maxtors aan promise raid 0 probleem

Pagina: 1
Acties:

• Meneer_Huijs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-01 17:45
Ik heb het probleem al een keer eerder gepost, maar nu even een degelijk en volledig verhaal :)

Ik heb pas een nieuw moederbord gekocht waarop een Promise Raidcontroller aanwezig is. Daarop heb ik twee maxtor schijven aangesloten, beiden op een appart ide kanaal. Tijdens het opstarten met de installatie cd van WinXP in de cdromspeler wordt de installatie van winxp automatisch gestart. tydens dit opstarten worden dan de drivers van de raidcontroller gevraagd en met F6 ingeladen van flop waarna de array van de twee schijven herkend word. Ik kan dan op de array een partitie aanmaken die geformatteerd word, en daarna copieerd WinXP keurig zijn eerste lading files naar de schijf waarna hij aangeeft de computer opnieuw op te starten en dit ook keurig doet.
Tot hier geen enkel probleem: alles gaat zoals het moet :) Maar dan... Als de computer wil opstarten van de raid 0 array krijg ik de foutmelding dat er iets mis is met de diskconfiguratie en dat windows niet kan starten.

De combinatie van de twee schijven heb ik eerder aan een losse promise raid kaart (fasttrack 100) gehad in raid 0 en toen kon ik er WEL van opstarten. Daarna zijn de schijven tijdelijk los gebruikt in andere computers, soms alleen voor data en soms voor een complete instal van win2000 of winxp. Nu ik ze nu echter weer samen aan de 'oude promisekaart' hang en de installatie uitvoer zoals boven beschreven krijg ik ineens dezelfde foutmelding.

Ik weet dus zeker dat het probleem bij (een van de) schijven ligt. als ik een van de schijven in een andere computer erbij hang dan kan ik er gewoon mee werken, dus kapot zijn ze niet. zelfs de data van de raid 0 array kan ik bekijken als ik een andere schijf gebruik om van op te starten. Alleen het booten.... doetieniet :'(

Wat moet ik met de schijven doen? staat er toch iets in de bootsector waardoor ze niet willen booten in een raid 0 array? ik heb op beide schijven fdisk uitgevoerd om ze leeg te maken en ook een fdisk/mbr uitgevoerd... hielp niet...

iedere keer denk ik het eindelijk te hebben, maar nope... opstarten is er niet bij :'(

X670 | Ryzen 7950 | 128 Gb | RTX 4090

• Meneer_Huijs
niemand?

misschien dat een low-level format uitkomst biedt... es proberen...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:34

Shuriken

Life is all about priorities

Ik doe het altijd als volgt. Bij het opstarten van Win 2000 of XP kun je op F6 drukken voor additionele drivers.

Dan laad ik de fasttrack drivers. Vervolgens moet je gewoon de schijf kunnen benaderen.

Low-Level format zou ik afraden. Daarmee verloopt je garantie van je schijven.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik heb hetzelfde gehad: beide schijven aan dezelfde IDE-kabel gehangen en 't was opgelost :)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Meneer_Huijs
hmmm... op de maxtor site heb ik Maxtor Powerdiag 3.04 opgehaald en daarmee kan je dus low-level formatten... er wordt niets gezegd over garantie... (of daar heb ik met m'n brakke kop weer helemaal overheen gekeken, maar kheb toch goed gekeken....)

extra drivers via F6 installeren heb ik ook gedaan (zoals in de eerste post al gemeld...) beide schijven aan een ide kanaal hangen heb ik nog niet geprobeerd.. zal dat zo eens doen...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:34

Shuriken

Life is all about priorities

In de Fasttrack Handleiding staat het volgende over aansluiten van HDD:

# Drives|IDE1|IDE2
...1.......|M....|-
...2.......|M....|M
...3.......|M&S|M
...4.......|M&S|M&S

M=Master, S=Slave
Dat is voor max. performance.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Meneer_Huijs
Op zaterdag 29 juni 2002 13:10 schreef Shuriken het volgende:
In de Fasttrack Handleiding staat het volgende over aansluiten van HDD:

# Drives|IDE1|IDE2
...1.......|M....|-
...2.......|M....|M
...3.......|M&S|M
...4.......|M&S|M&S

M=Master, S=Slave
Dat is voor max. performance.
jep ik heb de tweede optie dus steeds gebruikt, maar zonder succes... heb twee schijven aan een kanaal nog niet getest... t'is ff druk hier :) zodra ik het getest heb, post ik hier weer ff...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op zaterdag 29 juni 2002 12:25 schreef Meneer_Huijs het volgende:
niemand?

misschien dat een low-level format uitkomst biedt... es proberen...
Low level format ? NOOIT DOEN !!

