Toon posts:

Overdruk of onderdruk?

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat laats ff te denken (meestal fout idee, maar ja ik had neits te doen) en vond het een beetje raar dat iedereen hier altijd meldt dat méér outtake dan intake (dus ONDERdruk) beter is in een case.
Maar dan zijn er toch minder luchtmoleculen aanwezig om warmte aan af te dragen? Is het niet juist zo dat je bij meer intake dan outtake (er moet natuurlijk wel genoeg outtake zijn om de opgewarmde lucht af te koelen) en dus overdruk betere koeling hebt?

Zoals ik al zei denk ik vaak wat krom, dus hak maar neer deze theorie, maar ik vind hem toch wel logisch klinken...

Verwijderd

Je zegt dat, wanneer er meer intake is dan outtake, er meer molekulen zijn om de warmte aan af te dragen. Dat klopt.....probleem is alleen dat ja deze warme lucht ook weer volledig kwijt moet, omdat je anders met warme lucht in je kast blijft zitten; de warme lucht hoopt zich dan op enz enz. Daarom moet je outtake minstens zo hoog zijn, om de opgewarmde intake- air te verwijderen uit je kast.

Conclusie: je outtake moet minstens even hoog zijn als je intake. Wannewer de outtake groter is, onderdruk dus, is dit niet erg.

Verwijderd

mooi gezegt :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:18
en er zijn altijd evenveel moleculen aanwezig, omdat een daadwerkelijk drukverschil tussen binnen en buiten de kast nogal moeilijk is :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

ik heb een tijd terug dezelfde discussie gehad met een van de mods hier,

de een zij onderdruk en de ander overdruk.

zelf ben ik van menig dat overdruk bezig is, zodat er dus meer moleculen zijn waaraan je heatsink de warmte kan afdragen.
maarja asl je precies wilt weten hoevele het scheelt dat komt de temp verschil met tussen overdruk en onderdruk niet op meer uit dan enkele 100ste van een graad.

we kwamen op het einde trouwens tot de conclusie dat het niet uitmaakt of je onderdruk hebt of overdruk,
het gaat erom dat je "airflow zo goed mogenlijk is" dat maakt het meeste temp verschil!

Verwijderd

Nou er zit wel wat in alleen is het zo dat bij het opwarmen van lucht de moleculen verder uit elkaar gaan waardoor dus al een overdruk gecreert wordt, als je dan ook nog eens extra lucht erin pompt (wat via fans niet mogelijk is omdat de lucht niet tegen wordt gehouden door een fan, waardoor overdruk bijna niet te krijgen is) dan kan de lucht zijn warmte niet meer kwijt want dan is de druk al te hoog.

Verwijderd

volgens mij is dat druk verschil zo minimaal dat het niet te meten valt. het gaat erom of je een goed door stroming hebt. dus de in en uit voor moeten ongeveer gelijkzijn.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Met fans heb je zoiezo al een overdruk of onderdruk anders zou er geen luchtstroom zijn.

Die overdruk of onderdruk is natuurlijk maar heel gering.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Scatman_II

R9500 Pro >:)

ik zou zeggen dat precies in evenwicht het beste is...

maarja, wie ben ik >:)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zaterdag 29 juni 2002 21:28 schreef Scatman_II het volgende:
maarja, wie ben ik >:)
Scatman_II zo te zien :P

maar...ik heb wat zitten rotzooien, en hier werkt overdruk toch net iets lekkerder, blijft wat koeler, en die lucht wordt toch wel door alle gaten eruit geperst...das het nadeel van onderdruk...dat ding gaat ook stof aanzuigen lijkt me? :)

• Scatman_II
  • Nu online

Scatman_II

Op zaterdag 29 juni 2002 21:30 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Scatman_II zo te zien :P

maar...ik heb wat zitten rotzooien, en hier werkt overdruk toch net iets lekkerder, blijft wat koeler, en die lucht wordt toch wel door alle gaten eruit geperst...das het nadeel van onderdruk...dat ding gaat ook stof aanzuigen lijkt me? :)
LOL ;) maargoed

Ik ben een van de gelukkigen die binnenkort nog zo'n mooie 172mm fan in z'n bus gaat krijgen, en die wou ik eigelijk over m'n mobo heen laten blazen...
En nou weet ik wel zeker dat dat ding voor grote overdruk gaat zorgen >:)

Verwijderd

Nou je kan bijna geen druk verschil krijgen aangezien er overal gaten in je pc zitten, het verschil is dus echt minimaal en is niet te onderscheiden van drukverschillen door tempratuurverschillen. Dat jij overdruk beter vind heet waarschijnlijk te maken met de airflow en dus helemaal niks met de druk in je kast. Het is wel zo dat als je een dichte kast hebt en het wordt dus warm in je kast dat dan de druk in de kast hoger wordt waardoor je fan het wat lastig krijgt maar dat is dan ook het enigste want met fan's kan je niet echt een drukverschil maken.

