[voeding] hoe kun je die testen?

Pagina: 1
Acties:

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 20:07
Ik Heb sinds kort een nieuw systeem (zie specs onder), met een 300 WATT's antec PSU uit een antec sx1030 kast. nu was na 2 uur dienst mijn moederbord al kapot.

Nu vraag ik me af of dit aan een verkeerd functionerende PSU kan liggen? en zo ja wil ik de PSU dus graag testen. Weet iemand hoe ik dit zou kunnen doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt iedere draad doormeten en kijken of de voltages en alles verder normaal kloppen.

Verwijderd

Maar zo test je niet het aantal watt waarbij die dat doet lijkt me toch ook essentieel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 30 juni 2002 01:06 schreef BrainDamage het volgende:
Maar zo test je niet het aantal watt waarbij die dat doet lijkt me toch ook essentieel
lijkt me niet dat een mobo daarvan defect gaat. als dat kreng niet genoeg watts levert, zal het systeem waarschijnlijk gewooon uitvallen, denk niet dat hij echt dood zal gaan.

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 01:07 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

lijkt me niet dat een mobo daarvan defect gaat. als dat kreng niet genoeg watts levert, zal het systeem waarschijnlijk gewooon uitvallen, denk niet dat hij echt dood zal gaan.
Kan toch voor vrij veel storing zorgen. En beter goed getest als dat het kapot is gegaan omdat je het niet uitgebreid genoeg hebt getest omdat je te ongeduldig was. (wat n slagzin he :+)

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 20:07
mijn vraag is meer, met wat voor apparatuur kan ik dit meten? graag een specifieke benaming dan kan ik er vast wel aan komen ;)

• Sine
  • Laatst online: 14-08 11:07
Op zondag 30 juni 2002 02:53 schreef Exyge het volgende:
mijn vraag is meer, met wat voor apparatuur kan ik dit meten? graag een specifieke benaming dan kan ik er vast wel aan komen ;)
Niet zo moeilijk toch ???

men lope naar de auto en neme een paar flinke lampen uit het reserve lampen bakje

men hangen een behoorlijke last aan de 5V 12V en 3.3V

en dan maar meten met je multimeter of alle spanningen een beetje kloppen

wil je echt precies gaan meten (rimpel , spikes) heb je toch een scoopje nodig

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Je MoBo kan niet defect gaan van een te hoog vermogen want de voeding levert wat een MoBo vraagt (P=U x I en I= U/R )
R= de weerstand van je MoBo en als U goed is heb je verder geen probleem. Van een spanningsval van je voeding kan je bord niet kapot, hooguit gaan storen...

Check met een Universeelmeter is de spanningen van je voeding eens, zijn die goed ga hem dan belasten met je Mobo en meet de spanningen dan nog eens, blijven die gelijk is je voeding normaalgesproken goed.

Als je voeding plotselinge spanningspieken afgeeft kan dat je bord wel aardig mollen, maar dat is alleen met een recorder te meten. Een scoop is daar niet zo geschikt voor anders moet je die 24 uur in de gaten houden zonder bij wijze van spreken met je ogen te knipperen.

Igg suc6 ermee
Pagina: 1