Krijg je echt nooit meer goed

• Meneer_Huijs
Op zaterdag 29 juni 2002 12:30 schreef Flat© het volgende:
ik heb hetzelfde gehad: beide schijven aan dezelfde IDE-kabel gehangen en 't was opgelost :)
Helaas.. dat helpt dus ook niet... Volgens mij blijft er rotzooi in de bootsector van die schijven zitten die daardoor niet willen...

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-03 09:25

l3p

www.^.nl

hmm dat probleem heb ik ook al eens gehad, ik heb toen gewoon de nieuwste drivers op diskette gezet en toen starte xp installatie wel door

L3p - MK - PV - WP

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 18:49
Even met powermax een compelete reset van je HD uitvoeren. Reset to factory status heet dat geloof ik. Dan schrijft het programma op elke sector een nulletje.

fdisk /mbr al geprobeerd?

• Meneer_Huijs
Op zaterdag 29 juni 2002 15:19 schreef mickgreen het volgende:
Even met powermax een compelete reset van je HD uitvoeren. Reset to factory status heet dat geloof ik. Dan schrijft het programma op elke sector een nulletje.

fdisk /mbr al geprobeerd?
fdisk/mbr haalde niets uit... ben nu met powermax bezig ja...

• Meneer_Huijs
En ook de schijven resetten met Powermax geeft geen resultaat... ik begin nu een zekere mate van frustratie te voelen :(

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zaterdag 29 juni 2002 13:44 schreef Fairy het volgende:

[..]

Low level format ? NOOIT DOEN !!

Krijg je echt nooit meer goed
En waar haal je die wijsheid vandaan? Een low-level format kan je perfect doen hoor. Het kost je alleen heel veel tijd.

Dit doe je trouwens als laatste oplossing.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Meneer_Huijs
Powermax reset de schijf dus naar originele staat door inderdaad elke sector weer met een nulletje te vullen. Het programma noemt dit een low level format. Het duurt inderdaad LANG :) en ook de bootsectoren zijn schoon. echter het disk configuratieprobleem blijft... Als de schijven het niet zijn, wat in godsnaam dan wel? :?

[update]
Win2000 wil zich helemaal niet installeren... t herkend na de drivers via F6 geladen te hebben de schijf wel, maar ziet m daarna als een onbekende schijf en wil wel een partitie maken, maar daarna niet meer formatteren
[/update]

• FastBunny
  • Laatst online: 02-04 12:18

FastBunny

Give it the Works !

Op zaterdag 29 juni 2002 12:29 schreef Shuriken het volgende:

Low-Level format zou ik afraden. Daarmee verloopt je garantie van je schijven.
Onzin. Het staat namelijk gewoon op de Maxtor Test floppy. Daarmee kan je je schijf maken. En ze zullen het er echt niet opzetten als het niet mag hoor |:(

En Low Level format kan prima. Vroeger kon dat wel eens problemen veroorzaken maar de tegenwoordige low level formats formateren NIET de bad sector lijst!

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 16:09

Stefano

Ondertitel Not Found

Heb je de versie van je raidbios en drivers al eens gecheckt? Gebruik bij voorkeur dezelfde driver als biosversie.

• Meneer_Huijs
Ik heb ondertussen niet stil gezeten :) Ik ben een friet met frikandel speciaal verder en heb ook even de twee Maxtor D540-X 40 Gb's uit mijn server getrokken om ze op de controller aan te sluiten... en rara... werkte meteen zonder problemen

met de andere 20 Gb schijven is dus gewoon niets te beginnen... Welke combo ik ook maak...

(voor de volledigheid: het zijn de volgende schijven:
52049H4 ATA66 7200 RPM diamondmax plus 60
5T020H2 ATA100 7200 RPM diamondmax plus 40
32043H2 ATA100 5400 RPM diamondmax VL 40)

En b.t.w... ik heb voor de zekerheid ff gekeken naar de bios en driver versies, en die kloppen met elkaar

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

Vreemd, kan me herinneren dat wij ook eens een dergelijk probleem met een promise raidarray hadden. Ik weet niet meer precies hoe of wat (symptomen) maar uiteindelijk bleek het door of na elkaar gebruiken van verschillende versies (w95/w98/wME) Fdisk een installatieprobleem van W2K op te leveren. Het opnieuw gebruiken van de eerst gebruikte versie van Fdisk bracht uiteindelijk de oplossing.

