169.254.x.x IP bij Chello

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 16:26
Af en toe valt Chello uit, en is ie met de Windows XP herstelfunctie ook niet meer werkend te krijgen. Ook het resetten van het modem (stekker d'r uit >:)) helpt dan niet. Na een tijdje (soms een dag, of een paar uur) werkt het ineens weer. Kennelijk heeft Windows XP moeite met het krijgen van een IP adres van de DHCP-server en omdat hij er geen krijgt 'verzint' hij maar iets. [zover was ik al] Maar, soms werkt het wel???

Netwerkkaart is nu USB, was eerst PCI maar dat wilde bij de installatie al niet werken, dus hebben die mannen d'r maar een USB-kabeltje aangehangen. Modem is toen ook vervangen geweest.

Toen Chello een keer werkte heb ik de gegevens 'statisch' gemaakt, dus IP, subnet enz. ingevuld. Dit werkte een paar dagen zonder fouten, maar toen het niet meer werkte en ik 'm op automatisch zette was het IP-adres veranderd! (Hij werkte op beide IP's dus...) Ik dacht dat ze beide begonnen met 69 maar dat weet ik niet zeker meer. De pc zit niet in een netwerk.

Wat kan het zijn? O ja, met ipconfig /release (vrijgeven dus) lukt ook niet.

Nederlander in België

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
dat is dacht ik een ip adres dat je krijgt als er geen dhcp server gevonden kan worden :)

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023

MDA

Heb je zone-alarm draaien? Deze fire wall kan soms DHCP verkeer ontregelen. Soms moet je dus even aangeven dat je de DHCP server in de locale zone staat.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28
Die 169.254 adressen zijn door Windows zelf verzonnen omdat 'ie geen DHCP server kan vinden (dit heet APIPA en schijnt zelfs in één of andere RFC gedocumenteerd te zijn). Vaak snapt 'ie dan niet dat 'ie opnieuw de DHCP server moet zoeken.

Wat dan meestal wel helpt is de NIC eerst deactiveren en daarna weer activeren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 30 juni 2002 10:48 schreef StevenK het volgende:
Die 169.254 adressen zijn door Windows zelf verzonnen omdat 'ie geen DHCP server kan vinden (dit heet APIPA en schijnt zelfs in één of andere RFC gedocumenteerd te zijn). Vaak snapt 'ie dan niet dat 'ie opnieuw de DHCP server moet zoeken.

Wat dan meestal wel helpt is de NIC eerst deactiveren en daarna weer activeren.
volgens mij is dit niet door de IETF maar door microsoft verzonnen.

zodat computers die allemaal niet via dhcp een ip adres krigjen, toch met elkaar kunnen lullen...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 30 juni 2002 11:15 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

volgens mij is dit niet door de IETF maar door microsoft verzonnen.

zodat computers die allemaal niet via dhcp een ip adres krigjen, toch met elkaar kunnen lullen...
als computers zon 169.254.x.x adres krijgen (omdat de DHCP server offline is) kunnen ze nog wel met elkaar praten,

tis overigens niet door MS verzonnen er is een RFC voor (3056 ?)

A wise man's life is based around fuck you

• SithWarrior
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

hmm volgens mij is het wel door MS bedacht, voor in 98 toen der tijd

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• PcDealer
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Ontopic:

Protocollen deinstalleren en opnieuw er in zetten. Als je Zonealarm heb draaien, deze in de laagste beveiligingsmodus zetten.

Anders Windows 2000 installeren ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 00:46

Nobby

Nuts!

Ik heb dat ook een keer gehad en heb dat opgelost door m'n ip eerst te releasen met "ipconfig /release" en dan te vernieuwen met "ipconfig /renew"

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Elektronicanet
Er draait geen Zonealarm. Windows XP moet er op blijven :Y). Is al een keer geformateerd trouwens.

Nederlander in België

• Elektronicanet
Op zondag 30 juni 2002 12:17 schreef DAlchemist het volgende:
Ik heb dat ook een keer gehad en heb dat opgelost door m'n ip eerst te releasen met "ipconfig /release" en dan te vernieuwen met "ipconfig /renew"
Dat werkt dus niet...

Nederlander in België

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
Of sjello is gewoon brak, of jij hebt een firewall geinstalleerd, of je netwerkkaart is brak.

Heb hier een statisch IP, werkt lekker. Netwerkje gebruikt wel DHCP, maar als mn server ff 10 minuten uit is voor onderhoud, zit het halve netwerk in het 169.xxx.xxx.xxx bereik (halve: de andere helft draait linux en behoudt z'n IP gewoon)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

I.p.v eerst release bij IPCONFIG, kun je meteen renew doen.

Elektronicanet:
Heb je de protocollen (TCP/IP) verwijderd en opnieuw toegevoegd?

