Paralelle poort

Pagina: 1
Acties:

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22
Ik ben maar weer es aan het kloten gegaan met mijn 486, en nu heb ik mijn oude plan om een relais te schakelen met de paralelle-poort maar weer eens hervat. ik heb al allerlei dingen geprobeerd, enkele ic's, optocouplers enz maar naar mijn idee moet het zo toch kunnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.sinnerg.nl/ate/temp.jpg

1=Ground van paralelle poort
2=Plus van paralelle poort
3=Transistor
4=Externe voeding (+-5v)
5=Relais

Volgens mij zou het zo toch moeten werken? De transitor schakelt op het moment dat er spanning op de paralelle poort komt en dan krijgt het relais stroom. Of ben ik nu te kort door de bocht?

Verwijderd

als je een triac neemt ipv een relais kun je 't ook rechtstreeks (zonder externe voeding) aansluiten (dachtik :?)

Verwijderd

Zet toch maar een weerstandje voor de transistor. Of kijk hier eens: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=34

• DRAFTER86
Dat zocht ik! Tenminste, als ik nu gewoon dat ledje en die weerstand door een relais kan vervangen (of kan die transistor dat niet hebben?)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Op zondag 30 juni 2002 14:58 schreef DRAFTER86 het volgende:
Dat zocht ik! Tenminste, als ik nu gewoon dat ledje en die weerstand door een relais kan vervangen (of kan die transistor dat niet hebben?)
De maximale collector-stroom van deze transistor is 100 mA (als ik goed in de datasheet gekeken heb. Hier staat ie: http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/150000-174999/155012-da-01-en-BC547B.pdf). Je moet er dus voor zorgen dat je relais niet meer dan 100 mA nodig heef om aan te trekken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• DRAFTER86
En als ie wel meer dan 100mA nodig heeft kun je er dan niet 2 naast elkaar hangen ofzo?

• M14

M14

Op zondag 30 juni 2002 17:44 schreef DRAFTER86 het volgende:
En als ie wel meer dan 100mA nodig heeft kun je er dan niet 2 naast elkaar hangen ofzo?
Je moet ff de weerstand over de spoel van het relais meten, en wet van Ohm toepassen. Stel dat die weerstand 320 Ohm is krijg je het volgende: I=U/R=12/320=0,0375A = 37,5mA Dan is het helemaal geen probleem.

Zou je relais meer nodig hebben, dan kun je het beste een andere transisor gebruiken. Een die meer dan 100 mA kan versterken. Maar ik denk dat dat niet nodig is.

Verwijderd

Neem in plaats van het LEDje met weerstand een mini-relais,dit kennen ze wel en de elektronicawinkel, werkt gegarandeerd.

Verwijderd

Je kan ook een vermogenstransistor nemen die aangestuurd word door de originele tor (=transistor)
Op deze manier kan je tot enkele amperes schakelen zonder schakeltijden en speciale relais

• M14

M14

Op maandag 01 juli 2002 00:44 schreef ovi_ivo het volgende:
Je kan ook een vermogenstransistor nemen die aangestuurd word door de originele tor (=transistor)
Op deze manier kan je tot enkele amperes schakelen zonder schakeltijden en speciale relais
Dit klopt, maar is te moeilijk om uit te leggen :Y) (Niet iedereen doet hier een opleiding elektrotechniek)

• Birk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02-2019
Is het ook niet zo dat je de conductor spanning van de relay moet opvangen met behulp van een diode?

Anders zou het kunnen dat bij het ontladen van de spoel in de relay een spanning in de verkeerde richting ontstaat...

Correct me if i am wrong Ben geen hardware boer! ;)

Edit : Typ Fout...

Dyslexie | Linux | MoZilla | OpenOffice

• M14

M14

Op maandag 01 juli 2002 10:08 schreef Birk het volgende:
Is het ook niet zo dat je de conductor spanning van de relay moet opvangen met behulp van een diode?

Anders zou het kunnen dat bij het ontladen van de spoel in de relay een spanning in de verkeerde richting ontstaat...

Correct me if i am wrong Ben geen hardware boer! ;)

Edit : Typ Fout...
En spoel kan niet ontladen (je bedoelt een condensator, maar die zit niet in een relais), dus er hoeven ook geen diodes tussen.