Het klinkt wat vaag maar misschien kan je er iets mee?

Smakelijk btw

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 21:07
Je mag geen 5400 RPM en 7200 RPM in raid zetten :). Dus je moet wel 2*7200 RPM :). Maar heb je al geprobeerd in dos gewoon de boel formateren, fdisken weer formateren en dan win XP installeren en de partitie fat(32) laten. :?

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-03 22:33
ff wat anders (vind het namelijk onzin om nieuw topic te openen)

Als ik winxp wil installeren (raid0 2x maxtor 40gb) kan ik alleen ntfs kiezen :( heb al meerdere keren namelijk gelezen dat fat32 bij deze config beter/sneller zou zijn.
iemand ideeen?

• Meneer_Huijs
Op zaterdag 29 juni 2002 21:18 schreef Stefano het volgende:
Vreemd, kan me herinneren dat wij ook eens een dergelijk probleem met een promise raidarray hadden. Ik weet niet meer precies hoe of wat (symptomen) maar uiteindelijk bleek het door of na elkaar gebruiken van verschillende versies (w95/w98/wME) Fdisk een installatieprobleem van W2K op te leveren. Het opnieuw gebruiken van de eerst gebruikte versie van Fdisk bracht uiteindelijk de oplossing.

Het klinkt wat vaag maar misschien kan je er iets mee?

Smakelijk btw
dankje :)

Klink niet zo heel erg vaag en ik denk dat het probleem wel in die hoek zit, maar ik dacht ook dat dat er uit zou zijn als ik die low level format er overheen getrokken had wat dus niet het geval is...(en ze doen het idd nog steeds hoor :))
Ik heb de schijven in zoveel verschillende opstellingen gehad dat ik echt niet meer weet welke fdisk te gebruiken... Zijn er speciale tools om de schijf es door te lichten?

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Zomaar een reactie hoor, maar is het niet een idee om een installatie te doen van windows xp op een single harde schijf en daarna een image te maken met de nieuwste versie van Ghost. Daarna de raid harde schijven formateren en de image hierop terug zetten.

Het is een raar probleem die je hebt! Succes ermee.

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

Op zaterdag 29 juni 2002 23:35 schreef Meneer_Huijs het volgende:

[..]

dankje :)

Klink niet zo heel erg vaag en ik denk dat het probleem wel in die hoek zit, maar ik dacht ook dat dat er uit zou zijn als ik die low level format er overheen getrokken had wat dus niet het geval is...(en ze doen het idd nog steeds hoor :))
Ik heb de schijven in zoveel verschillende opstellingen gehad dat ik echt niet meer weet welke fdisk te gebruiken... Zijn er speciale tools om de schijf es door te lichten?
Wij hebben destijds ook alles geprobeerd, inclusief de Maxtortools, hielp dus allemaal niet. Weet je nog welke versie van Fdisk je als allereerste voor de array gebruikt hebt? Ik ken eigenlijk geen andere tools voor hdd's dan die van de fabrikanten, iemand anders misschien?

De suggestie om te clonen is ook wel een aardige.

Suc6

• Meneer_Huijs
Nope heb eigenlijk geen flauw idee wat als eerste op de schijven aanwezig was...

Ga nu eens kijken of klonen succes heeft... *zucht wat een werk er al niet in zit ;)*

• lak
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

Op zondag 30 juni 2002 09:04 schreef Brakius het volgende:
Zomaar een reactie hoor, maar is het niet een idee om een installatie te doen van windows xp op een single harde schijf en daarna een image te maken met de nieuwste versie van Ghost. Daarna de raid harde schijven formateren en de image hierop terug zetten.

Het is een raar probleem die je hebt! Succes ermee.
Was het niet zo dat Raid alleen maar wil in NTFS?? (Tenminste in windhoos??)

SysSpec

• Brakius
Op maandag 01 juli 2002 21:30 schreef lak2k het volgende:

[..]

Was het niet zo dat Raid alleen maar wil in NTFS?? (Tenminste in windhoos??)
Hoezo alleen maar in NTFS?

• Meneer_Huijs
neuj hoor.. je kan ook fat32 partities aanmaken op een raid 0 array... no problemo... Fat32 en raid geeft zelfs snelheidswinst t.o.v. NTFS
Bij de installatie van WinXP of 2K kan je kiezen hoe je de schijf formatteerd: fat32 of NTFS.. beide geprobeerd, maar nog geen positief resultaat..

