Waterresevoir, wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:05
Ik ben een beetje in de war. Ik wil beginnen met waterkoeling maar heb geen eenduidig antwoord gekregen over het gebruik van een waterresevoir. Naast dat het makkelijk is voor bijvullen en ontluchten, lijkt het mij ook dat door een grotere hoeveelheid water, de temperatuur minder snel stijgt van je cpu omdat het meer volume moet verwarmen. Zo d8 ik dat hoe groter je resevoir is hoe moeilijker het voor de CPU is om het geheel te verwarmen en dus blijft hij koeler. ZIt ik er nu helemaal naast? en kan het resevoir klein blijven?

Verwijderd

Het duurt wel langer voordat je water dan warmer wordt maar op ten duur wordt het toch wel warm.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Makkelijker bijvullen

iStockphoto

Verwijderd

je hebt helemaal gelijk.. hoe groter de resevoir hoe kouder je cpu blijft. Dus liefst effe een waterresevoir in je tuin in graven van een kub ofzo dan heb je ook geen radiator meer nodig. Maar daar moet je wel de ruimte voor hebben natuurlijk

maar het is gewoon zo, hoe groter de volume van het water hoe langzamer de temperatuur zal stijgen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waterresevoir heeft 1 groot nadeel:

Er zit *VEEL* meer water in de buurt van je PC.

Als jij een 5liter tank water hebt, en leiding schiet los, dan pompt je pompje dus even je waterresevoir leeg, en dat is dan een boel water :)
Als je alles inline hebt kan het meevallen, dan is het maar een liter oid.
Daarnaast wordt transport makkelijker met een inline systeem, want dat resevoir moet je weer helemaal afgaan sluiten, wat je niet zoekt, of niet lukt, en dan moet je allemaal moeilijk gaan doen om te voorkomen dat je water morst (of je systeem leeg gooien)

* TheGhostInc zou voor een testfase wel een resevoir doen (gewoon een emmer), maar als definitieve oplossing is een inline systeem gewoon handiger (even klooien met vullen en er nooit meer aankomen)

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:52

Mex

Op zondag 30 juni 2002 09:55 schreef videodok het volgende:
Ik ben een beetje in de war. Ik wil beginnen met waterkoeling maar heb geen eenduidig antwoord gekregen over het gebruik van een waterresevoir. Naast dat het makkelijk is voor bijvullen en ontluchten, lijkt het mij ook dat door een grotere hoeveelheid water, de temperatuur minder snel stijgt van je cpu omdat het meer volume moet verwarmen. Zo d8 ik dat hoe groter je resevoir is hoe moeilijker het voor de CPU is om het geheel te verwarmen en dus blijft hij koeler. ZIt ik er nu helemaal naast? en kan het resevoir klein blijven?
Je zit er maar een klein beetje naast, je proc verwarmt het water echt heel erg snel. Mijn 3 liter is in ongeveer een kwartier op 'temperatuur'. Je kan je reservoir wel groter gaan maken, daarmee maak je de opwarm tijd van het water langer, maar veel meer schiet je er niet mee op. Wil je er echt profijt van hebben dan zul je een aquarium van 200 liter moeten hebben. Daarin zal het water wel afkoelen.

suc6!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:52

Mex

Op zondag 30 juni 2002 10:58 schreef TheGhostInc het volgende:

Als jij een 5liter tank water hebt, en leiding schiet los, dan pompt je pompje dus even je waterresevoir leeg, en dat is dan een boel water :)
Als je alles netjes met slangklemmen vast maakt dan kan zo'n slang met geen mogelijkheid los schieten. Dus daar hoef je het niet om te laten. Voordeel van een reservoir is ook dat het geluid van je pomp meteen gedempt word.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33

Daarnaast wordt transport makkelijker met een inline systeem, want dat resevoir moet je weer helemaal afgaan sluiten, wat je niet zoekt, of niet lukt, en dan moet je allemaal moeilijk gaan doen om te voorkomen dat je water morst (of je systeem leeg gooien)

* TheGhostInc zou voor een testfase wel een resevoir doen (gewoon een emmer), maar als definitieve oplossing is een inline systeem gewoon handiger (even klooien met vullen en er nooit meer aankomen)
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je nou 5 of 1 liter op je comp pompt, kapot gaat ie er zeker weten van. Maar als je het gewoon goed vastmaakt enzow dan heb je daar dus echt geen last van.

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:55

sKitZo

:)

Een reservoir neemt weer extra plek in als het nou binnen of buiten de kast wordt geplaatst :)

Verwijderd

Als je een EHEIM pomp hebt denk je zelfs niet meer aan een reservoir volgens mij :P

Ik ga ipv de Z4 rommel reservoir ook een EHEIM zetten en dan maar inline draaien met bovenaan een T-stukje . Alleen vraag ik me nu af of dat wel goe gaat want de rad komt ook bovenaan ...

