Toon posts:

Fan smeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier in mijn kast meerdere sunon 4cm fans zitten. Erg duur (fl. 25,-) en nu na minder dan een jaar lopen er twee verschrikkelijk aan en maken veel teveel herrie.
Is er een of andere manier om deze sleeve bearing dingen te smeren met een of ander goedje?
Of zo te reviseren dat ze weer even geen geluid maken?
Ideeen ervaringen zijn zeer welkom.

Verwijderd

[topic=525657] naaimaschine-olie dus :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon een druppel olie onder het stickertje doen en dan ff beetje ronddraaien, dan issie zo weer stil (meeste olie werkt trouwens wel, ik heb zelfs een keer kruipolie gebruikt :) )

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

olijfolie als 't moet... :)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, sleeve of ball bearing maakt dus niet uit? Ik weet dat je ballbearings kan smeren met olie maar ik ken het principe van sleeve bearing niet zo heel erg goed. En die sticker eraf .. olie erin en diezelfde sticker er weer op???
Zijn dat de precieze handelingen?

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

Jah, je zult alleen zien dat die sticker niet meer plakt na het invetten...

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 23:52
Op zondag 30 juni 2002 11:41 schreef BertV het volgende:
Jah, je zult alleen zien dat die sticker niet meer plakt na het invetten...
Als je het voorzichtig doet, en niet de hele fles olie erin mietert, en dus knoeit, moet het wel weer willen hoor, maak anders het raakvlak van waar de sticker op moet ff vet vrij met alcohol :)...

enne je hebt toch wel cellotape ??, plak je dat erop, whoo cares :?

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• DarkThunderbird
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Laatste keer dat ik een fan heb gesmeerd heb ik het stickertje eraf getrokken en vol gestopt met vet (was duidelijk te zien aan de resten dat het ook oorspronkelijk zo was geweest). Daarna stickertje er weer op met lijm want die kleefde niet meer et voila.
Wat zit ierdereen toch trouwens over dat stof te zeuren? Als ie nu oorpsronkelijk ook zo gesmeerd is en je kleeft hem na het smeren weer dicht kan er toch geen stof meer bij :?

Specs

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Kettingvet voor motoren werkt ook top :)

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Idd gewoon lagervet erin, volgens mij gaat dat langer mee dan naaimachine-olie in de meeste fans.

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een hele spuitbus vol met WD40 achtig spul staan denk dat dat er vandaag ingaat. Naaimachine olie is heerlijk om ergens tussen te kruipen maar het kruipt er ook weer uit is mijn mening. Vet moet de motor naar mijn menings iets teveel weerstand bieden voordat je vet lekker soepel loopt...zeker in een 4cm fan, in een 12 zou ik dat nog weleens willen proberen maar een 4cm.
We zullen straks wel zien.

Verwijderd

WD-40 :z

Verwijderd

Misschien zo'n wegwerp injectienaald met naaimachineolie vullen. Heel kleingaatje in de sticker prikken, drupje erin, en dan heb je geen vette boel, en kun je het weer dichtplakken met een ander dun stickertje.

Ik heb dat ook wel gedaan, zelfs met vet erin, werkt uitstekend, want de stikker zelf blijf buiten schoon. :+

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 22:17
ik heb wel es gehad dat die glijlagertjes helemaal uitgesleten waren en dat je dus het "propellortje" heen en weer kon bewegen :?

Verwijderd

Kettingspray :D

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:51
Halen jullie die fans open, of smeer je ze zo? De meeste trekken het stikkertje er af, maar worden ze dan ook open gemaakt? Mijn ervaring is namelijk dat het erin gieten weinig effect heeft, maar als je ze open maakt en dan invet dat het dan wel goedkomt :Y)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 22:15
Ik heb het nog nooit gedaan, maar werkt het echt?
En wanneer moet je het precies doen?

Verwijderd

Ik doe altijd het volgende bij zo'n piepend ding :
stikkertje eraf
drupje kruipolie
luchttspuit op de venti , lekker laten draaien :Z
beetje siliconenvet (dun) en stikkertje er weer op

Succes verzekerd

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik had nog een flesje vet van een tondeuze, werkt geweldig!

Had laatst een stokoude 80mm die heel zwaar liep (als je m aansloot draaide die niet meer) toen ff die shit onder het stickertje en nu draaid ie netjes @ 4500 rpm :)

vandaag heb ik het nig gerbruikt voor me printer die piepte :D
Pagina: 1