Hard- / zachtsoldeer?

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020
Ik wil binnenkort de me waterblokkie gaan solderen. Nu lees ik hier dat er hard- en zachtsoldeer is. Wat is nu het verschil daartussen, en welke heb ik nodig?

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
zachtsoldeer is meer dan genoeg om koper te solderen. met hardsoldeer is het daarbij ook nog eens een stuk lastiger...

too fly for a white guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
Maar wat is het verschil?? Is zachtsoldeer met een bout en hardsoldeer met een brander ofzo??

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Hardsoldeer moet meestal heter ja :)
En is dan ook harder :+

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
Maar is daar ook een andere soort soldeer voor nodig?
Stel dat zachtsoldeer voor bouten is, dan ken ik dat niet echt gebruiken. Ik kan toch niet met een soldeerbout een deksel op me blokkie gaan solderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zachtsoldeer is voor electronica en hardsoldeer is voor waterleidingen etc... Meestal gebruik je bij hardsoldeer een brander, maar een zware slodeerbout (75 Watt of meer) kan ook goed....
Ik zou voor je waterblok toch hardsoldeer gebruiken... Het is ook sterker dan zachtsoldeer, maar geleidt de stroom weer iets minder.... (Heb je niet nodig bij een waterblok lijkt me.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 08:48
Hard soldeer is met een brander de tempratuur daar van ligt geloof ik rond de 1700 graden.

Zacht soldeer rond de 700 graden.

Het soldeersel van zachtsoldeer is te vergelijken met electronica soldeersel.

Hardsoldeersel bestaat uit Zilver/koper mix.

Is lang geleden dat ik hier voor me diploma heb gehaald ±4 jaar geleden.

Maar ik kan je aanraden om hard te solderen ipv zachtsoldeer.

Namelijk met hardsoldeer kan je makkelijker vloeien met het soldeersel.
Op zondag 30 juni 2002 17:02 schreef picobyte het volgende:
Hardsoldeer moet meestal heter ja :)
En is dan ook harder :+
Nou harder wil ik niet zeggen aangezien er met hardsoldeer je het koper rood stookt waar door er diverse dingen in verbranden uit het koper wordt het koper een heel stuk zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
Ik heb alleen geen brander. Heb wel es ergens gelezen (hier?) dat iemand ze blokkie boven het gasfornhuis hield om het te verwarmen, werkt dat goed? Als dat niet werkt, zou ik dan me blokkie kunnen verhitten met een verfafbrander, of in de over ofzo, en dan met zachtsoldeer de delen aan elkaar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 17:43 schreef Jan_de_Wandelaar het volgende:
Ik heb alleen geen brander. Heb wel es ergens gelezen (hier?) dat iemand ze blokkie boven het gasfornhuis hield om het te verwarmen, werkt dat goed? Als dat niet werkt, zou ik dan me blokkie kunnen verhitten met een verfafbrander, of in de over ofzo, en dan met zachtsoldeer de delen aan elkaar maken?
oven gaat niet, verfafbrander gaat wel goed(heeft iemand hier @ GoT ook al gedaan) :)
Gasfornuis kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08-07 20:31
Op zondag 30 juni 2002 17:48 schreef SH007 het volgende:

[..]

oven gaat niet, verfafbrander gaat wel goed(heeft iemand hier @ GoT ook al gedaan) :)
Gasfornuis kan ook :)
Verfbrander werkt wel, maar je moet wat langer wachten. Ik heb mijn radiator ook met een verfbrander gedaan omdat het dan juist niet zo heet wordt en het hele ding uit elkaar valt. Je moet dus gewoon iets meer geduld hebben.

En ik denk dat je het beter niet boven het gasfornuis kan doen aangezien je ma het denk niet echt leuk gaat vinden als ze stukkies soldeer op d'r fornuis vindt. Succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Ik soldeer altijd met mijn vader, gasbrander met Aceleen+Puur Zuurstof daarna Zilver/Koper legering en lekker fikken :P

Niet aan te tippen met soldeer bout :o

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Is ook duurder, die staafjes kosten veel meer om te solderen, en je hebt idd Acetyleen en Zuurstof nodig dus dat gaat een hoop poen kosten als je het niet ergens kan laten doen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:12
Op zondag 30 juni 2002 17:40 schreef teigetjuh het volgende:
Zachtsoldeer is voor electronica en hardsoldeer is voor waterleidingen etc... Meestal gebruik je bij hardsoldeer een brander, maar een zware slodeerbout (75 Watt of meer) kan ook goed....
Ik zou voor je waterblok toch hardsoldeer gebruiken... Het is ook sterker dan zachtsoldeer, maar geleidt de stroom weer iets minder.... (Heb je niet nodig bij een waterblok lijkt me.)
zachtsoldeer kan ook met de brander en wordt ook voor de waterleiding gebruikt (vraag maar aan de loodgieters)
ik zou een brander gebruiken om dat blokje met zachtsoldeer te solderen, met een 75 watt soldeerbout krijg je het blokje niet voldoende warm om de soldeer goed door te laten vloeien.

hardsoldeer gebruik je als het echt goed vast moet zitten, met een hoge treksterkte.

ik ben het niet met je eens om dat blokje met hardsoldeer te solderen.
zachtsoldeer is voor het waterblokje ruim voldoende, zoveel druk komt er echt niet op te staan
en door de grotere hitte van hardsolderen gaat het blokje krom trekken met als resultaat dat het aanrakingsoppervlakte van het blokje geen goed contact meer maakt met de processor , of je moet het daarna weer vlakfrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
Dus ik moet het blokje met een verfafbrander goed verhitten, en dan met zachtsoldeer het deksel erop plakken. Kan ik dan gewoon bij de gamma om "zachtsoldeer" vragen of lachen ze me dan hard uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 20:46

eagle

-beast

Op zondag 30 juni 2002 17:40 schreef Padje het volgende:
Hard soldeer is met een brander de tempratuur daar van ligt geloof ik rond de 1700 graden.

Zacht soldeer rond de 700 graden.
vout zachtsoldeer tussen 100 en 250 graden. Hardsoldeer tussen 500 en 1700 graden hier heb je echter geen zuurstof en acetyleen nodig met een goede soldeerbrander (primus sievert ) kun je wel 600 graden halen met propaan en aanzuiglucht (verkoop die troep vandaar :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
Maar welke soldeer moet ik halen dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

Qwerty-273

Meukposter

Gewoon zacht soldeer.. Hangt in de doe het zelf zaak gewoon om rolletje.. met of zonder vloei spul er in..

En.. gewoon zacht soldeer pakken.. dat vloeit.. En hard soldeer vloeit pas bij hoge temps.. en met koper blok ben je daar heel lang mee bezig om die heet genoeg te krijgen ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je kunt denk ik je waterblokje helemaal niet met een soldeerbout doen, daar heb je zo'n leuk brandertje voor nodig, met een butaan/propaanvullinkje. die ga ik trouwens heel binnekort een kopen, die dingen zijn verekkes handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
k bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ehmeee.. zacht soldeer zou in de oven wel moeten kunnen, ik heb hier een soldeer station, en die begint bij 250 graden (jah, daar kan je mee solderen), moet een oven ook kunnen... en zachtsoldeer is sterk genoeg

Electronics development

Pagina: 1