Welke: Toshiba 1800 vs Sony FX 602?

Pagina: 1
Acties:

• pea992
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02-2023
Komende week ga ik een laptop bestellen. Ik zit nu nog te twijfelen tussen deze twee machines: Sony VAIO FX 602 en de Toshiba Satellite 1800-712.
Kwa prijs ontlopen ze elkaar 31 euro (de sony is iets goedkoper), dus daar hangt het niet van af. Uitbreiden etc kan later altijd nog, maar daar heb ik nu het geld niet voor. Mijn voorkeur gaat nu licht uit naar de Sony nu, vanwege de mogelijkheid om de floppydrive eruit te halen en die te vervangen voor een extra batterij (optioneel) en zijn iets snellere CDRW drive.
Ik wil op de laptop wel 3D spellen kunnen spelen, maar de hoofdfunctie is DTP en media afspelen voor onderweg. Beeldkwaliteit en systeemstabiliteit vind ik erg belangrijk. Wie wil mij tips geven om een goede keuze te maken? Wie heeft ervaringen met (een van) deze laptops waar ik rekening mee kan houden? Ontlopen deze Celeron en Duron elkaar veel kwa performance?

De verschillen in het kort:

Sony
-Mobile AMD Duron 1.1 GHz
-64 kb L2 cache
-ATI 3D RAGE Mobility-M1 met 8 MB Video SDRAM en 3D accelerator
-I.Link (typisch sony)
-Docking Station-interface (typisch sony)
-ik zie hier geen infrarood com poort tussenstaan
-87 toetsen 12 functietoetsen

Toshiba
-Intel Celeron 1.1 GHz
-128 kb L2 cache
-CyberALADDiN-T 16 MB grafische versneller 128 bit 4 x AGP bus
-1 x Fast Infrared Port (FIR)
-86 toetsen/8 hotkeys (zijn dit functietoesten?)/2 wintoetsen

Alvast bedankt voor je hulp! :)

Verwijderd

wat voor schermpjes ?
En ik denk niet dat je met beide notebooks 3d games kan spelen :{

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sjah, ik heb niet zoveel aan de specs met een "grafische 3d-versneller", voor games moet ik de videokaart weten en niet zoiets vaags.

Op mijn laptop (Celeron 600, ATi Rage Mobile, 14,1" TFT) kan ik trouwens net CounterStrike spelen :)

• pea992
Het zijn allebei 14.1" TFTs, alleen Sony vermeldt er nog
"1024x768 XGA-resolutie" bij. Als het 3D gamen met allebei niet goed kan, dan is dat al een probleem minder, dan doe ik dat gewoon thuis :)

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor die celly gaan, maar geef is alle specs...scherm > geheugen :? > cdrom/dvd ?

Verwijderd

hmmja, je moet dus niet denken dat je UT2003 ofzo kan spelen, of MOHAA of wolfenstein. Dat zit er echt niet in, dan moet je gaan voor een laptoppie met een GF4 GO :).

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23

LopeZ

Too much is never enough

Is misschien ook wel goed idee om te vertellen over hoe en wat met ram en harddisk, vooral je harddisk vind ik altijd belangrijk aan gezien dat het sloomste onderdeel in je pc is.

Verwijderd

en idd vooral hdd en ram willen we weten :)
Ik zou sowieso gaan voor 256 mb ram, anders zit je ram altijd vol :)

• pea992
oeps, sorry niet duidelijk geweest in het begin: alle specs zijn al gelinkt bovenaan; ze hebben allebei 20 GB (Toshiba laat nog S.M.A.R.T. weten; sony alleen 20 GB)/256 MB/DVD-CDRW/56k6 faxmodem/TV-out/ethernetkaart; op zich ben ik daar voor nu wel tevreden over voor een laptop en de nieuwste generatie 3D games zat ik niet aan te denken, maar eerder de wat oudere (UT/CS/QIII/SOF/...)

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 10:59 schreef pea het volgende:
oeps, sorry niet duidelijk geweest in het begin: alle specs zijn al gelinkt bovenaan; ze hebben allebei 20 GB (Toshiba laat nog S.M.A.R.T. weten; sony alleen 20 GB)/256 MB/DVD-CDRW/56k6 faxmodem/TV-out/ethernetkaart; op zich ben ik daar voor nu wel tevreden over voor een laptop en de nieuwste generatie 3D games zat ik niet aan te denken, maar eerder de wat oudere (UT/CS/QIII/SOF/...)
hmmja, dan zou ik gaan voor de Toshiba, wegens beter merk en fantastische support. Verder denk ik dat die celly iets sneller is omdat hij iets meer cache heeft. Weet je toevallig ook nog of er verschil is in het aantal toeren per minuut van de harde schijf?
UT/CS/q3/sof zal denk ik nog net gaan op die toshiba, ook al omdat hij 16 mb heeft itt de 8 mb van sony, en die kaart in de toshiba is sowieso ietsjes sneller eh :).

