Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd zitten plannen voor mijn nieuwe killer van een Intel bak :)
Op dit moment zit de config zo (korte opsomming) :
-Intel PIV 2.26 Ghz (533Mhz FSB)
-Asus p4t533-c
-512MB PC1066 RDRAM (Kingston of Samsung)
-Leadtek GF4 Ti4400

Owkay waar ik me nu zorgen over maak is dit :
een PC1066 RIMM systeem is het snelste wat er momenteel is, ok. Maar de performance van bijvoorbeeld een ouder PC800 systeem met 400Mhz FSB is zoveel slechter nog niet, maar ik bespaar er wel ongeveer 200EUR mee.
Of bijvoorbeeld een PC2700 DDR-Ram systeem is ook niet HEEL veel trager, maar wel een stuk goedkoper. Wat denken jullie, is PC1066 de EURO's waard?

Greets van een IT-freak die moeilijk kan beslissen *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
wat ga je met je systeem doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mengeling van een alledaags workstation (gewoon Win2000,PSP,internet,VB,Java,perl,bleh bleh), dual-boot met Debian (Woody), en natuurlijk de vetste games.
In de soort van Unreal2 / Doom III hopelijk / RtCw / ...
Ik kom nu van een PIII 450 @ 559.
Oh ja de besparing van PC800 ipv PC1066 is zelfs rond de 250+ EUR! (en het Abit TH7-II bord heeft zijn waarde al bewezen!)
En van DDR weet ik niet , maar zal ook wel rond die klasse liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
als je de vetste games gaat doen is meer geheugenbandbreedte nooit weg.
en zware applicaties zullen er ook geen nee tegen zeggen =)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55
Dit is iets wat je zélf moet beslissen; ik kan wel zeggen dat het 't niet waard is maar een ander zegt net zo hard dat het 't wél waard is (en in feite heeft geen van beiden volledig gelijk) Je hebt blijkbaar goed gekeken naar de performance verschillen van de diverse oplossingen, dan aan jou de lastige taak te bepalen of die paar procenten ook € 200,- extra waard zijn. Ik geef je dit te denken, zijn er nog extra features die je voor die € 200,- kan kopen die meer praktisch nut hebben voor jou? (grotere/snellere disk, meer ram, grotere/betere monitor o.i.d.)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Als je het kunt betalen zou ik het doen. De Pentium 4 is "gemaakt" voor RDRAM. Ik heb vorig jaar gekozen voor het toen dure PC800 Rambus geheugen, en ik sta nog steeds achter die keuze.
Ik raad je aan om op dit moment nog geen belachelijk grote hoeveelheid geheugen te kopen, later wat bijzetten is goedkoper.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt gelijk, het IS een keuze die totaal subjectief is, maar ik dacht dat het geen kwaad kon om eens met de mannen van tweakers te praten omdat jullie tenminste weten waarover ik spreek :)
Probeer aan men vader maar eens het verschil tussen DDR-Ram & RDRAM uit te leggen ! :r
HDD zal een 800JB zijn van WesternDigital (8MB buffer) en de display die knappe 17" van iiyama (704UCT).
Ik denk dat ik toch voor de PC1066 ga,maar dan een Ti 4200 inplaats van een 4400. Aangezien dat toch ruim voldoende is voor alle huidige spellen.

Peace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had ook al gedacht van nu slechts 256MB PC1066 te kopen, maar hoe moet ik dan later upgraden naar 512MB ?

Want dan zitten er twee reepjes van 128MB al in, kan ik er dan gewoon ééntje van 256MB bijstoppen (3 in totaal) of moet ik dan die twee van 128MB verkopen om twee nieuwe van 256MB te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem anders een iets tragere proc. met 400 Mhz geheugen. Vervolgens overclocken en je systeem is en sneller en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12:55
Op zaterdag 29 juni 2002 12:50 schreef r00tx het volgende:
Ja je hebt gelijk, het IS een keuze die totaal subjectief is, maar ik dacht dat het geen kwaad kon om eens met de mannen van tweakers te praten omdat jullie tenminste weten waarover ik spreek :)...
Mijn subjectieve mening, neem dan PC800, dat spul is echt (razend)snel genoeg en stop die € 200~250,- in je 17" monitor om er een 19" van te maken: 17" -> 19" merk je in de dagelijkse praktijk donders goed en je hebt er bij elke toepassing profijt van. Die paar procent snelheidswinst van het duurdere geheugen is praktisch alleen merkbaar in specifieke gevallen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
neem een P4 1.6A (ALS ze nog verkrijgbaar zijn) . 256 pc800 rimms . en steek het geld wat je overhoudt in een goede monitor en/of speakers , daar zou ik persoonlijk voor opteren .

ivm met dat later upgraden naar 512mb geheugen : dan moet je 2 latjes van 128 bijkopen . rimms moeten in paren geinstalleerd worden , net zoals edo ram vroeger .