Verwijderd

je IP adres staat in de brief die je ooit van chello
gehad hebt, tis een uniek IP adres en kan je dus
niet veranderen.
(Je moet dus niet XP gaan installeren zoals op de chello
site vermeld staat want dan heb je dat geouwe...r
dat je IP niet klopt)

• Elektronicanet
Ik weet dat het IP-adres vast is, maar ik weet 100% zeker dat het een keer veranderd is!!! Ik heb geformatteerd tussentijds dus die TCP/IP was er ook af ja...

Nederlander in België

• Elektronicanet
Firewall van XP staat wel aan, maar dat moet zeker kunnen.

Nederlander in België

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij is het IP-adres dynamisch. Daarom moet je de standaard instellingen ook laten staan:
Use DHCP-server
Automatically resolve IP-adress.

• Redje
  • Laatst online: 18-08 21:30
Als je niet kan renewen is het dus je XP firewall... de DHCP server kan dan niet communiceren met jouw pc.
Poorten voor DHCP zijn 67/68.

Als je niet weet hoe een firewall werkt blijf er dan vanaf, bespaart je een hoop zorgen ;)

Heb zelf ook Chello, XP en een firewall maar werkt prima mits je alles GOED configureerd :)

Verwijderd

kijk hier dan even of die IP adressen die jij
hebt kloppen, nl dat het UPC is en de plaats klopt

http://www.ripe.net/perl/whois

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 12:59 schreef PcDealer het volgende:
Volgens mij is het IP-adres dynamisch. Daarom moet je de standaard instellingen ook laten staan:
Use DHCP-server
Automatically resolve IP-adress.
elk chello ip adres is statische.
ik heb al vier jaar chello(a2000) en heb al jaren hetzelfde adres, maar ik zet op mijn server wel altijd auto ip uit en geef hem het ip statische.
ik denk in jouw geval dat de netwerkkaart en beetje brak is o.i.d.

chello ip zijn meestal 62.?.?.? of 24.?.?.?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Op zondag 30 juni 2002 13:13 schreef dutchtubby het volgende:

[..]

ik heb al vier jaar chello(a2000) en heb al jaren hetzelfde adres, maar ik zet op mijn server wel altijd auto ip uit en geef hem het ip statische.
Als de DHCP een tijd niet bereikt kan worden eventueel met ixpired lease, krijg je een nieuw IP. Het kan inderdaad zijn dat je maanden of jaren hetzelfde IP-nummer hebt. Maar het is daarom niet statisch.

• DynaMikeY
  • Laatst online: 18-08 10:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Op zondag 30 juni 2002 13:13 schreef dutchtubby het volgende:

[..]

chello ip zijn meestal 62.?.?.? of 24.?.?.?
Chello heeft geen statische IP's.

En dat jij toevallig 4 jaar dezelfde hebt, wil nog niet zeggen dat dat gelijk statisch is.

En dat jij 62.x.x.x en 24.x.x.x kent wil niet zeggen dat dat de enige range is van Chello. (/me denkt even aan 212.x.x.x en 213.x.x.x)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28
Op zondag 30 juni 2002 12:38 schreef PcDealer het volgende:
I.p.v eerst release bij IPCONFIG, kun je meteen renew doen.
Dus niet. Een renew gaat op zoek naar dezelfde DHCP server en dat werkt juist niet als je APIPA gebruikt.

Na een release gaat 'ie op zoek naar een willekeurige DHCP server.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

OK .. en nu weer allemaal ontopic!!!

<li> APIPA is een standaard voor als een client WEL op DHCP enabled staat, maar geen DHCP server kan vinden.

<li> Chello geeft zijn IP adressen uit dmv een DHCP server. JE verkregen IP keihard vastzetten is dus het domste wat je kunt doen. En als je dat wel doet, bezorg je anderen een hoop problemen (goh .. toch raar dat de lui die een keihard IP nemen dezelfde zijn die ook zo :r op de ISP's ).

<li> Probeer voor de zekerheid eens een andere NIC. Ik heb ook een keer een halfgare NIC gehad (stomtoevallig ook op een chello verbinding). Alles werkte goed, behalve dat mijn NIC een ACK haf voor het IP adres wattie gekregen had. bleef dus een DHCP offer loop op de DCHP server bij chello

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Op zondag 30 juni 2002 13:19 schreef DynaMikeY het volgende:

[..]

Chello heeft geen statische IP's.

En dat jij toevallig 4 jaar dezelfde hebt, wil nog niet zeggen dat dat gelijk statisch is.

En dat jij 62.x.x.x en 24.x.x.x kent wil niet zeggen dat dat de enige range is van Chello. (/me denkt even aan 212.x.x.x en 213.x.x.x)
In sommige regio's heeft CHELLO weldegelijk statische adressen. Het hangt van hun infra af.
Ikzelf heb zo'n statisch adres, en dat stond ook keurig in de brief van CHELLO, dus het is geen toeval dat ik al een aantal jaren hetzelfde ip adres heb ( in de 213.46 range).

