Extra harde schijf toevoegen

Pagina: 1
Acties:

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:13
Ik heb nu 2 harde schijven in mijn systeem, met de partities: C t/m G. Nu wil ik er een 20 GB schijf bij plaatsen voor extra opslag. Nu kan ik me herinneren dat hij die schijf dan tussen je bestaande posities plaatst, dus dat bijvoorbeeld deze 3e schijf als partitie E krijgt en de bestaande E t/m G een letter opschuiven. Dit wil ik echter niet, omdat ik op C win98se heb, op E winXP en mijn proggies op F. Als de nieuwe schijf daar tussenkomt, werken de snelkoppelingen in XP naar de programma's op F waarschijnlijk niet meer. Is er een mogelijkheid om zelf aan te geven wat de drive-letter van die nieuwe schijf moet worden, of moet ik al mijn snelkoppelingen aanpassen? Of erger nog, alle programma's opnieuw installeren :(

Oh ja, info:

Schijf 1 op de 1e raid aansluiting
Schijf 2 op de 2e raid aansluiting
DVD op IDE1
CDRW op IDE2

Waar kan ik hem het beste aanhangen? Aan een raid poort of aan die IDE poort? Ik draai geen raid en die nieuwe schijf hoeft geen maximale performance te leveren, omdat hij toch voor mp3 en divx gebruikt gaat worden, dus een IDE poort voldoet wel.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Volgens mij heb je dat probleem enkel als je de schijf bij de install van XP er al tussenhebt, hoor.
Asl ik een schijf erbij prop, onder XP krijgt t gewoon de letter na mn DVD-speler. :)
Hijs dan wel al geformateerd met data erop, wie weet maakt dat uit.

Maar ik kan me wel herinneren dat idd mn 2e schijf een keer als D werd gezein, maar volgens mij was dat toen ik de schijf tijdens de installatie van XP erin had zitten.
Succes ! :)
Op RAID of IDE zal dus voor die extra disk niet veel uitmaken, maar als je 2 schijven op dezelfde cable hebt klagen sommigen no g wel eens over de snelheid, dat die afneemt dus.
Zelf heb ik 2 identiek eschijven op 1 ribbon cable (nonRAID) en ik heb geen last van performance verlies, maar net als jij gebruik ik de eerste schijf voor OS en progs en de 2e voor files.
Als je ze tegelijk gebruikt zal de performance misschien een bit dalen,maar ik heb t neit gemerkt eerlijk gezegd.en ik ben nogal pietluttig. :)
maar t beste zou je die schijf theoretisch los op een kabel of met een DVDspeler kunnen ophangen (zaolang t maar geen udma33 cable is ;) )

BTW, heeft er nog iemand anders id-en wat betreft t opschuiven van de schijven?
Ohja, als je een keer gaat formatten nu, zeg maar als alle drie de schijven erin hangen, dan zullen de partities volgens mij omgegeooid worden. MAar volgens mij kan je em er nu veilig inproppen, maar wacht maar even to meer mensen iets hebben gezegd ;)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• kleinelievewolff
Zal ik doen! Ik weet namelijk dat ze wel opschuiven uit ervaring. Hij plaatst de eerste partitie van elke schijf na elkaar, dus:

C: eerste partitie van eerste schijf
D: eerste partitie van tweede schijf
E: eerste partitie van derde schijf
F: tweede partitie van eerste schijf
...
daarna zit er volgens mij niet echt logica meer in, maar die eerste partities komen na elkaar.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik heb dat probleem niet, misschien is t omdat ik maar een partitie heb op de 2e schijf. Maar hoe komt t dan dat bij mij de schijf gewoon, wat letters betreft, geplaatst wordt na mn DVD-speler?

Vage zooi, hoor :)
Bij mij krijgen de schijven gewoon de letters die overeenkomen met de de volgorde waarop je ze aansluit.
Maarja, succes :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:30

Stewie!

Keen must die!

er zijn trouwens genoeg programma's die zorgen dat de veranderde driveletters worden aangepast! Bij partition magic zit zo een!

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

maak geen primary partitie op die schijf, maar enkel een extended, die gooit hij netjes achteraan in de rij (als hij als 3e hdd staat).

voordeel: geen gemekker met driveletters
nadeel: je kunt er niet van booten waarschijnlijk

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:51

-ET-

Phone Home

Je kan in Windows XP zowieso al je driverletters verschuiven in
diskmanagement. Of dit in W98 kan weet ik zo even niet.

• kleinelievewolff
Op zaterdag 29 juni 2002 14:42 schreef Terw_Dan het volgende:
maak geen primary partitie op die schijf, maar enkel een extended, die gooit hij netjes achteraan in de rij (als hij als 3e hdd staat).

voordeel: geen gemekker met driveletters
nadeel: je kunt er niet van booten waarschijnlijk
Op zaterdag 29 juni 2002 14:48 schreef -ET- het volgende:
Je kan in Windows XP zowieso al je driverletters verschuiven in
diskmanagement. Of dit in W98 kan weet ik zo even niet.
Bedankt voor de tips! Ga morgen maar eens klooien dan.
Pagina: 1