HP surestore DAT8 en capaciteit tapes

Pagina: 1
Acties:

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Ik heb op de HP site gevonden dat DDS2 tapes max 8 gig kunnen bevatten en DDS4 tapes max 40 gig.

Nou is dus mijn vraag: ik kan de koppeling niet vinden tussen tapes en wat mijn net nieuwe zgan 2e hands surestore dat8 aankan. In ieder geval die dds2 tapes, wat werk betreft gebruiken we die ook steeds voor 1 kleine server, maar voor thuis wil ik dus graag tapes gaan gebruiken voor bepaalde backup doeleinden bij LAN partys (uiteraard legaal). Hiervoor wil ik dus DDS4 tapes aanschaffen die volgens een andere datacompressie werken...
Breng mij licht in de duisternis! Kan hij het aan... :?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Nee. Een dat8 is een dds-2 drive en kan dus tapes gebruiken van 60m (1,3GB uncompressed, 2GB compressed), 90m (2GB en 4GB) en 120m (4 en 8GB).
125m (dds-3, 12 tot 24GB) en 150m (dds-4, 20 tot 40GB) zullen *niet* werken in jouw drive.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Nou, lijkt me duidelijk :) Dank voor de info. Dan word het extra DDS2 tapes inslaan voor mij...

Ff vraag: waar heb je die info vandaan? Ik moet me toch meer verdiepen in die materie ivm workshift (backups worden mijn domein) dus heb daar wel interesse in.

• DeBolle

DeBolle

Werkervaring, de tabelletjes op de verpakking van DDS cartridges en natuurlijk www.hp.com :-)
Samengevat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
        60m(*)  60m   90m  120m   125m  150m
DDS-1     1,3GB    -     -     -     -  -
DDS-DC    1,3GB    2GB   -     -     -  -
DDS-2     1,3GB    2GB   4GB   8GB   -  -
DDS-3     1,3GB    2GB   4GB   8GB   24GB   -
DDS-4    -   -    4GB   8GB   24GB   40GB

(*)zonder hardware compressie

De compressie (1:2) haal je bij 'normale' data. Als je
bijvoorbeeld een paar GB aan .mp3 of .zip bestanden op een
tape gooit dan zul je daar niet aan toekomen en moet je
rekening houden met de capaciteiten zonder compressie.
Da's respectievelijk:

60m 90m  120m   125m  150m
DDS-1     1,3GB    -     -     -     -  -
DDS-DC    1,3GB    -     -     -    -
DDS-2     1,3GB    2GB   4GB   -    -
DDS-3     1,3GB    2GB   4GB   12GB   -
DDS-4    -  2GB   4GB   12GB   20GB

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
:) mijn dank is groot voor dat overzichtje! Zal volgende week eens met de collega meelopen en die tapes gaan inspecteren.
Heb net 4 uur mn surestore met wat gebruikte tapes erbij met alleen het plastic doosje. Heel incidenteel weleens backupje verwisseld (onder het motto: tape erin en draaien), maar ben toch meer het gebruikers ondersteunend personeel op de werkplek / troubleshooter / hoe je het ook wil noemen.

Verwijderd

kick ja ik weet het...

Waarom denk je dat ie DAT8 heet? 8 gig dus!

Maargoed, mijn vraag, ik heb hier nu ook zo'n ding liggen, met een gate scsi controller op ISA maar hij moet in een nieuwe compu (die uiteraard alleen PCI heeft). Weet iemand wat voor type scsi deze drive gebruikt en heeft iemand misschien tips/ervaring over/met bepaalde PCI kaartjes? Ik heb gezocht @ google maar doordat dat ding zo oud is kon ik niet zo veel vinden..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 19:28:
kick ja ik weet het...

Waarom denk je dat ie DAT8 heet? 8 gig dus!

Maargoed, mijn vraag, ik heb hier nu ook zo'n ding liggen, met een gate scsi controller op ISA maar hij moet in een nieuwe compu (die uiteraard alleen PCI heeft). Weet iemand wat voor type scsi deze drive gebruikt en heeft iemand misschien tips/ervaring over/met bepaalde PCI kaartjes? Ik heb gezocht @ google maar doordat dat ding zo oud is kon ik niet zo veel vinden..
elk willekeurig SCSI kaartje voldoet hiervoor. Een simpele Adaptec 2904 bv, maar een goedkoop ander kaartje ook.. Is normaal SCSI, nix uw of moeilijk, dus elke kaart kan dat eigenlijk wel.

