[NTFS] converteren naar FAT32

Pagina: 1
Acties:
  • 1.740 views sinds 30-01-2008

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hallo,
Verbazingwekkend genoeg niet in de search gevonden (sorry als ik niet goed gezocht heb), maar ik heb een probleem.
Ik heb 2 schijven, en in totaal 3 partities. De primary hd bestaat uit twee partitities. Beiden zijn nu NTFS geformatteerd. Ik wil nu graag de tweede partitie omzetten naar FAT32 (terug dus). Maar HOE? In WinXP kan het niet. Als ik met een bootflop opstart en doe fdisk dan kan je dus kiezen bij DELETE om een primary, een secondary of een logical drive weg te halen. Als ik de laatste optie kies (voor de betreffende partitie) zegt hij dat deze partitie geen logical space bevat. Als ik optie 2 kies zegt 'ie dat ik eerst de logische partitie moet verwijderen. MAAR DIE IS ER NIET!!?? Weet iemand een oplossing? (liever geen PM7-antwoord) :)

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14

star-saber

Ryzen

je zegt al geen pm-7 antwoord

en dat is volgens mij de enige oplossing.
pm kan het en voor zover ik weet geen enkel ander programma

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 20:42

RUFFNECK

Poentje

Ja ik denk toch alleen PM7. Op een site die ik tegenkwam gaven ze het volgende advies:
"But converting from FAT32 to NTFS is a one-way street. You can't go back without reinstalling Windows XP totally. Make sure you want to do it first."
Dus NTFS naar FAT32 is dus waarschijnlijk onmogelijk? :?

Uit de MS support site:
The conversion to NTFS is a one-way process. After you convert a drive or partition to NTFS, you cannot convert it back to FAT or FAT32. To restore the volume to the previous file system, you must reformat it as FAT or FAT32. This action erases all existing data including your programs and personal files. In this case, you must either restore your data from a backup, or reinstall your operating system and programs.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q307881

Wordt dus formatteren en opnieuw XP doen denk ik dus..

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:03

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

In Fdisk moet je een NON-dos partitie wissen.
en dan kun je een nieuwe Fat32 maken.
Je verliest wel je data.

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 22:06 schreef Vae Victis het volgende:
In Fdisk moet je een NON-dos partitie wissen.
en dan kun je een nieuwe Fat32 maken.
Je verliest wel je data.
Heb ik ook al geprobeerd. De data die erop staat mag eraf, dat doet niet terzake.
Maar het gekke is dus dat volgens FDisk in elk geval:

- het GEEN non-dos partitie is
- het GEEN lege extended partitie is
- het GEEN primary partitie is
- het GEEN logical partitie bevat
- het WEL een logical partitie bevat

(inderdaad, die laatste twee zijn wazig he?)

Ik snap 't echt niet. En ik heb geen PM7 en ik heb eigenlijk niet zoveel trek om een pakket te kopen (ik heb het nog niet eens over warez) voor 1 zo'n schlemielige convert-actie. Dit moet toch gewoon kunnen? ;?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-03 23:38
Met PM7 werkt het perfect, heb het al heel vaak gedaan. Wat is nou het probleem dat je geen PM7 wilt gebruiken :? :? :? Naar mijn idee is dat ook de enige oplossing

Verwijderd

en een gewone format ?? is dit te simpel of gaat dat ook niet :?
bv:
format c: /FS:FAT32

en het klopt dat er geen weg trug is van NTFS naar FAT32 zonder gegevensverlies

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 juni 2002 21:55 schreef ThePriest het volgende:
Hallo,
Verbazingwekkend genoeg niet in de search gevonden (sorry als ik niet goed gezocht heb
Wil je zeggen dat hier niets bij staat? [search=ntfs converteren naar fat32]
kortom... gewoon gezocht op je topictitel :?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

welke fdisk versie heb je het over eigenlijk?

MS' fdisk is nou niet de meest intelligente diskeditor on the face of this planet...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je moet met FDISK gewoon alle partities of de partitie die je wil formatteren als FAT32 verwijderen. 't is even uitzoeken hoe het moet. Maar het werkt weet ik uit eigen ervaring. Hoe, kan ik zo niet uitleggen..... 'k moet het zien om te weten hoe het werkt.... Daarna gewoon fotmatteren met FDISK.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-03 23:38
Op zaterdag 29 juni 2002 22:46 schreef Yakko het volgende:
en een gewone format ?? is dit te simpel of gaat dat ook niet :?
bv:
format c: /FS:FAT32

en het klopt dat er geen weg trug is van NTFS naar FAT32 zonder gegevensverlies
nee, met pm7 is het mogelijk

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 22:57 schreef robbertkrebbers het volgende:
Heb het net in andere threads ook gelezen ... das heel goed om weten :7

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 29 juni 2002 22:42 schreef ThePriest het volgende:
Maar het gekke is dus dat volgens FDisk in elk geval:

- het GEEN non-dos partitie is
- het GEEN lege extended partitie is
- het GEEN primary partitie is
- het GEEN logical partitie bevat
- het WEL een logical partitie bevat
Kijk in disk management hoe je partitieverdeling is, win9x-fdisk snapt geen hol van tijdens NTsetup gecreeerde NTFS extended partities heb ik al vaker gemerkt..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 23:04 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Kijk in disk management hoe je partitieverdeling is, win9x-fdisk snapt geen hol van tijdens NTsetup gecreeerde NTFS extended partities heb ik al vaker gemerkt..
Thnx! Je had helemaal gelijk. De oplossing was dus het weggooien van de logical drive en partitie in Disk Management. Vervolgens onder DOS die drive Fdisken en Formatteren. Heerlijk, back at the good ol' FAT. :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mjah.. whatever makes you happy :P
(ntfs vind ik wat prettiger toch..tenzij je die data onder linux wilt kunnen bewerken ;) )

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Op zondag 30 juni 2002 00:48 schreef ThePriest het volgende:

[..]

