Toon posts:

pc sluit af zonder dat ik iets doe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om een pc met volgende onderdelen : solltek sl-75drv5 mobo , 256 ddr geheugen , athlon xp 1900+ , tak58 cooler van global win , geforce2 mx , tv kaart , brander van aopen en dvd speler. als ik bezig ben sluit hij zich opeens af hoe komt dit en wat doe ik eraan ?? ik heb een voeding van 300 watt

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
volgens mij zijn er meerdere manieren, eentje die me zo tebinnenschiet is dat in de bios is ingesteld dat je pc moet afsluiten als hij een 'x' temperatuur bereikt, als dat heel laag is ingesteld zou dat een oorzaak kunnen zijn.

Anders zou het wel eens kunnen zijn dat je een virus heb, of misschien wel gehacked bent, je weet het nooit, met de progjes van tegenwoordig kan je op afstand iemand zijn pc uitzetten.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Hij vindt dat je genoeg hebt gecomputerd ;)

Misschien staat het ingesteld dat ie na zoveel minuten uitschakeld. Vermeld je temp eens.

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik ken het probleem. Ik heb het ook heel af en toe. Wat voor een Hd heb je erin? Toevallig ook een IBM :?
Bij is dat het probleem ben ik achter gekomen :(

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Op zondag 30 juni 2002 12:13 schreef Gisber het volgende:
Ik ken het probleem. Ik heb het ook heel af en toe. Wat voor een Hd heb je erin? Toevallig ook een IBM :?
Bij is dat het probleem ben ik achter gekomen :(
Dan moet je de HDD checken op fouten (Scandisk) en defragmenteren. Dit heeft bij mijn IBM het werken ermee weer plezierig gemaakt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Dat heb ik al verschijdene keren gedaan. maar niks werkt. Ik heb ook een Fujitsu en daar werk ik al 3 jaar mee zonder 1 probleem en ik heb nog geen 2 weken een IBM en heb al weet niet hoe vaak gelul gehad. Ben nou bezig koelers erop te zetten want hij wordt dik boven de 50 graden. En dat veroorzaakt de uitval naar zeggen :(

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 20:40

Canon23

>>MY<< world

hehee Heb ik ook gehad prob is nu verholpen.

Met je standaard bios restart je comp bij een interne cpu temp van 75 graden, ook al staat in je bios je ABS II op 90.

Wat te doen:
Bios updaten (kijk voor eventuele instructies op www.eynstein.nl en lees de faq)
en na de update gaat je comp alleen nog uit bij een interne temp van 90 graden...

Wat hij, mits koeler juist gemonteerd, nooit haalt...

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Verwijderd

Als je Windows XP draait, kijk dan eens hier:

Control panel -> system -> advanced -> startup and recovery en zet het vinkje bij automatically restart uit.

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Op zondag 30 juni 2002 11:07 schreef svinus het volgende:
het gaat om een pc met volgende onderdelen : solltek sl-75drv5 mobo , 256 ddr geheugen , athlon xp 1900+ , tak58 cooler van global win , geforce2 mx , tv kaart , brander van aopen en dvd speler. als ik bezig ben sluit hij zich opeens af hoe komt dit en wat doe ik eraan ?? ik heb een voeding van 300 watt
sluit af of valt ie uit??

Dus krijg je windows afsluitscherm of pats boem uit?

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Nou, hij hoort de 75 graden eigenlijk ook niet te halen maar dat terzijde....Draai je XP? Hoe sluit ie af? Dat je windows alles ziet doen, of gewoon hoppa spanning eraf.....
En het zou ook best kunnen zijn dat je hdd een beteje te warm wordt en het niet vol houd ofzo....
Kan je misschien nopg wat meer info geven over het crashen?
(precies na hoe lang, of je tussendoor moet afkoelen ofzo)...
[edit]lol canon23....zelfde idee(en vorige user ook)

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Op zondag 30 juni 2002 13:12 schreef cooolkast het volgende:
Nou, hij hoort de 75 graden eigenlijk ook niet te halen maar dat terzijde....Draai je XP? Hoe sluit ie af? Dat je windows alles ziet doen, of gewoon hoppa spanning eraf.....
En het zou ook best kunnen zijn dat je hdd een beteje te warm wordt en het niet vol houd ofzo....
Kan je misschien nopg wat meer info geven over het crashen?
(precies na hoe lang, of je tussendoor moet afkoelen ofzo)...
Intern is dat, haal er 20 ofzo vanaf en je hebt de temperaturen die Got-ers hier graag tentoonstellen :P
Stressed is mijn temp intern 66graden, houd in extern een graad of 48 mooi toch ??

• cooolkast
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Op zondag 30 juni 2002 13:15 schreef Canon23 het volgende:

[..]

