Toon posts:

Problemen opzetten XP netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg mijn XP netwerk niet aan de praat.....

Hier info over mijn huidige instellingen van de 'server':

Computernaam: Server
Workgroup: Smeets
Primary dns suffix: smeets.com (is dit wel nodig???)

LAN Connectie 1 (voor MXStream):
- 10.0.0.150 (naar adsl modem)
- subnet 255.255.255.0
- de 2 door m'n isp gegeven nameserver adressen
Bij DNS:
- append primary and connection specific dns suffixes -> append parent suffixes
- Register connection addresses in DNS
Bij WINS:
- Enable lmhosts lookup
- Default: DHCP

LAN Connectie 2 (LAN):
- ip adres: 90.0.0.1
- subnet 255.255.255.0
- gateway 10.0.0.150
- niks ingevuld bij DNS
- verder alles gelijk aan hierboven behalve: enable netbios over tcp/ip

Ik heb alle shares ingesteld ed.
Kloppen bovenstaande instellingen?

Wat is er nu nodig om in te stellen op de client comps.
De gateway wordt daar 90.0.0.1 uiteraard, en subnet 255.255.255.0 (en ip adressen 90.0.0.2, 90.0.0.3 etc).
En je moet dus eerst bij remote desktop instellen welke gebruikers op afstand toegang kunnen krijgen, toch? En deze gebruikers moeten dan dus ook op de client pc als user staan?

PS: Ik wil geen DHCP gebruiken.....

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
- ip adres: 90.0.0.1
- subnet 255.255.255.0
- gateway 10.0.0.150
die gateway moet je daar niet invullen, en geef die dingen es normale ipadressen...denk dat daar je hele probleem zit

90.x.x.x zijn niet voor LAN's maar voor internet bestemd
pak gewoon een 192.168.x.x netwerkje, icm met dat subnetmask :)

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik wel dat smeets.com gebruiken als prim. dns suffix of voldoet enkel de smeets workgroup?

En moet ik een lmhosts gebruiken met daarin de ip adressen, of is ook dat niet nodig?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 22:21 schreef Smie het volgende:
Moet ik wel dat smeets.com gebruiken als prim. dns suffix
dunno...sorry
of voldoet enkel de smeets workgroup?
LIJKT me voldoende jah :)
En moet ik een lmhosts gebruiken met daarin de ip adressen, of is ook dat niet nodig?
niet allemaal moeilijk doen enzo.....hoeft niet normaal gesproken :)

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Op je eerste pc zorg je eerst voor een juiste verbinding met je provider.
Dan ga ja naar start , my netwerk places , en volg je de stappen bij "setup a home or small network".
Alles word voor je aangemaakt , alleen ff de netwerk setupdiskette maken en op elke aangesloten pc draaien.

Verwijderd

Dit is een bekend probleem met windows xp en mxstream in combinatie met een de Ethernet modem. Windows xp gooit zonder dat jet het merkt de ip adressen van beidde ethernetkaartjes door elkaar. Internet blijft altijd werken maar je netwerk vervalt iedere keer als je je pc herstart. De beste oplossing voor dit probleem is een router te kopen maar dit is natuurlijk een duur geintje.
de draytek vigor 2200e is hier perfect voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 pc's nu zover dat ze elkaar zien....

Maar, als ik op ze klik, dan krijg ik de melding dat ik geen toegang krijgen, wellicht omdat ik gene permissie heb, en dat ik mijn netwerkadmin moet raadplegen.

Wat heb ik hier dan fout gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ze zien elkaar nu, en er wordt gevraagd om een wachtwoord als ik in een share met permissions wil. Maar, als ik hier dan de username en wachtwoord van de betreffende account op die computer (met de shares) gebruik (dus degene die ik op die comp toegang gegeven heb), krijg ik geen toegang....

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier een wat conceretere vraag:

Ik heb op de server 5 user accounts staan. Elk met een eigen shared folder. Deze folder moet enkel door de eigenaar zelf te bereiken zijn.

Maar, deze moet dus ook vanaf de computer van de eigenaar te bereiken zijn....

Welke instellingen moet ik dan maken. Ik heb al geprobeerd bij permissions ook de ANDEREPC\USERNAME geprobeerd, maar hij geeft geen andere locatie dan zichzelf (server), dus ik kan geen rechten geven aan remote users....

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 11:24 schreef Smie het volgende:
Welke instellingen moet ik dan maken. Ik heb al geprobeerd bij permissions ook de ANDEREPC\USERNAME geprobeerd, maar hij geeft geen andere locatie dan zichzelf (server), dus ik kan geen rechten geven aan remote users....
De remote users loggen toch in met een lokale useraccount ?
Welke bestandsindeling gebruik je ? FAT32 of NTFS ?

