Toon posts:

cd-rom speler op accu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoe krijg ik een cdrom speler op een accu???

ik heb hier een 12volts 1,2 ampere accu liggen lijkt emt leuk om daar die cd-rom speler op aan te sluiten

kan ik hem in een doos bouwen met een ouwe autoradio en op me werk gebuiken als draagbare autoradio

ik heb ooit geprobeerd om die voeding op de 2 12volt pinenn aan te sluiten amr dan doe hij nix

die 5 volt moet toch ook wat krijgen???

graag schematje (wordt dan wel super simpel)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 09:28

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

gewoon een 12V -> 5V trafo erbij gebruiken :?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zie ook het andere topic over cd-speler
Je hebt een voltageregelaar nodig, die van de 12V -> 5V maakt. In die andere thread staat een nummer die je bij je lokale electroboer kan halen

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
kan het niet op 1 12 volts accu met een weerstandje ofzo???

iemand had hem hier ook draagbaar gemaakt (was gellof ik met 1 accu)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 juni 2002 23:03 schreef PlaceR het volgende:
kan het niet op 1 12 volts accu met een weerstandje ofzo???

iemand had hem hier ook draagbaar gemaakt (was gellof ik met 1 accu)
och... je kan gebruik maken van een spanningsdeler (potmeter of 2 weerstanden) maar ik betijfwel of dat in deze situatie wel zo geweldig is...

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Op zaterdag 29 juni 2002 23:02 schreef wfvn het volgende:
gewoon een 12V -> 5V trafo erbij gebruiken :?
Een trafo op een accu gaat niet werken :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 juni 2002 23:12 schreef Tomaat het volgende:

[..]

Een trafo op een accu gaat niet werken :)
domdomdom.... |:( geen wisselspanning

nja, er zijn wel van die gevallen die op gelijkspanning werken en andere spanningen kunnen afgeven (maar die zijn al genoemd)

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jeg/images/5V.gif

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Denk niet dat je aan die 1,2A genoeg hebt, da's namelijk 1,2*12=14,4 Watt. Een cd-romspeler die hier toevallig voor me ligt heeft al 0,8*5+1,4*12=20,8 Watt nodig en dan heb je ook nog wat verlies door spanningsregulators etc..
Met een 2A accu maak je meer kans.

• Corn
  • Laatst online: 10:12

Corn

Raar jongetje

mja, ergens heel erg leuk dat schematje, maar vergeet niet dat er op die manier erg veel warmte vrij komt. Stel dat een cdrom op een piekmoment 1A op 5v gebruikt, dus bv als je net een cd er in gooit. 12-7=7. 7*1 is dus 7 watt aan warmte wat er vrijkomt. Zou ik niet proberen zonder een koellichaam

• Corn
  • Laatst online: 10:12

Corn

Raar jongetje

Op zaterdag 29 juni 2002 23:39 schreef TheLemon het volgende:
Denk niet dat je aan die 1,2A genoeg hebt, da's namelijk 1,2*12=14,4 Watt. Een cd-romspeler die hier toevallig voor me ligt heeft al 0,8*5+1,4*12=20,8 Watt nodig en dan heb je ook nog wat verlies door spanningsregulators etc..
Met een 2A accu maak je meer kans.
Maakt niet erg veel sense, want dat gaat enkel om de capaciteit van de accu. Komt er dus op neer dat hij een 1,2 Ah accu wil gebruiken. Die accu kan dus 1.2 ampere een uur lang leveren. In de praktijk hou je de daar 3 kwartier aan over. Dit zegt dus enkel iets over de tijdsduur, hoelang de speler zal werken.
Verder vindt ik het gehele idee niet erg een aanrader, omdat 12v ook gereguleerd hoort te zijn. Een 12v accu geeft altijd nog iets van 13,8 volt, 1.8 volt te veel. Je zou een 7812 kunnen gebruiken om dat probleem op te lossen, maar dan heb je weer het probleem dat wanneer de spanning van de accu onder de 13,5v duikt de hele speler stopt. Niet zo'n goed plan.
Ik heb in mijn speedboat een cdrom speler gebouwd (een hele oude 2x) Die alleen maar de 5v nodig heeft, en daar ook nog eens heel zuinig mee is. Een passief gekoeld p1 heatsinkje was meer dan genoeg om de warmte af te voeren
* Corn heeft gesproken
Pagina: 1