Verwijderd

Wat je wel kunt doen als je een vijver hebt is ipv een pomp voor een fontein je watercooling gebruiken die gewoon vijverwater naar binnen pompt over je proc en dan weer naar buiten naar een fontein ofzo. Alleen heb je dan wel een mega filter nodig want het water is natuurlijk vrij goor.

• Chiron
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM

denk je..

ik heb een inline systeem met fill/bleed en moet toch zeker om de 2 weken de boel ff laten 'bleeden' vanwege alle luchtbellen die er op den duur in komen

binnenkort heb ik een reservoir

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Chiron
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op zondag 30 juni 2002 13:48 schreef Thorry het volgende:
Wat je wel kunt doen als je een vijver hebt is ipv een pomp voor een fontein je watercooling gebruiken die gewoon vijverwater naar binnen pompt over je proc en dan weer naar buiten naar een fontein ofzo. Alleen heb je dan wel een mega filter nodig want het water is natuurlijk vrij goor.
dat is nog een understatement.. denk dat in no time dat filter dichtzit of je leidingen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• videodok
  • Laatst online: 15-02 11:05
Bedankt voor de reacties, dat het water zo snel zou opwarmen had ik niet verwacht. Ik wilde alles buiten m'n kast plaatsen en desnoods 2 systemen en een versterker aansluiten op 1 "groot" koelsysteem. Maar ik heb geen idee van pompen die genoeg kracht en snelheid(liters/uur) kunnen leveren voor een dergelijk systeem. Nadeel is ook dat ik nooit m'n systeem mee kan nemen. Een grotere radiator is dus een betere oplossing dan een groter resevoir.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:42

AirX

Tweak Guru

mmm, id, heb nog een oude aquarium bak van 75 L, kan ik ook wel ens voor recevoir gebruiken :)

AirX

• XtremeChicken
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-11-2025

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

Kijk maar uit met al dat water voordat je kortsluiting krijgt 8-)

Core i5 14600K | Gigabyte B760 Gaming X DDR4 | 32GB DDR4 Kingston Fury | Asus RX 6750XT | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op zondag 30 juni 2002 18:05 schreef XtremeChicken het volgende:
Kijk maar uit met al dat water voordat je kortsluiting krijgt 8-)
met gedestileerd water zal dat nog wel meevallen :). Dat vergeten de meesten altijd.

specs

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Mmmz, ik heb men pomp zo geschakeld dat ie het water door men computer en radiator heen ZUIGT....

Dus als ie lekt zuigt ie valse lucht aan...

Maar da boeit niet want ik heb een PII die is niet zo warm, en er zit nog een passief koelertje bij :)

Edit: ja, natuurlijk ALLEMAAL zelfbouw... behalve het ruitenwisserpompje @ 5V :)

Electronics development

• PoweRoy
  • Laatst online: 11:11

PoweRoy

funky!

Op zondag 30 juni 2002 20:13 schreef 3lmowww het volgende:

[..]

Mmmz, ik heb men pomp zo geschakeld dat ie het water door men computer en radiator heen ZUIGT....

Dus als ie lekt zuigt ie valse lucht aan...

Maar da boeit niet want ik heb een PII die is niet zo warm, en er zit nog een passief koelertje bij :)

Edit: ja, natuurlijk ALLEMAAL zelfbouw... behalve het ruitenwisserpompje @ 5V :)
hoe laat je da ding dan zuigen :?

[This space is for rent]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 30 juni 2002 20:26 schreef PoweRoy het volgende:

[..]

Je moet de pomp zo zien:

[WATER] --> [POMP] --> [WATER]

Dan kan je natuurlijk kiezen of je je pc/cpu aan het begin zet, dan zuigt ie het er doorheeen, of erna, dan pompt ie het er doorheen.

Sim-pel :)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op zondag 30 juni 2002 16:18 schreef Ener-G het volgende:

[..]

denk je..

ik heb een inline systeem met fill/bleed en moet toch zeker om de 2 weken de boel ff laten 'bleeden' vanwege alle luchtbellen die er op den duur in komen

binnenkort heb ik een reservoir
Dat systeem had ik eerst ook. En ik heb 8 maanden gedraaid zonder dat ik er iets aan moest doen. Nu heb ik een reservoir en dat is gewoonweg veel makkelijker met vullen.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Op zondag 30 juni 2002 20:26 schreef PoweRoy het volgende:

[..]

ik heb het zo staan:

/reservoir-->koelblok-->radiator-->pomp\
\----------<----------<----------<----/

Electronics development

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 20:38 schreef Sick Nick het volgende:

[..]

Je moet de pomp zo zien:

[WATER] --> [POMP] --> [WATER]

Dan kan je natuurlijk kiezen of je je pc/cpu aan het begin zet, dan zuigt ie het er doorheeen, of erna, dan pompt ie het er doorheen.

Sim-pel :)
Is gewoon pompen, niks anders. Prik op welke plaats een gat zou ik zeggen.
Ruimte voor bv 2liter water en je zuigt er lucht bij dan wordt het volume groter.Dus waar blijft dat water??????
Juist ja op een plaats waar je het niet wil hebben.
Pagina: 1