Maar ben nu de zaak aan het backuppen... ik heb een tweede maxtor D740X-6L gekocht voor 99 euro en die gaat nu in raid met de andere die ik heb... Dan maar zo :)

(als ik nou weer gedonder krijg met die nieuwe schijven word ik echt gek :'()... anyways: the saga continues... :)

• Masevako
  • Laatst online: 25-02 16:53
Misschien een domme vraag!
Maar heb je de Initial Boot van je Bios wel op Raid staan! Ik zie dat je namelijk meer shijfjes hebt, als die op Primary IDE controller zitten en Boot staat gewoon op IDE dan gaat die fout.

• Meneer_Huijs
Owjeshoor.. daar heb ik allemaal rekening mee gehouden ;) Alles is tot in detail drie keer gechecked tot aan de jumpers op de schijven toe...

• Meneer_Huijs
Owkee.. nieuwe schijven... zelfde probleem...

Ik stond dus op het punt mijn haren uit mijn hoofd te trekken en een lekker potje te schuimbekken...

zaakje nog een keer gekloond en ja hoor...

HET WERKT!!! (laat ik het ook maar niet proberen te snappen...)

(iig met een fat32 partitie...) nu ben ik dus eerst win XP op een enkele schijf aan het zetten en daarna kloon ik deze naar de raid array. Lekker veel werk :( maarja, ben allang blij dat het zo werkt...

Dus bij deze: Brakius ENORM bedankt voor je tip!

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem wel eens gehad... install alles perfect.. maar na rebooten liep ie gleijk vast met blue screen dit alles bleek een drivers probleem te zijn andere driver gebruikt en HOPPA probleem opgelost..

jij al andere drivers geprobeerd?

zo nee check www.braziliantech.com/files ffies.

• Meneer_Huijs
Hmmm... of het clonen gaat fout.. of t wil niet... xp start nu wel op van de raid schijf maar blijft halverwege hangen met de melding 'Unmountable boot volume'

Ook eens even de drivers (met juiste bios) van hierboven geprobeerd, maar helaas: the problem persists...

Ook maar es een mailtje naar promise nederland gestuurd, en nu maar afwachten.

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 16:08
heb ook geprobeerd xp te installeren op mn 2x maxtor @ highpoint op mn mobo, maar helaas loopt ie steeds vast bij het installeren.

Ik blijf dus maar mooi bij win2k.

I’m not like the OTTERS

• Meneer_Huijs
hehe.. hier kan ik dan wel om lachen... 't mailtje is dus zeer grondig gelezen voor de reply gestuurd werd :)

----------------------------------------------------
Geachte heer,

Helaas kan ik u niet verder helpen met uw probleem.
Bij deze moet ik u helaas doorverwijzen naar ASUS.
Zij hebben de nodige software voor uw moederbord.

Nogmaals onze excuses voor dit ongemak,

Remy van Heugten

----- Original Message -----
From: Erik Huijs
To: support@promise.nl
Sent: Tuesday, July 02, 2002 11:07 AM
Subject: [support] opstartprobleem raid0

Beste technische dienst! bij het volgende probleem gaat het om de volgende hardware...

Moederbord: Gigabyte GA-7RXP met een MBfasttrack133 Promise Raid controller aan boord

harddisks: 2x Maxtor 20 Gb 7200 RPM en 2 x Maxtor DX740

Ik heb pas een nieuw moederbord gekocht waarop een Promise Raidcontroller aanwezig is. Daarop heb ik twee maxtor schijven aangesloten, beiden op een appart ide kanaal in masterstand. Tijdens het opstarten met de installatie cd van WinXP in de cdromspeler wordt de installatie van winxp automatisch gestart. tydens dit opstarten worden dan de drivers van de raidcontroller gevraagd en met F6 ingeladen van flop waarna de array van de twee schijven herkend word. Ik kan dan op de array een partitie aanmaken die geformatteerd word, en daarna copieerd WinXP keurig zijn eerste lading files naar de schijf waarna hij aangeeft de computer opnieuw op te starten en dit ook keurig doet.
Tot hier geen enkel probleem: alles gaat zoals het moet Maar dan... Als de computer wil opstarten van de raid 0 array krijg ik de foutmelding:

Windows could not start because of a computer hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware. (dit is geen blauw scherm... )

De combinatie van de twee schijven heb ik eerder aan een losse promise raid kaart (fasttrack 100) gehad in raid 0 en toen kon ik er WEL van opstarten. Daarna zijn de schijven tijdelijk los gebruikt in andere computers, soms alleen voor data en soms voor een complete instal van win2000 of winxp. Nu ik ze nu echter weer samen aan de 'oude promisekaart' hang en de installatie uitvoer zoals boven beschreven krijg ik ineens dezelfde foutmelding. Ook twee gloednieuwe schijven (de hierboven genoemde maxtror DX740's) geven meteen dit probleem, nadat ik ze nieuw uit de doos meteen aan dit moederbord heb gehangen.