Do as I say, don't do as I do.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 30 juni 2002 13:48 schreef Koffie het volgende:
<li> APIPA is een standaard voor als een client WEL op DHCP enabled staat, maar geen DHCP server kan vinden.
Wordt ook binnen UPNP gebruikt en heet in het algemeen AutoIP. Het is nooit een RFC geworden en inmiddels hebben lui van Microsoft en Apple het als een draft ingediend die nu bij revisie 5 is. Het heet Link-Local Addressing, en zal uiteindelijk denk ik toch een RFC worden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Op zondag 30 juni 2002 13:48 schreef Koffie het volgende:

<li> Chello geeft zijn IP adressen uit dmv een DHCP server. JE verkregen IP keihard vastzetten is dus het domste wat je kunt doen. En als je dat wel doet, bezorg je anderen een hoop problemen (goh .. toch raar dat de lui die een keihard IP nemen dezelfde zijn die ook zo :r op de ISP's ).
Dus niet zie mijn vorige reactie : er zijn regio's waar chello/upc statisch werken. Dat staat dan ook in de brief die je van ze hebt gekregen.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

[quote]Op zondag 30 juni 2002 13:48 schreef Koffie het volgende:
OK .. en nu weer allemaal ontopic!!!

lidmaatschap brief chello: uw IP adres IS: xxx.xxx.xx.xxx
wie is dan degene die het vast zet :?

oops sorry was net te laat.

• Elektronicanet
Hij werkt nu, het IP heb ik gechecked via Whois, daar staat het volgende:

inetnum: 62.194.0.0 - 62.195.255.255
remarks: auto-ncc: object was modified automatically at 20020603
remarks: auto-ncc: for details, contact billing@ripe.net
netname: NL-A2000-20001010
descr: UPC Netherlands
descr: Provider Local Registry
country: NL
admin-c: RIHU1-RIPE
tech-c: RIHU1-RIPE
status: ALLOCATED PA
mnt-by: RIPE-NCC-HM-MNT
remarks: auto-ncc: prev-mnt-lower: A2000-KTA-MNT
mnt-lower: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-routes: A2000-KTA-MNT
changed: hostmaster@ripe.net 20001010
changed: hostmaster@ripe.net 20010115
changed: lir-help@ripe.net 20011217
changed: hostmaster@ripe.net 20020419
changed: hostmaster@ripe.net 20020423
changed: hostmaster@ripe.net 20020603
source: RIPE

route: 62.194.0.0/15
descr: A2000 / Kabeltelevisie Amsterdam B.V.
origin: AS8209
remarks: ---------------------------------------------------
remarks: E-mail is the preferred contact method!
remarks: Please use one of the following addresses:
remarks: abuse@a2000.nl - for abuse notification
remarks: helpdesk@A2000.nl - Technical support for customers
remarks: hostmaster@a2000.com - For the hostmaster team
notify: hostmaster@A2000.com
mnt-by: A2000-KTA-MNT
changed: rhuisman@upc.nl 20010105

person: Richard Huisman
address: A2000 / Kabeltelevisie Amsterdam bv
address: Kabelweg 51
address: 1014 BA Amsterdam
address: The Netherlands
phone: +31 20 7707 313
fax-no: +31 20 7707 817
e-mail: hostmaster@A2000.com
nic-hdl: RIHU1-RIPE
remarks: E-mail is the preferred contact method!
remarks: Please use one of the following addresses:
remarks: abuse@a2000.nl - for abuse notification
remarks: helpdesk@A2000.nl - Technical support for customers
remarks: hostmaster@a2000.com - For the hostmaster team
notify: hostmaster@A2000.com
changed: R.Huisman@A2000.com 20000417

--------------------------------

Ik vind het wel vreemd, want hij gaat naar Amsterdam (ik woon in Veldhoven, en bij mij thuis geeft ie netjes Helmond aan (daar staan de servers). De pc waarover mijn vraag gaat staat in dezelfde straat, alleen de installatie is jonger.

Nederlander in België

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

Theuno

Da Devil Crew

De 62.194 en 62.195 reeks zijn reeksen van het oude A2000, maar zijn sinds de invoering van nieuwe modems (Motorola, op het Eurodocsis platform) landelijk toegevoegd omdat er in A'dam schijnbaar (?) over waren.

Deze ip's krijg je iig alleen maar met een motorola modem, waar je trouwens ook lekker naar toe kan surfen (192.168.100.1) om zijn stats uit te lezen.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Elektronicanet
ah bedankt! Het is inderdaad een Motorola modem, als ik me niet vergis zit er zelfs USB op...

Nederlander in België

Pagina: 1