Toon posts:

Athlon XP1600+ en ECS K7S6A, fsb ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben een beginner met overclocken en heb daarom een vraagje :) Ik heb een atlon xp 1600+ en een ecs k7s6a besteld.
Het moederbord ondersteund de mogelijkheid om fsb op 166mhz te zetten en dat ook voor pc2700 ram, hierbij blijven de pci bus snelheid en de agp bus snelheid op 33/66mhz.
Mijn vraag is nu : stel ik unlock de up en zet fsb op 166mhz en verlaag de multiplier zodat de freq hetzelfde blijft voor de up wat zou dan de verbetering (kunnen) zijn tov 133/166 voor fsb en ram snelheid ?

Verwijderd

Nou ten eerste had je bijna net zo goed de K7S5A kunnen kopen omdat die ook op 166 kan en ook het PC-2700 geheugen lekker snel kan laten lopen. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Ten tweede: Het is op de K7S6A volgens mij niet standaard mogelijk om de multiplier aan te passen, voor de K7S5A is er een hele guide over hoe switches erop te zetten voor de multiplier enz. Maar op de K7S6A weet ik het niet.

Ten derde: Je hebt er niet zo heel veel aan, op een hogere fsb is alles wel sneller maar je kan de multiplier net zo goed laten staan en gewoon wat extra koeling erop zetten dan heb je er heel wat meer aan. Want op een hogere fsb wordt alles veel warmer. Ook is het aangeraden om dan je chipset koelblokje eraf te halen en een goede erop te zetten met fan + pasta.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 13:02 schreef Thorry het volgende:
Nou ten eerste had je bijna net zo goed de K7S5A kunnen kopen omdat die ook op 166 kan en ook het PC-2700 geheugen lekker snel kan laten lopen. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Ten tweede: Het is op de K7S6A volgens mij niet standaard mogelijk om de multiplier aan te passen, voor de K7S5A is er een hele guide over hoe switches erop te zetten voor de multiplier enz. Maar op de K7S6A weet ik het niet.

Ten derde: Je hebt er niet zo heel veel aan, op een hogere fsb is alles wel sneller maar je kan de multiplier net zo goed laten staan en gewoon wat extra koeling erop zetten dan heb je er heel wat meer aan. Want op een hogere fsb wordt alles veel warmer. Ook is het aangeraden om dan je chipset koelblokje eraf te halen en een goede erop te zetten met fan + pasta.
Ga jij ff je huiswerk opnieuw doen !!! :(

De 6A heeft wel opties waar je wat aan hebt. Zo kan je de vcore instellen en de multiplier instellen wanneer je athlon geunlocked is. De 6a ondersteund 3 reepjes ddr de 5a 2 ddr en 2 sdram.

Je kan je athlon unlocken en de multiplier lager zetten. vervolgens probeer je je fsb op 166/166 stabiel te krijgen. Lukt dit... dan ga je de multiplier weer langzaam hoger zetten. Voordeel van een hoge fsb is dat de comminicatie tussen cpu bord en geheugen sneller is en dit meer snelheid opleverd dan alleen het overclocken van de cpu.

Maar dit is echt een lastig klusje wat eigenlijk alleen gedaan wordt door de diehard overclocker. Ga eens naar t ecs forum van www.ocworkbench.com

Er zijn niet erg veel lui die 166/166 fsb stabiel krijgen. 133/166 is trager dan 133/133 omdat de sis 745 niet van een asynchrone klok houdt. Ik denk dta je beter kan gaan overclocken door alleen de fsb omhoog te gaan zetten en hier ervaring mee op te doen.
Suc7

Verwijderd

Topicstarter
Hoi bedankt voor je reply. Opde k7s6a zit net zoals op de 5a multiplier dipswitches op het mainbord dus ook gewoon aan te passen.

Stel ik laat de multiplier zitten en zet fsb op 166mhz dus 166*11=1826 ipv 133*11=1463 wat voor soort koeling moet ik dan hebben ? kan dit ook met een gewone koeling (coolmaster dp5-6I31c is voor een up tot 1,9 GHz) ?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op een k7s5a zitten GEEN dipswitches / jumpers om de multiplier in te stellen !

Verwijderd

Nou ik wou het topic niet omhoogschuppen om er wat van te zeggen, maar aangezien iemand dat voor mij heeft gedaan. Wie moet er hier zijn huiswerk doen?

Er is een hele guide voor over hoe het voltage te modden en multiplier switches erop te bouwen want die zitten er dus niet op. Heb je ooit al een K7S5A gezien?
De 6A heeft wel opties waar je wat aan hebt. Zo kan je de vcore instellen en de multiplier instellen wanneer je athlon geunlocked is. De 6a ondersteund 3 reepjes ddr de 5a 2 ddr en 2 sdram.
Nou naar deze dingen moet je dus niet kijken, want voltmodden en multiplier instellen kan met de K7S5A ook (na wat modden dan, en daarvoor ben je tweaker toch?)
En 3 reepjes DDR ipv 2x DDR + 2x SDRAM is dan 3x DDR beter? Voor mensen die een budget PC willen is het ideaal omdat ze hun oude SDram geheugen kunnen blijven gebruiken en altijd nog over kunnen stappen op DDR. Dan is de K7S5A dus beter. En de meeste tweakers hebben 1 reepje geheugen met heatsinks erop en dan passen er toch niet meer bij, dus wat heb je aan 3 reepjes?

Het grote voordeel van de 6A TOV de 5A is de DDR 333 die erop kan, maar na vele testen van een 5A met DDR 333 erop blijkt dat het geen fuck uitmaakt omdat DDR 333 ook prima op volle snelheid (door een hogere membus in te stellen) loopt. De chipset op de 6A is misschien iets sneller als de 5A maar om daar nou zoveel geld voor te gaan betalen? Want het scheelt nogal tussen de 6A en de 5A.

Dus nou niet gaan zeiken dat ik me huiswerk moet doen, doe jij maar ff je huiswerk.

K7S5A Modden: http://www.ocworkbench.com/hardware/elite/k7s5amod/k7s5amodp1.htm
Pagina: 1