*D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 20:01 schreef CrimInalA het volgende:
neem een P4 1.6A (ALS ze nog verkrijgbaar zijn) . 256 pc800 rimms . en steek het geld wat je overhoudt in een goede monitor en/of speakers , daar zou ik persoonlijk voor opteren .

ivm met dat later upgraden naar 512mb geheugen : dan moet je 2 latjes van 128 bijkopen . rimms moeten in paren geinstalleerd worden , net zoals edo ram vroeger .

*D
Tja, het is wel lekker patzen met pc1066 RDRAM :P gnagna, moet je wel naar een lan gaan anders is patsen er niet zo zeer bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 23:19

edward2

Schieten op de beesten

Op zaterdag 29 juni 2002 13:04 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Mijn subjectieve mening, neem dan PC800, dat spul is echt (razend)snel genoeg en stop die € 200~250,- in je 17" monitor om er een 19" van te maken: 17" -> 19" merk je in de dagelijkse praktijk donders goed en je hebt er bij elke toepassing profijt van. Die paar procent snelheidswinst van het duurdere geheugen is praktisch alleen merkbaar in specifieke gevallen.
Lijkt mij met de ervaring die ik met pc 1066 heb ook de beste keus.

Samsung double sized trekt zeker de 133 fsb en soms 140 fsb.

Mijn pc 1066 stokt bij 148 fsb, erg snel maar voor dat verschil in prijs zijn er interessantere upgrades.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Als je voor een 400MHz FSB P4 (als de 1,6A of iets hoger) gaat, zou ik zeker overwegen PC1066 geheugen te nemen, of erg goed PC800.

Die P4 is dan nml makkelijk naar 533MHz FSB of hoger te overclocken, wat al te zien is aan de enorme OC's van bijvoorbeeld een 1,6A naar 3,1GHz (stond hier op GoT ergens geloof ik, met waterkoeling).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens nagedacht om voor AMD te gaan. Athlon XP + DDR333 of DDR400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Case closed, mijn systeem is in bestelling :-)
Het is geworden :
*Asus P4T533-C
*512MB PC1066 Samsung RDRAM (139 EUR per blokje)
*Intel PIV 2,26Ghz
*Antec SX1030B
*WD 800JB
*Gainward TI4200 (64mb)

Toch bedankt voor alle tips!
En ik wil geen flamewar veroorzaken hier ofzo, maar sorry ik verlaag me niet tot AMD niveaus :-) Selfrespect noem ik dat! lol
Ik heb 16+ maanden gewacht om een nieuwe PC te kopen, en nu heb ik dan ineens het allerbeste gekocht :-) Want hij moet een hele tijd meegaan, en in mijn visie is een 533Mhz / PC1066 oplossing daar de beste kandidaat voor.

Hopelijk doet mijn hardwareshop zijn best! Hij is dinsdag besteld. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je mn sig ziet dan zie je dat ik zo'n systeem heb, en ik kan je vertellen, het rent alles eruit...:D
SiSoft Sandra memory Benchmark = 3404 en 3401 mb/s >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja man,

ik had je sign al eerder opgemerkt, machtig systeem hoor!
En die quote is ZO de waarheid!
Ik kon nog wel blijven wachten, op de NV30 of R300, op de prijsdaling van TFT schermen, op 200GB harde schijven, op de 3Ghz van Intel, op RDRAM PC1200, ...
Maar wie weet word ik morgen overhoop gereden door een vrachtwagen! Dan heb ik nooit de pure snelheid van PIV & Rambus geproeft, en dat is onaanvaardbaar :P

Please meneer de hardwareshop, schiet op met mijn compu :-)
Oh ja, wisten jullie trouwens dat Samsung al PC1066 geheugen beschikbaar had? Ik heb die 256MB reepjes gevonden voor 139EUR! Nog een stuk goedkoper dan Kingston dus!

