Toon posts:

Input/output error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag krijg ik bij bijna elk command op mijn Debian potato rewter de error Input/output error
bv:
stuartje:~# w
su: /usr/bin/w: Input/output error

Hoe komt dit? Is mijn HDD kapot zoals iemand me zei. Of moet ik het probleem softwarematig gaan zoeken? Of is er een kabel halflosgekomen in mijn rewter?
:? :? :?

Verwijderd

zet er maar een nieuwe hd in, zal het vast en zeker over zijn

Verwijderd

Topicstarter
Hoe maak ik een backup van alles en zet ik dat op die nieuwe HDD en zorg ik er ook nog eens voor dat die kan booten?

edit:
Ik moet er wel bijvertellen dat ze de laatste dagen problemen had om te booten, het bios zag ze soms niet en nu draait ze op volle toeren terwijl er nix bezig is en het op het scherm vliegen de errors voorbij!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 29 juni 2002 16:43 schreef stuartje het volgende:
Hoe maak ik een backup van alles en zet ik dat op die nieuwe HDD en zorg ik er ook nog eens voor dat die kan booten?
Met dd moet dat wel lukken. En anders met dd_rescue. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 16:59 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Met dd moet dat wel lukken. En anders met dd_rescue. Succes!
Kun je mij de volledige methode om alles op een backup schijf te zetten, dus niet de nieuwe schijf, eens vlug uitleggen want mijn schijf heeft maar een paar uur meer te leven

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:41
dd if=/dev/halfgare-hd of=/mnt/werkende-hd-met-genoeg-ruimte/diskbackup

dan leggen we straks wel uit hoe je daar de data weer uit krijgt :P

Als er meerdere partities op de HD staan, kun je het misschien beter per partitie doen (dus /dev/halfgare-partitie ipv halfgare-hd :) ) - je kunt die files later gewoon mounten en er uit terug kopieeren wat je wilde bewaren. Of je kunt ze gewoon in hun geheel terugzetten met 'dd if=/mnt/werkende-hd/diskbackup of=/dev/nieuwe-hd'. Hoewel ik dat zelf liever niet zou doen - als de nieuwe partities even groot zijn zou het wel moeten gaan enzo, maar toch zou ik liever op een nieuwe HD gewoon opnieuw installen en daarna m'n belangrijke files terugzetten.

N.B. Pas ontzettend op met het 'dd' commando, het is zwaar link (je kunt er in een klap harddisks compleet mee wipen e.d.)

Verwijderd

Topicstarter
Het is al te laat, ik kan mijn secundairy HDD niet meer mounten! Ik zal gewoon proberen de belangrijkste dingen op mijn andere pc te zetten.

edit:
Ook dat mag ik vergeten, ftp werkt niet meer en zelfs pico niet meer! Gelukkig stond er niet veel meer dan gewoon enkele scriptjes op

Verwijderd

Heb je geen readonly gemount fs ? Dat zou een aantal dingen verklaren...

post nr 3k

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 17:27 schreef janjanjansen het volgende:
Heb je geen readonly gemount fs ? Dat zou een aantal dingen verklaren...

post nr 3k
Neen, vanmorgen werkte alles nog perfect

Verwijderd

Dat kan 'vanzelf' gebeuren. Kijk eens met cat /proc/mounts of je fs inderdaad wel rw gemount is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 17:37 schreef janjanjansen het volgende:
Dat kan 'vanzelf' gebeuren. Kijk eens met cat /proc/mounts of je fs inderdaad wel rw gemount is.
stuartje:~# cat /proc/mounts
/dev/root / ext2 rw 0 0
proc /proc proc rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw 0 0
/dev/hda5 /var ext2 rw 0 0
/dev/hda6 /home ext2 rw 0 0
/dev/hda3 /boot ext2 rw 0 0

cat werkt wel nog dus kan ik daarmee mijn scriptjes
backuppen

edit:
Babaaj cat :(
Pagina: 1