Intern is dat, haal er 20 ofzo vanaf en je hebt de temperaturen die Got-ers hier graag tentoonstellen :P
Stressed is mijn temp intern 66graden, houd in extern een graad of 48 mooi toch ??
Bedoel je via interne diode? Mijn MSI kt3 ultra heeft dat als het goed is....is iig altijd rond de 50 graden.....

[XP 1800 met vaag groot ding erop :P ]

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Wat is jouw externe cpu temp dan??

• cooolkast
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Op zondag 30 juni 2002 13:32 schreef Canon23 het volgende:
Wat is jouw externe cpu temp dan??
Ik snap het nie echt met extern en intern enzo, maar wat ik iig weet is dat wannneer ik na ene uur playen reset, inn de bios kom en dan staat er zo'n 50 graden meestal......en als het goed is maak mijn mobo gebruik van interne diode van AMD XP.....Verder zit ik met MBM meestal rond de 40/45 graden....

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Hmmz ok...heb het biosmanueltje gedowned van je mobo en erstaat iets in van een interne diode :) , maar verder lees ik er weinig over...

Geef mezelf gelijk :P en das je externe temp :P ;)

Verwijderd

Topicstarter
hij valt ineens uit. ik start op en hij valt uit. hoe pas ik die temperatuur aan in mijn bios ??

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Het Soltek 75DRV 5 bord meet op 2 manieren de cpu temperatuur.
1: de externe temperatuur: dat is de waarde die u in het bios terugziet in het hoofdstuk " ABSII ". Dit is tevens de waarde die alle andere borden/gebruikers (her)kennen als zijnde de cpu temperatuur.
2: de interne cpu temperatuur. Deze meting geeft natuurlijk een veel hogere waarde aan omdat immers de interne temp. de werkelijke cpu temperatuur van dat moment weergeeft. Deze mag niet hoger komen dan 95 graden C (daarboven kan beschadiging van cpu optreden).
Het hele doel van de ABSII (Anti Burn Shield Technologie) is bedoeld om te voorkomen dat bij extreme bedreiging -defecte koeler, ongemonteerde koeler etc, de cpu beschadigt agv oververhitting.

Nu is het zo dat in het bios geen invloed kan worden uitgeoefend op de waarde van de ABSII meting. Deze schakelt al in op 75 graden C (interne cpu. temp). Dat is veel te laag!
Soltek heeft dan ook een nieuwe bios uitgebracht: 75drv5-12. Deze zul je moeten gebruiken om je bios te flashen. Daarna heb je in het ABSII stuk van je bios de instellingsmogelijkheid om de waarde in te stellen (bijv. 90 graden C).
Om te flashen heb je 2 bestanden nogig:
1: het "BIN" bestand (werkelijk bios): 75DRV-12.bin en
2: het flashprogramma: "AWDFLASH".
Flashen gaat als volgt: 1: Download beide bestanden van de website van Soltek .
2: Start de pc op met behulp van een dos opstartdiskette (zoals van W98). Gewoon opstarten in DOS mode zonder cd rom ondersteuning (liever nog DOS Veilige mode mbv "F8" toets).
3: Toets in: "A:\AWDFLASH 75DRV-12.BIN" EN DRUK OP ENTER.
4: Het flash programma vraagt dan of je de oude bios wilt saven, als je dat wilt druk je op "Y" en geeft de naam op, bijv. "OUD.BIN". Hierna vraagt het flash programma een bevestiging voor het programmeren van de biosfile. Wederom druk je op "Y" om dat te bevestigen.
5: Als hij klaar is start je de PC opnieuw op en ga je naar het biosscherm. Zoek "ABSII" op en stel de temperatur van de ABSII optie in op een waarde rond de 90 graden C.
6: Bewaar deze instellingen en start de PC opnieuw op!
That's it.

Zie ook: www.soltek.com.tw

------------------------------------------------------------
Doe dit en het werkt :)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 01:09

makje

Professioneel prutser

Op zondag 30 juni 2002 13:10 schreef Sjonjoop het volgende:
Als je Windows XP draait, kijk dan eens hier:

Control panel -> system -> advanced -> startup and recovery en zet het vinkje bij automatically restart uit.
Als je Windows XP draait is dit waarschijnlijk de oplossing. XP herstart nl. standaard de computer wanneer er ergens een fout optreedt. Zet dus even het genoemde vinkje uit en je kunt zien wélke foutmelding XP geeft. Dan kun je er iets meer gericht wat aan doen. :P

9800x3d

• cooolkast
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Op zondag 30 juni 2002 13:49 schreef Canon23 het volgende:
Hmmz ok...heb het biosmanueltje gedowned van je mobo en erstaat iets in van een interne diode :) , maar verder lees ik er weinig over...

Geef mezelf gelijk :P en das je externe temp :P ;)
Ok, is me externe temp :D Maarre ik heb die beveiliging nog steeds op 75 staan, en is nog nooit daardoor gereset....Dus allebei beetje gelijk ;) :D

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Op zondag 30 juni 2002 14:00 schreef cooolkast het volgende:

[..]