Edit: pricewatch: Tekram DC-315U (Ultra SCSI, 1x50p)

die kan zoiezo, die kaart heb ik hier ook. (in pc broertje tbv brander/scanner)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Ik heb trouwens ook wat vaags, ik haal hier met een Seagate DDS-2 drive en 120m tape met compressie aan net ff meer dan 4GB... terwijl er 8GB "theoretisch" op moet kunnen.
Met 5 a 6 ben ik al blij maar 4 :(

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 14:36
Ligt er een beetje aan wat je probeert op tape te zetten. 8gb is met 1:2 datacompressie. Zet je mp3's op tape, dan kan je geen compressie verwachten. Zet je veel tekstdocumenten op tape, dan gaat het een stuk beter.

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06-2025
Ik heb even een vraag.

Ik heb hier nu een 2tal tapes liggen.
1 van het merk HP, DDS-3 125 meter 24GB, en 1 van het merk Fujifilm, DDS-4 150 meter 40GB. (neem aan 40 GB, staat nergens op de tape, alleen het typenummer DG4-150)

Ik was gisteren dus op m'n stage in discussie met m'n praktijkbegeleider.
Op m'n stageplek heb ik 2 servers staan, 1 met een 12/24 tapestreamer (DDS-3) en een andere met een 20/40 tapestreamer (DDS-4)

Werken die DDS-4 tapes van Fujifilm nou op die DDS-3 drive?
Ik denk van niet, maar m'n praktijkbegeleider houd zich van de domme en wilt dat ik dit uitzoek.

Mijn vraag dus... werken DDS-4 tapes in een DDS-3 drive, en andersom, werken die DDS-3 tapes in een DDS-4 drive?

• Refragmental
Niemand?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Rustig maar.. Niet binnen 24 uur kicken alsjeblieft ;)

Er lopen niet hier zo gek veel Tapeguru's rond.. Maar je zou eens de specs van de tapestreamer kunnen uitzoeken en/of logica gebruiken: het lijkt mij niet dat een DDS-4 tape op een DDS-3 tapestreamer kan, maar andersom wel :)

Probeer ook eens te [google=DDS-3 DDS-4 compatibility]

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Legion schreef op 06 november 2002 @ 19:48:
Ik heb even een vraag.

Ik heb hier nu een 2tal tapes liggen.
1 van het merk HP, DDS-3 125 meter 24GB, en 1 van het merk Fujifilm, DDS-4 150 meter 40GB. (neem aan 40 GB, staat nergens op de tape, alleen het typenummer DG4-150)

Ik was gisteren dus op m'n stage in discussie met m'n praktijkbegeleider.
Op m'n stageplek heb ik 2 servers staan, 1 met een 12/24 tapestreamer (DDS-3) en een andere met een 20/40 tapestreamer (DDS-4)

Werken die DDS-4 tapes van Fujifilm nou op die DDS-3 drive?
Ik denk van niet, maar m'n praktijkbegeleider houd zich van de domme en wilt dat ik dit uitzoek.

Mijn vraag dus... werken DDS-4 tapes in een DDS-3 drive, en andersom, werken die DDS-3 tapes in een DDS-4 drive?
een drive is (meestal, dlt's hebben uitzonderingen) backwards compatible, dus een dds-3 kan dds-2/dds-1 lezen, en een dds-4 een dds-3/dds-2/dds-1 lezen, je kan geen hoger type in een oudere drive doen, dus geen dds-4 tape in een dds-3 drive

• Refragmental
Bedankt voor de replies.
Zoiets dacht ik dus ook al, wist het alleen niet zeker.

• DeBolle

DeBolle

...met als aanvulling dat een DDS-3 een tape die 'ie niet lust - zoals een DDS-4 tape - meteen uit zal spugen. Hetzelfde gebeurt er als je een DDS-1 (60m) tape in een DDS-4 drive duwt: de drive denkt even na, murmelt wat en doet *spit* :)

Pagina: 1