• Scatman_II
  • Nu online

Scatman_II

Op zondag 30 juni 2002 00:06 schreef Thorry het volgende:
Nou je kan bijna geen druk verschil krijgen aangezien er overal gaten in je pc zitten, het verschil is dus echt minimaal en is niet te onderscheiden van drukverschillen door tempratuurverschillen. Dat jij overdruk beter vind heet waarschijnlijk te maken met de airflow en dus helemaal niks met de druk in je kast. Het is wel zo dat als je een dichte kast hebt en het wordt dus warm in je kast dat dan de druk in de kast hoger wordt waardoor je fan het wat lastig krijgt maar dat is dan ook het enigste want met fan's kan je niet echt een drukverschil maken.
Idd...

Er was laatst zo'n topic waarin iemand bang was 1 extra fan voorin te hebben omdat z'n hardware dan misschien wel zou kunnen beschadigen...
Ik zou zeggen: een extra fan erin is altijd beter :)
(tenzij je em natuurlijk tegen alle airflow in laat blazen, maargoed :P )

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 19:55 schreef bobo1on1 het volgende:
Met fans heb je zoiezo al een overdruk of onderdruk anders zou er geen luchtstroom zijn.

Die overdruk of onderdruk is natuurlijk maar heel gering.
Je kan het beter zien als eensoort kettingreactie. Als een fan een lucht molecuultje in je kast pomp zit er dus een molecuultje minder aan de buitenkant van je fan. Aan de binnenkant zit er eentje meer. Alle moleculen in je kast schuiven dan zeg maar een plaatsje op zodat er aan het einde weer eentje uitgaat. Dit gebeurd daarna ook in je kame zodat dat lege plaatsje die door je fan is gemaakt weer wordt opgevuld. Hierdoor ontstaat er dus een luchtstroom. Het waait dan dus in je kast en ook buiten je kast, alleen merk je het buiten je kast niet omdat die ruimte veel groter is. Datzelfde gebeurt als je een molecuultje uit je kast haalt.

Er ontstaat dus wel een klein drukverschilletje maar als dat merk je echt niet in de temp in je proc (tenzij je in duizendste graden kan meten :) ). Het is veel belangrijker dat de lucht er van boven uit gaat en vanonder in!-

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 13:07 schreef Appelmeloen het volgende:

Het is veel belangrijker dat de lucht er van boven uit gaat en vanonder in!-
oftewel:

dat je je warme lucht zo snel en efficient mogenlijk de last uit krijgt.
en natuurlijk een boel koele lucht je kast in.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 12:57

Stoney3K

Flatsehats!

't is wel zo dat je met een onderdruk de nodige kilo's stof naar binnen zuigt door alle spleten en gaten en kieren enzo... daarom heb ik liever een overdruk...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Op zaterdag 29 juni 2002 17:09 schreef Penaa het volgende:
Je zegt dat, wanneer er meer intake is dan outtake, er meer molekulen zijn om de warmte aan af te dragen. Dat klopt.....probleem is alleen dat ja deze warme lucht ook weer volledig kwijt moet, omdat je anders met warme lucht in je kast blijft zitten; de warme lucht hoopt zich dan op enz enz. Daarom moet je outtake minstens zo hoog zijn, om de opgewarmde intake- air te verwijderen uit je kast.

Conclusie: je outtake moet minstens even hoog zijn als je intake. Wannewer de outtake groter is, onderdruk dus, is dit niet erg.
leuk maar klopt geen drol van. Als jij meer intak hebt en dus overdruk krijg je veelal last van ongecontroleerde luchtstromen die lucht onsnapt wel ergens, maar waar. Als je meer outtake hebt heb je hetzelfe probleem maar dan andersom, hoewel dit probleem beter te controleren is.

if broken it is, fix it you should

Pagina: 1