Toon posts:

[Ontwerp] Object maken voor database form's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een database applicatie in Delphi te maken die gebruik maakt van Interbase. De applicatie bestaat uit een aantal form's die kwa functionaliteit hetzelfde doen.

De form's zien er als volgt uit:

http://www.famstuij.dyndns.org:1026/images/abbsform.jpg

* Bovenaan staat een toolbar
* Daaronder kunnen selectie componenten staan (de gebruiker moet dan een item selecteren uit de combobox)
* Vervolgens krijg je een ListView die de data toont aan de gebruiker
* Onder de ListView staan invoer componenten

Alle form's maak ik bij design-time. Maar ik wil dat alle code die de data moet ophalen uit de database, wegschrijven, wijzigen, enz. in een object komt te staan.

Bij de selectie componenten is er dus bijv. sprake van een lookup veld. Als de gebruiker een ander item kiest zullen de andere velden dus ook moeten wijzigen.

Een combobox moet dus gevuld worden met waarden voor de gebruiker om die te kunnen kiezen. Maar het moet ook per item een andere waarde opslaan, namelijk de waarde in de database.

Maar ik kan in een combobox toch niet een extra waarde opslaan? Hoe kan ik dit het beste doen?

En heeft er misschien iemand nog een goed idee hoe ik dit het beste kan ontwerpen (dus het object en dan bedoel ik natuurlijk gewoon globaal en dus niet in detail beschreven)?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:18

Crazy D

I think we should take a look.

Op zondag 30 juni 2002 12:32 schreef tokkie het volgende:
Maar ik kan in een combobox toch niet een extra waarde opslaan? Hoe kan ik dit het beste doen?
In het meest omslachtige geval kun je nog een array bijhouden, waarvan de index in de array gelijk loopt aan die van de index in de combobox, maar uh in VB heeft een combobox een list van items en van data (waarbij in de listdata alleen numerieke waardes kunnen), heeft Delphi niet ook zoiets?

Exact expert nodig?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 18:21
Op zondag 30 juni 2002 13:22 schreef Crazy_D het volgende:
In het meest omslachtige geval kun je nog een array bijhouden, waarvan de index in de array gelijk loopt aan die van de index in de combobox, maar uh in VB heeft een combobox een list van items en van data (waarbij in de listdata alleen numerieke waardes kunnen), heeft Delphi niet ook zoiets?
Sterker nog, dit is geen eigenschap van VB, maar van de Windows GDI API. Je kan in Delphi dus ook aan elk lijstelement een DWORD koppelen (waar precies een pointer naar een object in past, bijvoorbeeld).

Zie de API documentatie over SendMessage(), PostMessage() en de listbox mesages LB_SETITEMDATA en LB_GETITEMDATA.

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Je hebt in Delphi toch ook zoiets als een datacombo