Wireless met de buren

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
M'n buurjongen en ik hebben plannen om een zwaar ADSL abo te nemen (we moeten zijn ouders nog ompraten, maar da lukt wel ;)). De modem zou dan bij mij in de meterkast komen te hangen en hij zal dan via mijn Netgear MR314 (wireless gateway) verbinding maken met het netwerk, dit omdat een kabeltje trekken helaas onmogelijk is (2 onder 1 kap en hij woont in het blok naast ons, zitten dus 2 garages tussen). Nou ben ik gisteren ff met de laptop van m'n moeder bij hun binnen geweest om te kijken tot hoe ver we verbinding hebben. Wanneer ik bij hun de trap op look naar de 1e verdieping houdt het op, maar we hoeven dan nog maar 2 meter om bij hun pc te komen. Als ik nou bij hem op die kamer een AP neerzet, wordt het bereik van het netwerk dan zoveel groter dat ik dan bij hun op de 1e verdieping nog goed bereik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:08
Mja, je kan toch ook gewoon een kabeltje over de garages heenleggen? Lijkt me niet zon probleem. Mijn buren zouden het niet zon probleem vinden als ik dat zou doen en dan evt via de dakgoot verder gaat ofzo. En dan je vraag, ik denk wel dat het iets beter word maar niet zo superveel.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
Kabels trekken gaat niet door omdat me pa het niet wil :(

Nou ja... dan hang ik wel een AP op bij hun in de meterkast (daar heeft ie bereik) en ga dan wel met UTP verder bij hun naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Je moet de bandbreedteverdeling wel goed bespreken. Ik deel dan inet met mijn vader, maar het is altijd ruzie omdat ie de volledige bandbreedte gebruikt als ik bijvoorbeeld online wil spelen, of ik dat doe als ie naar online-radio wil luisteren. Echt klote :(

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
Hmm... Om hoeveel bandbreedte gaat het? Want 1MB delen zal toch geen probleem zijn? Ik vraag me eigenlijk af of je uberhaupt wel ergens (Amerika) met meer dan 400KB/s kunt downen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 18:07 schreef Froggie het volgende:
Hmm... Om hoeveel bandbreedte gaat het? Want 1MB delen zal toch geen probleem zijn? Ik vraag me eigenlijk af of je uberhaupt wel ergens (Amerika) met meer dan 400KB/s kunt downen.
Jazeker, DSL van 8 MBit down, komt dus theoretisch neer op een maximum van 1 MB/s downstream :) Dan haal je met een snelle server 400 kB/s makkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:01

Pogostokje

* twiet *

M'n buurjongen en ik hebben plannen om een zwaar ADSL abo te nemen
Een zwaar ADSL en wireless?

ZONDE! (voor je buurjongen dan >:))

Want met wireless haal je helemaal geen hoge snelheden, zeker als de afstand groter en het signaal wat zwakker wordt. Reken maar uit:
11 MBit/s maximaal non-duplex. Dus, verkeer heen en weer is al 11/2=5,5Mbit/s. Dat kan je dan bij minder signaal ook weer door 2 of door 4 delen, dus hooguit 1 of 2 MBit/s. En wat je overhoudt moet je dan delen met ALLE netwerkkaartjes die draadloos op je AP zitten waarbij degene met het slechtste signaal ook nog eens de snelheid voor ALLE andere kaartjes bepaalt.

Zelfs als je dan een 8Mbit ADSL hebt van BBNed ofzo (9 juli word ik omgezet :9~) dan snap je wel dat het nergens over gaat, je buurjongen kan niet eens een streaming video bekijken of iets dergelijks. Aan de andere kant, jij houdt veel meer over. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 19:45

JeroenT

hoi!

Op zaterdag 29 juni 2002 18:12 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Jazeker, DSL van 8 MBit down, komt dus theoretisch neer op een maximum van 1 MB/s downstream :) Dan haal je met een snelle server 400 kB/s makkelijk..
Dan is je wireless zelfs al de bottleneck :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
Als ik een AP bij hem in de meterkast hang moet het als het goed is mogelijk zijn om met 5,5 Mb over het netwerk te gaan. Moet ie dus nog altijd theoretisch 500KB/s kunnen downen. En hij zit nu nog met 56k dus als ie boven de 100 uit komt is ie al blij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Op zaterdag 29 juni 2002 18:58 schreef Froggie het volgende:
Als ik een AP bij hem in de meterkast hang moet het als het goed is mogelijk zijn om met 5,5 Mb over het netwerk te gaan. Moet ie dus nog altijd theoretisch 500KB/s kunnen downen. En hij zit nu nog met 56k dus als ie boven de 100 uit komt is ie al blij >:)
Dan is zelfs 10k al een verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 18:58 schreef Froggie het volgende:
Lees nou eerst eens... een draadloos netwerk haalt maar 11mbit per sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 14:30
ik denk dat hij dat wel gelezen heeft maar dat hij bedoelt dat de onvanger zender vlak naast mekaar staan?
dus dat er alleen een muur tussen zit.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01
Zender ( in de zomer dan )
desnoods een waterdicht afdak bouwen :P

die zender buiten plaatsen
en de ontvanger ook... scheelt allicht een hoop...

