pokkeherrie, maar nu hoor je m haast niet meer.

• dlmh
Zal 't eens proberen zonder VGA kaart... heb inmiddels m'n fan in de AT voeding op 5v/7v (?) gezet en is idd een STUK stiller!!!

Hoor 'm nou ècht niet meer!!!

Ben weer ff offline!!! :P

• dlmh
Voor de geinteresseerden: de PC loopt ook gewoon zonder VGA-kaart, echter start wel op met piepjes!
Ik stop 'm er gewoon weer in denk'k (alhoewel er toch geen monitor aan hangt!!!)
Nogmaals bedankt voor de tips om de fan op 5v/7v te zetten... scheelt een hoop zeg!!!

Verwijderd

Of je zet de pc ergens op de tocht, geen fan meer nodig :+

Moet je wel in een tochtig huis wonen natuurlijk :)

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 18:48 schreef elguapo het volgende:
Of je zet de pc ergens op de tocht, geen fan meer nodig :+

Moet je wel in een tochtig huis wonen natuurlijk :)
hang 'em dan direct uit het raam >:)

Verwijderd

Als je tijd over hebt......
Bouw je eigen waterkoeling :)

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
ga dan meteen op de zuidpool wonen! :7

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Elwood Blues
  • Laatst online: 05-06 08:36

Elwood Blues

87167191

Op zondag 30 juni 2002 19:42 schreef Yonni het volgende:
ga dan meteen op de zuidpool wonen! :7
Probeer daar maar es kabelinternet te krijgen 8-)

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 22:15
Zo moeilijk is het toch niet om een fan op 7v te laten lopen?
Uit de voeding komen 3 kleuren draadjes.
Op de gele staat 12v
Op de rode staat -5v
en de twee zwarte staat geen spanning, die moeten de spanning afvoeren ofzo. (:?)
Geel + zwart = 12v
Geel + rood = 7v
rood + zwart = 5v
Voor deze voltages moet je de hierboven eerstgenoemde kleur op het rode draadje aansluiten dat uit je fan komt, en het hierboven als tweede genoemde kleur op de zwarte draad aansluiten.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 30 juni 2002 18:22 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Voor de geinteresseerden: de PC loopt ook gewoon zonder VGA-kaart, echter start wel op met piepjes!
En dat kan ik bevestigen, ik draai nu al een jaar 1 comp (extra diskspace) zonder vidkaart
Pagina: 1