Verwijderd

Grootste probleem bij laptops zijn hun chipsets.
Veel mensen denken dat de hardeschijf in een laptop langzaam is, maar dat valt allemaal best wel mee.

Ik heb zelf een Toshiba 1800-750 (PIII 1.0 , 256, 30 gig) en bij de benchmarkts haald de hardeschijf de snelheden van een 20 gig IBM 5400 toeren schijf.
Processor is ook allemaal hetzelfde als een desktop pc, geheugen idem.

Je zult pas echt verschillen zien bij de chipset bench, 6 tot 10 x trager dan een destop pc'tje !
Verwacht trouwens niets van die videokaartjes, ze hebben óf weinig geheugen óf de "snoepen" van het werkgeheugen.

Ook niet onbelangrijk: als je wilt gaan DTP'en.... Kleuren op een laptop (deze iig) vind ik beroerd. Het is bij gewoon werken niet eens te merken, maar wanneer je écht met kleuren gaat werken voor bijv. websites gebruik ik altijd nog een crt scherm.

• pea992
Over de chipsets kan ik helaas bij beide merken niets vinden, ook niet over de snelheid van de HDs... ze laten allebei nogal wat aan hun techspecs te wensen over dus...
Weet iemand misschien nog iets over het verschil in schermkwaliteit tussen deze twee machines (bij de search vond ik wel dat 1x dat Sony erg goed beeld schijnt te hebben, maar dat was wat vaag) en weet iemand of de floppydrive bij de toshiba fixed of removable is?

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 11:10 schreef pea het volgende:
Over de chipsets kan ik helaas bij beide merken niets vinden, ook niet over de snelheid van de HDs... ze laten allebei nogal wat aan hun techspecs te wensen over dus...
Weet iemand misschien nog iets over het verschil in schermkwaliteit tussen deze twee machines (bij de search vond ik wel dat 1x dat Sony erg goed beeld schijnt te hebben, maar dat was wat vaag) en weet iemand of de floppydrive bij de toshiba fixed of removable is?
ik vind over het algemeen de schermen van Toshiba laptops wel mooi hoor, deze heb ik niet gezien maar uit die serie verder wel en er is imo nix op aan te merken. Sony weet ik niet, maar ik vind dat Dell en Toshiba #1 zijn op laptopgebied.

Verwijderd

Volgens mij zijn alle floppydrive's bij de 1800 serie fixed. Alleen de Satellite PRO serie heeft een removable drive.
Maar ik vind het eigenlijk helemaal niet erg dat deze er niet uit kan, laptop is misschien iets dikker...
Ik denk ook niet dat je een extra accu gaat kopen, ik was eerst vastberaden om een extra accu te kopen maar ben eigenlijk geen situatie tegengekomen waar ik dit miste :)
Accu gaat bij normaal gebruik 3 a 4 uur mee, lang zat vind ik.

En nog over die schermen, het is een fixed scherm. Dus 1024x768. Je kan lager, maar dan krijg je allemaal zwarte balken eromheen.
De beeldkwaliteit is goed, maar zoals ik al zei: LCD's zijn niet kleurecht.

Verwijderd

Ohja, check ook in de winkel even of er een NIC op zit.
Toen ik mijn laptop kocht stond er op de website van wel, maar verschillende gebruikers meldden dat deze er niet op zat.
Later kwam ik erachter dat hij ook bij mij "dichtgeschroeft" was.

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 11:36 schreef Toverstaf het volgende:
Ohja, check ook in de winkel even of er een NIC op zit.
Toen ik mijn laptop kocht stond er op de website van wel, maar verschillende gebruikers meldden dat deze er niet op zat.
Later kwam ik erachter dat hij ook bij mij "dichtgeschroeft" was.
tsja, als het er staat zal ie er toch wel inzitten lijkt me eh :P. Ik neem aan dat het een 10/100 mbit kaartje is bij beide btw ?

Verwijderd

chipset = ali

• pea992
ok, dan wordt het toch de toshiba. Had ik al eerder "gekozen", alleen kwam ik vandaag die Sony die goed vergelijkbaar was kwa prijs etc tegen, dus vandaar dat ik begon te twijfelen. De fixed drive zal ik waarschijnlijk geen problemen mee hebben lijkt me, en voor dit geld (1899 EUR incl BTW)lijkt het mij een erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Voor het zwaardere DTP werk waar de kleuren heel nauw komen zal ik je tip onthouden om dat thuis/op een normaal beeldscherm afwerken.
Hartelijk dank allemaal voor jullie tips! :)

• pea992
jups, allebei 10/100 Mbit ethernetkaartje...
erm... wat is een NIC? :?

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 11:41 schreef pea het volgende:
jups, allebei 10/100 Mbit ethernetkaartje...
erm... wat is een NIC? :?
Network Interface Card = netwerkkaartje
Pagina: 1