Airconditioner ongeaard aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 12.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:35
Aangezien de topic over randaarde in OH werd dichtgegooid (met het advies om hier een nieuwe topic erover te openen), de volgende vraag:

Kan het kwaad om een airconditioner ongeaard aan te sluiten? Ik praat hier dus over een losse airco, die niets met computers te maken heeft.
Ik vraag dit omdat in de handleiding in vette letters gedrukt staat, dat het apparaat geaard aangesloten moet worden. Op m'n studenten zolderkamertje heb ik geen geaard stopcontact.
Toch maar aan het klussen gaan, en een geaard stopcontact proberen te regelen, of kan het niet zoveel kwaad?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik denk dat dat ding geaard moet zijn in verband met condens, stel je krijgt kortsluiting dan knalt dat ding niet uit elkaar maar gaat gewoon je aardlekschakelaar uit.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

het kan geen kwaad zolang het goed gaat...
Als er een klein dingetje fout gaat vloeit de stroom niet via de randaarde af maar via degene die hem bediend... That's you... En de aardlekschakelaar zat ook niet uitslaan :(
kan je niet ff een lelijke verlengkabel fixen naar een geaard stopcontact?

Wise enough to play the fool

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 16:40
Jup airco is een apparaat wat met water werkt

en die MOETEN geaard zijn

niet voor hun werking maar puur voor de veiligheid van de gebruiker

zoals daar zijn :

strijkijzers <<<< worden veel te vaak vergeten
vaatwassers
wasmachines
drogers
magnetrons
kookplaten
koffie zet apparaten
enz enz ...

Bijna onbegrijpelijk dat er in redelijk moderne huizen zo weinig geaarde stopcontacten zijn

Repareren doe je zo.

Verwijderd

idd, m'n ouders hebben een vrij nieuw huis gekocht, en nergens een geaard stopcontact te vinden. Moet zoiets niet tegenwoordig?
In mij 50 jarig studentenhok zit uiteraard geen aarding :)

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wat je kan doen is een stukje onbeschermde buis van de verwarming zoeken en dat aansluiten op de aarde van je stopcontact. In mijn studentenhuis hadden we dat ook, en het werkte redelijk goed. Want er zaten al een paar flinke zwarte plekken waar die contact maakte.

Verwijderd

heb je geen geaardstopcontact->gewoon effe maken. Mag officeel niet maar een cv-buizen zijn ook allemaal geaard. Kortom maak effe een geaard-stopcontact en verbind de aarde door middel van een snoer met je cv-buis.

Dit werkt goed en geeft ook geen problemen. Vroeger werden alle huizen nog geaard doormiddel van de waterleiding maar tegenwoordig kan en mag dit niet meer omdat steeds meer waterleidingen vervangen worden door plastic/pvc leidingen en die geleiden geen stroom

Deze manier gebruiken ook vele pc bezitters om hun pc te aarde. Net als je pc is ook het aarde van een airco zeer belangrijk.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 30 juni 2002 04:10 schreef Sine het volgende:
Bijna onbegrijpelijk dat er in redelijk moderne huizen zo weinig geaarde stopcontacten zijn
[offtopic]
Ik was gisteren in een nieuwbouwflat (1990 ongeveer) in Duitsland, en die had alleen maar geaarde stopcontacten.

Ik geloof trouwens dat 't tegenwoordig verplicht is geaarde stopcontacten te gebruiken in nieuwe huizen. Ze mogen ook niet meer laag bij de vloer hangen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 09:23 schreef Varienaja het volgende:

[..]

[offtopic]
Ik was gisteren in een nieuwbouwflat (1990 ongeveer) in Duitsland, en die had alleen maar geaarde stopcontacten.

Ik geloof trouwens dat 't tegenwoordig verplicht is geaarde stopcontacten te gebruiken in nieuwe huizen. Ze mogen ook niet meer laag bij de vloer hangen.
nee dit is niet zo hoor. Geaarde stopcontacten is zeker niet verplicht, en is ook niet overal nodig. Al moet ik toe geven dat het wel handiger zou zijn als je het overal hebt.

Verwijderd

Als je nou iets aard door middel van de verwarmingsbuis, levert dat dan geen gevaar op voor iemand anders, bijv. als iemand tegen de verwarming leunt?

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 09:52 schreef Emphelator het volgende:
Als je nou iets aard door middel van de verwarmingsbuis, levert dat dan geen gevaar op voor iemand anders, bijv. als iemand tegen de verwarming leunt?
Neeelectrisiteit zoekt altijd de weg van de minste weerstand, en dat is niet via een mens. :)

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 09:25 schreef kaasie het volgende:

[..]

nee dit is niet zo hoor. Geaarde stopcontacten is zeker niet verplicht, en is ook niet overal nodig. Al moet ik toe geven dat het wel handiger zou zijn als je het overal hebt.
dit is dus wel verplicht geworden in nieuwe huizen .
Nieuwe NEN 1010 norm .

Verwijderd

okey zou kunnen, tante heeft pas een huis laten bouwen. Is net 2 weken klaar maar daar zit ook niet overal geaarde stopcontacten hoor. Maar goed die heeft zelf een huis laten bouwen weet niet of dat nog uitmaakt?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij is dat tegenwoordig inderdaad niet automatisch meer verplicht. Net zoals met tegelvloeren, daar moest het vroeger altijd, maar nu ook niet meer per se.

Maar dat is een beetje off-topic, ff terug op de vraag: Ik zou dat ding zeker geaard aansluiten, het staat niet voor niks met dikke letters in de handleiding, het is voor je eigen veiligheid (en die van anderen) gewoon belangrijk.

• StanTheMan
Okay, bedankt, en lekker veel reacties..
Vanavond ga ik weer terug naar m'n kamer met het apparaat.
Ik denk dat ik toch maar een lange kabel naar de eerstvolgende geaarde contactdoos leg.. Alleen hoop ik wel dat het stopcontact dat ik in gedachten heb, ook daadwerkelijk geaard is. Anders zal ik het toch via de CV-leiding moeten doen, die toevallig onder het stopcontact door loopt.

Irritant dat ik geen geaarde stopcontacten heb.
M'n PC, waterkoker, Mini-oven zijn dus allemaal niet geaard..

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Kan het ook veel kwaad als je je pctje zoals ik niet geaard hebt? Als ik men case vast hou en daarna de verwarming(radiator) aanraak: ~dzik~ schokje....

• StanTheMan
Verdorie.. Ook geen randaarde waar ik had gedacht dat het er zou zitten..

Voorlopig wil ik even via de CV buizen doen, die lopen er toch vlakbij, iemand tips over hoe ik dit het beste kan doen?
Ik las in de andere topic dat er bij de doe-het-zelf zaak speciale attributen voor te koop waren, soort klem voor op de buis en iets voor naar de contactdoos, heeft iemand daar ervaring mee?
Pagina: 1