Toon posts:

DMA uit of aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ik begrijp er helemaal niets meer van. Heb ffies schermschotje gemaakt van 't controle paneel van Windows:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mezach/dma.jpg

Hieruit maak ik dus op dat DMA op de Secundaire Master uitstaat en die draait op PIO modus. Maar hij staat ingesteld op DMA indien beschikbaar, dus kan ik daar weer uit op maken dat DMA niet beschikbaar is. Maar m'n brander zit op de secundaire master, het lijkt me toch dat ik daar wel DMA op moet kunnen inschakelen. Hoe zit dit nou? Want ik heb het idee dat dit de reden is dat m'n brander het de laatste tijd zo slecht doet. Als ik namelijk een CD'tje rip vanaf m'n brander dan gaat Winamp opeens happeren en wordt m'n computer er traag van. Ga ik een CD'tje branden dan gebeurdt ongeveer hetzelfde, en loopt ook nog eens de buffer steeds leeg, maar aangezien ik BURN-proof heb komt de CD er wel goed uit :?.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:25

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

ben het met je eens, win9x was daar duidelijker in

/dev/null

Verwijderd

Probeer eens de VIA IDE Busmaster drivers te installeren, welke hier zijn te vinden

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:13
met powerdvd lukt het mij om de dma aan te krijgen in wxp/2k. Met de configuratie van w2k/xp lukt mij het ook niet

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 16:06 schreef robbertkrebbers het volgende:
met powerdvd lukt het mij om de dma aan te krijgen in wxp/2k hiermee lukt mij het ook niet
PowerDVD :? W'rom zie 'k de logica hier achter niet?

• robbert
Op zondag 30 juni 2002 16:07 schreef jmezach het volgende:

[..]

PowerDVD :? W'rom zie 'k de logica hier achter niet?
zit ook geen logica achter maar het werkt wel, je kan dan een vinkje bij de dma voor je apparaten zetten en dan lukt het mij

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 16:07 schreef robbertkrebbers het volgende:

[..]

zit ook geen logica achter maar het werkt wel, je kan dan een vinkje bij de dma voor je apparaten zetten en dan lukt het mij
Zal dat zo ffies proberen. Moet nu eerst rebooten om die driver aan de praat te krijgen. Ga'k dat eerst ffies doen, kijken of 't helpt.

Verwijderd

Edit: Mijn fout, ik haal een paar dingen door elkaar. Bij mij draaien zowel CD-Rom als brander op DMA..

Alleen dat branden is raar ja :? Staan je master/slave settings wel goed? Dat was bij mij het probleem :z

• robbert
Op zondag 30 juni 2002 16:15 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Een brander draait volgens mij verre van DMA. PIO4 is de normale snelheid daarvoor. Er is IMO niks mis eigenlijk. Alleen dat branden is raar ja :? Staan je master/slave settings wel goed? Dat was bij mij het probleem :z
als ik bij mijn plextor 40x12x40 mijn dma niet aan heb staan wil jij niet weten hoeveel bufferunderuns ik dan krijg en hoe slecht je dan nog met windows kan werken. Dus DMA heeft bij het branden wel degelijk zin

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 16:15 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Een brander draait volgens mij verre van DMA. PIO4 is de normale snelheid daarvoor. Er is IMO niks mis eigenlijk. Alleen dat branden is raar ja :? Staan je master/slave settings wel goed? Dat was bij mij het probleem :z
Hmmz, er zit BURN-proof op die brander, en iemand vertelde mij dat BURN-proof alleen werkt als DMA aan staat.

BIOS rapporteert overigens het volgende:

CD-RW,PIO 4
CDROM,PIO 4

Ze staan dus beiden op PIO 4 ingesteld, hoewel volgens Windows de CDROM weer op wel op DMA zou staan :?.

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 16:18 schreef robbertkrebbers het volgende:

[..]

als ik bij mijn plextor 40x12x40 mijn dma niet aan heb staan wil jij niet weten hoeveel bufferunderuns ik dan krijg en hoe slecht je dan nog met windows kan werken. Dus DMA heeft bij het branden wel degelijk zin
Ja, ik weet het. Mijn fout :{ Zie edit..
Op zondag 30 juni 2002 16:19 schreef jmezach het volgende:

[..]

Hmmz, er zit BURN-proof op die brander, en iemand vertelde mij dat BURN-proof alleen werkt als DMA aan staat.