Ik ben nu 2 weken bezig en heb alles meer dan dubbel gechecked, bios, drivers, disks etc...

Als ik van een single schijf opstart en dan vanuit windows de raid array benader kan ik er wel bij en kan ik er gewoon mee werken... Alleen het booten is dus het probleem.

Met vriendelijke groet,

Erik Huijs
---------------------------------------------------------

dan maar weer naar gigabyte mailen

Verwijderd

zet er een andere bios in heeft bij mijn ook gewerkt.

• Mosez
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Op zaterdag 29 juni 2002 23:19 schreef amdrulezzz het volgende:
ff wat anders (vind het namelijk onzin om nieuw topic te openen)

Als ik winxp wil installeren (raid0 2x maxtor 40gb) kan ik alleen ntfs kiezen :( heb al meerdere keren namelijk gelezen dat fat32 bij deze config beter/sneller zou zijn.
iemand ideeen?
Ha, dat probleem had ik ook. Oplossing: met PartitonMagic of zo FAT32 formatteren en dan bij XP-installatie partitie ongewijzigd gebruiken (dat is dan een optie).

Mooi zitten? Barcelona chair!

• Brakius
Op dinsdag 02 juli 2002 11:18 schreef Meneer_Huijs het volgende:
Hmmm... of het clonen gaat fout.. of t wil niet... xp start nu wel op van de raid schijf maar blijft halverwege hangen met de melding 'Unmountable boot volume'

Ook eens even de drivers (met juiste bios) van hierboven geprobeerd, maar helaas: the problem persists...

Ook maar es een mailtje naar promise nederland gestuurd, en nu maar afwachten.
Effe een linkje:
http://www.windowsreinstall.com/install/winxp/howto3/unmountable.htm

Linkje:
http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm

En nog een linkje waar een mogelijke oplossing staat:
http://www.techimo.com/forum/t22960.html

Daar staat namelijk:
You need to boot from the Windows XP CD and load the recovery console.

Once you have chosen your XP installation use the following command: fixboot

Nogmaals: veel succes!

• Meneer_Huijs
En dan eindelijk: het licht... :)

Ik heb nog nooit zo lang met een probleem geworsteld, maar het is opgelost. Ik heb uiteindelijk alles uit m'n systeemkast getrokken op het mobo, proc en geheugen na... toen de floppy, cdrom en twee schijven er weer aan gezet.

Vervolgens teruggegaan naar biosversie F4 waarvan ik wist dat het op het bord zat en dat de drivers daarmee moesten werken. En toen weer met installeren begonnen... En dat werkte wonder boven wonder goed :?

Daarna (windows draaide dus al goed) ben ik weer naar biosversie F7 gegaan met de full-raid bios erop. Nu ben ik steeds een voor een alles weer aan het inbouwen, ik zie wel waar het schip strand... Al weet ik dus niet wat er nu dwars zat.

Naja.. m'n bak vlamt nu en daar was het om te doen ;)

• Meneer_Huijs
Voor zover ik het nu kan zien is de atapi zip schuldig... na deze er in gehangen te hebben wilde het zaakje weer niet opstarten...

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 11:32 schreef Mosez het volgende:

[..]

Ha, dat probleem had ik ook. Oplossing: met PartitonMagic of zo FAT32 formatteren en dan bij XP-installatie partitie ongewijzigd gebruiken (dat is dan een optie).
Oplossing simpel tijdens xp installeren de schijven opdelen en de partities niet groter dan 30g fat32 kan niet meer aan dus wordt het auto ntfs bij groter dan 30g.

Verwijderd

Sja je moet ook altijd testen zonder alle onnodige rommel.
Hier leer je nog eens iets van :)

Succes.

• Meneer_Huijs
Jep.. helemaal gelijk :D

Had de pci kaarten dr al uit getrokken, maar had geen flauw benul dat het probleem ergens anders lag...

Nou, ik kan weer rustig slapen :z

• HofmanJaap
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Probeer eens de promise raid drivers van win2000 ipv xp. Dit bij het installeren van xp.

Succes.
Pagina: 1