Op zaterdag 29 juni 2002 12:19 schreef ReV3rEnD het volgende:
definitie lot volgens mij :
De voorbestemde levensloop van een levensvorm.
Voor een stuk is dit waar en is zelfs te verklaren.
(Maar ik doel wel niet op een bewuste sturing door een wezen.)
de voorbestemde levensloop.
Neem bv. wagens die uit een fabriek komen.
Stel dat een bepaalde serie een specifiek defect heeft.
Dit specifiek defect zal de levensloop van die wagens in een bepaalde richting sturen die anders zal zijn dan de wagens waarbij dit specifiek defect niet voorkomt.
De beginsituatie/het vertrekpunt bepaalt ook de levensloop.
Toch zal niet iedere wagen met een defect dezelfde levensloop kennen omdat er nog andere factoren zijn namelijk de concrete situaties die ook een rol spelen bij de levensloop.
Bij de mens is dit ook voor een stuk.
Men kan de mensheid steeds in bepaalde denkbeeldige groepen onderverdelen. Waarbij iedere groep bepaalde specifieke kenmerken heeft behorende bij die groep
(bv. groot/klein, man/vrouw, vurig/volgzaam enz.)
De gemiddelde levensloop van de leden van elke groep zal steeds bepaalde parallellen vertonen en tegelijkertijd bepaalde verschillen met leden van de andere groep.
Tussen de twee groepen vrouw of man is het bijvoorbeeld duidelijk dat de vrouwengroep opvallend meer kinderen baren in vergelijking met de mannengroep.
Op een bepaalde manier kan men inderdaad spreken van "voorbestemde levensloop ".
De gemiddelde levensloop van de vrouwengroep kent verschillen met de gemiddelde levensloop van de mannengroep.
Dit is natuurlijk een zeer grof verschil.
Maar men zou de groepen ook fijner kunnen onderverdelen.
Bijvoorbeeld de groep "mensen met een verfijnd muzikaal gehoor" en "mensen met een grof muzikaal gehoor".
Dit gegeven stuurt mensen ook in een bepaalde richting uit.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat wanneer de muzikaal verfijnderen in kontakt komen met een lawaaierige omgeving andere reacties vertonen dan leden van grof gehorigen.
Wanneer men dan binnen de groepen ook nog onderverdelingen maakt bijvoorbeeld "lichtgevoeligheid" dan zou men nog andere verschillen kunnen ontdekken.
Ik weet niet of het duidelijk is wat ik wil zeggen.
Uiteindelijk draagt de unieke combinatie "ik" of "jij" inderdaad een zekere voortbestemdheid met zich mee.
Voortbestemdheden waar "ik" of "jij" geen of weinig vat op hebben, of waar we nillens willens rekening mee moeten houden indien we bepaalde doelen willen bereiken.