Thnx! Je had helemaal gelijk. De oplossing was dus het weggooien van de logical drive en partitie in Disk Management. Vervolgens onder DOS die drive Fdisken en Formatteren. Heerlijk, back at the good ol' FAT. :)
Partities onder XP verwijderen en dan onder DOS fdisken en formateren?? Is dat niet een beetje een omweg??

DiskManagement -> Rechtsklik partitie die je wilt formateren -> Format -> FileSystem op FAT32 zetten en Quickformat uitzetten. En klaar..

Je kan je Quickformat wel aanzetten, maar dan kan alleen WinXP hem lezen, en dos niet.. ook leuk als je dat een keer meemaakt; heb je FAT32 (Quick format na partitiechange) kan je hem nog niet onder W9x en DOS lezen..

[edit]
Typo's

Pvouput live

Verwijderd

Windows 98 SE kan wel FAT32 onder dos lezen geloof ik. Maar waarom begin je dan ook aan NTFS, zoveel heb je er nou ook weer niet aan en als je pc naar de fuck is dan kan je niet meer bij je gegevens. Gewoon FAT 32 houden hoor. Voor Linux is er trouwens een driver die NTFS kan lezen hoor, voor Dos en Windows ook maar dat kost geld.

Maar gewoon ff al je gegevens op een cd'tje of andere partitie zetten, fatsoenlijk (er zijn er genoeg gratis) partitie progje pakken, NTFS weggooien, FAT 32 maken en kopieren, lijkt me geen probleem dus.

NTFS -> Don't do it!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op zondag 30 juni 2002 01:31 schreef Krypt het volgende:

[..]

Partities onder XP verwijderen en dan onder DOS fdisken en formateren?? Is dat niet een beetje een omweg??

DiskManagement -> Rechtsklik partitie die je wilt formateren -> Format -> FileSystem op FAT32 zetten en Quickformat uitzetten. En klaar..

Je kan je Quickformat wel aanzetten, maar dan kan alleen WinXP hem lezen, en dos niet.. ook leuk als je dat een keer meemaakt; heb je FAT32 (Quick format na partitiechange) kan je hem nog niet onder W9x en DOS lezen..

[edit]
Typo's
Nee dat kan dus niet. FAT32 kun je nergens kiezen (althans niet in mijn Engelse WinXP Pro). Niet in diskmanagement, niet in Format, niet onder de command prompt. Of ik kijk niet goed, maar ik kon 't toch echt nergens vinden. Nou ja, ik ben weer blij in elk geval. :7

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 30 juni 2002 01:35 schreef Thorry het volgende:
Windows 98 SE kan wel FAT32 onder dos lezen geloof ik.
Zou niet best zijn als dat niet zo was :+
NTFS -> Don't do it!
Ik zou niet weten waarom niet..

NTFS is wat data-recovery betreft moeilijker, maar daar hebben we backup-tapes en roaming userprofiles voor.
FAT32 vind het niet echt fijn als je de stroom er in één keer afropt, NTFS heeft tenminste journaling zodat je een veel kleinere kans hebt op data-corruptie.
Tel daarbij op dat FAT32 op geen enkele wijze iets met gebruikersrechten kan (hoe vaak ik hier niet over vervelende broertjes/zusjes die "per ongeluk" data del'len lees) en zo insecure als de neten is (al die mensen met een FTP server op FAT32 : probeer eens een echt goed werkende ACL op te zetten >:) en niet op share nivo, want dat is lang niet afdoende), dan lijkt mij de keuze, zeker met een multi-user win2k of XP systeem, vrij eenvoudig.
Op zondag 30 juni 2002 02:07 schreef ThePriest het volgende:

[..]

Nee dat kan dus niet. FAT32 kun je nergens kiezen (althans niet in mijn Engelse WinXP Pro). Niet in diskmanagement, niet in Format, niet onder de command prompt. Of ik kijk niet goed, maar ik kon 't toch echt nergens vinden.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/laptop/Clipboard01.jpg

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Ooookay, dat is raar, want ziehier. Om het voorbeeld helemaal duidelijk te maken, de screenshot gaat dus over de drive die ondertussen al FAT32 is. Als ik een andere partitie pak die al wel NTFS is kan ik ook alleen NTFS kiezen.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/temp/raar.jpg

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

mutsje

Certified Prutser

met andere woorden de boel is behoorlijk fucked up.
raad aan de schijf te verwijderen en opnieuw aan te maken.
als je er nog bij kan draai backup ervan. verwijder dan de partitie en maak em opnieuw aan.

cheers

Verwijderd

Je kan het ook als volgt doen boot cd windows xp er instoppen naar het blauwe scherm gaan en dan w8 totdat je de formateer functie krijgt
nadat je hem geformateerd hebt druk je de pc uit.

En geformateerd.

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 19:25
Bericht is meer dan 4 weken oud!

Oftewel, bijna 5 jaar :P

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:z huh? oh.

Ouwe koeien in sloten moet je lekker daar laten liggen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.