Peace out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 28-08 23:19

edward2

Schieten op de beesten

Op woensdag 03 juli 2002 11:06 schreef r00tx het volgende:
:-)
Oh ja, wisten jullie trouwens dat Samsung al PC1066 geheugen beschikbaar had? Ik heb die 256MB reepjes gevonden voor 139EUR! Nog een stuk goedkoper dan Kingston dus!

Peace out
Laat ff weten hoever ze oc?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 11:06 schreef r00tx het volgende:
Dan heb ik nooit de pure snelheid van PIV & Rambus geproeft, en dat is onaanvaardbaar :P
Helemaal mee eens, maar eh is het niet beter om iets meer uit te geven voor de p4 2,4b die is niet veel duurder een stuk sneller ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Owkay als ik mijn spullen heb zal ik jullie zeker laten weten hoe goed ze presteren! Ik heb nog altijd meer vertrouwen in Samsung RDRAM dan in Kingston eigenlijk (Asus zelf raadt ook Samsung aan).
Die RIMMs moet ik trouwens zelf er eventjes opplaatsen, want ik heb ze elders besteld dan de rest van m'n comp. Hopelijk geeft dit geen problemen, maar dat zal wel vlot gaan denk ik.
Hmmm 2.4 en 2.26, dat is 134Mhz verschil, en bij mijn retailer is het prijsverschil best wel groot (220 EUR!)
Dat is dan bijn 2EUR per Mhz , best wel veel hé? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 14:25 schreef r00tx het volgende:
Owkay als ik mijn spullen heb zal ik jullie zeker laten weten hoe goed ze presteren! Ik heb nog altijd meer vertrouwen in Samsung RDRAM dan in Kingston eigenlijk (Asus zelf raadt ook Samsung aan).
Die RIMMs moet ik trouwens zelf er eventjes opplaatsen, want ik heb ze elders besteld dan de rest van m'n comp. Hopelijk geeft dit geen problemen, maar dat zal wel vlot gaan denk ik.
Hmmm 2.4 en 2.26, dat is 134Mhz verschil, en bij mijn retailer is het prijsverschil best wel groot (220 EUR!)
Dat is dan bijn 2EUR per Mhz , best wel veel hé? >:)
Hey waar heb je dat geheuegen gekocht?
Ik heb nu namelijk eee P4 2.2Ghz 400FSB met 2x 256MB PC800 samsung met een gainward GF TI4600, een super pc maar ik kan hm verkopen CPU, MOBO, en geheugen.
Dus ik ga weer een iets snellere kopen P4T533 of de C versie met natuurlijk weer samsung geheugen maar dat PC1066 van samsung is nergens te koop, ja over 3 week maar ik moet het eigenlijk al volgende week hebben.

Ik hoop dat je me kan helpen.

En hoe gaat het met jou pc draait die al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 10:48 schreef r00tx het volgende:
Case closed, mijn systeem is in bestelling :-)
Het is geworden :
*Asus P4T533-C
*512MB PC1066 Samsung RDRAM (139 EUR per blokje)
*Intel PIV 2,26Ghz
*Antec SX1030B
*WD 800JB
*Gainward TI4200 (64mb)

Toch bedankt voor alle tips!
En ik wil geen flamewar veroorzaken hier ofzo, maar sorry ik verlaag me niet tot AMD niveaus :-) Selfrespect noem ik dat! lol
Ik heb 16+ maanden gewacht om een nieuwe PC te kopen, en nu heb ik dan ineens het allerbeste gekocht :-) Want hij moet een hele tijd meegaan, en in mijn visie is een 533Mhz / PC1066 oplossing daar de beste kandidaat voor.

Hopelijk doet mijn hardwareshop zijn best! Hij is dinsdag besteld. :9~
zoo toch een goede keuze lijkt mij (toch?)
prima systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ondertussen is er wel een kleine verandering in het systeem geslopen!