maar het is toch zomer dus ik zou gewoon
100mbit netwerk aanleggen doormiddel van
utp kabel die bij jouw raampje naar buiten gaan
en bij hem weer naar binnen

( ja dit wil dus zeggen dat je raam op een kiertje van een halve cm open moet staan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
D'r zitten idd maar een paar meters en een muur tussen de AP's, maar da's wel een spouwmuur :(

Ze gaan dinsdag op vakantie dus dan kan ik op me gemak wat snelheidsmetingen gaan doen mbv me moeders laptop en me ftp server. Mochten deze metingen erg tegenvallen laten we dit alles maar bij een idee denk ik want me pa wil absoluut geen touwtjes over het dak :(
Als ik dit alles geweten had had ik na de bouw (en voordat de oprit bestraat werd) een utp touwtje onder de spouwmuur door getrokken, maar daar is het nu te laat voor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op zaterdag 29 juni 2002 20:24 schreef Froggie het volgende:
D'r zitten idd maar een paar meters en een muur tussen de AP's, maar da's wel een spouwmuur :(

Ze gaan dinsdag op vakantie dus dan kan ik op me gemak wat snelheidsmetingen gaan doen mbv me moeders laptop en me ftp server. Mochten deze metingen erg tegenvallen laten we dit alles maar bij een idee denk ik want me pa wil absoluut geen touwtjes over het dak :(
Als ik dit alles geweten had had ik na de bouw (en voordat de oprit bestraat werd) een utp touwtje onder de spouwmuur door getrokken, maar daar is het nu te laat voor :(
nooit te laat, stuur je pa even een dagje weg en ga een kabel trekken >:)
of trek de bestrating open en gooi er een pvc buis onder en straat de boel weer dicht, dan kan je pa weer thuis komen, en zeg je dat er een kabel ligt, wat is het probleem eigenlijk, ik denk dat je gewoon met je pa moet zeggen wat de voordelen zijn van zo'n touwtje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 19:06 schreef Pjotr223 het volgende:

[..]

Lees nou eerst eens... een draadloos netwerk haalt maar 11mbit per sec
Beg you pardon?? Dat had je gewild, als je alle overhead ervanaftrekt dan mag je blij zijn als je nettotussen de 5,5 en 6 Mbit overhoudt.

ik heb een tijdje geleden op mijn werk een aantal tests moeten doen met WLAN apparatuur. En de snelhein viel dus best tegen. En dan heb je het over 1 access point en 1 client, op een meter afstand.

Nooit boven de 5,5 Mbit uitgekomen.

Ik heb nu zelf een 802.11 b FH setje. Deze doen aan frequency hopping en zijn zodoende minder gevoelig voor interferentie en "aftappen".

Deze set wordt opgegeven voor 3 Mbit, maar je komt nooit boven de anderhalve Mbit netto (dat is trouwens na diep spitten ook terug te vinden in de informatie van de leverancier).

Zo, weer een stukje theorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:01

Pogostokje

* twiet *

Beg you pardon?? Dat had je gewild, als je alle overhead ervanaftrekt dan mag je blij zijn als je nettotussen de 5,5 en 6 Mbit overhoudt.
My point exactly!
En jouw getallen zijn dan nog MAXIMAAL.

Ooit wireless achter een exchange server gezeten en dan een mailtje willen lezen? WOW... dat was veel koffie drinken op zo'n dag hoor. ;)

Wireless = duur EN retetraag

Topicstarter, een week ruzie met je pa levert denk ik meer op dan veel geld uitgeven aan WiFi en dan met poeptrage verbindingen zitten. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
De WiFi heb ik hier al, da's het probleem niet (de buren moeten dan alleen ff een AP kopen).

En over dat touwtje, dan ken je me pa nog niet. Eenmaal iets besloten dan krijg je hem niet zomaar omgelult. En de bestrating opentrekken is al helemaal niet aan de orde vrees ik :(
Misschien moest ik maar eens in de kruipruimte gaan kijken wanneer ie een keer werken is. Misschien kun je wel gewoon onder de garages door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
Zo... da's ook weer geregeld, ik heb zo goed als zeker toestemming om onder de garages door te gaan graven. Volgens me pa was dat niet eens zo 'moeilijk' :D

Dat wordt dus, als de buren ook toestemming geven, een 100mbit lijntje ipv wireless :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 14:30
das het beter werk :P

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik ff blij dat ik indertijd ervoor gekozen heb om een UTP-kabeltje van 25m en een simpel 4-poorts HUBbie aan te schaffen ipv duur draadloSS Wifi.... :*)

De moeite die je moet doen om ff een kabeltje te leggen (evt. beetje boren) ben je al vergeten zodra je de kabel inplugt en gelijk kan internetten.

Melf.

BTW: heb ADSL via Planet Internet en een getweakte Alcatel modem met zo'n 51K/s. Is opzich even wennen met de superverbinding van @Home die ik eerst had (400-500K!). Maar helaas @Home is niet in heel NL leverbaar... ;( ;(
Pagina: 1