CD-RW,PIO 4
CDROM,PIO 4

Ze staan dus beiden op PIO 4 ingesteld, hoewel volgens Windows de CDROM weer op wel op DMA zou staan :?.
Je zou ze in de BIOS even allemaal op [Auto] kunnen zetten en kijken wat er gebeurt..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 16:20 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Ja, ik weet het. Mijn fout :{ Zie edit..
[..]

Je zou ze in de BIOS even allemaal op [Auto] kunnen zetten en kijken wat er gebeurt..
Ze staan allemaal op Auto. Zowel HD's als CD's. Hier trouwens een screenshot van dat idetool progje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mezach/idetool.jpg

• robbert
Op zondag 30 juni 2002 16:19 schreef jmezach het volgende:

[..]

CD-RW,PIO 4
CDROM,PIO 4

burnproof werkt zeker als die niet in DMA staat anders heb je hem ook bijna nooit nodig. Toen ik mijn DMA uit had staan was ik blij dat ik burnproof had; na het branden kreeg zo'n melding: door burnproof zijn 168 bufferunderuns vermeden. Dus het werkt dan zeker wel

• robbert
Op zondag 30 juni 2002 16:23 schreef jmezach het volgende:

[..]

Ze staan allemaal op Auto. Zowel HD's als CD's. Hier trouwens een screenshot van dat idetool progje:

[afbeelding]
dma staat dus wel aan lijkt mij

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 16:26 schreef robbertkrebbers het volgende:

[..]

dma staat dus wel aan lijkt mij
Lijkt het wel op jah. Maar w'rom zegt Winblows daar dan niets over. Zal nog eens kijken, misschien staat het nu wel aan :?.

edit:

Ehmz, volgens mij heb ik nu een hele andere driver. Ik kan die instellingen nu dus niet meer veranderen, laat staan bekijken in Windows zelf. Blijkbaar alleen met dat IDETool. Misschien dat DMA nu dus toch aan staat. Ik zal eens ffies kijken of ik dat kan testen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, test branden (simulatie met Nero dus, zonder BURN-Proof) lijkt goed te gaan. Lampje op de brander doet ook weer normaal. En de buffer blijft lekker rond de 95/96 procent hangen, zoals ie dat altijd gedaan heeft. Zo maar eens proberen om echt te branden.

edit:

Hmmz, kreeg nu net een Buffer Underrun, niet zo gek natuurlijk, maar toch. 'k was wel druk bezig met m'n comp, wat progjes aan 't starten en zo, en 't geheugen gebruik lag ook best hoog. Nog maar een keertje proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, zo te zien doet ie 't weer. Simulatie op 16x met BURN-proof ging goed. Ik kreeg eerder altijd een vage foutmelding, al voor dat ie begonnen was met branden. Ik ga nu maar eens een echte CD proberen. 'k ben benieuwd.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ik je ondertitel moet geloven heb je dus een VIA chipset. Moet je even de VIA IDE driver los downloaden en installeren, dan krijg je ook de VIA DMA-tool erbij waarmee je DMA aan en uit kan zetten...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 16:43 schreef Sinclair het volgende:
Als ik je ondertitel moet geloven heb je dus een VIA chipset. Moet je even de VIA IDE driver los downloaden en installeren, dan krijg je ook de VIA DMA-tool erbij waarmee je DMA aan en uit kan zetten...
Jah, daar kwam net iemand ook al mee. En dat was dus inderdaad de oplossing. Nog bedankt voor de tip :).

Verwijderd

Topicstarter
Nou, m'n brander doet het weer helemaal op volle snelheid. Geen problemen gehad tijdens het branden van een filmpje op CD. Da's mooi, want dan kan'k weer ffies m'n harde schijf leeg vegen van alle films die er nog op staan :). Zit alweer onder de 30 GB van de 93,75 GB, dus 't gaat best hard. Maar nu weer ffies een paar films er af gooien :).

Verwijderd

Mooi dat het weer werkt, graag gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, er klopt toch ergens iets niet, want ik kan nu opeens geen Disc-At-Once meer doen, en dus ook geen multisessie CD's maken omdat ie bij Track-At-Once automatisch ook de CD afmaakt. ffies screenshot uit Nero:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mezach/trackatonce.jpg

Iemand een idee w'rom dit nou opeens niet meer kan?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, okeej, laat maar. Ik kan die optie dus alleen aan of uit zetten als er een lege CD in de drive zit. Stom foutje. Ehmz, slotje misschien, geloof dat 't probleem wel is opgelost :).
Pagina: 1