Dood Abit SA6R ?

Pagina: 1
Acties:

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Heej lui,

Ik heb een Abit SA6R gekocht van iemand waarvan ik wist dat er iets niet in orde was.

Het bord was iclusief P3 800, Koeler en een Dimmetje en een 250 Watt ATX voeding.

Hij heeft er ongeveer een jaar mee gewerkt en opeens moest het weg, want het werkte niet meer fatsoenlijk. Nou had iemand anders het al eens getest en meegenomen en zijn vermoeden was de bios. Nu heb ik me erover ontfermd en ik kom er niet uit.

ER zit zelfs een onboard VGA op.

Wat is er aan de hand:

Bord op werkbank gelegd en in Dimmslot 1 zit een 64 Mb pc100 testdimm
In de socket zit een Socket 370 CPU: P3 800 is dat.
Koeler zit erop.

En een externe VGA in de AGP gleuf geschoven.
Op de Reset zit op dit moment een jumper om deze te verbinden en op de Power On zit een connector met 2 draadjes om aan te switchen. En een speaker aangesloten.

Na het aansluiten van ATX gaat netjes het ledje branden van de spanning op het bord.

Als ik vervolgens verbinding maak met de draadjes van power on gaat het bord aan en de Fan op de cpu draaien. Alles lijkt dus mooi en wel.

Echter geen BEEP.

Batterij eruit gehaald.. cmos jumper gecleared. 2 uur gewacht. same shit.

Dimm in andere bank. geen respons. geen P.O.S.T. beep.

Dimm uit bord.. geen error beep
Cpu eraf geen error beep
Vga eruit (onboard zit er nog in uiteraard) geen error beep

De onboard zou auto-detect zijn of ie wel of niet aan moet gaan, zodra er een externe inzit zou het moeten omschakelen. echter die collega had ook een externe kaart. (is dat wel zo dat het automatisch werkt ?? )

De bios is nu voor 10 euro geflashed in Duitsland.
Erin geplaatst en zelfde probleem.

Iemand die mij hiermee kan helpen ? Ik weet dat 54 euro voor Bord + Processor + Koeler + Geheugen 64 Mb pc100 Dimm en 250 Watt ATX niet duur is, maar als het niet werkt is dat nog steeds klote.

Thanks alvast alleen al voor het lezen van deze lap tekst.

Freelance tweaker

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Probeer eens een andere cpu. T lijkt er een beetje op dat die dood is.

Suc7

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Kan uiteraard... heb er alleen even geen Socket model bij de hand. Mijn pa heeft een Slot 1 P3 500.

Misschien is het mobo wel dood, maar ik vind het zo duf dat alles wel gewoon aangaat en reageert op de schakelaar.

Freelance tweaker

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 19:05
Een jumper op de reset aansluiting??

Heb je die er al eens afgehaald. Wanneer je er een jumper op hebt zitten, blijft hij resetten.

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 21:26

Chop2000

Vroem

idd, maar ik denk toch echt dat je cpu kapot is... je kan gewoon je atx voeding aansluiten en met een schroevendraaien even power pinnetjes verbinden, dan ga hij ook aan, en er mogen geen jumpers op die aansluitingen voor ledjes en knopjes zitten.

niks

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 18:44 schreef D-Devil het volgende:
Heej lui,.....enz...
Heej D-Devil,

Je hebt mij gemaild naar aanleiding van de SA6R die ik te koop heb/had. Ik kan je sinds gisteren melden dat ik precies hetzelfde probleem heb..... :(

Af en toe had ik wat problemen met booten, ik zette dan de PC aan maar kreeg geen POST beep en mijn monitor sprong niet uit zijn standby stand. Op het moment dat ik de stekker uit de voeding trok en deze weer terug stopte dan startte hij weer goed op (soms bleef hij wel eens hangen op de desktop, maar ik dacht dat dit te maken had met een brakke Windows XP installatie).

Omdat het wat regelmatiger voor begon te komen was ik aan het overwegen om Windows in zijn geheel opnieuw te installeren, echter begonnen van de week de problemen een wat hardnekkigere vorm aan te nemen.....

Ik heb toen alles uit mijn PC verwijderd zodat er ook daadwerkelijk niets meer inzat (op de cpu, een 256MB geheugenreepje en de monitor op de onboard VGA na natuurlijk).

Precies dezelfde problemen....voeding vervangen met een voeding die ik voor een tweede PC gebruik, probleem niet verholpen. Van iemand anders ander geheugen geprobeerd + cpu, geen oplossing. Het is zelfs nu zover dat hij helemaal niet meer POST met beep, het mobo krijgt wel spanning maar doet gewoon niets meer. CMOS clearen helpt niet en ook de spanning verwijderen en er weer terug opzetten maakt niet meer uit....ik denk gewoon dat hij RIP is :(

Ik kreeg wel eens de melding dat de CPU unworkable was en had goeie hoop dat het daadwerkelijk de processor was, maar niets is minder waar...je mobo is denk ik gewoon naar de eeuwige jachtvelden....mijn medeleven ;)

Verwijderd

Probeer voor de gein eens het stekkertje van het pc-speakertje om te draaien

Verwijderd

Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat dat weinig verschil uitmaakt omdat deze nog nooit is gewijzigd. Kan het sowieso wel even proberen, alles ligt nu toch open en bloot....

Verwijderd

Heeft dus niets geholpen (wat ik al vermoedde). heb van de week een nieuwe SA6-R gekocht en die werkt wel gewoon weer. Bleek overigens ook dat mijn videokaart naar de eeuwige jachtvelden was, heb toen deze ook maar gelijk vervangen...
Pagina: 1