De veiligste manier om te backuppen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:09

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede backup oplossing voor een klein software bedrijf met ongeveer 8 vaste werknemers. De verwachtte hoeveelheid data die gebackupt zal moeten worden ligt rond de 5 gig of meer. (minimaal)

De prijs is een belangrijke factor!

Ik zou ook graag willen weten

* is een DAT drive veilig genoeg?
* Hoe zit het met een Jazz of ORB drive?
* Is DVD-RAM een oplossing

Hoe lang gaan de gebruikte media mee?!

Links naar dit soort onderwerpen, waar de verschillende mogelijkheden worden afgewogen, zijn zeer welkom

Alvast bedankt,

Q.

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
<A HREF="http://wwwpa.win.tue.nl/wstomv/misc/backup.txt">Dit misschien?</A>

Loeibaar.nl

• Q

Q

Topicstarter
Nee. Eigenlijk niet.

Er is een NT 4.0 server aanwezig waar eventueel backup hard- en software aan gehangen kan worden. Dit is, hoe onprofessioneel, nog niet het geval.

Mvg,

Q.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Ik denk dat DAT of DLT de oplossing voor jouw is.
Lekker 's nachts aanzetten.
DAT is trager en goedkoper, DLT is sneller en duurder. De tapes gaan meestal minimaal 10 jaar mee, zeker als ze regelmatig worden gebruikt.

Ik denk dat backup op Jazz of ander exotisch medium niet echt interessant is. Vaak past het er niet in 1 keer op (Jazz) en moet je dan iedere keer zelf alle bestanden copieren...
DVD-RAM is nog niet uit...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Q

Q

Topicstarter
DVD ram is in Amerika wel uit...

Ik vroeg mij af, omdat er niet al te veel data wordt gegenereerd, je beter differentieel of incrementeel kan backuppen.

Zeker de DLT drives zijn zeer zeer duur.

Hoe veilig is een DAT drive. Dat is eigenlijk de grote vraag. Deze drives zijn ook qua media nog redelijk betaalbaar.

Mvg,

Q.

• Q

Q

Topicstarter
Update...

Ik zoek gewoon de veiligste tape techniek.

Is dat de DLT? of toch liever DAT?

Ik meende dat DLT het nieuwste en veiligste was.

Please confirm or educate me!

Q.

Verwijderd

Dat tape backups zijn oerveilig. Doe ik persoonlijk al jaren. Dualboot Win98(SE tegenwoordig) machine, met NT4 Workstation met fat32 driver, reuze goed.
De tapes gaan niet echt tien jaar mee, naar vijf jaar wel. (na tien jaar zijn ze op, versleten, onleesbaar..)

Probleem is, dat 5 gig op een DDS2 streamer lang duurt,2 1/2 uur of zo. Dus of incremental backuppen maar dat moet je strak regelen en zeer gedisciplineerd uitvoeren.
Of op DDS3/DDS4 of DLT, maar dan kosten de hardware en tapes meer.
Doei ;)

Verwijderd

Oh sorry. DDS3/4 en DLT zijn hetzelfde voor veiligheid. DDS2 wat minder.
:P

• Q

Q

Topicstarter
Ahja. Maar DLT is sneller?! dan DAT 3/4?

Q.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
DDS4 haalt op z'n hoogst iets van 1 of 2 MB/sec. DLT is gewoon veel sneller. Meer in de richting van 20GB/uur ofzo... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

DLT (de 7000- of 8000-versie, 35 resp. 40 GByte voor compressie) lijkt het tot nog toe te winnen qua snelheid van de concurrenten, en heeft het voordeel dat het met 4mm DAT de meest universele is. Het is ook een vrij prijzige oplossing (> 10 kfl).
Qua stabiliteit vertrouw ik de 4mm DAT niet zo best, in DDS-2 gebruik ik de 120m tapes al niet meer (te vaak niet meer terug te lezen na een relatief korte tijd), dezelfde klachten heb ik over DDS-3/-4 gehoord (niet zelf ervaren).

De volgende oplossingen draaien naar mijn ervaring qua snelheid op 80-90 % van DLT en liggen qua prijs beter (capaciteiten zonder compressie) :
ExaByte Mammoth : 20 GByte, redelijk breed geaccepteerd
ExaByte Mammoth-2 : 40/60 GByte, wel weer wat duurder
Tandberg SLR-36 : 18 GByte, gebaseerd op de oude grote QIC-cartridges, zeer stabiel
Tandberg SLR-100 : 50 GByte, grote versie daarvan, wel weer wat duurder.
Onstream 30 : 15 GByte, met name populair voor kleinere bedrijfjes, hiervan bestaan naast SCSI- ook (tragere) ATAPI- en USB-versies versies
Onstream 50 : 25 GByte, met name populair voor kleinere bedrijfjes, alleen SCSI-uitvoeringen.

Maar, mijn advies : als je je DLT kunt veroorloven, ga daar dan voor, kijk anders met name naar de Onstream-oplossingen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

OnStream maakt relatief goedkope 30 GB IDE en SCSI magneto-optische (geloof ik) backup drives.

zie www.onstream.com (ex-divisie van Philips).

• Q

Q

Topicstarter
Voor ongeveer 5000 gulden heeft men een DLT oplossing. Het gaat toch om zeer belangrijke gegevens en je wilt toch op de tapes kunnen vertrouwen.

Als men 6 tapes per week gebruikt hoe waarbij iedere tape dus 1 per week wordt gebruikt, hoe lang gaat een DLT tape dan mee?

(weekend backups moeten langer bewaard worden natuurlijk)

Ik hoorde ook al van iemand dat DAT niet echt heel erg betrouwbaar is. Volgens mij stapten zij ook over op DLT

Q.
Pagina: 1