Verwijderd

guest account aanzetten wil ook nog wel eens helpen

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 20:29
Op vrijdag 28 juni 2002 22:37 schreef fooly5 het volgende:
Dit is een bekend probleem met windows xp en mxstream in combinatie met een de Ethernet modem. Windows xp gooit zonder dat jet het merkt de ip adressen van beidde ethernetkaartjes door elkaar. Internet blijft altijd werken maar je netwerk vervalt iedere keer als je je pc herstart. De beste oplossing voor dit probleem is een router te kopen maar dit is natuurlijk een duur geintje.
of tweak je adsl modem om tot een router.
kost nix en werkt ideaal! :)

zie http://xp.rvgmedia.com

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 11:34 schreef Yakko het volgende:
De remote users loggen toch in met een lokale useraccount ?
Welke bestandsindeling gebruik je ? FAT32 of NTFS ?
De accounts zijn inderdaad overal lokaal.
Ik gebruik NTFS op de server en de partities met gedeelde mappen op de andere pc's (de andere partities hebben FAT).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 22:37 schreef fooly5 het volgende:
Ik heb de genoemde problemen juist helemaal niet. Internet werkt prima, ook op de andere computers...alleen dat sharen blijft het probleem....

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor het sharen kan je ook IPX/SPX en/of NetBeui erbij bleuren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 12:15 schreef Sinclair het volgende:
Voor het sharen kan je ook IPX/SPX en/of NetBeui erbij bleuren.
Het sharen zelf lukt opzch wel. Als ik op de server namelijk instel dat iedereen toegang heeft, kom ik er vanaf een andere computer gewoon in.

Maar ik wil dus alleen de locale user accounts van die map, en de account van diezelfde user op de andere computer toegang geven.....

Verwijderd

Wat voor platform draait je server op dan? Dat staat nergens.

En ik vraag me ook af hoe je er bij komt om je eigen netwerk maar in de 90.x.x.x range te doen. Dat is geen vrijgegeven range daarvoor, en hoewel het meestal wel wil werken is het een heel slecht idee om maar 'een' range te pakken waarvan jij denkt 'is toch vrij'.

Verwijderd

Topicstarter
M'n 'server' draait gewoon windows XP prof.
Hij heet ook alleen server, omdat het de winproxy comp is, en ik er de nodige remote software en mp3 bestanden op heb....

Ik heb inmiddels de 192.168.x.x range in gebruik.

Verwijderd

Kheb het zojuist es getest hier lukt het.
Wat ik wel nog moeten doen heb is bij beveiligingen de user moeten adden zodat die op ntfs niveau ook toegang heeft

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 12:57 schreef Yakko het volgende:
Kheb het zojuist es getest hier lukt het.
Wat ik wel nog moeten doen heb is bij beveiligingen de user moeten adden zodat die op ntfs niveau ook toegang heeft
Het beveiligen van de mappen op de server zelf werkt bij mij allemaal goed. Andere gebruikers kunnen nu niet bij elkaars (beveiligde) shared folders.

Alleen.....over het netwerk krijg ik uberhaupt geen toegang tot deze mappen. Dit lukt alleen als ik iedereen weer toegang geef.....

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 12:05 schreef Smie het volgende:

[..]

Ik heb de genoemde problemen juist helemaal niet. Internet werkt prima, ook op de andere computers...alleen dat sharen blijft het probleem....
Ik zeg toch nergens dat je problemen hebt met internet zeg alleen dat het komt omdat je twee netwerkkaartjes gebruikt en dat xp de ip adressen door elkaar haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu vanaf de server een van de gebruikers computers wil bereiken, wordt mij gevraagd om een wachtwoord. Welke username en wachtwoord zou hier dan toegang moeten geven?

Ditzelfde geldt voor het bereiken van de server (en eventuele shared folders) vanaf andere computers naar de server....

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 11:49 schreef PuckStar het volgende:

[..]

of tweak je adsl modem om tot een router.
kost nix en werkt ideaal! :)

zie http://xp.rvgmedia.com
Ziet er goed uit ga vanavond ff aan de slag. Dit is tot nu toe nog de beste en goedkoopste oplossing die ik gezien heb. Spelen met pc etc blijft leuk heb wel een router maar toch proberen blijft leuk.

Verwijderd

Topicstarter
buuuh........kzie door de bomen het bos nie meer....

Zou iemand stap voor stap kunnen zeggen welke instellingen ik moet maken om users vanaf een andere computer in hun beveiligde map te laten komen (of uberhaupt in de server)...

[Edit: na even een flinke cafeine boost (doorwerken tot 4 ur 's nachts is niet goed voor je...) werkt 't dan toch...bedankt allemaal!]
Pagina: 1