Ok, is me externe temp :D Maarre ik heb die beveiliging nog steeds op 75 staan, en is nog nooit daardoor gereset....Dus allebei beetje gelijk ;) :D
Nu komt me temp ook niet boven de70uit, maar met me kast dicht heb ik een airflow die niet flowd :P en dan word ie erg warm...

• cooolkast
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Op zondag 30 juni 2002 14:17 schreef Canon23 het volgende:

[..]

Nu komt me temp ook niet boven de70uit, maar met me kast dicht heb ik een airflow die niet flowd :P en dan word ie erg warm...
Jij kan het dus wel via da interne geval lezen? Is wel handig....maarre ik zou gewoon wat casefanntjes erin hange......

BTW: BRAZILIE KAMPIOEN OLE OLE!!!!

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:25

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

misschien is je voeding kaduk... een vriend van mij had hetzelfde probleem met win98 nieuwe voeding erin en het werkte weer...

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Svinus werkt ie al?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan mijn bios ni bijwerken :(

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

uuuuh...explain?

Verwijderd

Topicstarter
gewoon da van a:................ werkt ni

Verwijderd

Heb je oberhaupt al gechecked of je CPU wel 75 graden wordt?

Kijk ook eens of je BIOS powermanagement in ingesteld op standby gaan na een X aantal minuten.

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

1 check of je comp direct na het uivallen in de buurt van de 75graden zit, dus wacht ff en gooi hem aan en direct naar de bios gaan en kijk bij de temp van ABS II.

A: ... doet het niet heb je beide files?Geen spelfout? uhm..bootdisk gebruikt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 01 juli 2002 13:02 schreef svinus het volgende:
gewoon da van a:................ werkt ni
Hm :? Bedoel je misschien dat je de BIOS wilde flashen :?

Dat is eigenlijk niet de bedoeling; je zou tijdens het opstarten middels een druk op een bepaald knopje de BIOS in moeten komen. Meestal is dat [del], maar dat is afhankelijk van het type BIOS. Daarna kun je ergens in de BIOS rondkijken of je niet ergens een optie ziet in de zin van "shutdown when temperature reaches X degrees" ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
ik kan daar nergens de temperatuur veranderen. heeft er niemand een solltek drv5 mobo dan kan hij effe zien hoe hij da moe doen want ik zie da ni staan

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Ik heb die soltek en om van die 75graden uitslaan probs af te komen moet je bios flashen!!

De fout van de standaard bios is dus dat je de temp niet kan veranderen, omdat hij gewoon koppig op 75graden intern staat (ook al zegt ie 90)

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg altijd de mekding kan bestand niet vinden of foutieve opdracht en ik heb beide bestanden op diskette gezet en A:\AWDFLASH 75DRV-12.BIN typ ik in

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Toen ik het voor de 1e 4x probeerde kreeg ik: Cannot find source file... Na met eynstein over dit probje aan de telefoon te hebben gehangen bleek dus dat ik ergens een typo had gemaakt :P

Oh en de daadwerkelijke naam is anders dan in het stappenplan... Dit is zoals ik hem downloade de naam:75dr5-12.bin,

dus in je je typt:
awdflash 75dr5-12.bin

Verwijderd

Topicstarter
zou het kunnen dat mijn floppy station niet onder a staat ?? want als ik a:\dir doe dan krijg ik bestanden die aan windows doen denken maar hoe verander ik in dow bv van a:\ naar b:\ ?? en onder wa staat mijn floppy dan ??

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

je maakt 2 diskettes aan:
1 je boot diskette (dat zijn die window achtige bestanden)
2 met het awdflash proggie en de bin file

je zet je comp uit; doet floppy erin;dan krijg je uiteindelijk de keuze met of zonder cdrom ondersteuning (kies zonder); dan kom in je dos terecht --> verwissel de diskettes, zodat de diskette nr. 2 in je station zit en dan saat er:
a:\
je typt: awdflash (NaamVanBinBestand.Bin) en dan moet ie het doen...

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

En??

(ja nu wil ik wel weten of het werkt :) )

Verwijderd

Topicstarter
kan het pas deze avond opnieuw teste :( ik zal u op dehoogte houden no panic

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

okidoki :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gedaan en hij zei dat het gelukt was maar nu start ik opnieuw op en even krijg ik het traditionele zwarte scherm en dan niets meer en beginnen de lichtjes van mijn dvd lezer en brander te knipperen maar ik kan niks meer doen want ik heb geen scherm meer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn bios geflashed en de temperatuur aangepast naar 90 maar hij blijft dit doen wat zou het nog kunnen zijn ??

Verwijderd

Topicstarter
please help me
Pagina: 1