Over dat PC1066 RDRAM geheugen : de verkrijgbaarheid is RAMPZALIG!
Ik heb naar alle shops op tweakers pricewatch gemailed en gebeld en wat je maar wilt, het is gewoon nergens te krijgen. Geen samsung, en ook geen kingston. Die kl$$tz*kken van DigiWorld hebben me eerst een weekje voor de gek gehouden, ze zeiden dat er 2 reepjes PC1066 voor me klaarlagen in het magazijn en dat ik het geld maar vooruit moest storten. Ik vond het een beetje dubieus en heb een paar dagen gewacht met het geld over te maken. Toen belde ik ff terug, ik kreeg iemand anders aan de lijn en die zei dat het PC1066 nog NOOIT was binnengekomen en dat ze het pas EIND juli ten vroegste konden leveren! :(

Om een langdradig verhaal in te korten : ik heb genoegen moeten nemen met 2 reepjes van 128MB PC1066 van Kingston, want mijn hardwareshop in België was de enige die het direct kon leveren. Al de andere shops gaven me een bullshit uitleg dat het MISCHIEN eind deze maand binnen kwam.

PC1066 rulez, ALS je het kan vastkrijgen!

Mijn peeceetje is morgen klaar, dan mag ik hem komen ophalen :9~ I'll keep you posted!

Ow ja, in plaats van een Gainward TI4200 heb ik gekozen voor eentje van MSI, die van Gainward waren slecht leverbaar bij de leverancier. Toch een zeer goed alternatief denkik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Op vrijdag 12 juli 2002 13:33 schreef r00tx het volgende:
Ja ondertussen is er wel een kleine verandering in het systeem geslopen!

Over dat PC1066 RDRAM geheugen : de verkrijgbaarheid is RAMPZALIG!
Toen belde ik ff terug, ik kreeg iemand anders aan de lijn en die zei dat het PC1066 nog NOOIT was binnengekomen en dat ze het pas EIND juli ten vroegste konden leveren! :(

Al de andere shops gaven me een bullshit uitleg dat het MISCHIEN eind deze maand binnen kwam.

PC1066 rulez, ALS je het kan vastkrijgen!
Ach ik ga toch eerst met vakantie. Wanneer over een tijd dat Samsung PC1066 verkrijgbaar is, hou ik mijn aanbevolen voor de OC-resultaten. Eerst wil een wat lagere P4 prijzen zien. Intel heeft gaat zijn 2,8 en 3,0 GHz vervroegd uitbrengen dus dat gaat wel snel. Misschien er dan ook al mobo's met de nieuwste SIS-chips uit die PC1066 ondersteunen, deze OCen altijd wat beter.:)

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Het is beter om een DDR bord te kopen met DDR333 samsung en dat op 200mhz te laten lopen (ddr400 snelheid). Dat is sneller dan PC800 maar wel 2x zo goedkoop.

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMeddle
  • Laatst online: 04-11-2020
Ik twijfelde ook tussen DDR of een RDRAM setup, met name omdat PC1066 geheugen niet te verkrijgen is.
De verwachting is dat het begin Augustus leverbaar is.
Let's hope so.

Maar ik wacht toch op PC1066 en ga dus niet voor DDR RAM.
Je haalt met PC1066 meer uit de P4 dan DDR en dat "voelt" lekkerder 8-)

Geduld is een schone zaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Op dinsdag 23 juli 2002 20:30 schreef CptMeddle het volgende:
Maar ik wacht toch op PC1066 en ga dus niet voor DDR RAM.
Je haalt met PC1066 meer uit de P4 dan DDR en dat "voelt" lekkerder 8-)
[url="http://www17.tomshardware.com/mainboard/02q3/020720/index.html"]check[/url] de sis benchmarks van de 648 en ddr400. dat is ddr en rdram nek aan nek hoor. dus met rdram haal je niet meer uit de P4.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
Op dinsdag 23 juli 2002 20:37 schreef Breepee het volgende:

[..]

[url="http://www17.tomshardware.com/mainboard/02q3/020720/index.html"]check[/url] de sis benchmarks van de 648 en ddr400. dat is ddr en rdram nek aan nek hoor. dus met rdram haal je niet meer uit de P4.
Ik heb het over de nieuwst aangekondigde chipset van SIS de R658. |:(
Heb je de benchmarks al vergeleken van de R658 met PC1066 met de R648 met DDR400? :?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
Hé dit is raar. Kijk eens naar de specs van RDRam op deze site van Siemens. [url="http://samsungelectronics.com/semiconductors/search/datasheet.jsp?family=250 "]http://samsungelectronics.com/semiconductors/search/datasheet.jsp?family=250 [/url]
Als je kijkt naar dit type MR16R1628AF0 dan zie je dat deze geschikt is voor 400/45ns(40)en 533/35ns, maar ze worden verkocht als PC800. Dit verklaart de OC resultaten.

Pagina: 1