'conductorspanning' bij relais :? :? Nooit van gehoord.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 18:33
Er moet wel een diode over de relais heen om inductie spanningen op te vangen. De diode moet in de tegengestelde richting van de stroom die door de relais gaat worden aangesloten.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 16:46 schreef M14 het volgende:

[..]

En spoel kan niet ontladen (je bedoelt een condensator, maar die zit niet in een relais), dus er hoeven ook geen diodes tussen.

'conductorspanning' bij relais :? :? Nooit van gehoord.
Hij heeft wel gelijk. Bij het uitsschakelen van een spoel ontstaat een stroom in tegengestelde richting. Deze wordt afgevoerd door een z.g.n. blusdiode te plaatsen. Deze diode staat normaalgesproken in sper (dus niet-doorlaat). Pas als de spoel uitgeschakeld wordt ontstaat de tegengestelde stroom. Een spoel kan dus wel degelik "ontladen". Dat effect ontstaat doordat het opgebouwde electrische veld, "terugslaat" in de windingen...

• M14

M14

Op maandag 01 juli 2002 17:03 schreef ovi_ivo het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk. Bij het uitsschakelen van een spoel ontstaat een stroom in tegengestelde richting. Deze wordt afgevoerd door een z.g.n. blusdiode te plaatsen. Deze diode staat normaalgesproken in sper (dus niet-doorlaat). Pas als de spoel uitgeschakeld wordt ontstaat de tegengestelde stroom. Een spoel kan dus wel degelik "ontladen". Dat effect ontstaat doordat het opgebouwde electrische veld, "terugslaat" in de windingen...
* M14 moet eens beter gaan opletten op school.

Maar uiteraard wel na vakantie!

Kan best dat het klopt.

• Looki
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

gebruik solid state relais's ! dan kan je 220 schakelen met optische scheiding. dat hebben we ook bij mijn drive-in show, dat is stil, goed beveiligt :)
alleen ik heb er in plaats van 8 transistoren een klein ictje inzitten, als ik het kastje binnenkort eens open haal zou ik weer eens kijken welke ik erbij heb gezocht..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• DRAFTER86
En waar vind ik die solid-sate relais? Bij Conrad hebben ze ze niet?!!? Tenminste als je zoekt op solid state krijg je 1 hit, en dat is een 'vermogens relais' van 38 euro?!?!?!

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 19:16 schreef DRAFTER86 het volgende:
En waar vind ik die solid-sate relais? Bij Conrad hebben ze ze niet?!!? Tenminste als je zoekt op solid state krijg je 1 hit, en dat is een 'vermogens relais' van 38 euro?!?!?!
Solid state relais hebben ze bij elk fatsoenlijk electronica zaakje. Zo niet dan kunnen ze die wel bestellen. Conrad heeft ze ook, misschien niet online dan wel in de catalogus. Met een solid state relais kan je 220V schakelen op de nuldoorgang van de sinus. (als jullie dit niets zegt dan het volgende: vermogensloos schakelen)
Dingen zijn duur maar ontzettend makkelijk in aansluiten en door het vermogensloze schakelmoment errug gebruiksvriendlijk.

Verwijderd

Triacje kan ook. das goekoper, maar daar kan je wel minder vermogen mee schakelen. (ongekoeld 5A of zow, licht aan het type)

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 16:24

Borry

prutsen is mijn leven

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• DRAFTER86
Pff das idd wel erg aan de prijs, al helemaal als je er 8 moet hebben (iedere lpt-uitgang eentje). Hmm dan toch maar es met die transistors klooien ;)

• Birk
  • Laatst online: 15-02-2019
Op maandag 01 juli 2002 17:01 schreef BigEagle het volgende:
Er moet wel een diode over de relais heen om inductie spanningen op te vangen. De diode moet in de tegengestelde richting van de stroom die door de relais gaat worden aangesloten.
Op maandag 01 juli 2002 17:03 schreef ovi_ivo het volgende:
En al die mensen maar denken dat ik nooit zit op te letten, en dit is nog niet eens mijn vakgebied :P

Enne sorry dat ik een term verkeerd gebruikte ;)

Ik ben trots op mij zelf :P

Dyslexie | Linux | MoZilla | OpenOffice

Pagina: 1