Toon posts:

rpm meting weg. na 7v trick (delta hp)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus op de grote molex van mijn delta hp de 7v trick uitgevoerd want dat ding maakt werkelijk een tering herrie, niet leuk, nu apart 3 pin stekker weer op me mobo aangesloten, de bios in want ik was benieuwd hoeveel toeren die minder zou draaien (draaide eerst 6200+/-). Maar nu meet die op een of andere manier het aantal rpm's niet meer :? , heeft iemand een idee hoe dit komt ?

En heeft iemand mischien een tip om die pinnetjes makkelijk uit een molex te krijgen ?

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 15:48 schreef XenoDaSouljah het volgende:
Ik heb dus op de grote molex van mijn delta hp de 7v trick uitgevoerd want dat ding maakt werkelijk een tering herrie, niet leuk, nu apart 3 pin stekker weer op me mobo aangesloten, de bios in want ik was benieuwd hoeveel toeren die minder zou draaien (draaide eerst 6200+/-). Maar nu meet die op een of andere manier het aantal rpm's niet meer :? , heeft iemand een idee hoe dit komt ?

En heeft iemand mischien een tip om die pinnetjes makkelijk uit een molex te krijgen ?
is omdat je als '-' nu 5v gebruikt, rpm meter heeft altijd aarde nodig (zwart draadje dus)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

en misschien is het signaal ook nog es te zwak...

moet je IN je fan kijken naar die sensor (hall sensor?)...
ff kijken of je de normale + van dat ding op je 12 V kan zetten...

Electronics development

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 30 juni 2002 16:43 schreef badpinguin het volgende:

[..]

is omdat je als '-' nu 5v gebruikt, rpm meter heeft altijd aarde nodig (zwart draadje dus)
RPMmeetingsdraadje heeft geen aarde nodig. ik heb hier zelf een HP op een lm schakeling en het RPM draadje op het mobo en hij geeft gewoon aan hoeveel rondjes hij draait.

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 19:21 schreef memendo het volgende:

[..]

RPMmeetingsdraadje heeft geen aarde nodig. ik heb hier zelf een HP op een lm schakeling en het RPM draadje op het mobo en hij geeft gewoon aan hoeveel rondjes hij draait.
idd, bij een lm schakelijk gebruik je de aarde ... (check het schema maar ff)
rpm meting MOET een aarde hebben

Verwijderd

Fan wordt vaak niet meer gemeten als hij onder de 1800 a 1900 RPM's komt, waar dat op jou mobo ligt moet je ff met een pot-metertje testen.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 30 juni 2002 19:22 schreef badpinguin het volgende:

[..]

idd, bij een lm schakelijk gebruik je de aarde ... (check het schema maar ff)
rpm meting MOET een aarde hebben
oh zo dan had jij het er niet duidelijk staan. RPM werkt niet als je de 5v als 'min' gebruikt, omdat er dan geen aarde (ground) in je schakeling zit. Zeg dat dan meteen. ;)

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 20:07 schreef memendo het volgende:

[..]

oh zo dan had jij het er niet duidelijk staan. RPM werkt niet als je de 5v als 'min' gebruikt, omdat er dan geen aarde (ground) in je schakeling zit. Zeg dat dan meteen. ;)
lol :+

Verwijderd

Wat jullie zeggen is waar, maar de fan kan ook te traag draaien voor fan sense, mijn bios gaat niet onder de 2750rpm. En laat mijn zalman koeler nou net daaronder lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou hij draait zeker wel boven de 2500 toeren, standaar op 12v is het een 6800rpm fan, en das een windje geloof me. Dat van die aarde ben ik nog niet achter hoe dat zit

Verwijderd

Topicstarter
Dubbelpost *stom*

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 19:40 schreef Galaphile het volgende:
Fan wordt vaak niet meer gemeten als hij onder de 1800 a 1900 RPM's komt, waar dat op jou mobo ligt moet je ff met een pot-metertje testen.
Mijn tempgestuurde fans van papst draaien soms maar 1500 toeren en dat wordt echt wel gemeten op mijn bord, dus dat kan het niet zijn

Verwijderd

ik ben wel benieuwd naar de uitkomst hoe dit kan ik heb er zelf ook last van en weet iemand dan hoe ik daar dan massa op zet?

Verwijderd

je kan een weerstandje gebruiken om van 12 naar 7v te gaan

en als het zou zijn omdat hij te traag gaat, probeer hem dan is op 5v (roodenzwart dus)
dan moet hij ook nog gaan

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 23:35 schreef XenoDaSouljah het volgende:
Nou hij draait zeker wel boven de 2500 toeren, standaar op 12v is het een 6800rpm fan, en das een windje geloof me. Dat van die aarde ben ik nog niet achter hoe dat zit
Joh, ik heb em ook en hier doet hij 5800rpm / 80CFM. Ik wil wel es weten hoeveel cfm die doet op 7V.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 12:35 schreef Fewture het volgende:

[..]

Joh, ik heb em ook en hier doet hij 5800rpm / 80CFM. Ik wil wel es weten hoeveel cfm die doet op 7V.
Mischien heb je hier iets aan het scheelt op een amd 1700+ ongeveer 6 graden tussen 7v en 12v, heel wat dus, maar wel veel stiller, hij word nu zon 58 graden stressed op 12 volt dus 52 graden, maar een herrie waar je niet goed van word

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:08

Ligone

Moeha!

Op zondag 30 juni 2002 15:48 schreef XenoDaSouljah het volgende:

gewoon met een fijn schroevndraaiertje, de weerhaaksjes naar binnen duwen, dan kan je em er zo uit trekken

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

-- foutje --

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1